Seagate satsar 100 miljoner dollar på SSD

Permalänk
Melding Plague

Seagate satsar 100 miljoner dollar på SSD

Världens största tillverkare av mekaniska hårddiskar storsatsar på solid state-lagring. En investering i storleksordningen 100 miljoner dollar ska ge bolaget en snabbstart på marknaden.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hoppas det blir lite konkurrens, så priserna sjunker en bit då.

Permalänk
Avstängd

Hoppas det blir bra kvalite på grejorna! men det är det oftast med seagate!

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Avstängd

Jo de är bra att flera tillverkare sätter igång processen av SSD tillverkningen så vi kan få en övergång om nått år.

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag

Permalänk
Inaktiv

Framför allt så har Seagate pengarna att utveckla något som funkar bättre än det värdelösa MLC-skräp som de flesta säljer i dagsläget. Intel har visat att MLC-tekniken kan prestera om man bara lägger manken till, om Seagate kan göra sina MLCs rätt och kombinera dessa med SLC på ett BILLIGT och effektivt sätt kan Intel behöva passa sig.

Permalänk
Medlem

Får se hur de lyckas. Är ännu inte så imponerad av SSD. Visst är de snabbare på vissa punkter men snabba vanliga hårddiskar är bättre på vissa, speciellt om man kör dem i RAID och man har råd med 2st raptors eller annat för samma pris som en SSD. När SSD imponerar lika mycket på throughput som på accesstider så kan vi börja prata om att ersätta vanliga hårddiskar.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Inaktiv

Jag tycker att det känns väldigt dumt att gång efter gång posta bilder på mekaniska hårddiskar i nyheter som handlar om SSD. Tänk på de som inte är så insatta och förknippar nu SSD med den bilden...

Bra, någon ändrade bilden!

Permalänk

För något år sen ville de inte alls satsa på SSD. Så dags att börja investera nu när alla andra har gjort allt arbete. Klipp & klistra någon?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Korkskruv
För något år sen ville de inte alls satsa på SSD. Så dags att börja investera nu när alla andra har gjort allt arbete. Klipp & klistra någon?

Bättre sent än aldrig... och fler aktörer på marknaden bidrar till en snabbare utveckling och större priskonkurrens....

med andra ord: bättre och billigare SSD till dig och mig!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av judge
Hoppas det blir bra kvalite på grejorna! men det är det oftast med seagate!

Håller inte med där ja, mina två 250Gb seagate diskar dog efter ca 2år med en veckas mellanrum (köpta samtidigt).
Måste varigt nått fel på den serien eftersom det vart samma fel på dom båda och bara en vecka mellan dom, håller mig undan från seagate diskar ja, iaf mekaniska.

Visa signatur

[ASUS STRIX B650-A | AMD Ryzen 7600X | 32Gb DDR5 6000MHz CL36 | GeForce RTX 4080 | Custom Loop Cooling]
Det heter DATOR, inte DATA!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av judge
Hoppas det blir bra kvalite på grejorna! men det är det oftast med seagate!

http://sweclockers.com/nyhet/8466-fel_pa_varldens_storsta_har...

Oftast som sagt...

Visa signatur

i7-10700K + Corsair H90 | Z490 | 64GB | RTX3080 | SSD 3*512GB + 500GB + 128GB | HDD 3TB | Phanteks P400S | TUF 750W | 31.5"+27"+24" | Corsair K95 RGB | Logitech G902 | Sennheiser RS 175

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kabex
http://sweclockers.com/nyhet/8466-fel_pa_varldens_storsta_har...

Oftast som sagt...

Förfan ge dig ävel den vita människan har sina fläckar eller hur var det nu.

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElyziuM
Håller inte med där ja, mina två 250Gb seagate diskar dog efter ca 2år med en veckas mellanrum (köpta samtidigt).
Måste varigt nått fel på den serien eftersom det vart samma fel på dom båda och bara en vecka mellan dom, håller mig undan från seagate diskar ja, iaf mekaniska.

Jag vet inte vad du tycker, men om en enorm tillverkare som Seagate, oavsett vad de tillverkar egentligen (undantaget Dalahästar och annat då kanske..) så skulle det vara väldigt underligt om de hade 0% fel på sina produkter. Kan du nämna en tillverkare som är över 1 år gammal, och har råd att investera $100 000 000 på utveckling av en ny produktgrupp som aldrig fått en reklamation.. så ljuger du.

Permalänk
Medlem

Är det något företag som kan få SSD att bli mer mainstream så är det Seagate, tror de har skaplig chans att konkurrera med Samsung och övriga i prestanda men intel kommer förbli värst så där tror jag Seagate får konkurrera med priset.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem

Då blir det att skaffa sig en SSD, när seagate väl blivit klara dvs.

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Medlem

Jag skulle gärna se en 500GB hårddisk med en SSD del på säg 100GB för operativ/program/spel medans skivmediat får stå för långvarig lagring men allting inpackat i ett 3.5" format, skulle tilltala mig som inte behöver så mycket lagringsutrymme och gärna vill ha tillgång till responsiv filhantering för operativet.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X, Asus TUF X570-PLUS, XFX 6950XT, 48GB G.Skill 3600Mhz, Corsair HX650, Samsung 840 EVO 250Gb, Kingston A2000 M.2 500GB, 1+2 Tb HDD, MSI Optix MPG321UR-QD

Permalänk
Medlem

vill ha en nu, men det går ju så långsamt,

någon som hört nått nytt om intels ssd diskar?

Visa signatur

*AM3 X3, Gtx 560ti, 8gb corsair DDR3 1333mhz*
http:///

Permalänk

Apropå vilken hårddisk som är bäst/säkrast rekommenderar jag starkt http://www.storagereview.com . Det har samlat data under många år och har en mycket stor databas.

Visa signatur

Gamla Bettan - [ P5N32-E SLI| C2D E6600 3ghz@1,35v| |4GB Kingston HyperX SLI RAM| Asus NVIDIA 8800GTS 320MB | SB X-FI Xtreme Gamer |2*500GB HD Seagate Barracuda 7200.9 | Antec P180 Gunmetal Black Case ]

Permalänk
Medlem

Skönt att det sker investeringar på forskning och inte bara nedskärningar nu mitt i finanskrisen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElyziuM
Håller inte med där ja, mina två 250Gb seagate diskar dog efter ca 2år med en veckas mellanrum (köpta samtidigt).
Måste varigt nått fel på den serien eftersom det vart samma fel på dom båda och bara en vecka mellan dom, håller mig undan från seagate diskar ja, iaf mekaniska.

Var det Seagate Barracuda ST3250823AS 7200.8 250Gb 7200rpm 8Mb cache?
Tydligen var det inte fel på hela serien har aldrig haft problem med min

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Naton
Var det Seagate Barracuda ST3250823AS 7200.8 250Gb 7200rpm 8Mb cache?
Tydligen var det inte fel på hela serien har aldrig haft problem med min

Minns inte serie namnet men det var iaf Seagate 250Gb 7200rpm Sata NCQ diskar.
Efter dom crashade så köpte jag en 500Gb WD, har aldrig haft nå problem med Western Digital diskar så.

Visa signatur

[ASUS STRIX B650-A | AMD Ryzen 7600X | 32Gb DDR5 6000MHz CL36 | GeForce RTX 4080 | Custom Loop Cooling]
Det heter DATOR, inte DATA!

Permalänk
Avstängd

Äntligen snart tysta Seagate diskar igen

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk

Gillar att SSD nog tar över efter mekaniska. Helt enkelt för jag hatar alla slags oljud som en dator kan ge ifrån sig. Skulle vara mer än nöjd med en SSD som är likvärdig en mekanisk men som inte låter något.

Visa signatur

Intel Core i5 760, Gigabyte P55A-UD4, 2x4gb 1333mhz, 120gb Intel 510 SSD + Hitachi 2TB 59xx rpm, Corsair HX650 nätagg, Fractal Design R4 White.

Permalänk
Inaktiv

Hoppas diskarna blir mindre än 1,8" diskar, så att de inte tar så stor plats i lådan.

Permalänk
Avstängd

Äntligten, det var på tiden.
Seagate har varit sena på SSD marknaden. Det är som om de velat dra ut på det så länge som möjligt och fortsätta med mekaniska diskar så länge som möjligt.
Verkar lite som om Seagate har motarbetat SSD och utvecklingen också.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av leksak
Verkar lite som om Seagate har motarbetat SSD och utvecklingen också. [/B]

Jo varför ska man äventyra sitt nästan "monopol".....;)

Nu har ju Intel visat vägen så då är det bara att köra, aktieägarna får lite mindre avkastning en kortare tid....;)

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av compaqoffer
Hoppas diskarna blir mindre än 1,8" diskar, så att de inte tar så stor plats i lådan.

här är en möjlighet att ha en rejält liten hårddisk, sd minne

synd bara att det är ide och att kortet är större än 1.8"

btw, najs med ssd, mer sådant åt folket

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joshoa
Jo de är bra att flera tillverkare sätter igång processen av SSD tillverkningen så vi kan få en övergång om nått år.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av majtymicke
Gillar att SSD nog tar över efter mekaniska. Helt enkelt för jag hatar alla slags oljud som en dator kan ge ifrån sig. Skulle vara mer än nöjd med en SSD som är likvärdig en mekanisk men som inte låter något.

Tar nog längre tid än ett år för detta att ske. För att SSD ska ta över mekaniska diskar så måste det ske radikala förändringar. 1kr/GB är väldigt svårt att slå. Traditionella hårddiskar kommer leva hos oss konsumenter ett bra tag tror jag.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Medlem

Seagate lär ju lyckas göra högljudda ssd-diskar.

Och jag tror att användningsområdet för ssd är så sjuuuuukt stort att det kommer expodera och ta över mekaniska rätt fort.

Lagringschips blir billigare, mindre, bättre och till slut finns det terrabyte inbyggt i allt. Stackars sandisk.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kapten Haddock
Apropå vilken hårddisk som är bäst/säkrast rekommenderar jag starkt http://www.storagereview.com . Det har samlat data under många år och har en mycket stor databas.

Sidan verkar ju inte uppdateras allt för ofta

Citat:

250-gigabyte hard disks have fallen well below $100.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.