Strömsnåla Core 2 Quad på väg

Permalänk
Melding Plague

Strömsnåla Core 2 Quad på väg

Dagens Core 2 Quad är specificerade till 95 watt. Nu planerar Intel nya modeller med lägre strömförbrukning där passiv kylning kan vara inom räckhåll.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Trevligt
Tycker dock att "extremt svårt att uppnå med dagens modeller" va en liten överdrift

Permalänk
Medlem

Core 2 Quad Q9550strömsnål (?)

Visa signatur

Cpu: AMD 7800X3D + Noctua NH-U14S | Mobo: ASUS TUF B650M-Plus WIFI | Ram: G.Skill Flare X5 DDR5 6000MHz 32GB | Gpu: Gigabyte RTX 2070 Super | Ssd: Kingston A2000 1TB, Crucial MX500 2TB | Psu: Corsair AX 760W | Case: Fractal Design Define Mini C | Monitors: Dell Alienware AW2723DF, Acer Predator XB271HU

Permalänk
Medlem

Hur kan de lyckas med det? o_O

Visa signatur

Main Rig FD Define R4 |Intel C2Q Q9650@3.6GHz|Asus P5Q-E|OCZ Reaper 4GB@800MHz|WD6400AAKS|HD6850|Corsair HX650
HTPC HDPLEX H1.S |Intel Core i3 4330|ASRock Z87E-ITX|8GB|128GB mSATA
Work Dell Vostro 3360 |Intel Core i5-3317U|8GB|Samsung 840 Pro 256GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Applet
Trevligt
Tycker dock att "extremt svårt att uppnå med dagens modeller" va en liten överdrift

Förklara gärna för mig hur du passivt kyler en Core 2 Quad utan orkanvind i chassiet?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonas_jj
Förklara gärna för mig hur du passivt kyler en Core 2 Quad utan orkanvind i chassiet?

Jag kyler min Q6600 (Ninja 2) och mitt 3780 (AC S1) passivt.
Kör endast en nexus@5v i övre kammaren på mitt P182, inget jag skulle kalla en orkanvind
Har inga problem med temperaturerna.
EDIT: Har iof undervoltat Q6600'an lite...

Permalänk

Låter bra att de tänker mer på att göra dem strömsnålare Skulle vilja se en test mellan Quad Q9550s och E8400 då det är aktuellt.

Visa signatur

Intel Core i5 760, Gigabyte P55A-UD4, 2x4gb 1333mhz, 120gb Intel 510 SSD + Hitachi 2TB 59xx rpm, Corsair HX650 nätagg, Fractal Design R4 White.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av this
Hur kan de lyckas med det? o_O

De kan ha tagit högre proccesorer i arketikturen som inte häöll måttet och stängde av 'onödiga saker' så att den blir som en C2Q på samma frekvens men med lägre wattförbrukning. annars kanske de har lyckats göra några lednignsbarnor kortare och lite bättre material så att varmen kunnat sänkas.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av this
Hur kan de lyckas med det? o_O

Binning...

Man plockar CPUer mer centralt på wafern, testar dem och kör dem vid den klock de anser passa. Vanligtvis ligger de dyrare cpuerna i mitten men om man tex har låg åtgång på dessa så kan man köra dem i lägre hastighet, minska spänningen och på så sätt sänka förbrukningen.

Permalänk

Är det bara jag som tror att dessa lär klocka ganska fint ?

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sl2wm-rocks
Är det bara jag som tror att dessa lär klocka ganska fint ?

Ja, det är bara du

Någon som testat att köra en sådan cpu (alltså utan S-postfixet) på så låg spänning att de tar 65W? Frågan är om det finns några, eller om de per definition hade hetat Q9650 istället (t.ex.). Jag tror det finns.

När jag köpte min AMD X2 4850e sa de att det bara var en garanterat mycket bra AMD X2 4800+ som klarade köra 2,5 GHz på låg spänning, om det stämmer vet jag inte.

Visa signatur

g++

Permalänk
Medlem

Måste säga att det är imponerande

Visa signatur

Intel E8400 - Radeon 4870 512mb - Corsair XMS2 (2x2gb) Asus P5Q - Antec300

Permalänk
Medlem

Vad har de gjort för att få ner strömförbrukningen så mycket?

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem

sänkt spänning är i regel det ända som behövs. Bättre tillverknigsteknik fugerar med men blir dyrt då det kräver en sepparat linje. Öka spännigen på ett chip så ökar effekten exponentiellt så sänker man bnara spännigen lite sät från 1.2V till 1.0V så reducerar det förbrukningen avsevärt på ett chip. Så det är knappst nåt magiskt med deassa chip. Det är troligen chip som normalt sett klarar välldigt höga frekvenser men man offrar detta genom att clocka ner dom och kan därmed sänka spänningen med bibehållen stabilitet.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pa1983
sänkt spänning är i regel det ända som behövs. Det är troligen chip som normalt sett klarar välldigt höga frekvenser men man offrar detta genom att clocka ner dom och kan därmed sänka spänningen med bibehållen stabilitet.

Hehe så mao kan dessa processorer köpas av entusiaster som de vill använda i motsatt syfte, dvs att klocka skiten ur dem med hög strömförbrukning som följd

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pa1983
sänkt spänning är i regel det ända som behövs. Bättre tillverknigsteknik fugerar med men blir dyrt då det kräver en sepparat linje. Öka spännigen på ett chip så ökar effekten exponentiellt så sänker man bnara spännigen lite sät från 1.2V till 1.0V så reducerar det förbrukningen avsevärt på ett chip. Så det är knappst nåt magiskt med deassa chip. Det är troligen chip som normalt sett klarar välldigt höga frekvenser men man offrar detta genom att clocka ner dom och kan därmed sänka spänningen med bibehållen stabilitet.

Alldeles riktigt.

OC Wattage = TDP * ( OC MHz / Stock MHz) * ( OC Vcore / Stock Vcore )^2

Min Q9300 snurrar på i standard 2.5GHz med en spänning satt i bios på 1.0volt.

Vilket om man räknar på en TDP på 95W och standard spänning på 1.25volt för 45nm quad resulterar i 60.8W

Nu är visserligen min CPU bland de bättre, men att få ner det till 65W är inte alls omöjligt för de flesta 45nm quads.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Clint Eastwood
Vilket om man räknar på en TDP på 95W och standard spänning på 1.25volt för 45nm quad resulterar i 60.8W

Ger de verkligen 95W som standard? Intel lät ju bli att sänka TDP-värdet när de gick ned till 45nm.

Permalänk
Medlem

Tycker det var mycket dyrt med 50 dollars påslag, köper hellre en vanlig och undervoltar.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Avstängd

Detta gillar jag! Synd på priset dock. Men de kan vara värt de.

Visa signatur

Fractal Design Arc Mini. Fractal Design Newton R2 650W. Intel Core i5-2500. Intel Liquid Cooling Solution RTS2011LC. ASUS P8H77-M Pro. 8GB Samsung PC3-10600. ASUS GTX 560 Ti 448-cores DirectCU II 1280MB. 1 St Samsung 830 Series 128GB. 1 st Samsung SpinPoint F1 500GB. 1 st Samsung EcoGreen F4 2TB. Samsung SH-123. ASUS VH238T. SteelSeries Ikari Optical. SteelSeries QcK Mini. SteelSeries G6v2. SteelSeries 4H. Edifier E3300.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Clint Eastwood
Alldeles riktigt.

OC Wattage = TDP * ( OC MHz / Stock MHz) * ( OC Vcore / Stock Vcore )^2

Min Q9300 snurrar på i standard 2.5GHz med en spänning satt i bios på 1.0volt.

Vilket om man räknar på en TDP på 95W och standard spänning på 1.25volt för 45nm quad resulterar i 60.8W

Nu är visserligen min CPU bland de bättre, men att få ner det till 65W är inte alls omöjligt för de flesta 45nm quads.

Precis. Jag använde den formlen redan på K6-2 tiden och räknade ut effekten på dom processorerna när jag klockade:P På den tiden angavs även C/W värdet på kylare och jag pyssalde med energi på gymnasiet så då kunde man ganska lätt bilda sig en uppfattning om vad för resultat man kudne förvänta sig med en given kylare vid en given frekvens och spänning.
På den tiden intel och AMD angav precis vad en CPU drog maximalt i terorin i effekt och även ström (Vcore och strömstrycka nstämde med effekten som specades) så kunde man lätt med deras datablad få fram den formeln genom att kolla på processorer gjorda på precis samma chip men med olika frekvens och vcore så listade jag snart ut sambandet. lite synd med alla dessa TDP och liknande och ungifärliga nominela förbruknigar som i dag används istället för "sannigen" då man bara kan räkna ut motsvarande TDP för nya frekvensen och spännigen och inte den ricktiga effekten processorn kan maxa på villket gick för 8-9 år sedan.

Därför det är sån bullshit att samma chip inom ett visst frefkevnsregister skulle ha samma avgivna effekt eller stromförbrukning. TDP är inte effekten dom avger utan vad systemdesignern måste se till att systemet klarar att bortföra.
Jag brukar därför kolla var nåstsans TDP värdet går upp på en model med samma kärna och spänning. Tex i fallet med gammla opteron 244 på 1.8Ghz och TDP på 85W. Sedan var 246 2Ghz på 89WTDP men samma vcore och kärna. Trots det hade 240 på 1.4Ghz och 142 på 1.6Ghz samma TDPå på 85W. Men troligen förbrukade dom avsevärt mindre medans 244 torligen låg på 85W maximalt.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Typhonos
Tycker det var mycket dyrt med 50 dollars påslag, köper hellre en vanlig och undervoltar.

Det gör du under vattenytan då eller?

Permalänk
Medlem

känns konstigt att priset skall gå upp.
verkar mer logiskt att sänka priset på "originalen" och att dssa nyare tar över de gamla modellernas priser.
Tråkigt med prisökningar :/

Visa signatur

Sometimes autocorrect makes me say things I don't Nintendo.

Permalänk
Avstängd

Strömsnål FTW! _/

Permalänk
Medlem

Undra hur lång tid det tar att tjäna in de där 500kr i sänkta elräkningar men skulle tro det tar ett 1-2 minst, bra om man vill ha tyst dock och dessa borde ju överklocka bra om de kan köra i samma klockfrekvens som vanliga på lägre spänning (antar de kör på lägre spänning)

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

har kört min q9450 passivt "chassi fläktar endast" och visst går den varmare men fungerar gör det

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"