Photoshop CS4 räknar på grafikkortet

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tinwe
Som jag skrev i länken ovan, så finns det studentlicenser av Photoshop CS4 Extended för 169 euro. Bra överkomligt.

Vill du ha Photoshop Lite, finns ju Photoshop Elements, som just är en light-version av Photoshop och brukar gå på några hundralappar, om det inte redan följt med gratis tillsammans med din kamera eller skrivare.

Om man ska gnälla på Adobes prissättning ska man däremot inte bara stirra sig blind på Photoshop, utan deras paketpriser. För ett enmansföretag i branschen klarar sig säkerligen inte enbart med Photoshop och ska man ha Master-paketet får man punga upp närmare 35000kr. Lägg därtill att detta blir en årsvis kostnad om man förväntas hänga med i Adobes uppdateringar, som från och med nu kommer varje år.
....Därmed inte sagt att även detta är småpotatis för majoriteten av alla företag.

Inte ens en månadslön juh^^

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tinwe
https://store2.adobe.com/cfusion/store/index.cfm?store=OLS-ED...

Adobe Photoshop CS4 Extended för € 169 med CSN-rabatt för studenter.

Det där var ju rätt överkomligt ändå

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem

Studenter har ofta begränsad ekonomi, så vilken student med självrespekt köper program som de inte har nytta av? Är ju nästan en månads bidrag där. Har man som jag nytta av hela paketet, så köper man kanske det när man har råd för en överkomlig summa.

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk

Undrar om MacPro kommer börja komma med bättre grafikkort nu när Photoshop börjar stödja det. Annars kommer ju en PC med en quad och ett nytt high-end grafikkort springa cirklar runt den.

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ARICE
yea right! som om du köper program som du laddar ner. nej! pirat skiten är till för att skada andra, det finns inget nytta med pirat kopieringen.

adobe har funnits i många år och är välkända för deras program, först och främst bland företag som inte håller på med pirat skit bland annat.

Läs igen.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ODDNAME
Och företagen lär ju ha programmen sen innan så att du piratkopierar för att "göra nytta för adobe" skadar dem när du inte köper en studentversion...

Läser du ens vad man skriver? Människor som piratkopierar gör ingen som helst skada om de inte hade köpt en version ändå. Om jag inte vill köpa photoshop ens för 300:- men laddar ner det och latjar lite. Så har Adobe inte förlorat en krona, för hade jag inte laddat ner det så hade jag fortfarande inte köpt det. De allra flesta som laddat ner photoshop skulle inte köpa det för en 1000-lapp hleler. Så dessa förlorar Adobe inga pengar på. Dock så tjänar de lite på att det är photoshop som flest kan och blir intresserade av.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ODDNAME
Studenter har ofta begränsad ekonomi, så vilken student med självrespekt köper program som de inte har nytta av? Är ju nästan en månads bidrag där. Har man som jag nytta av hela paketet, så köper man kanske det när man har råd för en överkomlig summa.

Har man ingen nytta av det så spelar det ju ingen roll. Det är ju som sagt riktat till de som använder programmet till något.

Permalänk

Vilken drömvärld flera lever i, inte undra på att svenskar i gemen tycker att bolagsskatter kan vara hur höga som helst. Jag jobbar i en multinationel koncern med över 10000 anställda... 30 000:- är inte en summa vi slänger ur oss utan att veta att vi hyffsat snabbt tjänar igen dem.

Permalänk
Medlem

Riktigt nice

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Microsoft har en mängd programmerare och ett par miljarder kunder. Adobe Photoshop har förvisso inte lika många programmerare, men det är en hel del. Och de har bara bråkdelen av kunderna att ta igen detta på.

De har nog inte ett par miljarder kunder...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av control87th
Vilken drömvärld flera lever i, inte undra på att svenskar i gemen tycker att bolagsskatter kan vara hur höga som helst. Jag jobbar i en multinationel koncern med över 10000 anställda... 30 000:- är inte en summa vi slänger ur oss utan att veta att vi hyffsat snabbt tjänar igen dem.

Äntligen en som har fattat. De flesta här får det att se ut som om företag kan slänga ut några hundra tusen på programvaror och datorer som ingenting. För att ett företag ska vara framgångsrikt skär de väldigt gärna ner på alla onödiga utgifter. Det råkar vara just små utgifter i stora mängder. Om ett företag ska köpa in 500 CS4 exemplar blir det lite mer än bara 6000 va? Jag tror knappast att ett företag som behandlar miljonbelopp har 1 ritare anställd. Men vill bara säga att oavsett hur stora företag är så gör de inte av med pengar hur som helst. För de vet, att de aldrig kan vara säkra på sin position, utan vet att konkurrenterna kan vara ikapp de vilken dag som helst

Visa signatur

Dator: AMD64 3600+ 65nm - Geforce 6800NU - 4x1024 Corsair 5400 - 1.5TB Hårddisk - Biostar TA690G m-atx - Antec Sonata ::
Sony Playstation 3 :: Sony KDL-40D3000 -

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mahje
Såvitt jag förstått det så får du inte använda studentlicenserna för kommerciella ändåmål, utan de är till för att användas i lärosyfte.

Jag har köpt en studentlicens av Photoshop CS3 Extended, och det är precis samma programm som företagen köper för ~15 000:- Så det borde inte vara någon skillnad. Jag hade säkert kunna nöja mig med en Elements-licens, men det var ju så bra rabatt (70-80 %). Och har man en gång börjat lära sig CS versionerna av Photoshop så vill man inte nedgradera till Elements, då känner man sig bara handikappad...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

På tiden att det kommer, kan inte säga att jag tycker priset är så väldigt farligt då man faktiskt får mycket när man köper en photoshop version, visst borde det finnas en billigare version men då kanske denna funktion skulle försvinna.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem

Bara att ladda hem skiten ändå. De kan inte förvänta sig att få ett program för 699Dollar. Det är bara företag som har dessa pengar att ge ut.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Micke1989
Jag har köpt en studentlicens av Photoshop CS3 Extended, och det är precis samma programm som företagen köper för ~15 000:- Så det borde inte vara någon skillnad. Jag hade säkert kunna nöja mig med en Elements-licens, men det var ju så bra rabatt (70-80 %). Och har man en gång börjat lära sig CS versionerna av Photoshop så vill man inte nedgradera till Elements, då känner man sig bara handikappad...

Jo funktionsmässigt är det inget som skiljer licenserna imellan utan handlar mer om att ifall de skulle kolla din studentlicens och du använder den i kommerciellt syfte så resulterar det kanske i åtgärd. Sedan att eller för den delen hur de skulle kolla upp det kan man ju diskutera.
Men antingen kör man legit lr så kan man ju lika bra köra på pirat direkt lr hur? Informationen kommer förövrigt från en föredetta adobeförsäljare då jag frågade vad som skilde student och "vanliga" versionen.

Permalänk
Medlem

HA. Nu kommer kanske apple sluta att vara som gammla kärringar när det kommer till grafikkort i deras datorer.

Visa signatur

PSN: todddan Adda gärna

Permalänk
Inaktiv

Härligt att grafikkortet kan göra ännu mer nytta. Hatar när det laggar när jag zoomar.
Priset är ju inte speciellt farligt. Går nog att tjäna in ganska snabbt, beror på hur duktig du är och vad du gör med programmet. För att redigera semesterbilder känns det lite väl dyrt, men är man en allsidig användare som använder många specifika funktioner så kan jag inte se att priset är för högt.
Gjorde precis ett jobb på 2 dagar som drog in 1000 spänn, så det skulle ta ungefär en vecka att tjäna in utgiften.
Företag som måste ha Photoshop för sin verksamhet, köper det såklart. Det finns många alternativ så det är bara att välja. Ingen big deal.
Fildelningen tror jag inte är till någon nackdel för Adobe, då de ger nybörjare chansen att lära sig programmen utan att tömma plånboken. Går de sen vidare och arbetar med Adobes program så har arbetsgivaren antagligen köpt programmet och Adobe tjänar in den piratkopierade licensen.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av t0ddan
HA. Nu kommer kanske apple sluta att vara som gammla kärringar när det kommer till grafikkort i deras datorer.

Finns mac-datorer med 8800gt/gtx och har funnits ett tag, "gamla" nu.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av theivan
Men om en person vill lära sig photoshop ska han behöva ladda ner en olaglig version eller börja jobba på ett ritföretag då?

Den personen får väl gå på kurs för att lära sig.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av control87th
Vilken drömvärld flera lever i, inte undra på att svenskar i gemen tycker att bolagsskatter kan vara hur höga som helst. Jag jobbar i en multinationel koncern med över 10000 anställda... 30 000:- är inte en summa vi slänger ur oss utan att veta att vi hyffsat snabbt tjänar igen dem.

Med tanke på att ett beslut om vad som ska drickas på julfesten kan kosta ett sånt företag några miljoner så tror jag inte de bryr sig så mycket om de köper 5-6 licenser för 30000:- om det är en nödvändig del i deras verksamhet.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av theivan
Äntligen en som har fattat. De flesta här får det att se ut som om företag kan slänga ut några hundra tusen på programvaror och datorer som ingenting. För att ett företag ska vara framgångsrikt skär de väldigt gärna ner på alla onödiga utgifter. Det råkar vara just små utgifter i stora mängder. Om ett företag ska köpa in 500 CS4 exemplar blir det lite mer än bara 6000 va? Jag tror knappast att ett företag som behandlar miljonbelopp har 1 ritare anställd. Men vill bara säga att oavsett hur stora företag är så gör de inte av med pengar hur som helst. För de vet, att de aldrig kan vara säkra på sin position, utan vet att konkurrenterna kan vara ikapp de vilken dag som helst

om ett företag behöver 500 Photoshop licenser så är det ett enormt företag. Jag kan faktiskt inte tänka mig ett företag på jorden som behöver så många.

Men med tanke på att de flesta företag som använder sig av photoshop, slänger hundra gånger så mycket på kameror, skrivare, tryckmaskiner och datorer så tror jag inte de ser Photoshop som något som får dem att gå under. En reklamfirma med 5 grafiker som i genomsnitt bränner 50000:- årligen på att hålla datorparken up to date och samtidigt lägger ytterligare tiotusentals kronor varje år på annan utrustning tror jag klarar sig ganska bra med att köpa den bästa programvaran för deras syfte för 5x 6000:- och sedan använda den några år. Och då var jag snäll i mina beräkningar. Deras maskiner kostar som fan.
Inom alla branscher så kostar verktygen en hel del. Och jag har aldrig upplevt grafiker som några som har så svårt att få ekonomin att gå ihop att de inte har råd med en licens som de behöver för sin verksamhet.

Som sagt, även om företag alltid vill spara pengar så är några tusenlappar på det verktyget de gör sitt leverna på ingenting. Finns inte en bransch som inte har en sån investering.

Och som sagt, Adobe riktar sig inte till hemanvändare. Det riktar sig till företag med en omsättning.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av theivan
Men om en person vill lära sig photoshop ska han behöva ladda ner en olaglig version eller börja jobba på ett ritföretag då?

Finns helt gratis trial-versioner av programmen att tanka ned från www.adobe.com
Funkar som fullversionen i 30 dagar. Borde räcka för att "testa" programmen eller gå en nybörjarkurs för att veta om det är något för dig eller inte.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Roronoa
... men om du inte är student?

Du kan ju fråga någon student om dom kan köpa ut åt dig? Borde väl gå
Låter härligt. Som någon skrev vore en Linux-version paradiset, men det är väl några steg kvar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av invztr
Finns mac-datorer med 8800gt/gtx och har funnits ett tag, "gamla" nu.

Jo men det är macpros som kostar överdrivet mycket och apple brukar vara ganska duktiga på att ta överpriser på grafikkort och även ram.

Visa signatur

PSN: todddan Adda gärna

Permalänk
Medlem

t.ex

Citat:

Adobe CS3 Design Standard Student Edition (Mac/Win/Engelsk Version)

Innehåller Adobe InDesign CS3, Photoshop CS3, Illustrator CS3 samt Adobe Acrobat® 8 Professional.

Ordinarie pris ca: 14 000 kr
Studentpris ca: 2 300 kr

http://www.mecenat.se/rabatter_nationella.asp?id_rabatt_natio...

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Hedersmedlem

Verkar som en trevlig uppgradering!
Jag vill bara lägga till i piratdebatten om Adobes program att Adobe själva har gått ut med ett meddelande om att dom tackar alla som piratkopierat deras program, vilket har lett till att de i stort sett har fått monopol på vissa marknader!
Självklart vill de tjäna pengar på sina program, men de kan ju inte stoppa piratkopieringen hur de än bär sig åt, så det är väl lika bra att försöka se det lite positivt!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av theivan
Folk klagar på att windows vista är för dyrt. Titta på adobes äckelpriser och inte minst av allt så är det bara ett program och inte ett helt operativsystem.

Måste fan ha vart en av dom mest idiotiska kommentarer jag hört.
Proukterna riktar sig inte direkt till privatpersoner i lika stor utsträckning som till företag, som du verkar tro.
Köp inte äckelprodukter om du inte har råd...

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Märkligt resonemang detta med att mjukvara skulle vara sååå dyrt?!?!? Jag har själv köpt mjukvara till min inspelningsstudio för ca 10000:- värt varenda krona enligt mig... Helt plötsligt har man full support via telefon om nu något skulle krångla...

Sitter jag med en kund som pröjsar för min tid då gäller det att ha saker som rullar utan krångel...

Vi har lyckats med konststycket att få en hel generation att tro att saker ska vara gratis... Märkligt, som sagt...

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem
Citat:

- Endast privat bruk

(eftersom det diskuterats i tråden)

Det är en rätt hård begränsning faktiskt, studenter som faktiskt köper det där har väl antagligen för avsikt att jobba med det sedan och då vore det ju kanon att kunna dryga ut studiemedlen lite med jobb - men det får man alltså inte.

Så särskilt bra pris vet jag inte om jag tycker att det är. 3D Studio Max har liknande versioner, nypris har jag visserligen dålig koll på - förr var det väl uppemot 50 000 kr, men studentversionen ligger väl på ~ 1000 kr, då endast för privat bruk och endast giltigt i ett år visserligen men fortfarande en betydligt bättre deal än adobe anser jag.

Microsoft har ju sina MSDNAA avtal, kostar väl lite för skolor att skaffa det visserligen men sen har ju studenterna gratis tillgång till operativsystem och en hel hög med program.
MS har ju utöver det släppt en massa program gratis (utan MSDNAA) för studenter också.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sl2wm-rocks
Undrar om MacPro kommer börja komma med bättre grafikkort nu när Photoshop börjar stödja det. Annars kommer ju en PC med en quad och ett nytt high-end grafikkort springa cirklar runt den.

Du menar alltså att en PC (för samma inköpspris) inte gör det idag då?

Permalänk
Medlem

Förstår inte vad som är så himla dyrt. Jag jobbar tillsammans med två vänner på ett telekomföretag. Vi använder Photoshop (för tillfället CS3) för att göra reklamutskick, kampanjer o.dyl. I övrigt har vi fasta kostnader på över 200 000 kronor per månad och då spelar egentligen inte en futtig kostnad för Photohop någon roll.

Permalänk

Kul och se hur folk som inte är i branschen tänker.
Photoshop är något jag använder dagligen i mitt jobb. Och att det skulle vara dyrt stämmer inte riktigt. Ta våra tryckpressar som vi har köpt för 30 miljoner, det är lite mer pengar än ynka 7k/licens vi köper creative suite för när vi uppgraderar.

Permalänk
Medlem

Som många sagt tjänar nog Adobe snarast pengar på att folk piratkopierar. Får man tag i nåt gratis tar man såklart det bästa -> Folk lär sig Photoshop och betalar sen för det när de börjar jobba.

De som faktist förlorar pengar här är de som säljer billigare (och enklare/sämre) produkter (Paintshop Pro?). Varför köpa deras produkt när man kan få tag i en bättre gratis?