Permalänk

Överklockning av Q6700

Hallå!

Jag köpte min processor innan jag blev medlem på Sweclockers och har nu insett att det var korkat att köpa den nya modellen.. Men Men! just nu försöker jag få till en liten fin överklockning,

Har läst nybörjar guiden till överklockning och har försökt lite smått utan bättre resultat. Datorn rebootar nämligen om sig direkt efter jag tryckt på knappen. Skärmen hinner inte ens starta innan datorn startar om. I Skrivande läge har jag lyckats höja prestandan till 2,7GHz vilket jag inte alls är nöjd med. Skulle vilja ha något fint tips så att datorn kommer upp i 3,0-3,3GHz.

Jag har kikat runt lite och hittar ingen specifik tråd med bara ren hårdtext på hur inställningarna ska vara.. Dvs. Vcore buss mm.. Vore hjärtligt tacksam om alla som lyckats överklocka Q6700 kunde dela med sig av sin erfarenhet till oss lite mindre erfarna personer.

Jag Sitter på ett GA-EP45-DQ6 moderkort processorn redan nämn och 4 Corsair TWIN2X 6400C4DHX DDR2, 4096MB Kit w/two CL4.

Vore gott att även få med lite info om hur man klockar ram osv.

Alla tips är hjälpfulla!

Hade Gott! // Alex

Permalänk

Hmm, har du kollat multipliern till ramminnet?

Det kan vara så att den är "bunden" med fsb'n och nör du höjer fsb'n så höjs multipliern också, och då frekvensen blir för hög så pallar inte minnena med det.

Jag gjorde detta misstad då jag skulle överklocka första gången.

På gigabyte kort så ska man trycka ctrl+F1 när man kommer in i bios för att minnesinställningar och sådant ska synas i överklocknings fliken.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RealMadrid
Hmm, har du kollat multipliern till ramminnet?

Det kan vara så att den är "bunden" med fsb'n och nör du höjer fsb'n så höjs multipliern också, och då frekvensen blir för hög så pallar inte minnena med det.

Jag gjorde detta misstad då jag skulle överklocka första gången.

På gigabyte kort så ska man trycka ctrl+F1 när man kommer in i bios för att minnesinställningar och sådant ska synas i överklocknings fliken.

Vad kan multipiern till rammet heta inne på bios? är lite ny där inne med.

Och vad kan man möjligtvis ställa in den till?

Permalänk

Kommer faktiskt inte ihåg vad den hette, men den står där och du kommer så att multipliern säkert står på 2-3.

Men du kan iaf ställa in den på 2.0.

Då om du ställer in fsb'n på låt oss säga 333 så blir minnes frekvensen 333*2=666=667, då blir frekvensen 667MHz.

Om du sen vill att frekvensen på minnena blir 800MHz som de är speccade för kan du ställa in minnesnultipliern på 2.40 (2.40*333=800).

Men testa med 2.0 först som sagt och se om det funkar.

Permalänk

Du menar divider va? Multiplier är det du multiplicerar din fsb med för att få din processors frekvens och den ändras inte vid överklockning!

Visa signatur

Asus Striker II Extreme / XFX Geforce GTX 280 / Q9450 @ 3.6GHz/ TRUE Noctua 120/ 4x1GB Corsair TWIN3X2048-1333C9DHX / X25-M G2 80gb Velociraptor / Win 7 Ultimate x64/ Antec P190

MovieDatabase

Permalänk
Medlem

SPD kallas den på mitt DS3R kort.

SPD 400= dual channel 800mhz

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KurreKula
Du menar divider va? Multiplier är det du multiplicerar din fsb med för att få din processors frekvens och den ändras inte vid överklockning!

Hahaha ja så hette de

Tyckte att det inte stämde riktigt.

Permalänk

Ingen som kan Skriva sina iställningar?

Permalänk

Tvivlar på att någon kommer skriva sina inställningar för chansen att någon sitter med exakt samma komponenter som du är väldigt liten. Det generella svaret brukar vara, prova dig fram.
Skulle det nu vara så att någon sitter med samma komponenter så är sannolikheten att dennes inställningar skulle fungera med din dator inte överdrivet stor då alla komponenter skiljer sig från varandra.

Visa signatur

Asus Z390-F Strix | i9 9900K | 64GB Corsair 3200Mhz | MSI GTX 1080 Seahawk EKWB

Permalänk
Medlem

kan skriva in mina men de är nog lite för höga för er med luftkylning

FSB: 400
Multiplier: 10
Vcore: 1.6 i bios 1.58 irl
Allt annat på standard volt (inte auto!)
Minnes divider: 4:5 (1066 minnen)
PCI-Express ställt på 101 Mhz

Lättklockat, men chansen att de funkerar för dig är minimal.

Visa signatur

Win 10: Ryzen 5800X | Ek Supreme, EK SE 240,Corsair XR5 360, Laing DDc2 m. Petras tech top | ASROCK RX 6900 XT Phantom Gaming OC @2710/2100 | HyperX Fury Black 3600MHz 32Gb | Gigabyte X570 Aorus Elite
Win 98: Celeron 533MHz@800MHz | ASUS CUSL-2 | Voodoo 3 3000@186MHz | 384Mb PC100 | Creative CT4810
DOS: Compaq Presario 433: Intel DX2 66MHz | 4Mb ram | Sound Blaster 16 | 200 Mb HDD

Permalänk

Tack! vill bara ha lite tips på hur man kan sikta in sig typ