Test av olika säkerhets-paket

Permalänk
Medlem

Håller med dig till fullo, matx.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk

är f-secure samma som telia säker surf?

Permalänk
Medlem

Ja, det är det. Kanske inte exakt samma funktioner, men samma program o tillverkare.

EDIT

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alakai
Du kan ju PHP edgren, så har du funderat på att fixa till en databas på din sida för en större grupp testare? Objektivitet försvinner i mängd-testning, så objektiviteten är inget problem hos den ena och andra testaren.
Funkar ju inte att hålla igång en evighetstråd här på Swec och försöka hålla räkningen genom den dagarna i ända, såtillvida man inte har all tid i världen till't

Jag vill se utökning med jämförelse av samma program mot tidigare versioner, för att se deras utveckling. Men det är dubbla arbetet, så jag fattar om det låter lite onödigt för stunden

Blev visst lite försenat det där med sidan, men arbetet med den är i full gång nu. Den kommer finnas på min personliga hemsida, så jag skickar en direktlänk när allt är klart.

EDIT 2 Nu är säkerhets-sidan äntligen klar, men den kan vara buggig. Vänligen rapportera eventuella buggar och/eller felmeddelanden i Buggar-forumet.

Direktlänk till säkerhets-forumet: http://erik.edgren.nu/security.php. Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pie
Bättre att köra utan några antivirus program och bara med en brandvägg. Då slipper man någon som "segar" ner. Jag har inte fått något virus eller dylikt och använder mig inte av något.

Testa avg free 8.0 och fullscanna din dator och efter det kommer det nog inte låta likadant.
MvH albanen:))

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alban
Testa avg free 8.0 och fullscanna din dator och efter det kommer det nog inte låta likadant.
MvH albanen:))

Han kan lika gärna använda en free online scanner för att söka igenom sin dator och disinfektera eventuella malwares. BitDefender och Panda Security är de 2 sidor som jag känner till som gör detta. Kaspersky erbjuder även dem en utsökt free online scanner, men de tillåter inte en o disinfektera malwares där.

EDIT Fick ett mail igår (fredag) från en anställd person på Symantec o blev erbjuden att testa NIS 2009 helt gratis. Återkommer med resultatet.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem

Eftersom Edgren här har testat olika säkerhetspaket tänkte jag ställa en fundering till densamme. Jag har, relativt nyligen, installerat AVG Internet Security på prov. Jag gillar det eftersom det har en mängd olika komponenter, såsom brandvägg, anti-virus, e-mail scanner, resident shield mm.
Dessvärre har jag märkt att jag har fått lite besvär med det trådlösa nätverket sedan jag installerade AVG. Det uppenbarar sig genom att åtkomsten till internet blockeras samt att den ibland kopplar bort nätverket. I båda fallen får man starta om datorn om man vill komma ut på webben igen.
Är det någon annan som har haft liknande problem och hur man kommer till rätta med dem??
Skulle tro att det är AVG:s brandvägg som blockerar men jag hittar inte åt ifall det går att redigera enskilda programs åtkomst till webben.
Någon som känner igen sig??

Visa signatur

Nobody is perfect but I'm pretty fucking close, I think you better listen 'cause I know who you are, And I think that you should treat me like a superstar

Permalänk
Medlem

Det går att stänga av brandväggen manuellt i AVG. På så sätt kan du se om det verkligen är brandväggen som är boven i dramat. Glöm bara inte att aktivera Windows-brandväggen undertiden du har AVG's inaktiverad.

Det kan å andra sidan vara så att både Windows-brandväggen och AVG's brandvägg är aktiverade samtidigt. Kolla upp detta. Om Windows-brandväggen är på, inaktivera den så att du endast kör på tredjeparts-programmet's brandvägg.

EDIT Har lagt till Norton Internet Security 2009 i listan.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem

De flesta "gamers" använder Nod som jag tycker är oslagbart.

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Medlem

Ja, håller med dig helt o hållet om det.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem

testa Eset smart security system.

Det är ju visserligen nod32 inbakat, men det finns fw och annat joxx i kitet med

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

OT: Väldigt bra tråd. Personligen använder jag Avast Home

Off: @ Stormraider, sluta gnälla, börja köpa... Minnen är näst intill gratis

Visa signatur

Phanteks Enthoo EVOLV | i5 4460 | Noctua NH-U9B SE2 |
Corsair 12GB@1866mhz | GTX 970 | SSDs: 3x120 raid, 1x 256 Win10

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Toivo83
testa Eset smart security system.

Det är ju visserligen nod32 inbakat, men det finns fw och annat joxx i kitet med

Kan hända att jag testar ESET Smart Security og Vi får se. Ska hålla mig lite till Norton nu för att se om det duger i längden og.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av mistard
OT: Väldigt bra tråd. Personligen använder jag Avast Home

Tackar Finns inge bättre än att få komplimanger ^^

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Toivo83
testa Eset smart security system.

Det är ju visserligen nod32 inbakat, men det finns fw och annat joxx i kitet med

Nice visste ej att det fanns, skall kolla upp det. Allt som ESET spottar ut verkar fungera kanon.

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Medlem

>Det går att stänga av brandväggen manuellt i AVG. På så sätt kan du se om det verkligen är brandväggen som är boven i dramat. Glöm bara inte att aktivera Windows-brandväggen undertiden du har AVG's inaktiverad.

Det kan å andra sidan vara så att både Windows-brandväggen och AVG's brandvägg är aktiverade samtidigt. Kolla upp detta. Om Windows-brandväggen är på, inaktivera den så att du endast kör på tredjeparts-programmet's brandvägg.<

Jag prövade ditt tips Edgren och det verkar som om det är AVG:s brandvägg som spökar. Jag passade på för ett par minuter sedan då webbläsaren inte kunde uppdatera sidan (internet-anslutning avbruten), dock kunde mitt torrent-program fortfarande ladda ner, och kontrollerade windows-brandväggen (avaktiverad). Därefter körde jag igång min tidigare brandvägg Comodo och avaktiverade AVG:s dito. Därefter kunde jag hur lätt som helst gå ut på webben (och skriva detta svar!).
Finns det inget sätt att redigera åtkomst såsom i Comodo??

Visa signatur

Nobody is perfect but I'm pretty fucking close, I think you better listen 'cause I know who you are, And I think that you should treat me like a superstar

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

tack för nis 2009 edgren :p..

ska ta å leta efter det och testa det själv, just nu kör ja 07 på min laptop och 08 på stationära, nånting ja inte direkt gillar med 08 menmen

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av S.O.A.D.
Jag prövade ditt tips Edgren och det verkar som om det är AVG:s brandvägg som spökar. Jag passade på för ett par minuter sedan då webbläsaren inte kunde uppdatera sidan (internet-anslutning avbruten), dock kunde mitt torrent-program fortfarande ladda ner, och kontrollerade windows-brandväggen (avaktiverad). Därefter körde jag igång min tidigare brandvägg Comodo och avaktiverade AVG:s dito. Därefter kunde jag hur lätt som helst gå ut på webben (och skriva detta svar!).
Finns det inget sätt att redigera åtkomst såsom i Comodo??

Du menar i AVG? Um, det borde det finnas. Kolla i brandväggen's inställningar i AVG o se om du hittar nått där. Sen är det rätt så lönt att avinstallera COMODO då det typ kvittar om du har det aktiverat eller inte. Ska du ha en brandvägg, då ska du endast ha en brandvägg. Inga fler.

Så avinstallera som sagt COMODO eller AVG o se om allt fungerar bättre då. Om inte, avinstallera AVG och/eller COMODO så att du inte har någon brandvägg alls, förutom Windows-brandväggen. Funkar det då att surfa? Om ja, installera valfri brandvägg/säkerhets-paket. Funkar det att surfa då? Bra, keep it that way

Citat:

Ursprungligen inskrivet av tcntad
tack för nis 2009 edgren :p..

ska ta å leta efter det och testa det själv, just nu kör ja 07 på min laptop och 08 på stationära, nånting ja inte direkt gillar med 08 menmen

Varsegod Det finns dock inte som test-version än, enligt personen från Symantec som kontaktade mig. Fick "köpa" det för att kunna ladda hem det.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem

Kör med AVG Internet Security, fungerar perfekt.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Tack för tipsena Edgren. Är det någon som vet vart man kan köpa AVG Internet Security i fysisk form dvs cd-skiva??

Visa signatur

Nobody is perfect but I'm pretty fucking close, I think you better listen 'cause I know who you are, And I think that you should treat me like a superstar

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av edgren

Varsegod Det finns dock inte som test-version än, enligt personen från Symantec som kontaktade mig. Fick "köpa" det för att kunna ladda hem det.

märkte de själv.. lite taskigt menmen, "köpte" de själv och vart verkligen överraskad av tid för installation.. fanns annat lite gott med

wellwell, keep testing

Permalänk
Medlem

Ja, de har snabbat upp nästan allt

Vet tyvärr inte vart man kan få tag i AVG Internet Security i skiv-version.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av edgren
Du menar i AVG? Um, det borde det finnas. Kolla i brandväggen's inställningar i AVG o se om du hittar nått där. Sen är det rätt så lönt att avinstallera COMODO då det typ kvittar om du har det aktiverat eller inte. Ska du ha en brandvägg, då ska du endast ha en brandvägg. Inga fler.

Så avinstallera som sagt COMODO eller AVG o se om allt fungerar bättre då. Om inte, avinstallera AVG och/eller COMODO så att du inte har någon brandvägg alls, förutom Windows-brandväggen. Funkar det då att surfa? Om ja, installera valfri brandvägg/säkerhets-paket. Funkar det att surfa då? Bra, keep it that way

Varsegod Det finns dock inte som test-version än, enligt personen från Symantec som kontaktade mig. Fick "köpa" det för att kunna ladda hem det.

Angående brandväggar,är det ens någon ide att ha den aktiverad i avg eller windows om man sitter bakom en router?
Jag kör med en D-Link 4300 gaming router och jag har alltid hört att routrar har inbyggda hårdvarubrandväggar,är detta nys eller??

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk
Medlem

Jag får en till hårddisk nästa vecka och skall då formatera och köp Nod32 Smart Security.
laddade hem 30 dagars version och blev sjukt imponerad, segade inte ner datorn märkbart, skit bra brandvägg + att det har fått sjukt bra recensioner!

Visa signatur

Fujitsu Esprimo Q510

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alban
Angående brandväggar,är det ens någon ide att ha den aktiverad i avg eller windows om man sitter bakom en router?
Jag kör med en D-Link 4300 gaming router och jag har alltid hört att routrar har inbyggda hårdvarubrandväggar,är detta nys eller??

Nej, det behöver man inte. Jag tror det blir en krock då.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elmoth
Jag får en till hårddisk nästa vecka och skall då formatera och köp Nod32 Smart Security.
laddade hem 30 dagars version och blev sjukt imponerad, segade inte ner datorn märkbart, skit bra brandvägg + att det har fått sjukt bra recensioner!

Konstigt. Det enda jag har hört om ESET Smart Security's brandvägg, är att den är snäppet bättre än vad Windows-brandväggen är. COMODO låg tvåa på en sida (fråga mig inte adressen till hemsidan, för jag minns den inte) och Outpost låg etta. Kaspersky's låg på tredje eller fjärde plats eller nått sånt.

Om man ska ha en sjukt bra mjukvaru-brandvägg, är det COMODO eller Outpost som gäller.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk

COMODO är helt underbart enligt min åsikt.

Har ingen aning aning om vilken som är "säkrast", men har testat flera olika brandväggar och paket lösningar, men det slutar ändå alltid med att jag går tillbaka till COMODO, till största del p.g.a. det är så enkelt att använda.

Permalänk
Medlem

alltså, mitt norton 2009 har försvunnit från klockan, läste att du råkat ut för det,

symantec blabla, har stött på ett problem och måste avslutas.

jag är otroligt orolig för att vara ute på datan utan virus skydd.

är det säkret att norton fortfarande finns kvar och fungerar?

en annan sak, om det nu är så här, hur kan jag komma till norton internetsecurtiy kontrolen där man kan checka i alla saker, ja du vet själva programet :S för om jag klickar på start sen letar upp norton så kommer samma "måste avslutas" skylt upp

edit: har visst 2006 lite borta just nu.. men ja ungefär samma sak som du beskrev hände mig

några tankar kring detta?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gulplog
alltså, mitt norton 2009 har försvunnit från klockan, läste att du råkat ut för det,

symantec blabla, har stött på ett problem och måste avslutas.

jag är otroligt orolig för att vara ute på datan utan virus skydd.

är det säkret att norton fortfarande finns kvar och fungerar?

en annan sak, om det nu är så här, hur kan jag komma till norton internetsecurtiy kontrolen där man kan checka i alla saker, ja du vet själva programet :S för om jag klickar på start sen letar upp norton så kommer samma "måste avslutas" skylt upp

startat om burken??

prövat ominstallera också? du kanske ha råkat ut för nånting, kolla gärna med kasperskys online scanner och nåt antispyware program

Permalänk
Medlem

Sen så har ju Norton det klassiska felet att det vill gärna krascha lite då o då, som jag skrev i testet.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk

Hittade ett virusscan-test som gjordes i somras.
http://www.virus.gr/portal/en/content/2008-06%2C-1-21-june

Vinnaren, med över 99% var ett program jag aldrig hört talas om - G DATA.
Strax därefter kom F-secure, TrustPort och Kaspersky.

Sämst av de medverkande i tråden fick Panda med ynka 61%.

Permalänk
Medlem

Tack för länken, flygande dadeln

EDIT Har lagt till Kaspersky Internet Security 2009 i listan.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av edgren
Tack för länken, flygande dadeln
EDIT Har lagt till Kaspersky Internet Security 2009 i listan.

"+ Finns på svenska"

Lust att länka den? Hittar den inte på http://www.kaspersky.se/

MVH Oscar.