Multitouch på Synaptics touchpad (Zepto, Acer, Dell XPS etc.)

Permalänk
Medlem

Multitouch på Synaptics touchpad (Zepto, Acer, Dell XPS etc.)

Såg en väldigt intressant tråd på notebookreview där dom hade moddat drivrutinerna till touchpaden på en Acer och fått multitouch att fungera. Då det sitter samma touchpad i min Zepto, prövade jag, och det fungerade! Kan gå bak och fram genom att dra två fingrar vänster/höger nu.

Det finns 8 olika gestures och konfigurera och det fungerar hur bra som helst. Även 3 fingrar. Jag vet definitivt att det funkar på Dell XPS serien.

Här är länken till tråden: http://forum.notebookreview.com/showthread.php?t=218872

Allt du behöver är en touchpad från Synaptics (min är V6.2).
Kontrollera genom att gå till Kontrollpanelen -> Mus
Avinstallera drivrutinerna du har, starta om, installera de moddade drivrutinerna och starta om igen.

Hoppas detta är till någon nytta till er

Permalänk
Medlem

Fungerar även på t.ex. Eee PC 701

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fire_Ice
Fungerar även på t.ex. Eee PC 701

Ska ju även fungera på Asus andra Eee PC modeller så vitt jag förstår. Men jag har inte fått det att funka på varken min 900 eller 1000H? Är det inte förinstallerade såna drivrutiner på dom?
För jag har ju funktionen med 2 fingrar för att scrolla och även 3 fingrar för högerklick har jag upptäckt. Men just det där med att svepa bakåt och framåt har jag då inte fått att fungera.
Någon som vet hur?

//Club01

Visa signatur

1* MSI GT780DXR | I7-2670QM | Nvidia GTX 570M 1.5GB GDDR5 | 8GB DDR3 | 2x750GB 7200RPM Raid 0 |
2* HP DV6-1240 | T6500 | 4Gb DDR 3 | ATI 4650 1gb | 500GB HDD |

Permalänk
Medlem

Underbart ! här försvann största anledningen till att köpa en macbook

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Tack för länken, ska prova när jag kommer hem.

Visa signatur

Desktop: i7 2600k @ 4.2GHz, RX480, z77-MPOWER, 16GB DDR3, 120GB+240GB SSD, 3TB HDD, FD R4, 750W
Laptop: Asus x550J + MSI GE620DX | Mobil: Nexus 6P + Nokia X2 DS | Konsol: PS4, PS3 & PSVita

Permalänk

Någon med en Dell XPS (gärna M1330) får gärna berätta om det gick bra.
Har alltför mycket på schemat för att hinna med o leka med såna här roligheter:)

Visa signatur

-Jag har visst vart ute idag.
-Vart då?
-Ne, jag öppnade fönstret förut...
www.iampear.com Hakona Matata!

Permalänk

Attans, min pad är 5.9

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Inaktiv

Nice! Bör fungera på min också då... Kommer till Linux i vår/sommar, med MPX. Kanske till Jaunty Jackalope.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anton_mjor
Attans, min pad är 5.9

Jag har för mig att det funkar med det också. Finns folk med 3 år gamla datorer som får det att fungera.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hisko
Jag har för mig att det funkar med det också. Finns folk med 3 år gamla datorer som får det att fungera.

Då är frågan om man vågar testa xD

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Permalänk

Funkar det här på HP datorer? Jag har en dv3350eo..

Permalänk
Medlem

nu fungerar inga drivrutiner till min zepto haha.. avinstallerade och startade om, kunde inte installera de moddade, försökte med original

Visa signatur
Permalänk
Medlem

funkar på min zepto 6224w med windows 7 beta 1 (build 7000) x64.
enda problemet är att chiralmotion(snurra för att scrolla)-funktionen inte funkar i firefox 3 vilket är riktigt synd då det är där jag ser att den skulle användas mest.

Visa signatur

Zepto Znote 6224W :: 2.0 GHz Intel Mobile Core 2 Duo T7250 :: Nvidia 8600M GT 512 MB :: 4 GB DDR2 :: 120 GB HDD 7200 rpm SATA

Permalänk
Medlem

Jag får inte någon av nedladdningslänkarna att fungera. Är det möjligt att någon lastar upp paktetet på någon annan sida att tanka ifrån?

Visa signatur

[b]GKKE![/b]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hedgren
Jag får inte någon av nedladdningslänkarna att fungera. Är det möjligt att någon lastar upp paktetet på någon annan sida att tanka ifrån?

Pröva att googla.

Visa signatur

Zepto Znote 6224W :: 2.0 GHz Intel Mobile Core 2 Duo T7250 :: Nvidia 8600M GT 512 MB :: 4 GB DDR2 :: 120 GB HDD 7200 rpm SATA

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DJ-Xter
Pröva att googla.

Tack för att du gjorde det åt mig!

EDIT: För de som har samma problem som mig så har DJ-Xter Googlat fram bland andra denna länk: http://rs548.rapidshare.com/files/173409861/touchpad_synaptic... som faktiskt fungerar. Tacka honom.

EDIT dagen efter:

Nu funkar det, men som sagt så funkar det inte med scrollen i Firefox, eller det funkar men den hoppar istället för att scrolla. Sen så är det synd att jag inte kan få en utav trefingerkommandona att visa skrivbordet, det skulle vara smid som attan, men att försöka fuska sig genom att länka kommandot till en ikon funkar tydligen inte.

Visa signatur

[b]GKKE![/b]

Permalänk
Medlem

Nu fick jag in de moddade drivarna, dock fungerar bara "momentum" grejen, men den är skön !
Chiralmotion fick jag upp bilden för men kunde inte scrolla så bytte tillbaks till det gamla, och resten av funktionerna ser jag inte röken av

Visa signatur
Permalänk

Funkar det till en Studio Xps 16??

Visa signatur

Macbook Unibody
iPhone 4

Permalänk

Men varför i all sin dar har de inte inkluderat dessa funktioner i originaldrivrutinerna?