Datorbutiken i konkurs

Permalänk
Medlem

Det var ju på tiden dom konkade, dom har ju hanterat både lager och kunder som skit en lång tid. Förmodligen kommer vi tyvärr få se mer butiker som konkar till följd av finanskrisen.

Hoppas man får en lösning på finanskrisen snart, annars kommer det bli ännu större problem på marknaden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nokiaback
bara en fråga varför startar ni upp en helt ny tråd om detta , det finns redan en tråd som behandla detta

Det fanns ingen sådan tråd i morse, när jag startade tråden. När nyhetstråden startades, så refererade jag till den och uppmanade till att fortsätta diskussionen där...

/xJom

Visa signatur

Läs om mig här: http://xjom.se/page1001.html

CPU: E6300@3,220 GHz+Scythe Infinity; Mobo: Asus P5B Deluxe; Minne: 2 Gb OCZ Nvidia SLI PC8500 ; Grafik: HD4670 512 Mb@Stock; 3DMark05:?????; 3DMark06:8345; 3DMark01SE: ?????; HDD: Raptor 36Gb+WD500Gb, Nätagg: Silverstone Zeus ST56ZF.

Permalänk
Medlem

Finanskrisen har väldigt lite med deras konk att göra, det är bara en dålig ursäkt.

Permalänk
Medlem

djup suck, har ju inte vairt smartare än att jag förskottsbetalat ~6500:- som jag inte får tillbaka nu då alltså -_-

Visa signatur

En anonym kommentar hos Kent Persson (M):

"Nu skall han [Christian Engström] tydligen gå och göra precis det han sade innan valet, förstår att det känns främmande för en moderat."

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sukaii
djup suck, har ju inte vairt smartare än att jag förskottsbetalat ~6500:- som jag inte får tillbaka nu då alltså -_-

Om du betalt med kort kan du gå in på banken och få tillbaka det.

Jag tycker det är skittrist att db konkat.
Har handlat av dom i en 8-9 år eller så, haft strul med en leverans en gång, och det var någon gång i början. Annars har det fungerat smärtfritt.

RIP Datorbutiken.com

Visa signatur

Just cuz I'm not paranoid doesn't mean they aren't watching

Permalänk
Medlem

En epok har gått i graven.
En jäääävla tur att jag hann annullera ordern via Resurs som vägrade låta db ta betalt i förväg trots påtryckningar från deras sida....

Visa signatur

Ayasake: AMD Ryzen 3900X - Asus Prime X570-PRO
G.Skill 128Gb DDR4@3600Mhz - Kingston KC2000 1TB
Asus GeForce GTX 1070 - Corsair 750W RMX V2 -
Noctua NH-D15 chromax.black - Fractal Design Meshify S2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Onkel Scan
Om du betalt med kort kan du gå in på banken och få tillbaka det.

RIP Datorbutiken.com

Ja, och nej...

Nej för att jag har ju inte varit så begåvad.
Och nej för jag har ingen kredit på mitt kort ändå så det hade inte hjälpt, eftersom jag bara får tillbakapegara om det hade varit handlat på kredit.
Detta eftersom det då är banken som är fondringsägare och inte jag.
Så det suger ju bajs, ganska mycket oxå.

Visa signatur

En anonym kommentar hos Kent Persson (M):

"Nu skall han [Christian Engström] tydligen gå och göra precis det han sade innan valet, förstår att det känns främmande för en moderat."

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte hur och varför Datorbutiken gått i konkurs? Jag själv har senaste två åren kanske handlat där för 10-15 tusen kronor. Jag känner ganska många andra som gjort det också.

Det är ju en utav dem kända datorbutikerna på nätet och har haft bra priser. Så jag undrar,

Beror konkursen på kundbrist eller är det fiffel eller andra problem?

Visa signatur

The Walking Dead

Permalänk
Medlem

Har bara haft problem med datorbutiken i service ärenden, men trots detta tycker jag det är synd att de behöver gå i konkurs. Kan dels ligga i att jag har varor inne där p.g.a. defekthet.

Lite synd faktiskt, inte bra när företag går i konkurs. Såvida de inte är riktigt svinig...

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Octabust
Det är ju en utav dem kända datorbutikerna på nätet och har haft bra priser. Så jag undrar,

Beror konkursen på kundbrist eller är det fiffel eller andra problem?

Jag tror att det beror på att de tack vare sina låga priser har tjänat för dåligt för att täcka sina kostnader för lager och personal.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

^

De har helt enkelt misskött sina finanser. Hela branschen har gått som på rälls de senaste 3 åren och med det i tanke skall det finnas en buffert och kunna ta en finans regression, för kris är det inte att tala om som de blåser upp det i media.

De har helt enkelt levt på kredit för sina varuimporter och sen när kreditmarknaden påverkats av styrräntan och att dollarn och kronan åkt jojo har de inte kunnat betala sin fodringsägare, och satt sig i ett moment 22. Det finns folk att sälja till men de har inte råd att köpa varor att sälja.

Sen är ju finans situationen en utlösande faktor men är samma sak med folk som lägger 20tusen på sitt boende och tjänar 19 tusen, är ett fall för lyxfällan typ.. DB borde anmält sig kankse.

Permalänk
Sötast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Octabust
Jag förstår inte hur och varför Datorbutiken gått i konkurs? Jag själv har senaste två åren kanske handlat där för 10-15 tusen kronor.

Jo men vad är 15.000kr i detta fallet?

Beroende på varorna du har köpt så kanske db haft en VINST på 10-20% av värdet av varan. Sen med den vinsten ska det betalas löner och andra kostnader.

Alltså de 15.000 kronorna är inte mer än ett par hundralappar som hamnar lite här å var i organisationen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sukaii
Ja, och nej...

Nej för att jag har ju inte varit så begåvad.
Och nej för jag har ingen kredit på mitt kort ändå så det hade inte hjälpt, eftersom jag bara får tillbakapegara om det hade varit handlat på kredit.
Detta eftersom det då är banken som är fondringsägare och inte jag.
Så det suger ju bajs, ganska mycket oxå.

Nej, precis. Man reklamerar sin betalning på banken, banken kontaktar företaget, eller konkursförvaltaren snarare. Därefter vet jag inte. Är det helt kört som privatperson att få tillbaka pengarna? Finns det någon slags försäkring på ett VISA-kort kan man undra.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bratell
Nej, precis. Man reklamerar sin betalning på banken, banken kontaktar företaget, eller konkursförvaltaren snarare. Därefter vet jag inte. Är det helt kört som privatperson att få tillbaka pengarna? Finns det någon slags försäkring på ett VISA-kort kan man undra.

De jag har fått min fakta ifrån är min bank och komsumentrådgivaren. Och de sa tydligt att om du inte har explicit handlat på kredit med ditt kort så är det du som privatperson som är fodringsägare och därför kommer du med största sannolikhet inte se röken av dina pengar, eftersom privata fodringsägare är låg prioriterade när allt ska betalas.

Btw, är det bara jag som känner att det borde klassas som ngn form av bedrägeri att fortfarande ta emot beställningar när man uppenbart inte kan leverera? känns som så nu iaf =/

Visa signatur

En anonym kommentar hos Kent Persson (M):

"Nu skall han [Christian Engström] tydligen gå och göra precis det han sade innan valet, förstår att det känns främmande för en moderat."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sukaii
De jag har fått min fakta ifrån är min bank och komsumentrådgivaren. Och de sa tydligt att om du inte har explicit handlat på kredit med ditt kort så är det du som privatperson som är fodringsägare och därför kommer du med största sannolikhet inte se röken av dina pengar, eftersom privata fodringsägare är låg prioriterade när allt ska betalas.

Har precis varit på banken och fått ungefär samma information. Löner, skatter, företag verkar vara mer prioriterade än vi.

Permalänk
Medlem
Citat:

[i]
Btw, är det bara jag som känner att det borde klassas som ngn form av bedrägeri att fortfarande ta emot beställningar när man uppenbart inte kan leverera? känns som så nu iaf =/ [/B]

Bedrägeri, jävligt dålig stil, kalla det vad du vill.
De måste ju vetat ett bra tag att det skulle gå åt helvete med företaget.
Och ändå så försöker man mörka med lama standardsvar och hänvisningar.
Usch. Det är synd att en såpass välrenommerad firma slutar sina dagar i skamvrån. Kanske något vettigt kan resa sig ur askan, kanske inte.

Visa signatur

Ayasake: AMD Ryzen 3900X - Asus Prime X570-PRO
G.Skill 128Gb DDR4@3600Mhz - Kingston KC2000 1TB
Asus GeForce GTX 1070 - Corsair 750W RMX V2 -
Noctua NH-D15 chromax.black - Fractal Design Meshify S2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Allexz
Beroende på varorna du har köpt så kanske db haft en VINST på 10-20% av värdet av varan. Sen med den vinsten ska det betalas löner och andra kostnader.

Att tro på 10-20% marginal när det kommer till datorkomponenter är väldigt optimistiskt. Möjligtvis om man endast handlar med chassin och nätdelar...

Permalänk
Medlem

Det var ju likadant med Sterling. De sålde ju resor kvällen innan de gick i konkurs... Det är riktigt dålig stil...

/xJom

Visa signatur

Läs om mig här: http://xjom.se/page1001.html

CPU: E6300@3,220 GHz+Scythe Infinity; Mobo: Asus P5B Deluxe; Minne: 2 Gb OCZ Nvidia SLI PC8500 ; Grafik: HD4670 512 Mb@Stock; 3DMark05:?????; 3DMark06:8345; 3DMark01SE: ?????; HDD: Raptor 36Gb+WD500Gb, Nätagg: Silverstone Zeus ST56ZF.

Permalänk

Mycket tråkigt detta, Men jag har en fundering som ni kanske kan hjälpa mig med.

Jag har sedan 1 månad tillbaka ett grafik kort Sapphire Radeon HD2600Pro inne hos DB för reklamation. Den är godkännd med dock inte skickad

Troligen kommer jag väl inte få nått nytt av dom, men är det nån som vet hur 17 jag ska kunna reklamera detta till tillverkaren. Finns det någon general agent i Eouropa för dessa kort eller måste jag reklamera till Hong-Kong?

Tacksam för all hjälp jag kan få

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hygienteknikern
Kanske något vettigt kan resa sig ur askan, kanske inte.

Om det nu skulle hända kommer jag ju inte ta i skiten med tång en gång ens. De som står bakom DB har nog i mina ögon iaf för brukat allt vad förtroende heter.

Visa signatur

En anonym kommentar hos Kent Persson (M):

"Nu skall han [Christian Engström] tydligen gå och göra precis det han sade innan valet, förstår att det känns främmande för en moderat."

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xJom
Det var ju likadant med Sterling. De sålde ju resor kvällen innan de gick i konkurs... Det är riktigt dålig stil...

/xJom

För att inte dra ner Sterling allt för djupt så kan jag säga att även om några lyckades beställa resor sista dagen hos dem (känner inte till detta) så var det mycket ifrågasättande varför man inte kunde boka flyg på deras hemsida de sista dagarna innan konkursen. Jag var en av dem som undrade då jag behövde en biljett hem från london över julen och det var helt omöjligt att boka 5 dagar innan konkursen oavsett vilka dagar jag valde som avresa/hemresa. Som många säkert känner tilll så var det inte heller sterlings finanssystem som misskötts heller utan det var för att stor del av ägandet fanns i Isländsk valuta och det förklarar ju varför de fick finansiella problem så plötsligt. Klandra island för sterlings crash är mer rimligt, om än onödigt.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Sötast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av keyser
Att tro på 10-20% marginal när det kommer till datorkomponenter är väldigt optimistiskt. Möjligtvis om man endast handlar med chassin och nätdelar...

Just därför jag skrev beroende på varorna man har köpt.

Permalänk
Hedersmedlem
Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||