Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Nvidia sparkar hundratals anställda

Permalänk
Medlem

Angående AMDs uppsägningar så är det väldigt vanligt när två företag slår sina påsar ihop att företaget avskedar folk. Det finns en hel del i de båda organisationerna som överlappar varandra och då finns det folk att sparka.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fluffmajster
...frågan en inte allt för insat person om vilket företag som gör best grafik kort så klan jag satsa femton mögliga lingon på att personen kommer säga nvidia.

Teh Fluffmajster signing out

Troligtvis mycket på grund av att du ser en stor nvidia logga i nästan vilket nytt spel som helst du startar.
Ett exempel är väl min morbror som trodde att nVidia var dom som gjorde grafik kort för spel och att ATI var för arbetsdatorer

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fluffmajster
Amd:
http://www.nasdaq.com/asp/ExtendFund.asp?symbol=AMD&selected=...

Nvidia:
http://www.nasdaq.com/asp/ExtendFund.asp?symbol=NVDA&selected...

och som ribba läggare intel:
http://www.nasdaq.com/asp/ExtendFund.asp?symbol=INTC&selected...

nvidia är inte i särskilt stor kris, dom har dom ekonomiska musklerna att överleva gt200 "fiaskot".... Men dom har nog inte råd med ännu en flopp likt gt200, för då är nog deras "godwill" kört i botten...frågan en inte allt för insat person om vilket företag som gör best grafik kort så klan jag satsa femton mögliga lingon på att personen kommer säga nvidia.

Teh Fluffmajster signing out

Precis. nVidia är nästan lika stort som hela AMD och ATi tillsammans. Och sedan har du ju Intel Som är flera gånger större än de andra tillsammans.

nVidia har i praktiken inga problem alls. Det är bara om de klantar sig rejält de kommande 2 åren som det kan börja bli lite småbrunt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tempel
Angående AMDs uppsägningar så är det väldigt vanligt när två företag slår sina påsar ihop att företaget avskedar folk. Det finns en hel del i de båda organisationerna som överlappar varandra och då finns det folk att sparka.

sant men det var år 2006 som AMD köpte ATi så dom där avskednignarna borde ha skett för länge sen.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joelh
sant men det var år 2006 som AMD köpte ATi så dom där avskednignarna borde ha skett för länge sen.

För det första är det inte direkt okänt att AMD har finansiella problem. Vad nu det spelar för roll. För det andra tar det ganska lång tid att strukturera om så stora och avancerade företag, för att sedan avskeda överbliven personal. Det är ju inte direkt några svenska småföretagare det handlar om.

Permalänk
Avstängd

Kul att alla AMD-fanboys har kommit ut från sina gömställen nu när AMD gjort ett bättre jobb.

För övrigt så kom de ju inte direkt som en chock, men dom kommer nog upp på fötterna snart, även om de ska sluta på samma sätt som för ATI, att bli uppköpta för att inte konka, och då känns de mest troligt att Intel kan vara köparen vilket kan bli farligt.

Hade jag varit VD för AMD så hade jag sänkt priserna på grafikkort nu, Nvidia kan knappast hänga me i en prissänkning.

Visa signatur

You stink. Bender's great. Deal with it

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pontus_mRI
Rätt åt dem tycker jag, man kan inte bete sig hur som helst på marknaden och samtidigt förvänta framgång.

Är du störd, de är väl inte rätt åt för den vanlige arbetstagaren som inte har ett skit med modellnamnen att göra ?

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag

Permalänk
Avstängd

Jaha som om jag bryr mig i detta , va fasen detta känns som att köp mera grafikkort av oss annars måste vi avveckla personal.

så jag känner det att jag bryr mig inte

OCH i övrigt så tycker jag att JOSHOA kan vårda sitt språk alla har rätt till en åsikt utan att du ska måsta anse dom störda ,nästa inlägg som är i samma stil som ditt förra anmäls

Visa signatur

Jag kommer inte att vara trevlig mot er som försöker vara stavnings poliser. Det är inte eran sak att komma o kommendera hur jag ska skriva min svenska.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joelh
Det är ju inte bara nVIDIA som avskedar folk detta år.

Jo fast det var väl relaterat till att de skar ner på produktionen och lejde ut den istället för att ha viss egen produktion. Tror de bara skulle behålla produktionen av nya produkter "in house"

Visa signatur

i7-3770k | AMD 7970

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joelh
sant men det var år 2006 som AMD köpte ATi så dom där avskednignarna borde ha skett för länge sen.

Nja, det är inte säkert. Tar ett tag att gå igenom allting och se vilka som behövs, lasta över jobb till den som nu ska vara kvar, och bestämma vilka av de anställda man vill ha kvar. Allt detta i ett företag som är ganska rörigt iom. hopslagningen.

Förvånar inte mig att det kan ta 2 år ivf.

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Medlem

Måste säga att jag är lite förvånad att det gått så fort, de har ju haft marknaden i sina händer under flera år tills att RV770 kom, nog måste de lagt undan endel av vinsten för hårdare tider? Annars tycker jag inte synd om dem, då har de sig själva att skylla.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Typhonos
Måste säga att jag är lite förvånad att det gått så fort, de har ju haft marknaden i sina händer under flera år tills att RV770 kom, nog måste de lagt undan endel av vinsten för hårdare tider? Annars tycker jag inte synd om dem, då har de sig själva att skylla.

Det har nog väldigt lite med hårdare tider att göra. Det har inget med RV770 att göra i alla fall. Kan vara en naturlig effektivisering. Och nVidia har ett ganska bra kapital och är egentligen inte i ett behov att sparka folk för att få ekonomin att gå ihop. Men har de människor de inte behöver hade det bara varit oansvarigt att låta dem vara kvar.

Permalänk
Medlem

Va väl ingen nyhet för folk att Nvidia är så pass mycket större än ATi ekonomiskt. Men det handlar inte bara om hur mycket pengar man har i fickan i den här branchen.

Varje gång ett företag gör missar, kanske ger ut ett defekt grafikkort, kanske känns falska genom att döpa om gamla grafikkort för att sälja ut dem osv. så förlorar företaget anseende bland kunderna, man förlorar slagkraften bakom sitt namn och kommer att förlora miljarder bara genom att deras popularitet sakta sjunker.

Därför måste Nvidia se det här som extremt allvarligt, att inte göra allt man kan för att reda ut situationen kan resultera i att bollen börjar rulla, och gör den det är den svår att stoppa.

Visa signatur

AMD Athlonx2 5200+ 2,81 ghz | 3GB Corsair | Asus EAH 4850 512mb | Thermaright Extreme

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jontalinen
Va väl ingen nyhet för folk att Nvidia är så pass mycket större än ATi ekonomiskt. Men det handlar inte bara om hur mycket pengar man har i fickan i den här branchen.

Varje gång ett företag gör missar, kanske ger ut ett defekt grafikkort, kanske känns falska genom att döpa om gamla grafikkort för att sälja ut dem osv. så förlorar företaget anseende bland kunderna, man förlorar slagkraften bakom sitt namn och kommer att förlora miljarder bara genom att deras popularitet sakta sjunker.

Därför måste Nvidia se det här som extremt allvarligt, att inte göra allt man kan för att reda ut situationen kan resultera i att bollen börjar rulla, och gör den det är den svår att stoppa.

Men alla normala hemanvändare och större delen av gamer-skaran vet ingenting om några missöden och bryr sig inte heller. Det är bara ett fåtal dator-entusiaster som bryr sig. Med andra ord är skadan inte så stor ur kundsynpunkt.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Men alla normala hemanvändare och större delen av gamer-skaran vet ingenting om några missöden och bryr sig inte heller. Det är bara ett fåtal dator-entusiaster som bryr sig. Med andra ord är skadan inte så stor ur kundsynpunkt.

Det beror på vad du räknar som missöden. Jag är säker på att Nvidias lanseringar av alla dessa olika serier (GS, GTX, GTX+, Ultra o.s.v.) ses som irriterande av spelarna och förvirrande för medelSvensson som lär fråga nån kunnig istället för att chansa själv i grafikkorts djungeln.

Är iaf glad att ATi säljer massa så AMD kan betala lite skulder.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Campaigner
Det beror på vad du räknar som missöden. Jag är säker på att Nvidias lanseringar av alla dessa olika serier (GS, GTX, GTX+, Ultra o.s.v.) ses som irriterande av spelarna och förvirrande för medelSvensson som lär fråga nån kunnig istället för att chansa själv i grafikkorts djungeln.

Är iaf glad att ATi säljer massa så AMD kan betala lite skulder.

Fast de allra flesta nöjer sig med att de inte förstår djungeln och ber om hjälp. De sätter sig inte in tillräckligt för att inse att systemet är rörigt. De är så oinsatta att allt ser rörigt ut.. Med andra ord så lider nVidia inte mer än ATi bland dessa. Inte heller bland oss som kan tillräckligt för att se att systemet är rörigt så förlorar den nämnvärt. Eftersom vi också kan så mycket att vi vet vad som presterar bra och skiter i om namnen är röriga eller ej.

Med andra ord förlorar nog nVidia väldigt lite på ett rörigt system.