Permalänk
Medlem

Rostbiff!

Hej.

Jag undrar om det är nån som vet hur man bäst steker rostbiffs skivor?

kanske en lustig fråga här swec

Tacksam för snabbt svar eftersom jag är hungrig!

// Newblood

Visa signatur

Riktiga män luktar diesel

Permalänk
Medlem

i varm stekpanna? *flinar*
några minuter på varje sida tills köttet känns klart?

Visa signatur

what's a buttfor?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av STFU
i varm stekpanna? *flinar*
några minuter på varje sida tills köttet känns klart?

haha, så det är bara å göra så? har försökt hitta massa recept men där ska man steka lite sen ska köttet in i ugnen :/

Visa signatur

Riktiga män luktar diesel

Permalänk
Medlem

Hmm, tunna skivor inga stekar. Hög värme (varm panna) innan du lägger på så köttet snabbt får en stekyta vänd efter några sekunder. Salta peppra, kolla så det ser fin ut där under. Hoppas på att det inte blir skosulor, Klart.

Glöm inte matfettet som ska i den varma pannan före köttet.

Permalänk
Medlem

okej, får försöka lite spänning i vardagen e alltid kul

Visa signatur

Riktiga män luktar diesel

Permalänk
Medlem

Rostbiff i tunna skivor görs ju oftast genom att ta en bit i ugnen, då blir de som godast. Skall man däremot steka föreslår jag tjockare skivor (1-1,5 cm) som steks lite snabbt så de fortfarande är sådär röda och fina

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk

Ta hela biten och stek snabbt på hög värme så att det får en go yta sedan in med den i ugnen

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Medlem

Ååh rostbiff... Nu blev jag hungrig! Det är nog det godaste som finns... Rostbiff och potatisgratäng kan man äta hur mycket som helst av!

Visa signatur

Ryzen 7800x3d, Noctua nh-d15, ASUS B650Plus, 32GB DDR5 6000MHz, KFA2 RTX 4080, AW2723DF, Corsair RM850x, Zalman Z9 Iceberg Vit, Logitech G502 Lightspeed, Galaxy S23, Xbox Series X, Triangle Esprit Comete EZ, Triangle Esprit Titus EZ, Triangle Esprit Voce EZ + SVS SB2000 pro drivs av Yamaha RX-V6A, Beyerdynamic - DT 770 PRO 250 Ohm + Røde AI-1, Moza R5, Meta Quest 3.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MyRus
Ååh rostbiff... Nu blev jag hungrig! Det är nog det godaste som finns... Rostbiff och potatisgratäng kan man äta hur mycket som helst av!

sluta, nästan så jag måste slita på pengarna nu ju när denna dyra men ack så goda maträtt åter kommit på matlistan!

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Ett tips.. Såg att dom hade "rumpstek" på City Gross nyligen för 40kr/k (vilket är sjukt billigt). Dock är detta inget direkt toppenkött utan används vanligen för grytor mm.
Men jag la in köttet i kylen i 2 dagar och sedan smetade på med vitlök, peppar, salt, timjan och lite citronsaft.. Kletade in köttet i det.. Stekte lätt på alla sidor så köttbiten fick en fin yta (håller även inne saften då). Sedan la jag den i en form och körde i ugnen i ca 45min på 120 grader med köttermometer.
När den slog på 65 grader (rostbiffstemp) så tog jag ut den och skar i tunna skivor med lite pepparsås och potatisgratäng.. rosa i mitten och perfekt i utkanterna.. Mört som bara den!
Dessutom helt SJUKT billigt.. Den biten var ju mat åt typ 10man för 40:-

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Triphys
Ett tips.. Såg att dom hade "rumpstek" på City Gross nyligen för 40kr/k (vilket är sjukt billigt). Dock är detta inget direkt toppenkött utan används vanligen för grytor mm.
Men jag la in köttet i kylen i 2 dagar och sedan smetade på med vitlök, peppar, salt, timjan och lite citronsaft.. Kletade in köttet i det.. Stekte lätt på alla sidor så köttbiten fick en fin yta (håller även inne saften då). Sedan la jag den i en form och körde i ugnen i ca 45min på 120 grader med köttermometer.
När den slog på 65 grader (rostbiffstemp) så tog jag ut den och skar i tunna skivor med lite pepparsås och potatisgratäng.. rosa i mitten och perfekt i utkanterna.. Mört som bara den!
Dessutom helt SJUKT billigt.. Den biten var ju mat åt typ 10man för 40:-

Små i maten då:P
Men det va ett bra tips måste testa köpte hem över 3 kg själv av Fransyska som det också kallas. Skar upp dem till grillbitar men det var nog dumt gjort. För de blev rät sega. Men dert blev hyffsat ändå.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk

rostbiff?
på mackan med lite kryddstarka kryddor. i avsaknaden går piff bra.

Mja. lövbiff är fan godare. ordentligt med kryddor och lite vinstänk över. (en som förövrigt inte dricker vin)

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

liten tummregel för det mästa inom köttväg är att man bankar ut fibrerna lite för att få större stekyta och på så sätt få upp temp i köttet snabbare och på så sätt inte få den att bli skittorr och svart.

Vill man ha mört kött så är det även smart att köra köttet sista minutrarna i ugn än att låta det stå kvar på spisen

Visa signatur

Burken: Asrock ION 330HT, med moddad kylning.

Permalänk
Hjälpsam

När man gör en hel stek är det bra att låta köttet vila i femton minuter, täckt med folie under en handduk, då hinner värmen sprida sig.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Avstängd

En burk potatis sallad.
Ett paket rostbiff.
Lägg upp allt på en tallrik.
ÄT!

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk

Steka rostbiffen?

En personlig favorit är att tillaga rostbiffen hel i ugn tills dess att den är lagom rosa, sedan stoppa den direkt i en fryspåse med marinad och låta stå i kylskåpet i åtminstone två dagar. Vad man gör marinaden av är såklart en smaksak, men en bra bas kan göras på flytande honung, balsamvinäger, vitlök, färsk hackad basilika, lite chili och annat gott.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crippa90
En burk potatis sallad.
Ett paket rostbiff.
Lägg upp allt på en tallrik.
ÄT!

vanligtvis vill man tillaga kött innan man äter det, fast antar att du menar "färdiggrillad" som man köper som pålägg.

något riktigt gott att göra med rostbiff är Porterstek, recept finns i alla kokböcker tror jag dock är de godare med mer porter

3 porter öl
2,5dl svartvinbärsaft
2,5dl soja
2 gula lökar delade några gånger.
Enbär
svartpeppar

sen in i en gryta vänd efter 45 minuter, sedan 45 minuter till sedan är det klart, sedan kan man göra en sjukt god sås på spadet,
2 delar spad (silat)
1 del grädde
lite mjöl för fylligare konsistens

finns inget godare i hela världen, iaf inte vad jag smakat serveras med potatis!

Permalänk

Uhm, rostbiff som man äter eller "rostbiff" som man "äter"?

...:rolleyes:

Permalänk
Medlem

Skär lite veck i köttbiten trycker in mycket jalapeno och färsk chili...
Smeker köttet med honung, sen på med pepparmix.
Rostbiffen I ungnen.

Äter med gräddpotatis (vanligt eller vitlök/mögelost) eller på mackan

Kanske nästa vecka... vakna mitt i natten och läsa om rostbiff, nu blev jag hungrig.

Visa signatur

Desktop: i7 2600k @ 4.2GHz, RX480, z77-MPOWER, 16GB DDR3, 120GB+240GB SSD, 3TB HDD, FD R4, 750W
Laptop: Asus x550J + MSI GE620DX | Mobil: Nexus 6P + Nokia X2 DS | Konsol: PS4, PS3 & PSVita

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av apspektakel
Uhm, rostbiff som man äter eller "rostbiff" som man "äter"?

...:rolleyes:

Hur "äter" man "rostbiff"? ;O

Permalänk
Hedersmedlem

Tänk på att köttet helst skall vara rumstempererat när du börjar steka det. Skär biten i ca 1.5 cm tjocka skivor, stek ett par minuter på varje sida (i smör) tills det börjar rinna köttsaft ur den. Salta och peppra. Rätt svårt att misslyckas faktiskt, är du osäker så skär bara i en bit för att se hur den ser ut. Köttet eftersteks lite så de bör vara iaf lite rosa när du tar dem.

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonasy
Tänk på att köttet helst skall vara rumstempererat när du börjar steka det. Skär biten i ca 1.5 cm tjocka skivor, stek ett par minuter på varje sida (i smör) tills det börjar rinna köttsaft ur den. Salta och peppra. Rätt svårt att misslyckas faktiskt, är du osäker så skär bara i en bit för att se hur den ser ut. Köttet eftersteks lite så de bör vara iaf lite rosa när du tar dem.

lite rosa? snarare sagt blodigt

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
rostbiff?
på mackan med lite kryddstarka kryddor. i avsaknaden går piff bra.

Mja. lövbiff är fan godare. ordentligt med kryddor och lite vinstänk över. (en som förövrigt inte dricker vin)

så jag brukar tillaga lövbiff är. steka med svart peppar och fling salt, sen när du har stekt så har jag i 1 cremé frech bounce vitlök och örter eller vad den heter med 1dl mjölk i, sen brukar jag ha rusti till som jag har stekt lätt i stekpanna med smör,salt och grillkrydda på.

Visa signatur

[antec nine hundred] [corsair 650w][asus p5q-e][q6600 oc 3ghz vcore 1.3] [4gb corsair dominator 8500 2x2gb] [powercolor 4870x2]