Permalänk
Medlem

Driftsäkert trådlöst nätverk

Jag är rätt svalt inställd till kvaliteten hos trådlösa konsumentrouters på grund av ett ganska traumatiskt tidigare förhållande med en D-Link DI-624.

Hur som helst så har minnet nu börjat blekna lite och jag har återigen börjat tråna efter en fungerande trådlös router. Vad jag kan se av det som jag läst hittills på nätet så är det dock fortfarande många (eller kanske alla?) routers som lider av avbrott i uppkopplingen, dålig throughput och/eller att man måste starta om routern mellan varven. Så frågan är nu om det är någon som vet om någon lösning som är tillräckligt stabil och har tillräcklig prestanda för att jag inte ska bli missnöjd med min investering..

Såhär är det tänkt att nätverket ska fungera:

WAN (100/100 Mbit)
|
Router
|
((Eventuellt en switch till när polare kommer på besök))
|
LAN x2 (PS3, Stationär dator) + WLAN (laptop)

Kraven jag har på det trådlösa är ganska blygsamma enligt mig själv. Det ska fungera att surfa ohindrat i hela lägenheten (60m²) och eventuellt ladda hem mindre filer från nätet (uppdateringar etc).

På det sladdade nätverket vill jag dock ha så liten inskränkning i hastighet som möjligt, och absolut under inga som helst omständigheter några droppar som göra att MSN startar om, pokerklienter loggar ut et cetera. Jag vill kunna köra precis hur tung trafik jag vill, och kunna använda hela min uppkoppling, även med många samtidiga strömmar som vid användande av bittorrent.

Någon som känner igen sig i den profilen som löst nätverket på något sätt ni kan rekommendera?

Visa signatur

Gigabyte GA-P35-DS4 | Intel Core2Duo E4400 2.0Ghz@2.9Ghz (8*370) | 3GB Corsair XMS2-6400 | Geforce 8800GT@ 771/1890/1080 (max)| 3dMark06 score: 11 990p

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

en liten dator som router och en accesspunkt, sen kan du göra vafan du vill ^^

min wrt54gl med dd-wrt funkar skitbra, får ju såklart ställa ner antal anslutningar i klient och göra smärre ändring i dd-wrt men sen ja gjort det har den aldrig krånglat

Permalänk
Medlem

Di-624 har jag och några polare också haft, alla har typ bytat till Netgear WGR614 eller något liknande nu. Billig router och mycket stabilare, så fort man började ladda hem något på d-linken flippade den ur. Så för mig är det aldrig mer d-link i alla fall.

Visa signatur

Intel Q6600 g0 @ 3.2Ghz/ MSI P35 NEO2-FR/ Sparkle GTX 460 1gb/ 2x2048 Corsair XMS2 6400 / Scythe Ninja PLUS Rev. B/ Antec Sonata III

Permalänk
Medlem

Eftersom du har en 100 lina på wan, så skulle jag rekommendera en Linsys WRT610N och eventuellt byta programvara i den till DD-WRT.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Camel-en
Eftersom du har en 100 lina på wan, så skulle jag rekommendera en Linsys WRT610N och eventuellt byta programvara i den till DD-WRT.

Det lilla jag läst om WRT610N låter rätt avskräckande. Är dessa problem något som avhjälps av att man byter programvara till DD-WRT?
________________________________________________________
________________________________________________________

"Cons: 1. Dual band wireless drops constantly resulting in intermittent connections.
2. Requires frequent reboots (and resets automatically sometimes)."
________________________________________________________

"I am fairly IT savvy, have used/set up lots lots of Lynksys routers. After working with tech support, updating firmware - tried this WRT610N router for a few days - had to be rebooted several times a day and I am not even talking about wireless access. It is not ready for market."
________________________________________________________

"but after a few hours of use it dropped connection after connection on every device but the hard wired PC. Not exactly the performance I would expect from a 'wireless router' "

http://reviews.cnet.com/routers/linksys-wrt610n-simultaneous-...
________________________________________________________

"Large periodic throughput dropouts"

http://www.smallnetbuilder.com/content/view/30530/96/
________________________________________________________
________________________________________________________

IRT: tcntad
Du tänker dig alltså en monowall eller Pfsense router i första steget och sedan ytterligare en router för att sköta den trådlösa biten? Jag hade helst sluppit undan så mycket prylar. Men om det är en fungerande lösning så tackar jag för tipset!

Visa signatur

Gigabyte GA-P35-DS4 | Intel Core2Duo E4400 2.0Ghz@2.9Ghz (8*370) | 3GB Corsair XMS2-6400 | Geforce 8800GT@ 771/1890/1080 (max)| 3dMark06 score: 11 990p

Permalänk
Medlem

Jag har en polare som har en 610 med DD-wrt. Nu har han inte haft den så länge, för som du var han lite skeptisk. Men när DD blev kompatibel så köpte han en. Funkar kanon. Men om du är tveksam så ska du inte köpa den. Andra alternativ som fått bra recensioner är ju D-link 655 och 855. Kanske kan vara något. WRT 54GL är ju en pålitlig vapendragare men lite klen för din 100 lina.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Camel-en
Jag har en polare som har en 610 med DD-wrt. Nu har han inte haft den så länge, för som du var han lite skeptisk. Men när DD blev kompatibel så köpte han en. Funkar kanon. Men om du är tveksam så ska du inte köpa den. Andra alternativ som fått bra recensioner är ju D-link 655 och 855. Kanske kan vara något. WRT 54GL är ju en pålitlig vapendragare men lite klen för din 100 lina.

Det trådlösa nätet ska bara vara för att tjejen ska kunna surfa med sin laptop obehindrat i lägenheten. Hon behöver inte mycket bandbredd för det, så vad gäller WLAN är funktion, räckvidd och driftsäkerhet A och O.

Visa signatur

Gigabyte GA-P35-DS4 | Intel Core2Duo E4400 2.0Ghz@2.9Ghz (8*370) | 3GB Corsair XMS2-6400 | Geforce 8800GT@ 771/1890/1080 (max)| 3dMark06 score: 11 990p

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

ja precis vad jag hade tänkt mig..

nu ser jag det inte är nåt val så ok :)..

ett stycke wrt54gl iaf med dd-wrt (lätt å byta firmware), där du bla kan öka xmit power för räckvidd på wlan, vet inte hur många kvadrat vi har där ja bor i salem, men tror det är mer än 60 kvm(har för mig det är en 4 på 90???) och det funkar med vädligt bra signalstyrka/kvalitet etc.

Men som skrevs så kanske den är lite för seg för din lina om du nu får ut 100 Mbit, ja får ut 90 Mbit internt, alltså via lan/wlan men WAN/LAn vet jag inte, 24Mbit funkar ju dock

Permalänk
Medlem

Tja, tänkte låna din tråd lite, men min frågeställning är ganska lik din. Skall införskaffa mig en trådlös router men frågan är bara vilken man ska titta på, det finns ju en hel uppsjö, jag har läst mkt gott om WRT54GL men som tidigare nämnts så är den för klen för en 100Mbit lina om man även vill nyttja den hastigheten trådlöst. Skillnaden mellan Klab0 och mig är att jag vill kunna använda trådlösa linan för tyngre nerladdningar också.

Så jag undrar om det finns nån trådlös router som är stabil och bra med ca. 100Mbits överföringshastighet?

Några förslag, länkar osv ? Mvh Epyon

Edit;
Har inte fått några svar och eftersom det brinner lite i knutarna så har jag krypit till korset och ska hämta en sån här imorgon.
-->D-Link Dir 655
*om det är fler som funderar på en stabil och relativt snabb trådlösrouter för bra pengar så kan jag rekommendera denna enligt alla test och rescensioner, dock har den blivit lite till åren, men förutom det så ska den vara bra. I den länken jag satt så finns det användar omdömen, länkar till rescensioner samt har även sweclockers tagit med den i ett test av N-routrar (finns i arkivet).

*Sen är det i min personliga tro att oavsett märke Netgear, Linksys, Belkin, D-Link you name it, så spelar det nog ingen roll det verkar som att det är vedertaget att 20% som köper en trådlös router får problem och måste skicka/lämna tillbax sin mot en ny. Det jag skulle titta främst på är vilken support jag får och hur bra kundservice butiken har.

Visa signatur

.:: DELL S3422DWG 34", MSI GS75 Stealth, Bioboard Plutonuim / FluX AT
.:: Razer Blade '18RiP :( Razer Mice+Keyboard ofc ;)
.:: Nanna