Grafikkort för ABSOLUT MAX 1500kr!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tSp
9800GTX presterar väl bara aningen bättre än 9800GT? Alltså duger det ej.

Vad i helvete...aningen bättre?
Jag skulle säga mycket bättre.

Visa signatur

Manli GeForce 8800GTS 512 @ 756/1890/1100

Permalänk

jo man kommer väl nästan upp i gtx260-prestanda om man överklockar 55nm-versionen.. iofs så kan man väl överklocka gtx260 en bra bit också...

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Medlem
Citat:

[i]
Precis, "alla" rekommenderar ATIs nya serie men struntar i att väga in i ekvationen att så många har problem med just den serien. Och även om man får ett kort som faktiskt fungerar vid leverans så är det ju inte helt otroligt att det säger upp sig tidigare än andra kort eftersom felen i tillverkningen antagligen berör även det området och inte endast resulterar i totalt defekta kort från början.
[/B]

Som någon sade tidigare: Mata inte trollen som har "Inside information om dolda tillverkningsfel" Man får fundamentalistvibbar när man ser sådana argument.

Jag har sökt men än så länge inte sett några siffror på att det gröna eller det röda laget har högre andel defekta kort. Förutom då alla defekta kretsar som Nvidia skeppade förståss. Att som grön fanboy dra kvalitetsargumentet efter den bravaden får nog kallas självmål.

Antalet problemtrådar säger ju ingenting då det inte har sålts något större antal prestandakort från Nvidia i Sverige de senaste månaderna. Folk som använder det argumentet bortser från det självklara och avslöjar bara att de är fast i fanboyträsket och inte bryr sig om verkligheten.

Visa signatur

Bänktester är i värsta fall som foton utan blixt i ett mörkt rum. Väggarna blir svarta. Med fantastisk repeterbarhet.
Q9450@3,6, Asus P5E deluxe (x48), True Rev. C PP
Hd5870@1052/1331
Silverstone Fortess II, Corsair HX750

Permalänk
Avstängd

Kan vi inte skippa FANBOY ordet?...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Catalyst
Vad i helvete...aningen bättre?
Jag skulle säga mycket bättre.

Jag skulle säga inge alls bättre.
Har ett 8800GT (egentligen två men har testat med ett oxå), och kör det i 730mHz utan problem.

Och kan köra Crysis på high med fin fps.
Jag skulle absolut inte köpa ett 9800GTX. Onödigt dyrt för ingen mer prestanda.

Mvh Humper

Permalänk
Medlem

Varför byta när du har ett ATI HD3870x2? Skrev du i en annan tråd.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tSp
Är jag en idiot för att jag inte vill ha 4850 eller 9800GT då dem inte lever upp till mina krav?

Ska väl formulera om frågan lite kanske.. Hur länge behöver jag vänta innan ett kort i klass med minst GTX260 kostar max 1500kr?

Nej, du är inte en idiot för att de två korten inte lever upp till dina krav.
Det som däremot gör att man ifrågasätter din tankebana är vad du valt för rubrik till tråden samt första inlägget i förhållande till din egentliga frågeställning.
Som jag tolkade din tråd från börja så ville du ha bästa möjliga grafikkort för under 1500 och det fick inte vara de två bästa grafikkorten inom denna kategori. Detta ställer såklart en del frågor. Varför inte ta det bästa för den pengen när man vill ha ut så mycket som möjligt?

Ett bättre trådnamn kanske hade varit något i stil med: När kan man få tag i GTX260 eller motsvarande för max 1500?
Det hade förmodligen minskat missuppfattningarna en hel del.

Dessutom håller jag med flera i tråden om att dina förväntningar på pris/prestanda är en bit ifrån verkligheten. Vill man ha mycket prestanda så kommer det att kosta mycket pengar. Det finns ett samband där skulle man kunna säga.
Håller även med om att mata trollen.

Det bästa alternativet du har nu är väl att sätta dig framför tradera, blocket eller liknande och vänta. Som referens kan man säga att för 8800GT tog det ca 6 månader tills att priset hade halverats (från det pris de hade första försäljningsdagarna) och innan dess kunde dessa hittas billigt på blocket.
Andra alternativet är kanske att sälja någon onödig pryl hemma, eller jobba 1 eller 2 extradagar så har du råd med ditt GTX260.

EDIT: Anledningen tilll min lätt irriterade ton är din reaktion på när folk undrade över ditt egentliga motiv med tråden. Uppenbarligen var det lite konstigt formulerat och då får du nog räkna med lite ifrågasättande.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tannat
Som någon sade tidigare: Mata inte trollen som har "Inside information om dolda tillverkningsfel" Man får fundamentalistvibbar när man ser sådana argument.

Jag har sökt men än så länge inte sett några siffror på att det gröna eller det röda laget har högre andel defekta kort. Förutom då alla defekta kretsar som Nvidia skeppade förståss. Att som grön fanboy dra kvalitetsargumentet efter den bravaden får nog kallas självmål.

Antalet problemtrådar säger ju ingenting då det inte har sålts något större antal prestandakort från Nvidia i Sverige de senaste månaderna. Folk som använder det argumentet bortser från det självklara och avslöjar bara att de är fast i fanboyträsket och inte bryr sig om verkligheten.

Haha det är så sjukt töntigt att dra upp "fanboy"! Har genom mina år ägt ATI 9600, 2900GT, 3870, 3870x2 och nvidia 6200, 7600GS, 7800GT, 8600GT med mera, så det är dumt av dig att ta saker direkt ur luften utan att veta ett dugg om vad du pratar om. Jag väljer helt enkelt att köpa det kort som ger bäst prestanda i förhållande till priset och som har bäst kvalitet. I mina ögon har inte 48xx bäst kvalitet av flera skäl. Högljudd kylning, dålig kylning, många defekta kort osv.

Sen så skulle jag hemskt gärna vilja se statistik på att "det inte har sålts något större antal prestandakort från nvidia i sverige de senaste månaderna", eller är det taget direkt ur luften som allt annat du påstår?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Catalyst
Vad i helvete...aningen bättre?
Jag skulle säga mycket bättre.

Har du några prestandatest eller så att länka till? De jag har kikat på har visat på en likvärdig prestanda, men det kan ju självklart vara så som du säger.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av fullebulle
Varför byta när du har ett ATI HD3870x2? Skrev du i en annan tråd.

Har sålt det kortet då jag ägnar min mesta tid åt studier för tillfället och inte är i behov av något prestandamonster för tillfället.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tSp
Har sålt det kortet då jag ägnar min mesta tid åt studier för tillfället och inte är i behov av något prestandamonster för tillfället.

Ett kort som kan köra dagens spel i 1900*1200 på höga inställningar ÄR ett prestandamonster.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem

Mata inte trollet!

Visa signatur

1. I7-2600K@3.4, 8GB DDR3, Corsair SSD GT 120GB, 2xIntel 120 SSD, 1xGTX580
2. E8400@4.23,4GB Corsair PC8500,1xG2 SSD 80GB,2x150GB Raptor@RAID0,HD4870

Permalänk
Medlem

låt snubben sväva detta leder ingen vart min åsikt iaf

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZaInT
Ett kort som kan köra dagens spel i 1900*1200 på höga inställningar ÄR ett prestandamonster.

Jag vet. Därför är jag mer än villig att vänta på prissänkningar/nya kort eftersom jag inte har bråttom. Hur länge lär det dröja innan nästa prestandahöjning sker bland grafikkorten?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tSp
Jag vet. Därför är jag mer än villig att vänta på prissänkningar/nya kort eftersom jag inte har bråttom. Hur länge lär det dröja innan nästa prestandahöjning sker bland grafikkorten?

Men kan du inte bara ta o använda google som alla andra? Hur svårt kan det vara o ta reda på det själv?

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tSp
Jag vet. Därför är jag mer än villig att vänta på prissänkningar/nya kort eftersom jag inte har bråttom. Hur länge lär det dröja innan nästa prestandahöjning sker bland grafikkorten?

Men herregud människa! Hur sjutton tror du att VI ska kunna veta det? Sluta förvänta dig att andra ska göra grovjobbet åt dig och ta o sök på google istället! Det kommer nog aldrig finnas ett grafikkort som kommer att klara av de spel som finns när grafikkortet släpps på höga inställningar för under 1500 kronor, i alla fall inte om man ska titta på historien.

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tSp
Är jag en idiot för att jag inte vill ha 4850 eller 9800GT då dem inte lever upp till mina krav?

Japp

Visa signatur

Vill du ha ett seriöst game i cnc 3. PMa mig isåf :)

| MSI K9A2 CF-F | Sapphire HD3870 | AMD 6000+ @ 3.3GHz | 2GB PC6400| Xfi- Xtreme Gamer | Antec Earthwatts 500w | Antec 900 |

Permalänk

haha den här snubben alltså.. undra om han gör det här för skojs skull..

Visa signatur

SKÄRM: DELL: U2311H MUS: Logitech G500 TANGENTBORD: Microsoft SideWinder X6 Datorlös för tillfället.

Permalänk
Medlem

Den här tråden är ju löjligt intressant, hehe

Visa signatur

Fujitsu Esprimo Q510

Permalänk
Medlem

Men va fan... Först säger du att du vill ha det bästa kortet för max 1500, sen säger du att det bästa kortet för max 1500 är uteslutet pga för dålig prestanda!!
VA FAN ÄR DET DU VILL HA DÅ?????? IDIOT!!!

Visa signatur

Asus Prime X470-pro | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H115i | MSI GTX 1070 Gaming X | G.Skill Ripjaws 32 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair RM750x v2 | Fractal Design Define S

Permalänk

Tråden är löjlig.

enkelt, du ville absolut inte betala mer än 1500 men kan inte ta det bästa kortet för det priser? vad är du ute efter?

det du säger om statistik på att det sålts mer ATI kort nyligen och därför alla problemtrådar är också väldigt underligt då det är självklart och logiskt att det är fallet. hade det officiellt varit skit mycket problem med just ATIs kretsar så hade man ju hört om detta från ATI och dom hade isf dragit tillbaka korten. du ska se när nvidias kort börjar sälja lika mycket som 48 serien gör så kommer det komma fler och fler feltrådar om deras kort också.

Inga påhopp men tråden är patetisk.

Visa signatur

i7 2600K | XFX 6970 | 8GB DDR3 1600mhz Vengeance| 1TB HDD | DVD-RW Dual Layer

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elmoth
Den här tråden är ju löjligt intressant, hehe

Hehe, jävligt intressant måste jag säga

Visa signatur

Manli GeForce 8800GTS 512 @ 756/1890/1100

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr-boring
https://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=SAPHD467...

Är ju iaf inte ett 4850. Men du kan iaf inte förvänta dig att du ska kunna spela krävande spel med det graffet. Så vill du ha maxad prestanda får du punga ut lite mer cash.

Nejnej, ett 4670 med en gig är absolut inte värt 1200+ spänn!
Kortet har endast 128 bits buss, och tappar en hel del prestanda just vid höga upplösningar (dvs matchar dåligt med kraven i tråden), vilket knappast hjälps upp med att de tryckt på mer minne på det...

Vanliga 4670 är ett riktigt prisvärt budgetkort, men det här kortet med det där priset känns mer som ett försök att lura kunder... (Tveksam till att det är värt den 150-200kr skillnad mellan 512-1024MB som verkar gälla överlag heller för den delen)

...

Tycker tråden i sig blev rätt mycket mer vettig efter trådskaparens förklaring (Innan var den nästan komiskt absurd - "ge mig bästa kortet under 1500, förutom de bästa korten")

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Tsp:s trådar och han själv har alltid varit ett skämt. Var inte länge sedan han predikade hur väl hans 4000+, 8600gt och 1gb ram presterade. Snacka om dubbelmoral.

Visa signatur

Corsair 650D | Asus P8Z77-V | Intel Core i7 2700k@4.4GHz | Corsair H80 | Corsair Vengence 8GB 1866Mhz | Asus GTX 670 | Intel SSD 320 120GB | Western Digital Caviar Green 1TB | Corsair AX 750 W |

Permalänk

Jag skulle tro att kortet skulle vara minst 1-2år gammalt innan nypriset på ett GTX260 skulle vara runt 1000-1500kr. Men det beror helt på utvecklingen. Och den dagen man får ett GTX260 för sådana pengar är kortet relativt gammalt och hänger nog inte alls med så bra som man förväntar sig i spelen som är ute då.

Beror då också lite på hur spelen utvecklas. 8800GT låg på ca 2200kr+ när det var nytt, vilket inte är allt för länge sedan och kostar idag inte mycket, men hänger ändå på rätt bra i spel.

Jag filosoferar lite bara kring ämnet, så inget är fakta, men jag har dock svårt att tro att GTX260 kommer sjunka i pris i dagsläget när den svenska ekonomin är så instabil. Tycker nästan att saker har gått upp i pris, dock har bensinpriset droppat, men det beror nog på att företagen fattar att ingen har råd att åka bil i dåliga tider om bensinpriset är för högt.

Tyvärr har jag inget riktigt bra svar heller.

Men jag funderade lite på det där med dålig kylning på HD4850, det är väll ändå inte så att alla tillverkarna har samma kylning? Har inte så bra koll på just det kortet då jag varit inställd på att köpa HD4870x2 länge, dock så blir det troligen inte av när allt annat omkring kostar pengar och så har det kortet gått upp i pris ganska rejält.

Bästa lösningen är att antingen vänta vidare och se eller att gå på ett kort som håller din budget och sen eventuellt kanske spara pengar och skaffa en bättre kylanordning till kortet själv. (Är rätt kul att byta kylare på grafikkort om man gillar att ha något att pyssla med.)

Sorry för min långa post. Antar att jag har för mycket tid över.

PS till alla som hatar stavfel, så tycker jag inte ni ska ta det så hårt, sluta läs istället om ni inte förstår vad folk skriver. Det är rätt onödigt att gå och reta sig upp på sådana småsaker. (No offence, just my opinion.)

Permalänk
Medlem

det var PCS kort som haade dålig kylning de andra märkena är mycket bättre

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SupaBeast
(Är rätt kul att byta kylare på grafikkort om man gillar att ha något att pyssla med.)

Säg det till de som förstört sina kort när de skulle sätta på ny kylare, eller de som bränt upp sina kort när det varit för dåligt klister på kylflänsarna på den överhypade kylaren de använt...

Men nu finns det 4850 med bra kylning så finns ingen anledning för folk att slösa sin tid och sin garanti med att meka själva.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av nickhe
det var PCS kort som haade dålig kylning de andra märkena är mycket bättre

Va? 4870 PCS har väl haft problem, med inte 4850 eller 4670? de dåliga kylarna är väl exakt alla ATIs referensdesigner.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tSp
Haha det är så sjukt töntigt att dra upp "fanboy"! Har genom mina år ägt ATI 9600, 2900GT, 3870, 3870x2 och nvidia 6200, 7600GS, 7800GT, 8600GT med mera, så det är dumt av dig att ta saker direkt ur luften utan att veta ett dugg om vad du pratar om. Jag väljer helt enkelt att köpa det kort som ger bäst prestanda i förhållande till priset och som har bäst kvalitet. I mina ögon har inte 48xx bäst kvalitet av flera skäl. Högljudd kylning, dålig kylning, många defekta kort osv.

Men du har inga siffror. Många defekta kort? Fler än Nvidia? Andel av sålda eller totalt? Visa siffrorna. Eller är det en "känsla" du bygger kvalitetsproblemsmyten på? Att blanda ihop kylningen med dessa mystiska "defekter" på kortet känns också ganska sökt.
Vad skall man kalla det när folk medvetet använder ouppbackade påståenden som faktum? Om inte partiskt?

Citat:

Sen så skulle jag hemskt gärna vilja se statistik på att "det inte har sålts något större antal prestandakort från nvidia i sverige de senaste månaderna", eller är det taget direkt ur luften som allt annat du påstår?

Nu påstår du att allt jag påstår är taget ur luften. Har du belägg för det?
Det är faktiskt ett ganska ohyfsat påstående så jag måste fråga: Vilka specifika påståenden har jag tagit ur luften?
Uppenbarligen har jag trampat på en öm tå, sorry för det

Förresten, tror du själv att GTX 280 har sålt bra under de senaste månaderna, när det har kostat rejält mer än en 4870x2? Med tanke på prisbilden på GTX260/GTX280 fram till för några veckor sen så var de självklara hyllvärmare för alla utom de rent okunniga. Det självklara ignoreras lätt när man är partisk.

[/B][/QUOTE]

ATI har uppenbarligen haft extremt svårt att tillgodose efterfrågan på sina 48xx kort. Det har säkert slunkit igenom några dåliga batcher, precis som det gör för Nvidia. Och det är riktigt att det har varit en jämn ström av trådar om korten. Många som har haft problem att installera dem. Men frågan är ändå, hur stor andel av korten har varit defekta och är det en större eller mindre andel än för Nvidias vid nyslapp av en ny processor?

Och sanningen är att det har varken du eller jag någon som helst aning om. Det är då faktumsfabriceringen vidtar...

Edit: och sen skulle jag inte matat trollet...

Visa signatur

Bänktester är i värsta fall som foton utan blixt i ett mörkt rum. Väggarna blir svarta. Med fantastisk repeterbarhet.
Q9450@3,6, Asus P5E deluxe (x48), True Rev. C PP
Hd5870@1052/1331
Silverstone Fortess II, Corsair HX750

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av femkantig
satsa på 2 st 8800gt i sli som du köper för under tusenlappen begagnat... eventuellt 2 st hd3870 i crossfire men jag är osäker på prestandan i det fallet.

Hehe, lycka till att köpa 8800gt kort för 500kr, tror folk hellre behåller kortet då...=)

Edit: Det värsta är att jag fattar inte varför jag ens bryr mig om att posta i den hår tråden?

Permalänk
Avstängd

ett 8800GT är inte värt mer än 500kr beg idag!

Permalänk
Medlem

Jävlar vilka känslor en lyckades väcka då! Tyckte väl mest att det var kul att starta en tråd, reflekterade inte så mycket över trådstartens innehåll men tänkte att det skulle vara kul att få igång en diskussion om hur det egentligen ser ut i mellanklass-segmentet och vad folk tror kommer hända i framtiden. Men det gick ju käpprakt åt helvete.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tSp
Jävlar vilka känslor en lyckades väcka då! Tyckte väl mest att det var kul att starta en tråd, reflekterade inte så mycket över trådstartens innehåll men tänkte att det skulle vara kul att få igång en diskussion om hur det egentligen ser ut i mellanklass-segmentet och vad folk tror kommer hända i framtiden. Men det gick ju käpprakt åt helvete.

Ska jag vara ärlig så tycker jag att du uppträtt ganska drygt i tråden.

Det är som inte att du snällt frågar "jag vet inte vad jag ska köpa, kan nån hjälpa mig?" utan mer "ge mig hjälp, jag förväntar mig att ni ska lösa detta problem åt mig".

Sen plus att folk faktiskt gett svar på de bästa kort du kan få för 1500, och sen gnäller du på att dom inte duger.

Sen tjabblet om "men hur länge måste jag vänta innan jag får ett kort för 1500 som klarar av alla spel i 1920 på höga inställningar" förstår du väl själv att det är omöjligt att svara på. För det första så har vi väl ingen aning om vilka kort som kommer att komma om 2 år. För det andra så förstår du väl att spelen blir mer krävande och kommer inte att stanna där dom är nu i alla framtida år. Alltså, vill man ha ett grafikkort som klarar av att spela dom spelen som är aktuella vid den tidpunkten på höga inställningar resp upplösning så kommer man alltid behöva lägga ut en extra slant, än om du nöjer dig med lägre inställningar...