Permalänk
Medlem

nu får vi hoppas att konkurrensen kommer igång på allvar!

Visa signatur

Main Rig FD Define R4 |Intel C2Q Q9650@3.6GHz|Asus P5Q-E|OCZ Reaper 4GB@800MHz|WD6400AAKS|HD6850|Corsair HX650
HTPC HDPLEX H1.S |Intel Core i3 4330|ASRock Z87E-ITX|8GB|128GB mSATA
Work Dell Vostro 3360 |Intel Core i5-3317U|8GB|Samsung 840 Pro 256GB

Permalänk
Medlem

Blir ju lite små sugen på att uppgradera prollen

Permalänk

Detta lät intressant
Tror det blir en Deneb om den nu kommer kosta 2000 - 2500:-.
Då behöver jag bara nytt moderkort

en i7 med moderkort och minnen blir ju en summa som landar på dryga 6500 - 7000:- vilket är på tok för dyrt.

Visa signatur

| i7 2600K @ 4.8Ghz | Thermalright HR-02 Macho | ASRock Z68 Extreme4 GEN 3 | Corsair F3 120GB SSD | Gigabyte HD6970 2GB | 8GB G.Skill 1600Mhz Ripjaws Gaming | OCZ Stealth X Stream 600w | Win 7 Ultimate | Fractal Design Define R3 | BenQ 22" LED HD
Att göra: Gejma hårdare!

Permalänk
Medlem

Tror ni att ja kommer att kunna köra 3 ghz versionen på mitt Gigabyte GA-MA78G-DS3H AM2+ ?

Visa signatur

Dator: Fractal Design 650w modulär - Piledriver FX8350 + Arctic Cooling Freezer Xtreme Rev 2 - 4x2 gb Corsair Dominator 1866 mhz 9-9-9-24 - 1x 500 gb sataII, 1x640 Western Black Caviar, 1x Crucial m4 128 GB SSD - Fireface UCX (ljudkort) - SAPPHIRE Radeon HD7870GHZ (överclockat) - ASUS någonting lite över medelklass, 3 st 120mm chassifläktar Windows 8.1 x64

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hwasser
Tror ni att ja kommer att kunna köra 3 ghz versionen på mitt Gigabyte GA-MA78G-DS3H AM2+ ?

det borde gå, tänkte själv uppgradera till en deneb 3.0 GHz och har ett sådant moderkort. eftersom de drar mindre ström så kan jag inte tänka mig att det är något problem

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hwasser
Tror ni att ja kommer att kunna köra 3 ghz versionen på mitt Gigabyte GA-MA78G-DS3H AM2+ ?

Det ska fungera.

Även AM3 processorerna ska fungera på AM2+ moderkort enligt rykten(?).

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Och inget skrivet i nyheten om att arkitekturen också är optimerad med högre IPC. Detta som är det mest intressanta hur mycket dom har lyckats klämma ur arkitekturen. Det snackas med upp till 20% bättre prestanda per klockcykel, men en del beror säkerligen på den större L3 cachen som säkert också är optimerad med lägre accesstid. Som jag skrev i en annan tråd:

Det man känner till än så länge är att nuvarande ES av K10 45nm Deneb är ca:

17.2% snabbare i POV-ray
8.9% snabbare i Crysis
8.1% snabbare i Quake Wars
6.3% snabbare i 1080P H.264 decoding
5.5% snabbare i Wprime 1.54
4.7% snabbare i Fritz Chess Mark
3.5% snabbare i MainConcept H-264

jämfört med Agena 65nm K10

Skulle tro att den slutliga revisionen är ännu bättre per klockcykel än nuvarande ES. Även minneskontrollern/L3 cache bör ticka på i lite högre frekvens än nu och ge en prestandaboost. Deneb kommer vara mycket pris/prestanda mässigt attraktiv samt ha mycket god prestanda/watt.

Sedan Dirk Meyer dök upp som CEO på AMD så har han nog inte varit speciellt delaktig i vad som behövdes ändras i Deneb, men räkna med att han är i Bulldozer, och den kommer troligtvis inte vara att leka med.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk

Frågan för min del är om dessa processorer överhuvudtaget har någon chans mot Intels Core i7? De presterar ju ruskigt bra men kostar också därefter.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AlbinNdoja
Frågan för min del är om dessa processorer överhuvudtaget har någon chans mot Intels Core i7? De presterar ju ruskigt bra men kostar också därefter.

Deneb i dess nuvarande form har ingen chans mot Core i7 om du enbart tittar till prestanda. Om Core i7 vinner på prestanda så lär Deneb vinna på pris/prestanda.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Viceroy
Nej. Deneb i dess nuvarande form har ingen chans mot Core i7 om du enbart tittar till prestanda.

Men för prisskillnadne så har man råd med en ssd disk samt 8gb istället för 4GB minne för deneb systemet. alltså kommer AMD systemet att vara snabbare!

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av moire
Men för prisskillnadne så har man råd med en ssd disk samt 8gb istället för 4GB minne för deneb systemet. alltså kommer AMD systemet att vara snabbare!

Ha lägre söktider från disk i alla fall.

Permalänk
Avstängd

Hur står sig en deneb mot min e8400 på 4ghz? Hur mycket måste man klocka för att få mer prestanda än min e8400?

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Medlem

Äntligen!

Tydligen ska dessa processorer fungera på mitt moderkort också (Gigabyte GA-MA78G-DS3H)!

Mvh Johan

Visa signatur

AMD Phenom II X4 955 3,2 GHz, Gigabyte GA-MA790FXT-UD5P, Sapphire Radeon HD7750 Ultimate 1 GB, Corsair Vengeance/Kingston HyperX Blu 16 GB, Crucial MX250 250 GB, Crucial m4 128 GB, 2 x Seagate 7200.14 1 TB, Lian Li PC-8FIB, Be Quiet Pure Power 10 CM 600W, Windows 10 64-bit

Permalänk
Avstängd

kanske nuvarande phenom blir billigare!

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk

Blir ju sugen på att uppgradera även om min phenom inte har så stor problem ännu. Men är de överklockningsvänliga så blir de spännande. Nuvarande Phenom gör ju inte så bra ifrån sig.

Visa signatur

Phanteks P600S Grå - Ryzen 9 3900X - Phanteks PH-TC14PE Black - ASUS ROG Strix X570-F Gaming - G.Skill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) 3600MHz CL16 - HD7970 - Seasonic Focus+ 650W Platinum

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av michael123
Hur står sig en deneb mot min e8400 på 4ghz? Hur mycket måste man klocka för att få mer prestanda än min e8400?

Förmodligen ingenting för något hyggligt flertrådat men för prestanda på en kärna lär man nog behöva dra up deneb i liknande hastigheter. Din 8400 lär nog till och med piska samtliga oklockade i7 i tex spel men känns som det drar i väg till diskussionen att tvåkärniga ofta ger mer prestanda än en fyrkärnig för samma pris för många datoranvändare men det hör ju inte direkt till ämnet.
Men är kanske aktuellt ändå, AMD har ju hört stenhårt på att pusha för fyrkärniga. Det strategiska misstaget var kanske när någon inflytelserik trodde att det skulla finnas något att vinna på "naitive" fyrkärninga.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smartidiot89
Det ska fungera.

Även AM3 processorerna ska fungera på AM2+ moderkort enligt rykten(?).

Måste inte bios fixa det då?

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Medlem

Vad Är det för skillnad mellan AM2+ Deneb och AM3 Deneb???

Vad jag förstår är det samma processor eller?

AM3 är väl bara en ny sockel/chipset med DDR3 minnen som både AM2+ och AM3 Deneb kan använda.

Visa signatur

Athlon x2 5000+ BE_Stepping G2_14x200 = 2800mhz_ VCore 1.15

Vilka jävla nötter det finns här!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kreuger
Vad Är det för skillnad mellan AM2+ Deneb och AM3 Deneb???

Vad jag förstår är det samma processor eller?

AM3 är väl bara en ny sockel/chipset med DDR3 minnen som både AM2+ och AM3 Deneb kan använda.

Vad jag har tolkat ut de senaste artiklar etc så e det som du säger att am2+ kärnorna funkar på am3 men am3 kärnor passar inte på am2+ å bara am3 har ddr3 minnen. Vet dock inte skillnaden på kärnorna men det e va jag läst!

Visa signatur

CPU: Phenom2 X4 810@3,2ghz GPU:Asus 560ti cu2 overclocked 1gb MOBO: Gigabyte GA-MA790X-UD4 PSU: Corsair HX 620W RAM: 4gb XMS2 8500 CL-5 OS: Windows 7 64-bit Home Premium

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kreuger
Vad Är det för skillnad mellan AM2+ Deneb och AM3 Deneb???

Vad jag förstår är det samma processor eller?

AM3 är väl bara en ny sockel/chipset med DDR3 minnen som både AM2+ och AM3 Deneb kan använda.

Som jag läste var AM3 samma fast med stöd för DDR3 minne i AM3 sockeln och stödjer som vanligt DDR2 i AM2+ socklen,

men det har ju inte lanserats ännu, de kan ju ändra på allt:\

Äntligen kommer den nya Deneb, hoppas de oc jäkligt bra... så de kommer ikapp intel endel=)

Visa signatur

Lian Li 354B, 60A 12v, Amd x6 4.1ghz, (4.6ghz turbo), AMD 5850 oc, 8GB ram 1600 mhz, Asus evo, 3 TB, Bluray, Samsung 23" + 160" projektor,

Permalänk
Medlem

Såhär ligger det till enligt informationen från AMD:

AM2+ Deneb har en inbyggd minneskontroller för DDR2 och kan därför användas på AM2 och AM2+ moderkort.

AM3 Deneb har en inbyggd minneskontroller för DDR3 och DDR2 och kan därför användas på AM2+ och AM3 moderkort. De bör även kunna användas på vanlig AM2 men det har jag inte hittat nån info om.

Permalänk
Medlem

Och vars har du hittat denna info? källa tack.
AMD har tidigare officiellt sagt att deneb ska ha en minneskontroller för både DDR2 och DDR3.

Deneb AM2+ verkar isåfall om? det är som du säger en panik release av amd. Suck!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aarthas
Såhär ligger det till enligt informationen från AMD:

AM2+ Deneb har en inbyggd minneskontroller för DDR2 och kan därför användas på AM2 och AM2+ moderkort.

AM3 Deneb har en inbyggd minneskontroller för DDR3 och DDR2 och kan därför användas på AM2+ och AM3 moderkort. De bör även kunna användas på vanlig AM2 men det har jag inte hittat nån info om.

Visa signatur

Athlon x2 5000+ BE_Stepping G2_14x200 = 2800mhz_ VCore 1.15

Vilka jävla nötter det finns här!

Permalänk

är det nån stor skillnad i prestanda mellan 3 ghz deneb mot en 9950 kockad till 3 ghz

Visa signatur

AMD Phenom II X4 940//XFX Radeon HD 5850 1GB//OCZ Vertex Series SATA II SSD 60GB
//Ultra-120 Extreme//Antec Nine Hundred//Gigabyte GA-MA790GP-DS4H// 4 GB Corsair Dominator PC8500//Corsair CMPSU-520HXEU 520W//

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xitele810
är det nån stor skillnad i prestanda mellan 3 ghz deneb mot en 9950 kockad till 3 ghz

Deneb har betydligt mer L3-cacheminne bl.a. Så det bör vara viss skillnad. Svårt att säga exakt hur stor denna skillnad är när det inte finns några benchmarksjämförelser än.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xitele810
är det nån stor skillnad i prestanda mellan 3 ghz deneb mot en 9950 kockad till 3 ghz

Vet vi nog inte ännu då inga testexemplar finns ute ännu vad jag vet 3.0an. Håller mig uppdaterad genom ett par sidor dagligen för intresset skull om deneben och harinte sett några tester så!!

Visa signatur

CPU: Phenom2 X4 810@3,2ghz GPU:Asus 560ti cu2 overclocked 1gb MOBO: Gigabyte GA-MA790X-UD4 PSU: Corsair HX 620W RAM: 4gb XMS2 8500 CL-5 OS: Windows 7 64-bit Home Premium

Permalänk

ok, hoppas det dyker upp nåt snart!!

Visa signatur

AMD Phenom II X4 940//XFX Radeon HD 5850 1GB//OCZ Vertex Series SATA II SSD 60GB
//Ultra-120 Extreme//Antec Nine Hundred//Gigabyte GA-MA790GP-DS4H// 4 GB Corsair Dominator PC8500//Corsair CMPSU-520HXEU 520W//

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ed76
Förmodligen ingenting för något hyggligt flertrådat men för prestanda på en kärna lär man nog behöva dra up deneb i liknande hastigheter. Din 8400 lär nog till och med piska samtliga oklockade i7 i tex spel men känns som det drar i väg till diskussionen att tvåkärniga ofta ger mer prestanda än en fyrkärnig för samma pris för många datoranvändare men det hör ju inte direkt till ämnet.
Men är kanske aktuellt ändå, AMD har ju hört stenhårt på att pusha för fyrkärniga. Det strategiska misstaget var kanske när någon inflytelserik trodde att det skulla finnas något att vinna på "naitive" fyrkärninga.

Att Core2 skulle vara likvärdig eller snabbare än i7 beror endast på den stora L2 cachen hos Core2.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kreuger
Och vars har du hittat denna info? källa tack.
AMD har tidigare officiellt sagt att deneb ska ha en minneskontroller för både DDR2 och DDR3.

Deneb AM2+ verkar isåfall om? det är som du säger en panik release av amd. Suck!

Om du tar ett djupt andetag och söker lite blir du nog lugnare.

AMD är ganska smarta här och ger nuvarande ägare av t ex AM2+, samtidigt "städar de upp" lite grand bland nuvarande processorer och fasar ut några modeller. Därefter kommer AMD att vid lämplig tid under början av nästa år inrikta sig på AM3. På så sätt kommer det att finnas en första Deneb version inriktad på AM2+ och senare en som kan dra nytta av AM3.

Ganska logiskt eller hur? Och jag tror dessutom att ägare av AM2+ moderkort inte är ledsna för att Deneb görs tillgänglig för dem. Deneb tycks ju ändå lanseras aningen tidigare än förväntat och vad jag förstår ändrar det ingenting vad gäller tidsplanen för AM3.

Permalänk
Avstängd

Kul att denam kommer till AM2+ moderkort men sen hänger det på om tillverkaren kommer uppdatera bios så moderkorten stödjer cpu´n? eller har jag fel?

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av judge
Kul att denam kommer till AM2+ moderkort men sen hänger det på om tillverkaren kommer uppdatera bios så moderkorten stödjer cpu´n? eller har jag fel?

Du har helt rätt. Utan uppdaterat bios är man rökt