Utveckling av Köparens Guide till nätagg (Inga Köpråd!)

Permalänk

Utveckling av Köparens Guide till nätagg (Inga Köpråd!)

Hade tydligen tänkt fel, men nu är jag mycket klokare. Vettiga svar finns längre ner! tackar så mycket

När man tittar på nätaggregat är, bortsett från spänningarna, den totala effekten ganska viktig. Men samtidigt är det viktigt att ha koll på skillnaderna mellan 500W och 500W.
Men nu har man helt nya regler. (har läst FAQ)

Nätagg som såldes under namnet 500W klarade inte 500W i praktiken pga den enkla fysik som gör att de är skillnad på praktik och teori. Därför började man sätta stämplar på nätagg som hade över 80% effiktivitet, dvs, mindre än 20% av den totala effekten faller bort som värme. Men denna stämpel förvirrar mig och tydligen många andra.

Tidigare när jag skulle köpa ett nättagregat tittade man på ett par olika saker:
- Totala effekten
- Effektivitet i %
- Spänningarna på railsen

Dvs ett nätagg på 500W med 80% effektivitet gav hemma på skrivbordet cirka 400W. Hur enkelt som helst!

Nu har det börjat bli stökigt i affärerna, då olika företag graderar dem olika.

Coolermasters 700W nätagg har faktiskt 840Watts effekt med en effekt på cirka 85%. Men den går under namnet 700W, och då ger den denna kraft kontinuerligt, dvs hela tiden. Men Tittar man på ett annat aggregat som heter 700W är det i själva verket 600W om du har en 85% effektivitet. Så samma watt enligt butiken men 250 watts skillnad i verkligheten.

Nu börjar företag köra en blandning, lite av varje. Hur ska man tolka detta till exempel

Corsair HX1000W Features:
Guaranteed to deliver 1000W of continuous power at 50°C
80%+ energy efficient under real world load conditions

http://www.corsairmemory.com/_images/charts/hx1000w_efficienc...

Alltså, den är garanterad till att ge 1000W stabilt vid 50°C, men i verkligheten så ger den bara 80%? 50°C är varmare än något aggregat jag sett, och motsvarar typ maxload på ett bra aggregat. Och vid denna temp så klarar den GARANTERAT 1000W. Men in "real world load conditions" är det bara 800W?

Jag är akut behov av kraft, och Fractal Design (coolTek) säljer sina 1000W billigast. 1300 kr.

NEWTON 1000W, SMART MODULAR
REAL WATTAGES, TOTALLY CONFIGURABLE

The key features

100% real wattage - this PSU delivers true wattages
Smart Modular - configure the 12V-loads all by yourself
Modular cablings - stop the clutter in your PC case
Silent and 80%+ efficiency - save your ears and the environment
Quality - Durability and extremely low failure rate

Denna ger väll cirka 850W i verkligheten. Men enligt dom sjävla 1000W garanterat. Corsairs ger ju inte heller 1000W, endå garanterar dom det vid temperaturer upp till 50 C

Hur Ska man tolka det? (Har köpt nätagg innan o aldrig varit nått trubbel, men nu har jag ont i huvudet...)

Permalänk
Hedersmedlem

Du har missuppfattat detta med effektiviteten totalt.

Ett kvalitetsnätagg på 1000W ger alltid 1000W på SEKUNDÄREN dvs lågvoltssidan. Beroende på effektiviteten drar den mer från PRIMÄREN dvs 230V. Corsair som står för kvalité anger sina effektsiffror på sina bra agg (ej CX) vid 50C. Mycket få andra gör det. Det innebär att om man ventilerar sin låda bra kan ett sådant agg ger betydligt mer vid lägre tenmperaturer, på sekundären, dvs lågvoltssidan.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

Smart! Sjukt tacksam för detta snabba o bra svar

Men borde inte ökad värme -> Ökad Resistans -> mindre effekt?

Så ett 1000W nätagg ger 1000w effekt? bortsätt från att den drar mer ström och genererar mer värme?

Problemet med mitt agg är att jag var så exact med mina beräkningar och litade på nvidia när jag köpte mitt nätagg. En medlem här på sweclockers sålde sin datorn så köpte jag hans grafikkort och hans nätaggregat för att köra SLI. Och visst går det, men fläkten ligger på 100% och därmed cirka 45db (glöm inte att 10 db + 10 db INTE är 20db, utan jäkligt mycket mer)

Jag har moddat in fläktar i den, gjort massor, men den blir så sinnessjukt varm, och den klarar inte hålla railsen där de ska vara.
Har haft den mindre än ett år, men först nu så började den väsnas på "riktigt". Varje gång jag ser en film/tv måste jag plocka ut ett graffe, (3-5 ggr i veckan) för att kunna höra ljudet. Trots det så låter den som fasen och är varm.

Antec Truepower Trio 650W. Mitt system använder (enligt Xsystems calc) 583W (kanske mer) så det är ett mirakel att det ens fungerar. Men enligt mitt bios ligger railsen ganska mycket efter.

Permalänk
Medlem

Multiman har förstås rätt: wattantalet på agget är vad det ska klara att leverera efter effektförluster, inte vad de drar från väggen...

Men sen fuskas det ju på alla möjliga vis iallafall: en del drar tex till med ett värde som endast gäller när interntempen i nätagget är typ 25 grader i agget (vilket är helt orealistiskt i praktiken), en del drar till med ett värde som är baserat på vad agget klarar vid tillfälligt hög last, och en del mindre nogräknade aggtillverkare (många billiga skräpagg) verkar blåljuga rakt ut helt enkelt.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Hedersmedlem

Exakt, det är därför riktiga tillverkare anger vid en maxtemperatur (ju högre desto bättre) eftersom det är där agget ger som minst. Sänk tempen och du får mer effekt. Corsairs VX450(W) gav tex en bra bit över 500W vid lägre temp än 50C.

Ett bra 1000W-agg ger inte mer värme än ett 500W vid samma belastning om effektiviteten är densamma. Ofta har dock riktigt kraftiga agg något lägre sådan vid låga effekter. Det skiljer dock väldigt mellan olika märken/modeller och det är dåligt med information. Därför bör man hålla sig till sådant som är testat och visat sig högklassigt.

BRA agg ger alltid vad som står. Skitagg som Xilence, Q-tec, Atrix och vad de heter gör det oftast inte. Möjligen i frysen och under 2ms.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Teh_KingCrab
Smart! Sjukt tacksam för detta snabba o bra svar

Men borde inte ökad värme -> Ökad Resistans -> mindre effekt?

Så ett 1000W nätagg ger 1000w effekt? bortsätt från att den drar mer ström och genererar mer värme?

Problemet med mitt agg är att jag var så exact med mina beräkningar och litade på nvidia när jag köpte mitt nätagg. En medlem här på sweclockers sålde sin datorn så köpte jag hans grafikkort och hans nätaggregat för att köra SLI. Och visst går det, men fläkten ligger på 100% och därmed cirka 45db (glöm inte att 10 db + 10 db INTE är 20db, utan jäkligt mycket mer)

Jag har moddat in fläktar i den, gjort massor, men den blir så sinnessjukt varm, och den klarar inte hålla railsen där de ska vara.
Har haft den mindre än ett år, men först nu så började den väsnas på "riktigt". Varje gång jag ser en film/tv måste jag plocka ut ett graffe, (3-5 ggr i veckan) för att kunna höra ljudet. Trots det så låter den som fasen och är varm.

Antec Truepower Trio 650W. Mitt system använder (enligt Xsystems calc) 583W (kanske mer) så det är ett mirakel att det ens fungerar. Men enligt mitt bios ligger railsen ganska mycket efter.

Skaffa en energimätare för någon hundring eller två så får du verkligen reda på hur mycket din dator drar.

Själv har jag en:
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=38213936
art.nr 32-3760

Visa signatur

QX9650, GTX295+GTX285, Asus Rampage Formula, 2x VelociRaptor 150Gb Raid0, Corsair HX1000, CM Stacker ST01, Eizo HD2441W

Permalänk

Tackar för tipset golflars, kanske smart att göra. I vilket fall är mitt agg döende, jag vet inte vad den har varit med om tidigare, men den mår inte bra just nu.

Med hjälp Multiman har jag nu fått ett nytt perspektiv o ett jävla hål i plånboken Om jag köper ett corsair 1000W är det agget som jag tänker använda stolt livet ut. Inga mer köpa/sälja dåliga agg, bara en med kvalité.

Om denna produkt klarar 3x Geforce 280 kort så tror jag att jag aldrig kommer behöva mer kraft., men samtidigt orkar med med nuvarande SLI och allt jag kan tänkas göra med det.

Tacksam för alla svar i tråden!