Ny pekplatta registrerar svävande fingrar

Permalänk
Melding Plague

Ny pekplatta registrerar svävande fingrar

De allra flesta bärbara datorer använder en pekplatta. Ny teknik gör det möjligt att styra muspekaren utan att vidröra ytan.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Men..

Kan det inte bli så att man flyttar muspekaren ofrivilligt ? Skulle ju inte bli så poppis.

Visa signatur

|Asus Striker Extreme | Intel Core TVÅ Duo E6600 3,15 Ghz | XFX GTX 260 SLI| Creative SoundBlaster X-Fi Platinum | Zalman CNPS 9700 NT ^^ | Ocz Pc-6400 4gb|

Permalänk

Tycker det är nog jobbigt med bärbara möss, brukar alltid komma åt pekplattan när jag skriver med tangentbordet, det här lär ju bara göra saken ännu värre.

Visa signatur

"Politicians and diapers have one thing in common. They should both be changed regularly"

Permalänk

Illa, min är nersänkt, men ja gkomemr åt den hela tiden vilket flyttar musen så att jag hamnar mitt i allt när jag skriver.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rapidfool
Tycker det är nog jobbigt med bärbara muspekare, brukar alltid komma åt pekplattan när jag skriver med tangentbordet, det här lär ju bara göra saken ännu värre.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Splinter Snake
Illa, min är nersänkt, men ja gkomemr åt den hela tiden vilket flyttar musen så att jag hamnar mitt i allt när jag skriver.

Därför som man har en knapp för att snabbt och enkelt kunna stänga av plattan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av andnewman
Därför som man har en knapp för att snabbt och enkelt kunna stänga av plattan.

I Linux finns dessutom en funktion för att stänga av musplattan tillfälligt medan man skriver, dvs. när man börjar skriva så stängs musplattan av tills man slutar skriva. Det borde finnas något liknande i Windows.

Men min musplatta måste ha varit en prototyp för den här tekniken, för den registrerar händelser 2-3 mm över ytan ibland. Riktigt irriterande är det, för det gör att det inte fungerar särskilt bra att scrolla med två fingrar (lyfter man inte fingrarna exakt rakt upp så scrollar den lite extra). Jag har dock lite svårt att se nyttan av denna teknik, men de kan säkert komma på något. Man kan ju hoppas att det går att stänga av enkelt i alla fall.

Permalänk
Medlem

Min bärbara stänger av styrplattan när man skriver på tangentbordet men den fungerar direkt sedan när man medvetet rör styrplattan. Vet inte hur det fungerar men det funkar riktigt bra! (Powerbook G4).

Det här ser jag dock ingen direkt användning för.
Beskrivningen att "vinkla handen medsols" lämnar en del övrigt att önska.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Trihxeem
Det här ser jag dock ingen direkt användning för.
Beskrivningen att "vinkla handen medsols" lämnar en del övrigt att önska.

Du ser alltså ingen nytta med att kunna göra en laptop mindre/tangentbordet större genom att ta bort pekplattan? Ditt resonemang lämnar en hel del övrigt att önska skulle jag säga..

Permalänk
Medlem

Re: Ny pekplatta registrerar svävande fingrar

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nyhet
...Det finns också möjlighet att dölja den nya typen av pekplatta under tangentbordet, vilket sparar en del värdefullt utrymme.

För att inte säga all den frustration det lär uppbringa i samband med att man skriver, och musen far runt och man skriver totalt osammanhängande...

Visa signatur

Moderator på Sveriges största sida om saltvattensakvarier.

Permalänk

Borde det inte bli jobbigare att hålla handen/fingrarna i luften än att ha dem på styrplattan? Men det kanske är tänkt för kortare rörelser som att spola framåt och liknande.

Bra för dem som inte vill ha fingeravtryck på styrplattan.

Visa signatur

Dator: MSI B550 Tomahawk || AMD 5600X || Noctua NH-U12S || MSI RTX 2070 Armor 8GB || Kingston HyperX 32GB @ 3600MHz CL16 || PNY CS3030 1TB + SSD 500GB + HDD 4000GB || Phanteks Enthoo Pro || Corsair AX 760W

Permalänk
Sötast

Som sagt. Kanske i ett labb med handskar. Aldrig hemma/normal arbetsplats.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AtreX
Du ser alltså ingen nytta med att kunna göra en laptop mindre/tangentbordet större genom att ta bort pekplattan? Ditt resonemang lämnar en hel del övrigt att önska skulle jag säga..

Haha jo men med den precisionen du skulle få med en sådan lösning är det lika bra att köra terminalbaserat och skippa pekfunktionaliteten helt.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

Detta lär nog inte bli någon hit på vanliga laptops, Jag retar mig redan på att man ofrivilligt råkar skicka iväg muspekaren ibland, detta skulle inte precis göra saken bättre...

De lär nog hitta något användningsområde för detta, får hoppas att man själv kan undvika det bara.

Visa signatur

System 1: Antec 900 -- C2D 2.66 GHz -- Asus p5k Pro -- 8800 gts 512 -- WD 500 GB -- Corsair 750 w -- 2gb BallistiX 8500

System:2 Antec P182 -- C2D 3.00 GHz(45nm) -- Gigabyte EP45-DS3R -- Radeon 4850 -- Samsung Spinpoint 500 GB -- Antec 650 w -- 4GB Corsair 6400

Permalänk
Medlem

Jag kan se en användning för medicinsk utrustning där det är önskvärt att inte behöva ta av sig skyddshandskarna eller röra vid en yta som andra personer redan fingrat på.

OT (kondenserad irritation uppbyggd från komentarer från många olika nyheter den senaste tiden, inte riktad mot någon specifik person)

Det är sjukt vad fantasilösa och negativa många ska vara på Swec. Om något är nytt så måste det vara skapat bara för att tjäna pengar eller så är det kanske renutav bara meningslöst. Suprise till alla er som inte kan se meningen med detta, det var ingen som kunde så något användningsområde för lasern när den uppfanns heller och vad har vi den till idag? Ett och annat skulle man kunna säga... Ni som säger att nya produkter och uppfinningar inte fyller något syfte riskerar att framstå som Leila Freivalds gjorde efter att ha uttalat sig om internet och kallar det en fluga eller varför inte det populära felcitatet av Bill Gates där han ska ha sagt att ingen kan tänkas behöva mer 640k ram. Bara för att ni inte ser poängen med det nu betyder det inte att det kan leda till nya och spännande produkter i framtiden. Försök tänka längre än näsan räcker.

</end rant>

Visa signatur

- In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move
- The Guide is definitive. Reality is frequently inaccurate.
Douglas Adams

Permalänk
Hedersmedlem

först och främst. tanken att det skall vara så användbart i laboratorier är ganska långsökt, eller? En vanlig mus med knappar fungerar ganska bra även med handskar :). Och vill man inte röra ytan man jobbar på så har wacoms ritplattor en inte helt ny teknik där pennspetsen inte behöver röra ytan för att flytta muspekaren.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Langos
Jag kan se en användning för medicinsk utrustning där det är önskvärt att inte behöva ta av sig skyddshandskarna eller röra vid en yta som andra personer redan fingrat på.

OT (kondenserad irritation uppbyggd från komentarer från många olika nyheter den senaste tiden, inte riktad mot någon specifik person)

Det är sjukt vad fantasilösa och negativa många ska vara på Swec. Om något är nytt så måste det vara skapat bara för att tjäna pengar eller så är det kanske renutav bara meningslöst. Suprise till alla er som inte kan se meningen med detta, det var ingen som kunde så något användningsområde för lasern när den uppfanns heller och vad har vi den till idag? Ett och annat skulle man kunna säga... Ni som säger att nya produkter och uppfinningar inte fyller något syfte riskerar att framstå som Leila Freivalds gjorde efter att ha uttalat sig om internet och kallar det en fluga eller varför inte det populära felcitatet av Bill Gates där han ska ha sagt att ingen kan tänkas behöva mer 640k ram. Bara för att ni inte ser poängen med det nu betyder det inte att det kan leda till nya och spännande produkter i framtiden. Försök tänka längre än näsan räcker.

</end rant>

Ja du. Jag ser faktiskt inte den stora vinsten med det nya peksystemet heller. Men jag anser mig nog inte vara negativ. Snarare skeptisk. Det finns trots allt en hel del teknikgrejer som aldrig blev någon hit.
Men jag kan ju dock hålla med dig om att det kan vara värt att forska på ändå. Man kan ju kanske ha nytta av detta till något annat i framtiden. Jag är ju exempelvis för forskningsprojekt där man studerar andra galaxer, trots att jag har svårt att se att vi kan får ut så mycket av det mer än att stilla vår nyfikenhet.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av AtreX
Du ser alltså ingen nytta med att kunna göra en laptop mindre/tangentbordet större genom att ta bort pekplattan? Ditt resonemang lämnar en hel del övrigt att önska skulle jag säga..

well... Nu ska jag inte vara så petig, men med tanke på storleken på skärmen till bärbara datorer så kommer förmodligen det utrymmet under tangetbordet finnas kvar även om man tar bort den lilla irriterande pekplattan. Övre delen av en laptop där skärmen sitter brukar ha samma ytdimension som den undre delen.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Detta känns egentligen inte som något nytt. Man har ju spelat Eyetoy ^^

Permalänk

Skulle kunna vara suveränt. Säg att du har den i mitten av tangenbordet och när du vill använda den så aktiverar man den med nåt mousemove. Dagens pekplattor är lika bra som en gaffel i ögat. Synd att ingen sätter en liten styrpinne i mitten av tangentbordet längre. Jag kör ofta min wacom ritplatta utan att röra ytan, den registrerar rörelser ovanför. Behagligt att använda, slipper kröka fingrar som vid en musplatta.

Visa signatur

dualsata2| A64 3500+ 2,7 ghz | Cruical ballistix 2 gig DDR 4000 | jag hatar Nvidia 8800GTS 100% buggar (nu 5% och gudomligt 660/1044)|Windows XP Pro | Proff deluxe - kungen av vattenkylning| 480 W Hiper typeR nätagg

Permalänk
Medlem

Pefekt för att äta chips vid datorn

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pantheus
Pefekt för att äta chips vid datorn

Helt rätt

Permalänk
Medlem

Användbart om man har basillskräck (jag är så långt ifrån det ordet att jag faktiskt glömt hur det stavas).

Visa signatur

MacBook Pro 15" i5 520M 8GB GT330M 750GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Söderbäck
först och främst. tanken att det skall vara så användbart i laboratorier är ganska långsökt, eller? En vanlig mus med knappar fungerar ganska bra även med handskar :). Och vill man inte röra ytan man jobbar på så har wacoms ritplattor en inte helt ny teknik där pennspetsen inte behöver röra ytan för att flytta muspekaren.

Nu gällde det knappast det praktiska handhavandet i labbet, utan att kunna flytta markören med behandskade händer utan att kontaminera dem genom att röra vid smutsiga datorkomponenter.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Hej!

Hur tänker de som utvecklar dessa pekplattor? Hur ska det fungera för att man inte ska flytta pekaren oavsiktligt hela tiden? Jag tycker fortfarande att det är bättre med pekpinne (som på ThinkPad) istället för pekplatta. Jag blev positivt överraskad häromdagen när jag såg en ny Dell Latitude med pekpinne!

Mvh Johan

Visa signatur

AMD Phenom II X4 955 3,2 GHz, Gigabyte GA-MA790FXT-UD5P, Sapphire Radeon HD7750 Ultimate 1 GB, Corsair Vengeance/Kingston HyperX Blu 16 GB, Crucial MX250 250 GB, Crucial m4 128 GB, 2 x Seagate 7200.14 1 TB, Lian Li PC-8FIB, Be Quiet Pure Power 10 CM 600W, Windows 10 64-bit

Permalänk
Medlem

Pekpinne är stenålders, finns en anledning till att nästan inga nya laptops säljs med pekpinne, nämligen efterfrågan..

Samma ord kommer även att styra om detta påhitt blir någon storsäljare eller inte.

Visa signatur

ETT @ CPU: i7-10700K - RAM: 32GB - GPU: RTX 3080 - MON: 32" 1440p 144Hz
TVÅ @ CPU: i9-9900K - RAM: 64GB - GPU: GTX 1660 Ti - MON: 49" 1440p 120Hz
TRE @ CPU: i7-6700K - RAM: 16GB - GPU: GTX 1080 - MON: 27" 1080p 144Hz
FYRA @ CPU: i7-11700 - RAM: 128GB - GPU: RTX 3060 - MON 49" 1440p 120Hz
FEM @ CPU: i7-11800H - RAM: 16GB - GPU: RTX 3070 - MON 15,6" 1440p 165Hz

Permalänk
Medlem

Pekpinne är lite som mus med kula istället för laser. Det är tidigt 2000tal.

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Medlem

Pekpinnen har väl nackdelen att den ofta börjar krångla efter några år. Men en pekplatta som är 100 resor jobbigare än de som redan finns känns opoppis från min sida.

Det finns ju laptops med numpad-del på tangentbordet. De borde göra nån i den storleken med en pekplatta där numpaden sitter nu. Då kan man skriva obehindrad och dessutom ha "musen" på sidan där man är van att ha den.

Visa signatur

O11D Evo | Aorus Z790 Elite AX | 13600K | Kingston 5200 CL40 32GB DDR5 | Galahad 360 | 7900 XTX Nitro+ | Kingston Fury Renegade 1TB & 2TB NVMe | 2 x 860 EVO 1TB @ RAID0 | Ironwolf 8TB | Asus PB278QR & VG27WQ1B

HP Microserver Gen8 1610 | Samsung 840 120GB | 2x WD RED 1TB RAID 1 | 1x WD RED 2TB | 1x WD Green 1TB

Permalänk
Avstängd

bara jag som tänker på att detta är ett litet steg ot nånting riktigt coolt?
Nu ska abra holgrammen kommaf ram med, så kan vi titta på 3dmodeller och svänga runt dom som vi vill, bara lite kvar!

Permalänk
Medlem

[quote]Det finns också möjlighet att dölja den nya typen av pekplatta under tangentbordet, vilket sparar en del värdefullt utrymme.[/quote]

Ja det låter ju väldigt smart att ha musen flygandes omkring på skärmen när man skall skriva.

Visa signatur

I/O-Master 5000 @ 77GHz - 512kb tvärlatensminne - VengeanceXtremeDeathboard Socket-666 - Radeon RV100 DDR

Permalänk

"För att detta ska fungera måste dock <b><i>hela</i></b> handen vara maximalt tre centimeter från styrplattan."

Hur är DET tänkt att fungera? VEM får plats med hela sin hand på tre centimeter?

Visa signatur

Three in the head, you know they're dead.

Permalänk
Medlem

Och som vanligt tar Sweclockers medlemmar hem priset som årets mest teknikfientliga!

Bara för att en pekplatta på en bärbar dator kanske inte är det bästa sättet att tillämpa denna teknik på, så betyder ju inte det att tekniken är värdelös för det!

Visa signatur

Min webbsida!
"Svenskarna är välväxta, kraftiga, smidiga, i stånd att uthärda det hårdaste arbete, svält och nöd.
De är födda krigare, fulla av stolthet..." - Voltarie

Permalänk
Medlem

Är jag en av de få som faktiskt inte har problem med touchpads på laptops? :S Inte många gånger jag råkat göra något oavsiktligt på en touchpad. Det jag däremot tycker är lite konstigt är att Apple är de enda som insett att en stor touchpad gör livet enklare. Tur att man sitter på en Macbook då :P.

För övrigt tycker jag "scrolltekniken" på Apples bärbara är överlägsen allt annat jag provat. Ser inte heller varför dom andra inte kan göra bra ifrån sig?

Jag tillhör dock även de som gillar pekpinnen som IBM var kända för. På jobbet har nästan alla våra dell datorer sådana också.