Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rile
Och jag tycker böcker blir bättre om man läser böcker på originalspråket. Man vill ju läsa författarens ord. Självklart bara på de språk man kan då

Precis! Jag tycker alltför mycket går förlorat vid översättning.

Permalänk
Medlem

Tycker böckerna är rätt sega. Det är en härlig känsla i dem och det känns verkligen att det finns enorma mängder bakgrundsmaterial skrivet, men själva historian i sig är inte så himla spännande tycker jag.

Den första filmen (extended edition) tycker jag är helt underbar. Perfekt film! De andra två tycker jag är en grym besvikelse. Osammanhängande och med mängder av halvtaskig CGI. Missförstå mig rätt. Animationerna är i toppklass men det känns som de tagit alldeles för många genvägar. Slagen är ju helt hopplösa, bara 100 000 orchkloner i en stor hög som bara springer rakt fram. Tråååkigt.

Värst av allt är ändå slaget vid Helms klyfta. Tror f*n de gjort allt fel där. Först tågar alla datoranimerade Uruk Hai fram och ställer sig inom skjutavstånd med pikarna i högsta hugg och börjar vråla. Ingen skjuter? (ja med ett undantag såklart). Sen stormar de murarna, med pikar och utan stormstegar. Efter många om och men spränger de hål i muren (varför inte direkt?) och lyckas på NÅT sätt inta borgen trots de förbannande pikarna som de släppat med sig. När slutligen undsättningen kommer tror man såklart att de äntligen ska få nån nytta av att ha släpat med sig kavalerivapnet nummer ett och göra hästfärs av alltihopa, men nej??!!!?!?! Då lyser Gandalf lite med sin pinne och så springer de iväg?!!??! Gaah, tror inte jag kan beskriva med ord hur dumt jag tycker det är . Nån mer som vrider sig i plågor varje gång de ser den scenen?

[Jämför gärna med belägringen av Jerusalem i Kingdom of Heaven, helt underbara scener där! Nästan så man förlåter Ridley Scott för eldpilarna i Gladiator ]

Citat:

Ursprungligen inskrivet av JesperT
I allmänhet så hatar jag fantasy. Det känns oftast bara så meningslöst, eftersom jag inte kan relatera till det.
Hur spännande blir det om vad som helst kan hända genom lite magi ?
Inte mycket enligt mig.
Vad spelar det för roll om nån huvudperson dör tex ?
Han kan ju alltid bara trollas fram igen.

Konstiga argument tycker jag. Människor är alltid människor, oavsett vilken miljö de befinner sig i? Eller gillar du bara filmer som handlar om svenska ungdomar?

Att vad som helst kan hända bara för att det finns magi stämmer inte. Bra fantasy sätter sina egna lagar och följer dem sedan slaviskt! Vet inte om jag läst nån serie alls där nån återupplivats 'på riktigt' från de döda, nån som har nått förslag? Däremot överlever ju de flesta huvudroller på de mest mirakulösa och otroliga sätt, men det tycker jag knappast är ett fantasyrelaterat problem.

//mvh

Permalänk

Storyn skiter jag fullständigt i. Jag tittar bara på dom när jag känner för att se imponerande läckra scener och stora slag. Önskar bara att dom kunde släppa bluray-versionerna någon gång. Men det ryktas ju om att det kommer ta ett bra tag till

Edit: Och böckerna kommer jag aldrig röra.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr. Bravo
Storyn skiter jag fullständigt i. Jag tittar bara på dom när jag känner för att se imponerande läckra scener och stora slag. Önskar bara att dom kunde släppa bluray-versionerna någon gång. Men det ryktas ju om att det kommer ta ett bra tag till

Edit: Och böckerna kommer jag aldrig röra.

Jag håller med om att det är välgjort och bra filmat. Men det jag har emot allt är alla mörka krafter, magiska ringar, levande träd etc. Visst finns det "magi" i de flesta filmer, men hellre att en person överlever en jätteexplosion än att en person får att halsband som gör denne odödlig.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pelmazo
Jag håller med om att det är välgjort och bra filmat. Men det jag har emot allt är alla mörka krafter, magiska ringar, levande träd etc. Visst finns det "magi" i de flesta filmer, men hellre att en person överlever en jätteexplosion än att en person får att halsband som gör denne odödlig.

Finns det nån fantasy där det existerar föremål som gör en odödlig?
T.o.m. Sagan om ringen världens mäktigaste magiska föremål gör dig bara osynlig och ger dig förmågan att bli äldre än du borde... Du dör fortfarande av ett svärd genom kroppen.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk

Har läst nästan hela första boken, men jag slutade när jag helt enkelt lade undan boken ett tag, svårt att komma tillbaka då. Då hade jag sett alla tre filmerna först.

Filmerna är helt fantastiska tycker jag, jag älskar dem. Sagan om Ringen är den enda fantasy-serien jag nånsin intresserat mig för och jag älskar den. Någon sa att slagen var urkassa, men jag tycker de är så jäkla mäktiga.

Permalänk
Medlem

Jag tycker filmen suger för de kunde juh samla ihop en arme av örnar och flygit till berget, frodo kunde springa in och slänga = the end. Det kanske inte hade varit en bra film men så hade jag gjort om jag hade satt upp en plan att förgöra en ring ^^. Lättare att flyga än att gå Ftw!

Visa signatur

Awesome! The town for the forsaken.
Games for life =)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jesseman
Jag tycker filmen suger för de kunde juh samla ihop en arme av örnar och flygit till berget, frodo kunde springa in och slänga = the end. Det kanske inte hade varit en bra film men så hade jag gjort om jag hade satt upp en plan att förgöra en ring ^^. Lättare att flyga än att gå Ftw!

Men örnarna bor ju inte ens i närheten av frodoville eller vad det nu heter... fylke... hallå eller

Permalänk
Medlem

Jag tycker filmerna är rätt ok. Inte mycket för fantasy annars dock. Läste böckerna efteråt. Märkte hur stor skillnad det var mellan första boken och första filmen. Läste också den andra boken men den tredje orkade jag inte igenom - mest för att jag egentligen vet vad som kommer att hända eftersom jag redan sett filmerna.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av darkmoon
Men örnarna bor ju inte ens i närheten av frodoville eller vad det nu heter... fylke... hallå eller

Gandalf borde kunna säga till en fjäril att hämta dem? Han gjorde det
när han var fånge av sin polare vars namn jag inte har en aning hur
man stavar ^^

Visa signatur

Awesome! The town for the forsaken.
Games for life =)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jesseman
Gandalf borde kunna säga till en fjäril att hämta dem? Han gjorde det
när han var fånge av sin polare vars namn jag inte har en aning hur
man stavar ^^

Saruman!

Annars då tycker jag att filmerna är bra. Visst finns ju alltid delar som de hade kunnat gjort annorlunda. Säg en film som inte har något fel?:P

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

Dom flesta fantasy/sc-fi filmer/serier är bättre än verkligheten men det finns ju tyvärr saker som jag skulle sakna i denna värld.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonazz
Saruman!

Annars då tycker jag att filmerna är bra. Visst finns ju alltid delar som de hade kunnat gjort annorlunda. Säg en film som inte har något fel?:P

Alla starwars <33333333333, fanatiker xD

Visa signatur

Awesome! The town for the forsaken.
Games for life =)