Permalänk
Medlem

Saknar kabel till HP Dockningsstation

Hej.

Jag undrar över en liten sak. Jag fick tag på en dockningsstation till min dator (HP nc6220) som jag länge velat ha, som heter HP PA287A. Jag blev givetvis jätteglad, då den kostar 2970 kr på dustin. Tyvärr så fick jag inte någon strömadapter med alls. Då är frågan om man skall köpa en (de kostar runt 500 verkar det som av HP). Verkar lite dumt att köpa när man kan få hela dockningsstationen ny med AC/adapter för mindre på ebay. Dockans USB-portar verkar ju inte fungera utan strömadaptern (alla andra portar fungerar i alla fall).
Kan man leta upp vilken adapter som helst som uppfyller specifikationerna (120W, 18.5 volt, 6.5 ampere.) och som passar? Eller vet någon någon annan stans man kan få tag på en fungerande adapter billigt?

Tack på förhand.

Visa signatur

smaaland

Permalänk

till hps dockor är det ju samma adapter till dockan som till datorn
O hur kom du över dockan, kan det vara en anledning till att usb portarna inte funkar?

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anton_mjor
till hps dockor är det ju samma adapter till dockan som till datorn
O hur kom du över dockan, kan det vara en anledning till att usb portarna inte funkar?

Nope, det är inte samma. Jag har givetvis provat. Den till dockan skall vara grövre (denna dator är ju 3 år gammal, så kanske därför det inte är samma). Nja.. Jag tror att man måste ha strömmen ansluten om USB:erna skall fungera, då det är de enda portarna som man kan plocka ut drivspänning genom.

Visa signatur

smaaland

Permalänk

konstigt
har nämligen en dator från hp med docka hemma som kör samma ström-adapter till båda
Men angående strömmen från usb portarna, dom som finns på dockan anväds precis likadant som dom som sitter o datorn o blockas av listen, skulle bli förvånad om dom hade klämt in en helt onödig trafo i den lilla-lilla dockninslisten

Edit: glömde o skriva att denna datorn är lite äldre än 3 år
Glömde även o skriva att usb enheterna slutar o matas med ström så fort man "ploppar" ur datorn....

Googlade nu och såg att det var en cd (!?) i dockan(eller inte, google är inte o lita på), det är förmodligen anledningen till att den behöver annan ström, alla andra portar "förflyttas" bara till portarna på dockan.

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem

Re: Saknar kabel till HP Dockningsstation

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Anderch
Hej.

Jag undrar över en liten sak. Jag fick tag på en dockningsstation till min dator (HP nc6220) som jag länge velat ha, som heter HP PA287A. Jag blev givetvis jätteglad, då den kostar 2970 kr på dustin. Tyvärr så fick jag inte någon strömadapter med alls. Då är frågan om man skall köpa en (de kostar runt 500 verkar det som av HP). Verkar lite dumt att köpa när man kan få hela dockningsstationen ny med AC/adapter för mindre på ebay. Dockans USB-portar verkar ju inte fungera utan strömadaptern (alla andra portar fungerar i alla fall).
Kan man leta upp vilken adapter som helst som uppfyller specifikationerna (120W, 18.5 volt, 6.5 ampere.) och som passar? Eller vet någon någon annan stans man kan få tag på en fungerande adapter billigt?

Tack på förhand.

Generellt behöver du inte köpa en "märkesadapter".
Kolla bara att polaritet, ström och spänning stämmer. Sen är det bara att köra!

Visa signatur

Raid is not backup

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anton_mjor
konstigt
har nämligen en dator från hp med docka hemma som kör samma ström-adapter till båda
Men angående strömmen från usb portarna, dom som finns på dockan anväds precis likadant som dom som sitter o datorn o blockas av listen, skulle bli förvånad om dom hade klämt in en helt onödig trafo i den lilla-lilla dockninslisten

Edit: glömde o skriva att denna datorn är lite äldre än 3 år
Glömde även o skriva att usb enheterna slutar o matas med ström så fort man "ploppar" ur datorn....

Googlade nu och såg att det var en cd (!?) i dockan(eller inte, google är inte o lita på), det är förmodligen anledningen till att den behöver annan ström, alla andra portar "förflyttas" bara till portarna på dockan.

Japp, det är en stor sak, med CD-slot (som jag iofs inte använder då jag har min CD i laptopen). Fungerar dina USB-portar på dockan om du har strömadaptern urkopplad, och datorn dockad?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av FoxOne
Generellt behöver du inte köpa en "märkesadapter".
Kolla bara att polaritet, ström och spänning stämmer. Sen är det bara att köra!

Okej, trevligt. Vet du något billigt ställe man kan köpa detta på?

Visa signatur

smaaland