Stora problem vid boot av XP (väldigt konstigt problem)

Permalänk
Medlem

Stora problem vid boot av XP (väldigt konstigt problem)

Hej allihopa, hoppas någon har haft liknande problem tidigare som kan hjälpa till.

Jag har haft datorn i ca 1år och byggt ihop allt själv, aldrig installerat om den hittils och kört XP sen start.

Nu tidigt idag så började FireFox att krasha flertalet gånger i följd, vartefter jag efter ca 30min fick bluescreen, dock så pass snabbt att jag aldrig han se vad det stog, innan den startade om.

Därefter kunde jag inte boota in i XP under ca 4h, testade minnen, cpu och hårddisk i diverse testprogram, inget fel rapporterades.

Efter några försök har jag dock lyckats få igång XP ibland, kanske var 3:e gång, och när man väl är inne funkar det ganska bra.

Dock så vill jag ju kunna säkerhetskopiera all information från hårddisken, men när jag sätter in en till hårddisk (sata), så vägrar datorn att starta upp så pass att XP laddar klart, får bluescreen i kanske 1/10 sekund innan den startar om, varje gång.

Tar jag ut den extra hårddisken så startar oftast datorn med XP, men aldrig med de båda samtidigt i.

Jag har aldrig varit med om ett sådan här problem (annars har alltid testprogrammen kunnat rapportera om vad som är fel) men nu hittas absolut inget. Jag fick förslaget att det kunde vara Sata kontrollern på moderkortet som var trasig men hur kan jag testa om detta är fallet?

Jag uppskattar verkligen om någon tar sig tid att kunna komma på vad som kan vara fel, och hur man i så fall kan testa det. (Fortfarande garanti på allt utom hårddisk).

Tack på förhand.

Visa signatur

| i5 750 (@3.7GHz, 1.28V) | P7P55D | Radeon 5850 | 4GB Ram | 500GB HD | Corsair HX520W | Noctua NH-U12P | Prolima MK-13 |
| Nintendo DS(33/66) @ ARM7: 57MHz, ARM9: 113MHz |
| HP 6735s | Sempron 3600+ | 3200HD | 2GB Ram | 160GB HD |

Permalänk
Medlem

Nätagget? Prova med ett annat för att se om det är så?
Prova med att ta dän satasladden till hd och kör på annnan port om det är så enkelt fel eller att sladden glappar?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olirc
Nätagget? Prova med ett annat för att se om det är så?
Prova med att ta dän satasladden till hd och kör på annnan port om det är så enkelt fel eller att sladden glappar?

Nätagget verkar ge stabila spänningar inom ramen för standarden.
Har nu provat med en annan Sata kabel men det blev ingen skillnad.

Däremot så verkar det som bios endast hittar hårddisken i 2 av 5 sata platser.

Finns det något mer förslag om vad som kan vara galet med datorn?

Visa signatur

| i5 750 (@3.7GHz, 1.28V) | P7P55D | Radeon 5850 | 4GB Ram | 500GB HD | Corsair HX520W | Noctua NH-U12P | Prolima MK-13 |
| Nintendo DS(33/66) @ ARM7: 57MHz, ARM9: 113MHz |
| HP 6735s | Sempron 3600+ | 3200HD | 2GB Ram | 160GB HD |