file sharing konto på annan dator

Permalänk

file sharing konto på annan dator

Ok, jag sitter med Vista ultimate x64 på min maskin
de andra maskinerna i nätet sitter med XP pro

Jag vill dela ut mina filer men endast till en av maskinerna. Alltså gå in i permissions (jag kör engelsk version) men d'r kan jag endast välja konton som finns på min egen maskin.
Kan jag välja konto på den andra maskinen eller måste jag skapa ett nytt på min egen?

som det är nu så kan jag ge tillgång till "mitt datornamn\användare" Jag skulle vilja ha "brors datornamn\brors användare"

Edit: kom på en annan grej med, när jag sätter mitt eget konto på min maskin som det enda tillåtna så får alla andra maskiner access deined istället för att få en inloggningsruta. Förslag på vad det kan vara?

MVH Andreas

Visa signatur

jag har internet på CD.

wget -rns http:// > /mnt/cdrom

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

tja du kan ju som du kanske märkte skapa använderkonton så du måste logga in.. vet inte om man kan få som du vill dock..

bara "assign'a" usernames och passwords till användare så är det klart, har för mig det gick rätt bra

Permalänk

Jo men jag får bara upp access denied istället för en inloggningsruta om jag väljer bort everyone kontot...

Har du nån aning om hur jag löser det?

MVH Andreas

Visa signatur

jag har internet på CD.

wget -rns http:// > /mnt/cdrom

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

om du inte väljer bort everyone då ??

och bara skapar ny användare och sen väljer den ?

annars har jag ingen direkt lösning nu om du inte vill köra ftp

Permalänk

men om jag behåller everyone kontot har väll alla användare + de jag vill access till filerna?

Jag ska gräva lite djupare i det idag.

Tack för visat intresse!

Visa signatur

jag har internet på CD.

wget -rns http:// > /mnt/cdrom

Permalänk
Medlem

Jag stör mig också på detta, varför kan jag inte välja användare från de andra datorerna i arbetsgruppen? Måste man ha en domän för denna feature? Den har ju funnits sedan XP men jag har då aldrig sett någon annan dator än just min egen i under "platser". Vad gör jag fel?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av airhead
Jag stör mig också på detta, varför kan jag inte välja användare från de andra datorerna i arbetsgruppen? Måste man ha en domän för denna feature? Den har ju funnits sedan XP men jag har då aldrig sett någon annan dator än just min egen i under "platser". Vad gör jag fel?

http://i37.tinypic.com/qz2883.gif

För att kunna lägga till användare från andra datorer så måste du lagra dina användare någonstans centralt, eller hur? Därför behövs AD för detta. (Annars vore det ju en säkerhetsrisk att kunna se vilka användare som finns att tilldela på andra datorn.)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av AMD_MANNEN
Ok, jag sitter med Vista ultimate x64 på min maskin
de andra maskinerna i nätet sitter med XP pro

Jag vill dela ut mina filer men endast till en av maskinerna. Alltså gå in i permissions (jag kör engelsk version) men d'r kan jag endast välja konton som finns på min egen maskin.
Kan jag välja konto på den andra maskinen eller måste jag skapa ett nytt på min egen?

som det är nu så kan jag ge tillgång till "mitt datornamn\användare" Jag skulle vilja ha "brors datornamn\brors användare"

Edit: kom på en annan grej med, när jag sätter mitt eget konto på min maskin som det enda tillåtna så får alla andra maskiner access deined istället för att få en inloggningsruta. Förslag på vad det kan vara?

MVH Andreas

Det finns flera sätt att lösa detta problem men här är några förslag:

du skapar samma användare på din vista dator. Dvs "användare1" finns på båda datorerna med samma lösenord.

du aktiverar gästkontot, men självklart om du har everyone enablat då kommer alla åt sharen.

Om du inte vet exakt vad användaren har för lösen och inte vill riktigt lägga in den på datorn så rekommenderar jag att du skapar ett extrakonto med ett valfritt lösenord som du ger ut till användaren.

Se till sen i security att personen har permission till sharen; dvs antingen att du låter hela users-gruppen få read, write osv.. eller bara användaren enskilt.

hojta till om du behöver bilder för att beskriva inställningarna.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wizzler
För att kunna lägga till användare från andra datorer så måste du lagra dina användare någonstans centralt, eller hur? Därför behövs AD för detta. (Annars vore det ju en säkerhetsrisk att kunna se vilka användare som finns att tilldela på andra datorn.)

AD?

En av de fiffiga grejerna med W7 är Homegroupen och där tas ju hela säkerhetsargumentet om hand, är du inte del i homegroupen kommer du inte åt filerna. Mitt problem är att jag skulle vilja dela en mapp med bara valda användare i homegroupen utan att behöva göra massa användarkonton på min lokala maskin. Och i och med att det finns en inbyggd funktion för att lägga till användare från andra platser så är det just den jag vill använda, men inte kan av någon anledning.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av airhead
AD?

En av de fiffiga grejerna med W7 är Homegroupen och där tas ju hela säkerhetsargumentet om hand, är du inte del i homegroupen kommer du inte åt filerna. Mitt problem är att jag skulle vilja dela en mapp med bara valda användare i homegroupen utan att behöva göra massa användarkonton på min lokala maskin. Och i och med att det finns en inbyggd funktion för att lägga till användare från andra platser så är det just den jag vill använda, men inte kan av någon anledning.

AD = Active directory. http://en.wikipedia.org/wiki/Active_Directory

No-can-do. Du måste veta vem som ska ha tillgång och enda sättet att identifiera är just att skapa ett konto. Varför skulle detta vara ett problem? Nästan samma sak att skriva in ett användarnamn eller liknande i en fil. Högerklicka på Computer->Manage->Local users and groups->users och skapa användaren.

Homegroup fungerar på "per-dator"-principen. Dvs du ger ett lösenord för datorn att gå med i homegroup. Det är en enkel funktion för att medelsvensson ska kunna ta del av nätverksdelning m.m.

Varför vill du inte skapa användarna på datorn?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ibland när man får access denied kan man pröva att i Kör skriva \\<ipadress> istälelt för att i Network dubbelklicka på datorn man vill ansluta till

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wizzler
Varför vill du inte skapa användarna på datorn?

Då dyker inloggningsskärmen upp varje gång jag startar datorn. Irriterande.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av airhead
Då dyker inloggningsskärmen upp varje gång jag startar datorn. Irriterande.

du kan göra så att din "primära" användare loggar in automatiskt.

skriv i kör: control userpasswords2, bocka av att man måste ha lösen för att logga in på datorn och sedan får du välja vilket konto samt lösenord du vill ska logga in auto.

Klart!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Aha! Fiffigt!