Microsoft bantar Windows 7

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GaMeR2K5
Och spel... det vore väl inte omöjligt att få det att fungera i linux? Jag menar utan emulering såklart. Det är väl DirectX som är spärren egentligen?

Och efterfrågan.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Saint25
Men då det finns en del hinder kvar att lösa i *nix-världen, är jag fortfarande lite reserverad över att ta steget över till den "andra sidan".

Den mest pragmatiska lösningen är att gå till roten med problemet, inte att tvingas göra någon annans arbete. Roten till problemet är inte att den s k *nix-världen ska jobba ännu hårdare med reversed engineering, eller banka skallen blodig för att övertyga vissa hårdvarutillverkare, samtidigt som Microsoft sparkar en i bakifrån i knävecken. Dagens Linux-kärna har stöd för mer hårdvara än Microsoft någonsin varit i närheten av att ha. Det är inte det som är problemet.

IBM gick härom dagen ut med att de tröttnat på sabotaget mot bl a ISO, och kommer att sätta upp en möte med industrin och politiker för att få ordning på förfarandet med standarder. Det är faktiskt ironiskt att just IBM, den gamla fienden till öppenhet, har transformerats i takt med sina egna kommersiella intressen i open-source till att bli så "pissed off" när ISO fallerade pga Microsofts intervention. Intressant är att en av orsakerna är att utvecklingsvärldens länder blivit överkörda och nu saknar förtroende för industriländerna sätt att handskas med dessa frågor. Detta handlar mest om härvan kring OOXML, men den är egentligen symptomatisk för hur hela industrin fungerar.

IBM gör knappast detta utav rent humanitära skäl, men det krävs faktiskt en part av IBMs storlek för att även förhoppningsvis råda bot på de problem som du i första hand avser. Att lämpa över ansvarsbördan på offret för industrins sjuka är meningslöst, och spelar endast Microsoft i händerna (detta är uppenbarligen en del av taktiken bakom "Get the facts", en ovanligt tramsig sida för den som är lite insatt, men som fungerar utmärkt i att skapa osäkerhet på chefsnivå där kanske kunskaperna inte är tillräckliga).

Är detta ett hat riktat mot Microsoft, så som jag av någon här tidigare blivit beskylld? Nej, för Microsoft gör det som de har ansvar att göra så länge marknadsreglerna inte fungerar: kontrollera marknaden, öka greppet och generera så mycket vinst som möjligt. Att förvänta sig någon inbyggd hänsyn och godvilja på marknaden är naivt. Den fungerar endast någorlunda när hyfsat jämbördiga intressen tar ut varandra.

Med andra ord: om du verkligen vill att *nix ska fungera på hårdvara vald i blindo rikta då in stöten där den gör nytta. I övrigt är det inget större problem ifall du ägnar några extra minuter med att kolla upp vad du köper. Dessutom är det inte ovanligt att du stöter på motsatsen, alltså att Linux direkt identifierar en teknisk pryl men där Microsoft går bet, ja förutom om du installerar ytterliga ett pack drivrutiner (Borde inte access till flash-minnen på mobiltelefoner fungera utan drivrutiner eller onödig programvara? Min frus Sony/Ericsson fungerar utmärkt i data-läge i Linux, men ger noll utslag i Windows.)

Citat:

En stor fördel med *nix-system, av många fler fördelar, är att man kan hålla liv i en äldre dator under en längre tid innan byte eller så kan använda en klenare dator (billigare och snällare för plånboken att köpa in nya delar till en ny dator) än om man ska använda t.ex. MS Vista som OS.

Varför rekommendera Linux på gammal hårdvara här på Sweclockers? Nej, kör Linux på en monsterdator och dra full nytta dess potential. Är du musikintresserad, ja kör då en kärna med realtime preemtion och få bättre inspelningsmiljö än vad kommersiella drivrutiner för Windows kan ge.

Jag ägnade en timme igår åt att skriva konstruktiv feedback på en förfrågan av Microsoft. Varför? Därför att jag vill att Microsoft utvecklas men med en liten annan inriktning. Konkurrens är bra, och kommer att bli bättre när marknaden kanske till slut kommer i balans.

Permalänk
Medlem

Windows 7 = Vista SP3 (SP3 för GUI-ändringar).

Visa signatur

Data Center Operator

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Buio
Var tvungen att kommentera, då det är lite roligt om du kollar mitt inlägg på page 2 i samma topic.
#8599889

Ursäkta att jag missade det *sorry*.
/Saint25

Permalänk
Medlem

Undrar hur bra det kommet att fungera med Moviemaker som web-baserat program, det lär ju ändå kräva en del. Varför inte bara lägga ut det som en gratis nedladdning eller nåt sånt?
Annars låter det ju rätt bra att de skippar massa onödigheter.

Visa signatur

PhII 955BE TRUE | Gigabyte 790FXT-UD5P | GTX 960 4GB | 16GB 1333MHz | Intel 330 120GB | 20TB | Corsair HX520 | Antec P182 | 27" BenQ VA | 2x 22" BenQ | 46" TV

Permalänk
Medlem

Varför inte bara låta användaren välja under installation/första uppstarten om vilka program som man vill ha

Visa signatur

[E6600@3,2Ghz FSB@400x8] [8800GT 512MB@710/2016/1782Mhz] [4x1024MB Corsair XMS Twin2X CL5@800Mhz] [Gigabyte P35-DS3(rev1.0)] [HP w2207] 3dMark06: [8800GTS 640MB@651/2006/1507: 11134p] [8800GT 512MB@713/2116/1782: 12419p]

Permalänk

Det är bättre om man kan välja tillbehörsprogram på installations skivan.

Använder t ex aldrig wmp, epost programmet, spelen, wordpad, windows dvd-bränning etc etc.

EDIT* som dyb menar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dyb
Varför inte bara låta användaren välja under installation/första uppstarten om vilka program som man vill ha

håller med till 100%, hade varit mycket bättre!

Visa signatur

Antec P182,AMD 64 X2 4600+ @2,73 ghz, Noctua NH-U12F, 2GB DDR2 667@804 Mhz 4-4-4-4-12-2T, ATI HD4870 512 MB ,Gigabyte S4. Samsung Spinpoint 400GB , Samsung Spinpoint 1TB.

Permalänk

ehh...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av GaMeR2K5
Och så finns det en hel del hårdvara som inte fungerar som det är tänkt i linux. =/ Men linuxdrivare till det ljudkortet jag har ska komma framöver iallafall så då kan det nog bli test igen av linux.

Och spel... det vore väl inte omöjligt att få det att fungera i linux? Jag menar utan emulering såklart. Det är väl DirectX som är spärren egentligen?

mjaa... snart ska ju linuxfolket ersätta directx med javakod så...

Visa signatur

Antec Performance P182 | Intel Core i7 920 | Gigabyte GeForce GTX 660Ti | Gigabyte GA-EX58-DS4 | Corsair XMS3 1333 MHz 6 GB | Samsung SpinPoint F3 | Corsair 650TX | Windows 7 x86-64 | QPAD MK-50

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dyb
Varför inte bara låta användaren välja under installation/första uppstarten om vilka program som man vill ha

Bästa idén jag läst på länge här faktiskt!:D
Kunde man slippa en hel drös onödiga grejer man aldrig använder, det skulle bli en riktigt lång lista på grejer man skulle bocka ur.

Visa signatur

PhII 955BE TRUE | Gigabyte 790FXT-UD5P | GTX 960 4GB | 16GB 1333MHz | Intel 330 120GB | 20TB | Corsair HX520 | Antec P182 | 27" BenQ VA | 2x 22" BenQ | 46" TV

Permalänk
Medlem

Jag hoppas på att lättare kunna ändra UIn stippa ner och ändra färger osv.
Mer minimalism till folket!

Visa signatur

Gamestation |AMD Athlon 64 X2 4400+ 2.2Ghz| |Corsair TWINX 2048Mb PC3200 400Mhz| |2 x GeForce 7800GTX 256Mb SLI| |Western Digital 320Gb 7200rpm 8Mb S-ATA2| |MSI K8N SLI Platinum nForce4| |Antec TX1050B Black Miditower 500W|
Dell Vostro 1500 |T7250 2.0Ghz| |160Gb 7200rpm| |3Gb RAM| |8600M GT| |9Cell batteri|

Permalänk

Ett litet steg i rätt riktning iaf. Jag vill ha ett nytt Windows 2000! Där snackar vi ett perfekt bantat os

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk

Går nog jättebra att redigera store filmer via nätet=). Hoppas man får ladda ner programmet till datorn istället.

Permalänk
Medlem

Nöjd är jag först då jag hittar webapplikationerna Win Defender, Win Firewall och Internet Explorer på internet...

Permalänk
Medlem

Det här tycker jag verkar vara en bra ide, skippa alla program och gör installationen så liten och snabb som möjligt. De kanske kunde sälja det som separat utgåva, Windows 7 Lite :).

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk

Varför kallar man det Win 7 egentligen?

Windows
1.0
3.0
95
98
ME
2000
XP
Vista
+ alla NT versioner.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alban
Nu blir jag fundersam,3 stavfel på dom första 10 raderna av recensionen?
Jag brukar sällan klaga på korrekturfel men detta tycker till och med jag är för mycket.Skärpning sweclockers redaktionen:-)
MvH albanen...

Nu blir jag fundersam. Tre stavfel på de tio första raderna av recensionen? Jag brukar sällan klaga på stavfel, men detta tycker till och med jag är för mycket. Skärpning Sweclockers-redaktionen.

Mvh,
Albanen

Visa signatur

"plattan som moderkortet är uppbyggt på (minns ej vad det heter)" - muhihihaha

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som blir lite orolig att mjukvaran för de tre media som verkligen påverkar vår personliga integritet (Mail, Bilder och Filmer) skall läggas på en av Microsoft's servrar?

Visa signatur

{|XSX|PS3|PS4|}

Permalänk
Medlem

Nej, för vi som är oroliga kommer att köra tredjepartsprogram i alla fall. Det gör vi redan nu. Servrar som default går bort direkt, en helt annan sak att bara lägga upp valfritt material på servrar det är ok.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KimTjik
* TEXT *

Tack för ett trevligt inlägg men jag ska inte låta det bli för mycket utanför trådens ämne. Jag ska göra några hyggligt korta (nåja) kommentarer till ditt inlägg.

Jag kan även jag lugnt konstatera att det är idag mycket "revirpinkande" i branschen med olika aktörer på datorscenen och i synnerlighet från Microsofts sida, som även du själv påtalar i ditt inlägg. Utvecklingen på datorsidan och inom elektronikindustrin är inte direkt sund som den har nu utvecklats de senaste åren och som många gånger leder det till att det missgynnar småaktörer i branschen och enskilda privatpersoner. Microsoft som företag har gjort en hel del gott för t.ex. datortekniken och datorindustrins utveckling i framförallt den så kallade persondatorns utveckling men agerar nu allt mer som en bromskloss för fortsatt utveckling av datortekniken med ny teknik som ska ta oss in i framtiden. Naturligtvis förstår man det att Microsoft inte gärna vill mista sin stora dominans på datorteknikens utveckling eftersom det handlar om "big business" för dem. Nu har länder och organisationer som t.ex. EU, Japan och några länder till i världen börjat ställa olika krav på Microsoft och har laggt olika former av vitesföreläggningar etc. mot deras skapande av osund konkurens och med operativsystem som har olika grader av låsta program och andra tekniska löningar som tillsammans försvårar att använda andra program än specifikt utvalda av Microsoft. Nu av olika anledningar har många olika företag och privatpersoner avstått att gradera upp till vistan, vilket var ett bakslag för Microsoft på olika sätt - inte bara ekonomiskt och det är en del av många fler orsaker till varför Microsoft nu skyndsamt tar fram ett nytt operativsystem med arbetsnamnet sjuan, med mindre låsta färdiga paketlösningar och ett mer öppet operativsystem där användaren har en större möjlighet att bl.a. lägga till andra/egna program. Hur väl Microsoft kommer att lyckas med sjuan återstår att se när det finns färdigt ute i handeln och vad för mottagande det då kommer få från olika slutanvändare. Tiden får utvisa vad som sker men som du skriver, så behöver marknaden bli mer sund och komma mer i balans, för att alla företag och människor ska må bättre på vår planet som ett enkelt svar på frågan.

Lite kort gällande mig.
Jag köpte min scanner förra året och då hade man inte större planer eller tankar på ett*nix baserat datorsystem utan intresset har växt under det här året för *nix i allmänhet. Och nu kommer en hel del nytt ut i *nix-världen under den här vintern, vilket ökar på intresset ännu mer. Det finns en tråd om det här på forumet. http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=7... Så jag är nu mer medveten om att tänka mig för lite mer vad gäller t.ex. hårdvaran framöver och jag får själv fundera på vad kan ska göra åt saken i fråga.

När det gäller mitt USB-ljudkort, så använder jag det till mina hörlurar då datorns egna inbyggda ljudkort i moderkortet jag nu använder låter sämre men framförallt brusar det mer. Det är inget dyrt ljudkort utan jag kan byta ut det till något annat, om det finns något lämpligt på marknaden att köpa för överkomliga pengar. Så det inbyggda ljudet med datorhögtalare har jag nu slutat att använda i praktiken idag. Enligt uppgift om kommade *nix operativsystem, så ska stödet för t.ex. USB och trådlösa enheter förbättras markant mot vad det har varit tidigare, något som jag uppskattar att det blir så. Så vem vet det idag, att det USB-ljudkort som jag nu använder kanske kommer får stöd i *nix-världen. Man få se helt enkelt hur det blir med detta.

Något som du själv tar upp som exempel är din frus mobiltelefon, en Sony/Ericsson, som fungerar fint i ett *nix-system men ej i ett Microsoft baserat system som ett bra exempel på att i vissa fall är stödet för olika program/hårdvaror bättre i *nix-världen än vad man kan finna hos Microsofts värld.

Du skriver:
Varför rekommendera Linux på gammal hårdvara här på Sweclockers?

Har du inte sett vad som ofta skrivs på forumet? Att många användare som har en äldre dator eller tillgång till äldre delar till en dator, som funderar på att bygga sig en extra arbetsdator för t.ex. enkla sysslor, åt sig själv eller till någon i familjen, släkten eller till någon vän, som ofta frågar om alternativa operativsystem till Microsofts dito. Sedan har vi ofta förfrågan om att använda äldre grejor till t.ex. en enkel hemmaserver eller ett NAS-system och där kan man även där använda äldre grejor till god nytta... och idag är det också rätt populärt att prata om återvinning i lika former. Så här har *nix-världen något gott att ge till många människor runt om i världen. Se bara hur utvecklingen är i många av de så kallade utvecklingsländerna där många använder ofta enkla datorsystem eller som är skänkta/köpta gamla datorsystem från västvärlden och till det används ofta någon *nix-dist från de vanliga källorna/leverantörerna eller en specifikt framtagen dist för det aktuella landet på deras modersmål och med olika användsningsbehov. Å andra sidan, som du också skriver, kan man använda eller bygga sig en väldigt kraftfullt datorsystem och då använda en större och mer modern *nix-dist. Men alla har väl inte behovet att skaffa sig en datorsystem i t.ex. CERN-klassen, som använder en delvis egenutvecklad *nix-dist för att kunna göra tunga matematiska och fysiska beräkningar eller hur? Mer om CERN finns på den här länken. http://public.web.cern.ch/public/

Avslutningsvis, *nix-system har olika goda fördelar mot ett Microsofts dito men även olika nackdelar och det ska bli intressant att följa utvecklingen av Windows 7 till färdig produkt, för att se hur den står sig mot framförallt vistan men även mot kommande *nix operativsystem med ny kärna i botten. Sedan har vi också OS-X som utvecklas på sin front.

/Saint25

Permalänk
Medlem

Jag skulle gärna slippa windows mail, calendar, media center, media player, meeting space, mobility center, sidebar och movie maker. Men jag förstår inte varför dom ska ta bort windows photo gallery, det är ju det programmet man använder när man ska titta på bilder... Är det meningen att man ska behöva ladda upp bilderna på nätet för att titta på dem eller?

Jag skulle nöja mig med att man bara får välja bort sakerna man inte vill ha när man installerar windows. Det är ju ruttet att man inte kan ta bort programmen som kommer med windows.

Permalänk
Medlem

Vad menas med "den första delen av 2010"? Första fjärdedelen? Sjundedelen?

Visa signatur

/| HAF 932 Advanced || Intel 2500K @ 4.6GHz || ASROCK Extreme7 Gen3 || 32GB Corsair 1600MHz || Gigabyte GTX TITAN || Intel 510 SSD 120GB + 10TB HDD || Corsair HX1050 || BenQ FP241W || Sennheiser PC360 || Win8 Pro x64 |\
/| ASUS K50IN: T4200 2GHz || 4GB DDR2 || G102M 512MB || 320GB |\

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lurcazzus
Varför kallar man det Win 7 egentligen?

Windows
1.0
3.0
95
98
ME
2000
XP
Vista
+ alla NT versioner.

Läs här: http://en.wikipedia.org/wiki/Windows#Timeline_of_releases

Din lista blir så här:
Windows
1.01 = 1.01
2.03 = 2.03
3.0 = 3.0
95 = 4.0.950
NT 4 = NT 4.0.1381
98 = 4.10.1998
98 SE = 4.10.2222
ME = 4.90.3000
2000 = NT 5.0.2195
XP = NT 5.1.2600
Vista = NT 6.0.6001
Windows 7 (codenamed Blackcomb, then Vienna) = NT 6.1.6780.1 (M3 beta release)

"NT was the first fully 32-bit version of Windows, whereas its consumer-oriented counterparts, Windows 3.1x and Windows 9x, were 16-bit/32-bit hybrids. Windows 2000, Windows XP, Windows Server 2003, Windows Vista, Windows Home Server, and Windows Server 2008 are based upon the Windows NT system, although they are not branded as Windows NT. The NT stands for 'New Technology'."

Visa signatur

[ASUS STRIX B650-A | AMD Ryzen 7600X | 32Gb DDR5 6000MHz CL36 | GeForce RTX 4080 | Custom Loop Cooling]
Det heter DATOR, inte DATA!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Saint25
... text...

/Saint25

Tack detsamma för ett konstruktivt svar. Jag uppskattar att du tillåter dig att se på saken ur det bredare perspektivet, och inte göra detta till en Microsoft vs. Linux fråga. Det viktiga är att valmöjligheten finns och att konkurrensen sker på hyfsat lika villkor, vad sen användaren i slutändan väljer är upp till honom/henne.

Jag har också förhoppningar på Windows 7, eftersom det ur praktisk synpunkt fungerar bäst att låta vissa miljöer köra vidare på Windows plattform. Om det t o m blir mycket bättre kan jag kanske omvärdera huruvida någon arbetsstation kan uppgraderas. Closed-source är för mig personligen inte lika intressant, eftersom jag älskar att påta med mjukvaran, och mitt intresse för spel går över fortare än något annat jag gör framför datorn.
...

USB-ljudkort: det är möjligt att det kan vara struligt att hitta rätt. Egentligen är detta en totalt onödig soppa som rörts ihop, för alla dessa USB prylar som ljudkort, webbkameror, modem och annat skulle bäst av allt följt en enhetlig och ständigt förbättrad standard. Vad vi nu har är faktiskt hemsnickerier från vart och varannan tillverkare, och inte förbättrar det kvalitén på något särskilt sätt heller.

Själv har jag aldrig haft problem med USB-ljudkort, något som jag föredrar pga bättre ljudkvalité särskilt ifall batteridrift används och USB-gränssnittet endast används för datatransport. Fördelen jag haft är att mitt val vanligtvis görs bland hifi produkter, där bästa valet är få kontroller och liten påverkan på ljudsignalen. I den här klassen finns det flera bra 2-kanals USB/DAC enheter, vilka vanligen följer en ertagen standard som har fullt stöd i Linux. Hembio kommer liksom i andra hand för mig.

Ett liten tips är att kolla in OSS4 för ljudhanteringen. På vissa system kör jag ALSA, men har börjat gå över till OSS4, pga av vissa direkta fördelar som bättre mjukvarumixning. Dessutom har OSS4 ibland stöd för ljudkort som vanligen är en mardröm i Linux.
...

Vad gäller gammal hårdvara var det ingen kritik ifrån min sida, utan mer tummen upp för ny hårdvara så att inte gemene man inte gör misstaget att tro att Linux är tänkt för lite äldre prylar. Det räcker ofta att vänta en månad för att få bra stöd i Linux... å det är ju inte ens helt ovanligt i closed-source världen.

Hur som, lycka till med dina framtida projekt!

Permalänk
Medlem

Det är ju enastående att vi kommit till sidan två av diskussionen utan att någon fattat att hela slutklämmen i artikeln är fel, fel, fel (som det nu brukar vara när redaktionen skriver nyheter nuförtiden...)

Hade man nu läst nyheten på CNet och förstått vad det var som stod så hade man givetvis märkt att det inte rör sig om webb-baserade tjänster.

Citat:

The software maker included Windows Photo Gallery, Windows Mail, and Windows Movie Maker as part of Vista, but later chose to offer separate downloadable Windows Live programs that essentially replaced those components with versions that could connect to online services from Microsoft and others.

Microsoft told CNET News late Monday that it has decided to remove those features entirely from Windows 7 and instead offer only the service-connected Windows Live versions as optional free downloads.

Medan program som endast finns i "molnet" givetvis är ett framtida mål för så gott som alla stora nätaktörer (Google Docs, MobileMe, Live Calendar, Photoshop Express) så är det alltså inte det som Microsoft siktar på i Windows 7, utan att ersätta de medföljande programmen med valfria nedladdningar i Live-katalogen för att slippa undan antitrust-problem och även få möjligheten att uppdatera programmen oftare.

Jag antar att en korrigering av artikeln inte är att vänta dock.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Sverker Olofsson borde bannlysas, som Cato den Äldre sade.

Permalänk
Medlem

så **** dåligt jag vill inte ha nåt **** web program vad tjänar då våra vanliga datorer till ?? låt oss få programen. men läg gärna till avinstallation på dom i start av windows så man får välja......

Visa signatur

MIN DATOR ÄR SNABBARE ÄN DIN

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Genome
Det är ju enastående att vi kommit till sidan två av diskussionen utan att någon fattat att hela slutklämmen i artikeln är fel, fel, fel (som det nu brukar vara när redaktionen skriver nyheter nuförtiden...)

Hade man nu läst nyheten på CNet och förstått vad det var som stod så hade man givetvis märkt att det inte rör sig om webb-baserade tjänster.

Och hur skulle vi då definiera webbbaserade tjänster? Visserligen handlar detta inte om cloud-computing, men upplägget är ändå av Microsoft definierat som:

Citat:

Windows Live™ is a set of personal Internet services and software designed to bring together in one place all of the relationships, information and interests people care about most, with more safety and security features across their PC, devices and the Web.

Cloud-computing har mig veterligen inte patent på begreppet webbbaserat. Google Docs, likt några andra Google Apps, utvecklas för att ha offline funktionalitet, vilket i princip är det Microsoft försöker åstadkomma, alltså en applikation som fungerar interaktivt mellan PC och Internet. Varför skulle då Googles program anses webbbaserade men inte Microsofts? Det är väl egentligen detsamma om kommunikationen helt görs i en webbläsare eller delvis genom annan applikation?

Jag ser inget skäl att hetsa upp sig förrän vi verkligen ser slutresultatet. Utom tvivel torde vara att det är Google som satt fart på Microsoft. En fördel är som artikeln tar fram att undvika rättsliga anti-trust konflikter, men min personliga gissning är att det lika mycket och kanske mer är ett försök att inte låta Google roffa åt sig ett totalt grepp över interaktiva applikationer mellan PC och Internet. Troligen kommer vinken om att dessa program finns och länkar dit vara övertydliga. Eftersom de flesta användare har tendensen att klicka vidare och acceptera allt som erbjuds, ibland av rädsla för att det annars blir problem, skulle jag gissa att ifall Internet-anslutning finns vid installation eller första uppstart kommer massor av användare att ladda ner dessa program.

Permalänk
Medlem

Nyheten ifråga verkar med sin nuvarande formulering mena att Live Photo Gallery, Live Mail och Live Movie Maker är program som körs genom en webbläsare. Men du menar alltså att det är detta det rör sig om trots att det inte är det och att Sweclockers redaktion har rätt i frågan?

Visa signatur

För övrigt anser jag att Sverker Olofsson borde bannlysas, som Cato den Äldre sade.

Permalänk
Hedersmedlem

Gå in på Microsofts egen sida och läs vad deras definition av Live är. Om mitt inlägg var så oklart att du kommenterar det med "du menar alltså att det är detta det rör sig om trots att det inte är det", ja då ber jag om ursäkt för jag är nog inte kapabel att skriva det klarare än jag gjorde. Kort repetition: Live står för program med interaktiv funktion mellan PC och Internet.

Vad är problemet? Att hårfint analysera och semantiskt tolka Sweclockers nyheter är jag mindre intresserad av.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KimTjik
*TEXT*

Hej igen och ojdå... mera trevliga svar, man tackar - men det blir nu mer Off Topic - *Sorry!".

Ja, självklart så försöker man se på saker och ting ur olika perspektiv och inte se nästan allt i "svart eller vitt" förhållande d.v.s. som i många andra trådar på forumet tenderar att bli t.ex. Microsoft vs. Linux alt. Intel vs. AMD - frågor. Olika hårdvaror, mjukvaror och operativsystem för att nämna något, har de alla sina goda och dåliga sidor vilket man får försöka att acceptera och från detta perspektiv får man göra sina egna val efter t.ex. önskemål på funktion och handhavande men även saker som ekonomiska förutsättningar. Detta gäller inte bara för en vanlig slutanvändare som privatperson utan det gäller lika hög grad t.ex. olika företag, organisationer, myndigheter och skolväsende.

Men av olika skäl har vistan för många nackdelar mot fördelarna, som jag inte ska rabbla upp i den här tråden, med det är en ståndpunkt som jag delar med många andra människor runt om i världen med olika företag etc. att jämföra med tidigare version från Microsoft. Det har nu återigen av olika skäl lett till att man väljer att stanna kvar med ett äldre OS från Microsoft alternativt att man börjar se efter vad det kan finnas för andra alternativa operativsystem som helst ska kunna användas på en befintlig datorsystem/datorpark utan ofattande uppgraderingar eller ombyggnader. Något som har på kort tid skapat ett stort intresse för *nix-världen vilket naturligtvis inte har kunna undgå att märkas av hos Microsoft svären. Inte gör det bättre för Microsoft att det de har fått bl.a. en rad olika domslut och författningar mot sig gällande vistan från olika håll runt om i världen. Så med "kniven mot strupen", om man får utrycka sig som sådant är att de nu försöker skyndsamt få fram ett annat OS och som nu går under arbetsnamnet - sjuan, sjunde generation operativsystem från Microsoft. Då man inte vet ännu hur den tillänkta slutprodukten kommer att bli är det naturligtvis svårt att ge några större synpunkter på det. Men jag kan konstatera att blir det som det nu skrivs om på Internet, att det ska bli mer öppet OS och där slutanvändaren har större möjligheter att välja t.ex. program och inställningsmöjligheter, är det bara till att gratulera Microsoft då det är ett steg i rätt riktning mot ett mer lätthanterligt OS. För som du själv skriver i ditt svar, så har Microsoft en hel del fördelar i vissa datormiljöer och ser också fram emot vad det kan bli av sjuan.

Men för att lägga till lite om "Open-Source", så surras det en del på nätet redan att efterträdaren till sjuan, ska bli ännu mer öppen d.v.s. att Microsoft har börjat titta lite mer åt *nix-hållet men om det är en skröna eller ej återstå att se. Men å andra sidan har jag läst att många datorkunniga människor runt om i världen, säger i stort att där har Microsoft inte mycket att hämta utan att lämna sin etablerade nisch med användningsområde och kundunderlag.

Ja, för min del tycker jag att "Open-Source" teknologin/ideologin blir allt mer intressant i den takt som den utvecklas mer och mer, där den har nu blivit så pass bra att den har blivit ett alternativ för många människor runt om i världen till mer vanliga persondatorer. Men för min del blir det nog att man kommer göra som det stora flertalet människor gör redan, att man väljer eller utgår från någon av den större distarna som nu finns att välja på som slutanvändare. Då kan man mot förmodan komma igång rätt enkelt med ett nytt OS, som har en rad möjligheter att göra en del egna inställningar etc. när så behovet påkallar + att det finns en stor kunskapsbank att få hjälp ifrån via t.ex. Internet. Jag ser dock i din presentation/information att du länkar till bl.a. "Arch Linux", som jag har nu tittat lite närmare på från Internet och visst ser det trevligt ut men det kräver sin man eller för den delen sin kvinna, att sätta upp ett sådan system och hålla i gång det med olika grad av underhåll. Men det ska vara en dist med mycket av ursprungliga idéer från Unix/BSD-världen. Som en liten notis i sammanhanget, när man själv gick en CAD-kurs på dator kring 90-talets mitt, fanns det på den skolan som jag gick en kort tid som visning en Unix-maskin som man tittade lite på men så mycket minns man inte från den maskinen mer än att den skulle då kosta en smärre förmögenhet att köpa. CAD var då med Adobe DOS12, i början på en 486a - 33 MHz CPU men det blev lite kraftigare dator senare i kursen - en P75a. Man lärde sig att "knacka" en del DOS kod men man har glömt bort det mesta från detta med DOS. Men då man tittar nu närmare på Linux av idag och deras terminalfönster, så finns det en del likheter/tankesätt med kodandet från DOS tiden. Men jag kan förstå människor som är bara vana att klicka på olika menyer och knappar i sina sätt att använda ett operativsystem på blir ofta avskäckt med tanken på ibland behöva knacka kod i en terminal. Jag är dock införstådd med det att sådant behöver man få göra ibland även med distar med enklare handhavande. Dock har jag inte nog med tid och ork förnärvande att ge mig i kast med "Geek" dist som t.ex. Arch men det är trevligt att se möjligheterna med den typen av dist, vad man kan själv göra med den.

Tanken hos mig är att jag någon gång i vinter ska plocka ihop en extra dator med lite gamla delar man har och med en del nya delar och då lägga in någon *nix-dist (det kommer mycket nytt under vintern/våren). Då kan man få möjlighet att stifta bekanskap med *nix-världen på ett lite lugnare sätt, om man då har en annan huvuddator som redan är i gång. Men att klippa banden helt som det ser ut idag med Microsoft blir nog svårt att göra och det finns en rad olika skäl till det som jag inte tar upp i den här inlägget men en viktig punkt är som bekant spelen. Jag spelar inte så ofta idag mot för ett antal år sedan men det händer lite då och då fortfarande.

När det gäller USB-systemet, som ett exempel, kan jag instämma att det är stundtals en del oklarheter i det och det skapar en del kaos och frustration i största allmänhet.

Du tog upp OSS4 och ALSA, vilket fick mig att igen tänka ljud i allmänhet och jag gjorde ett svep på Internet... och vad ser man? Enligt uppgifter så har det tydligen ganska nyligen kommit ut stöd för det USB-ljudkort jag har med C-Media chippet och det tycks fungera enligt de användare som jag har läst om deras inlägg på olika sidor. Så det verkar hoppfullt. Om man pratar om ljud i allmänhet gällade datorer, ska man igentligen hålla tyst om det för det jag kommer att skriva om är nästan som att "svära i kyrkan". För Microsoft har ofta den konstiga benägenheten att delvis förvanska en inmatad signal på lite olika sätt och beroende på vilket ljudkort som används i systemet är signalen som kommer ut i den andra ändan inte helt ren, vilket påverkar ljudvalitén men också upplevelsen - i synnerlighet om datorsystemet är kopplat till en högkvalité ljudanläggning. Det är en anledning till varför riktiga (och dyra) proffsljudkort har egen hårdvaruavkodare och med egen mjukvara som försöker gå förbi, helt eller delvis, den mjukvaruavkodningen som sker via operativsystemet. En till som ofta syndar är ju t.ex. Creative Labs, både var det gäller hårdvaran men även mjukvaran/drivrutiner. Så man kan förstå att många hembiovänner och människor som håller på med ljud, musik och bild i någon form, vänder sig ofta till *nix-världens olika produkter med dito möjligheter på t.ex. rena ljudsignaler. Idag är det inte aktuellt med en hemmabio eller HTPC-system men vem vet det till i morgon?

Så tack för tipset om OSS och ALSA, för i vintras så fanns det inte stöd för det enkla USB-ljudkort jag nu har och använder till mina hörlurar, men nu tycks det finnas en lösning på det problemet och då behöver man inte just nu tänka på ett annat ljudkort. Men bättre saker på ljudsidan lär det bli med tiden.

Ja, jag har också personliga erfarenheter med problem med hårdvara och drivisar och här är en av de svåra. Jag hade en gång i tiden en Epson laserskrivare när jag använde Win 98/Win 2000 och när XP hade varit ute en tid tänkte man att man skulle gradera upp till det. Men Epson hade inga drivrutiner och jag både skrev och ringde till deras support utomlands ett flertal gånger utan att få svar på dem när XP-drivisar skulle komma ut. Det slutade att jag tröttande på dem och skrivaren såldes begagnad men lätt använd ca 1 år gammal. Trots det tittar jag in på deras supportsida och ca 4-5 månader senare finns XP-drivisar till skrivare som jag sålde. Då hade det gott totalt ca 3 år sedan XP kom ut i handeln, innan Epson fick tummen ur "r****" och släppte drivisarna till XP. Reslutat - efter det så har jag bojkottat allt som har med Epson att göra med tanke på den usla supporten de då gav på deras produkter. De kanske är bättre idag men... . Efter det köpte jag en skrivare från HP, ett företag som jag nu vet stöttar "Open-Source" världen vilket är bra att veta. För den HP skrivare jag använder idag, finns det *nix-drivisar till. Dock grämer jag mig lite att jag köpte en Canon scanner förra året som inte är gångbar, ännu ska tilläggas, i *nix-världen.

Som avslutningsvis. Ja, möjligheterna är rätt stora med ett *nix-system, som kan användas allt från äldre svagare datorer och till nya och därtill kraftfulla datorer, som du själv skriver. Men för min egen del är jag införstådd med att *nix är inte bara för gamla datorhäckar utan även till nya system. Dock har *nix en hel del att gå eller göra innan det blir mer användbart för gemne man/kvinna vanliga hemdators skrivbord men utvecklingen går allt mer framåt och det kan säkert bli ett mer vanligt inslag i framtida datorsystem. I synnerlighet när större mängd standarder sätts in i systemet - se t.ex. "The Linux Foundation", vilket borde göra anpassningen mellan olika hårdvaror och mjukvaror mer enklare än vad som kanske uppvisas idag där vissas saker kan vara svåra att få igång/få stöd av utan ett väldigt mekande. Sedan har vi kanske utvecklingen inom bl.a. grafikkorten, som kanske går över mer till GPGPU-tekniken som det har skrivits en del redan om på forumet, vilket ska kunna förbättra den grafiska biten en hel del på olika områden. Detta är bara några få saker som kan förväntas att se inom de kommande åren i datorvärlden. Sedan får man se vad Microsoft kontrar med och hur de utvecklar sina kommande operativsystem men även andra mjukvaror/program men av det lilla som man har sett hitills från vad som bl.a. skrivs på Internet, tycks de har förstått från det allmänna motståndet för vistan världen över, att de behöver ge kunderna mer valfrihet med vad de syftar att använda operativsystemet till i olika sammanhang över en längre tid av användning.

Hur som helt, det var trevligt att få surra med en mer själsfrände som inte heller alltid ser saker i begreppet "vitt vs. svart", som en del trådar tenderar att utvecklas till på forumet. Jag instämmer, lycka till med dina gärningar och vem vet, kanske korsas våra vägar i något sammanhang i framtiden.

/Saint25