Nya Dell XPS m1330, för er som vill ha ultraportablet med bra prestanda!

Permalänk

Jag är också lite fundersam på denna modell.

1, 8400 GS är en relativt gammal grafikkrets och man tycker att de borde uppgradera nu när de nya korten från Ati och 9-serien har kommit ut till bärbara också. Det känns lite löjligt att ha ett dedikerat kort när de nya integrerade kretsarna har bättre prestanda. Någon som vet något om det kommer att ske en uppgradering snart?

2, Om jag skulle vilja spela på denna dator. Tänker då främst på Oblivion och Mass effekt då de är de spelen jag spelar just nu. Kommer det att fungera?

Permalänk
Medlem

Överhettningsfelet tillrättat ?

Mitt nvidia grafikchip gick sönder nyligen (det höll ca 9 mån). Fick moderkortet utbytt. Är tillverkningsfelet (vad det nu var?) tillrättat eller kommer det troligen paja igen? Vet att det nya bioset drar igång fläkten tidigare, men är det den enda skillnaden mot tidigare ?? Mvh

Visa signatur

Asus P8Z-77, i7-3770K 32GB DDR3, ATI 5850, Samsug 830-256 H50, 5.5TB HD, LG GGW-H20L blu-ray, Thermaltake 750W, HP 30" 2560x1600.
Intel NUC3217 16GB 256GB Crucial m4 6235 wifi, DiNovo mini
Acer 3830T 8GB (server med 21TB USB disk), HP 8560W 16GB 180GB SSD, HP 2560p 1TB, Asus UX21, QNAP 409Pro 7TB NAS,.

Permalänk
Medlem

Re: Överhettningsfelet tillrättat ?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av birger72
Mitt nvidia grafikchip gick sönder nyligen (det höll ca 9 mån). Fick moderkortet utbytt. Är tillverkningsfelet (vad det nu var?) tillrättat eller kommer det troligen paja igen? Vet att det nya bioset drar igång fläkten tidigare, men är det den enda skillnaden mot tidigare ?? Mvh

De byter fortfarande till felaktiga/dåliga nvidia kretsar som jag fattat det. Fått mitt utbytt med. En bra grej är dock att man har 3 års tillverkargaranti för sådana här fel så även om ens XPS garanti går ut efter 1 år har man fortfarande rätt att få det fixat i 2 år till. Har man tur så går det sönder igen och man får en nyare krets för de har slut på gamla.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zZGurraZz
Dessa har varit ute ganska länge på marknaden, har det kommit ut någon info om någon uppföljare?

Har hört något rykte om en Studio XPS som ska komma

Permalänk

Jag installerade senaste bios (13) samt senaste nvidia grafiken, och efter det går fläkten konstant på max. Så jävla korkat att göra det utan att läsa på, det är biosuppdateringen som ställer till det gissar jag.

Är det deras lösning att köra fläkten på max eller jävlas det hos mig? Kan man nedgradera bioset?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rosengren88
Jag installerade senaste bios (13) samt senaste nvidia grafiken, och efter det går fläkten konstant på max. Så jävla korkat att göra det utan att läsa på, det är biosuppdateringen som ställer till det gissar jag.

Är det deras lösning att köra fläkten på max eller jävlas det hos mig? Kan man nedgradera bioset?

ja du kan nedgradera bios.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

xps1330

har en xps 1330. tänkte berätta om mina problem för er som är intresserad att köpa.

jag har fått besök av dell 2 gånger.

1 gången ringde jag hit dem för att datorn blev svinvarm, speciellt när jag kolla på film, hela datorn blev seg och man kunde inte göra någongting på den typ.

dell kom å fixa det, bytte moderkort tro jag och kylgrej. jag la märke till att moderkortet va refurbished (ett lagat moderkort).

efter det så va datorn perfekt tyst kall osv, men när jag sedan skulle kolla på film genom hdmi kabeln så kunde jag inte längre få ut något ljud genom hdmi kabeln.....

så ja fick hem dell igen så bytte dem något (var inte hemma då)
då funkade ljudet, men nu e vi tillbaka till värmeproblemet, nu varvar fläkten upp väldigt snabbt och när jag ska kolla på film så kan jag inte ha den stående på skrivbordet utan halva laptopen får va luftburen...

jag tror att hela deras modell är felkonstruerad för luftintaget till laptopen ligger på undersidan??? det är inte mycket luft den kan ta in därifrån när den står på ett skrivbord, förstår inte riktigt hur dem har tänkt.

iallafall när jag låter den vänstra sidan av laptopen va luftburen (den sidan där intaget är) så minskar värmen och man kan kolla på film...

men det känns ju inte direkt värt att hålla på såhär...

just nu e jag rätt så trött på datorn och önskar jag hade inskaffat någon annan.

nu har jag ju haft den kanske ett halvår eller nått sånt

e det någon som vet om man kan få tillbaka pengarna eller få en annan modell som är bättre konstruerad???

är tacksam för svar

//Jens

Permalänk
Medlem

Onionen/Jens: Du kan annars köra med det större 9-cellsbatteriet, då kommer luftintaget upp någon centimeter över bordsytan. Jag har dock inte haft några större problem med överhettning, inga alls vid filmtittande, dock har jag aldrig testat via HDMI.

Permalänk
Medlem

Har haft min i snart ett år och har fått byta ut moderkortet två gånger har jag för mig, en gång på grund av att grafikkortet la av och nu sist för att den överhettade och jag fick blåskärm. Men förutom det har jag varit ganska nöjd.
Igår/inatt inträffade det dock en liten olycka. Jag låg och kollade på film på datorn, och råkade somna med datorn på glänt vid sängkanten. Nu när jag skulle stiga upp 06.20 låg datorn upp och ner på golvet, och jag såg att det hade lotsnat något från skärmen. Sedan kunde jag även konstatera att den hade gått mitt av på den högra sidan. Som den är nu ser den i alla fall hyfsad ut, allt sitter på sin plats även om sprickan finns kvar, och datorn fungerar smärtfritt. Men, skärmen är väldigt lös och instabil och ska ju helst åtgärdas.
Jag tecknade dock ingen olycksförsäkring, utan bara service/reperation i 3 år. Nu är min fråga till er om dem byter den i alla fall, eller om jag typ kan säga att, i går när jag skulle öppna datorn, så tror jag det verka som att gångjärnen hängde sig på ena sidan, så när jag öppnade knäcktes den mitt av. Nått i den stilen

Permalänk

Kolla så du inte har drulle i din hemförsäkring. Vi hade det utan att jag visste om det (nåja, mina föräldrar).

Visa signatur

-Jag har visst vart ute idag.
-Vart då?
-Ne, jag öppnade fönstret förut...
www.iampear.com Hakona Matata!

Permalänk
Medlem

Ringde dell nyss o dem sa att min försäkring inte täckte det -.- Jävla skit asså =( En support ska ringa immorn, och förhoppningsvis ge ett pris. Hemförsäkringen har en självrisk på 1500 -.- Och det tror ja inte ens det kostar att byta. Vad dem ska ta för att just ta sig hit att byta vet jag dock inte. Det kan vara svindyrt kanske. Och dem ska bara byta en del av skärmen isf tror jag :/ Då borde man kanske kunna laga sprickan med nått istället? Shit asså, är helt ställd. Trodde det skulle lösa sig perfekt, och att min berättelse om att det var gångjärnen som hade krånglat så när jag öppna upp skärmen fastnade den högra sidan typ, vilket gjorde att det blev en påfrestning och den knäcktes. Verkade dock inte så nä. Ha ha...

Permalänk
Medlem

Re: xps1330

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Oinonen

text

dell kom å fixa det, bytte moderkort tro jag och kylgrej. jag la märke till att moderkortet va refurbished (ett lagat moderkort).

text

//Jens

Tänkte bara tillägga att refurbished står det på alla DELLs reservdelar. Har något med deras lagersystem att göra eller något. Behöver iaf inte betyda att det är lagat.

Permalänk
Medlem

Efter att ha haft besök av Dell 3 gånger för att laga ett fel på skärmen så är den nu hel, MEN jag har drabbats av CPU-whine!!!! Skit också... Jag vet att det har varit upp tidigare i tråden, men eftersom den är ganska lång nu och Sweclockers inte har sök i tråd, så frågar jag igen. Går det att lösa? Är det bara att be dem byta MoBo tills dess att det försvinner?

Tacksam för svar och simma lugnt!

Visa signatur

ASUS UX-32VD
ESXI-server med 3 "fasta" VM + ett antal test-VMs
HP EX-470 MOD(2Gb RAM, AMD LE-1640, 1Tb WD Green 32Mb) Krashad...
Mini-ITX-server(LAMP+filserver) Egen design

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kulan_78
Tacksam för svar och simma lugnt!

Du kan ju göra ett enkelt litet test med miniräknaren

Blir det tyst då så kanske RMclock kan hjälpa om du inaktiverar C4 state.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

Jag har fått problem med högt fläktljud på min dator sedan jag uppdaterade till nya Nvidia drivare. Fick rådet att uppgradera bios till senaste versionen. Det kanske är lite bättre men fortfarande inte bra. Jag använder mig av ett program för att kolla fläkthastigheten och den ligger på ca 3100rpm då jag inte använder datorn överhuvudtaget. Är det rimligt att man ska acceptera att fläkten ska gå hela tiden och på så höga varv?..

Vidare har jag fått problem med min LED-skärm med nån form av pixel/belysnings-fel som visar sig som små vita blubbar på ca 1x1mm. Ringde Dell angående allt detta idag och dom skulle återkomma med vidare besked.

Permalänk
Medlem

Min fläkt drog oxå på max när jag la in nya nvidia-drivrutiner. Och precis som för dig hjälpte det bara delvis att uppgradera bios. Så nu kör jag med I8kfan igång hela tiden och har ställt om så att fläktarna inte kör lika ofta, och det fungerar hyfsat tycker jag även om det känns som om den blir varmare än innan all uppgradering.

Permalänk
Medlem

Många fläktar går påtok för mycket, kylningslösningen är inget vidare bra. Har bytt moderkort en gång pågrund av att grafikartefakter uppstått till följd av överhettning. Efter byte blev det bättre och lite lägre temp men det har sakta stigit igen väntar bara på att det ska paja igen. Blir helt klart att förlänga garantin nu när den går ut i januari. Överlag nöjd med laptopen annars förutom att den blir för varm. Tur att DELLs dagen efter garanti fungerar såpass bra som den gör.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vb
Min fläkt drog oxå på max när jag la in nya nvidia-drivrutiner. Och precis som för dig hjälpte det bara delvis att uppgradera bios. Så nu kör jag med I8kfan igång hela tiden och har ställt om så att fläktarna inte kör lika ofta, och det fungerar hyfsat tycker jag även om det känns som om den blir varmare än innan all uppgradering.

Jag kör samma program. Vilken nivå kan man ställa in på fläkthastighet vs temperatur utan att riskera att datorn skadas? Hur ser ditt schema ut och vilka temperaturen ligger dina komponenter på?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vlad
Jag kör samma program. Vilken nivå kan man ställa in på fläkthastighet vs temperatur utan att riskera att datorn skadas? Hur ser ditt schema ut och vilka temperaturen ligger dina komponenter på?

Vet inte vad som är skadligt, men ställde det så att dom kör ungefär som förut och så att dom inte går jättemycket om man bara surfar..

På CPUn 30-50: Off, 50-60: Slow och 60+: Fast.
På GPUn 30-65: Off, 65-75: Slow och 75+: Fast.

Är oftast GPUn som gör att fläkten kör i snabbaste för mig, brukar inte göra så tunga saker men har den ganska ofta kopplad till en 24"-skärm och då krävs inte så jättemycket för att pressa upp den.

Är det nått som går sönder av dom här inställningarna hoppas jag det händer innan garantin är slut (6mån till förutom grafikproblemet som dom ju har förlängt). Fast det får gärna ske efter att dom fått slut på grafikkortet så man får nått annat istället, men det är väl en önskedröm.. Har lurat lite på att göra kylningsmodden oxå, men vill inte bli av med garantin för det så har inte bestämt mig ännu.

Permalänk
Medlem

Hejsan!

Jag funderar på att köpa en ny laptop, och fick upp ögonen för xps:en.
Dock så har två av mina kompisar haft fel på moderkortet, och överhettningar. Jag har skummat igenom lite i denna tråden, men orkar inte plöja igenom 95 sidor.
Dell har en 15% rabatt innan nyår också, så jag måste lägga på ett kol.

Så, är den prisvärd? Eller är det bara trubbel?
En av kompisarna sa att den ändå inte kunde utnyttja mer än 2gb RAM (tänkte köpa en med 4gb), stämmer detta?
Och kommer grafikkortet att räcka till lite mer krävande spel? Låt säga något i stil med diablo 3?

Vad har ni annars för tips på bra laptop? Jag vill gärna ha en liten, lätt laptop med bra prestanda eftersom jag ska plugga i australien och inte orkar kånka runt på en blyklump i sommarhettan!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 101z
Hejsan!

Jag funderar på att köpa en ny laptop, och fick upp ögonen för xps:en.
Dock så har två av mina kompisar haft fel på moderkortet, och överhettningar. Jag har skummat igenom lite i denna tråden, men orkar inte plöja igenom 95 sidor.
Dell har en 15% rabatt innan nyår också, så jag måste lägga på ett kol.

Så, är den prisvärd? Eller är det bara trubbel?
En av kompisarna sa att den ändå inte kunde utnyttja mer än 2gb RAM (tänkte köpa en med 4gb), stämmer detta?
Och kommer grafikkortet att räcka till lite mer krävande spel? Låt säga något i stil med diablo 3?

Vad har ni annars för tips på bra laptop? Jag vill gärna ha en liten, lätt laptop med bra prestanda eftersom jag ska plugga i australien och inte orkar kånka runt på en blyklump i sommarhettan!

Jag har haft min sen i juni och är väldigt nöjd med den. Det enda som kan vara är att den blir lite varm samt att jag nu fått nått fel på min led-skärm. Det är iofs. inga större problem eftersom dom kommer hem och fixar datorn så länge garantin är kvar. Det kanske kan vara värt att vänta och se om uppdateringen som förväntas komma nu i början av året har något bättre att erbjuda. Grafikkortsproblemet och överhettning är främst Nvidias fel vad jag förstått.

Du kan använda upp till 3.5Gb minne om du kör med windows 32 bit men betydligt mer om du kör med 64 bit. Vad gäller spel vet jag inte riktigt vad som gäller, har inte använt min dator till det ännu. Men kvaliteteten på datorn känns bra. Skönt tangenbord, snygg och smidig dator som håller ihop

Permalänk
Medlem

Hur varmt får det bli i datorn? Efter det att Dell var och bytte moderkort och skärm igen pga CPU-whine och kraftförsörjningsproblem till skärmen så blir datorn riktigt varm. Den har inte gett mig nån BSOD än, men GPU-tempen ligger stadigt över 90grader vid användning och jag har sett den toppa på 98. CPU ligger runt 75grader. Är detta normala temperaturer?

Simma lugnt!

Visa signatur

ASUS UX-32VD
ESXI-server med 3 "fasta" VM + ett antal test-VMs
HP EX-470 MOD(2Gb RAM, AMD LE-1640, 1Tb WD Green 32Mb) Krashad...
Mini-ITX-server(LAMP+filserver) Egen design

Permalänk
Medlem

Nej det är alldeles för högt.

Permalänk
Medlem

Hej.

Nu börjar jag bli lite förbannad på Dell.

Jag fick problem med min skärm till att börja med. Små vita prickar började dyka upp på skärmen. Först var det någon enstaka, men allt fler prickar kom med tiden. Tillslut hade jag åtminstone ett tiotal. Hade innan dess fått blåskärm några ggr. Troligtivs pga. överhettning. Orkade inte kontakta Dell angående det vid den tidpunkten eftersom jag hade mycket att göra. Hade oturen att tappa datorn i golvet så plasten sprack och ett gångjärn gav vika. Kontaktade Dell angående detta 23 december. Datorn fungerade i övrigt fint. Startade som vanligt och verkade inte vara något fel förutom ett trasigt gångjärn.

Några dagar efter det körde jag en windowsuppdatering och fläkten blev helt tokig på datorn. Uppdaterade till nya bioset och det gjorde så att fläkten blev stabilare men går på konstant höga varv.

Väntade på Dells offert angående plasten. För tre dagar sen, en månad efter jag tappat datorn gav grafikkortet upp. Fick det berömda felet "Vertical lines of death, http://www.youtube.com/watch?v=b2o_CaSqKvE&feature=related

Ringde Dell angående detta och ville att dom skulle fixa felet med grafikkortet samtidigt som dom skulle fixa plasten. Fick en offert på plasten efter nästan en månads tid. Det skulle kosta 3000kr om jag skickade in datorn (delarna 1000kr, resten service), och 3800kr vid hemservice. Ok, tänkte jag. Mitt försäkringsbolag täcker skadan och därför valde jag hemservice.

Då uppstod problemet. Dell tycker att dom inte kan veta om felet med graffikortet beror på att jag tappat datorn. Fine, sök på google eller youtube och man ser att tusentals andra har exakt samma problem, se youtube-länk ovan. Det står tom. på Dells hemsida att det är fel på grafikkorten. Supporten var allmänt dryg och gick inte diskutera med.

Då sa jag: kan ni inte ta med er en ny skärm , processor och moderkort och fixa allt på samma gång då jag ändå betalar 2500kr för att få ut en tekniker? Svar: Nej, teknikern kan bara byta plasten, sen gör han en utvärdering om resterande fel beror på att du tappat datorn, varefter en ny tekniker skickas ut.

Där uppstår problemet. Dom vet att felet beror på produktionsfel, jag vet det också. Ska jag kalla ut en ny tekniker dan efter plasten är fixad kostar det 2500kr, och nu börjar kostanderna bli så höga att min drulleförsakring inte kommer täcka skadorna, om DELL hävdar att felen uppstod när jag tappade datorn, fastän grafikkortet och datorn fungerade fint en månad efter jag tappat den.

VARFÖR kan inte den första teknikern fixa allt? Finns det ingen good-will i detta företag? Jag kan stoppa ett tiotal framtida försäljningar av Dell-system pga. jag tipsar kompisar/familj om vad dom ska köpa. Varför jävlas dell på det här viset? Vad har dom att vinna på det? Blir bara så jävla less!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vlad
...

Fråga: Varför skulle det kosta att fixa Vertical Lines of Death? Har garantin gått ut? Eftersom det är ett fabrikationsfel gäller ändå 3års fabriksgaranti. Låt dem fixa plasten och ligg sedan på att få det andra fixat gratis.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eik
Fråga: Varför skulle det kosta att fixa Vertical Lines of Death? Har garantin gått ut? Eftersom det är ett fabrikationsfel gäller ändå 3års fabriksgaranti. Låt dem fixa plasten och ligg sedan på att få det andra fixat gratis.

Datorn är bara sex månader gammal så garantin gäller. Problemet är att intrycket jag fått av supporten jag pratat med är att dom kommer göra allt för att lägga skulden till det trasiga grafikkortet och skärmen på mig, eftersom jag tappat datorn. Om dom gör det, fastän det inte är sant så kommer inte min drulle att kunna täcka den totala repkostnaden eftersom dom tar ut två separata tekniker. Bara teknikerna går då på 5000kr och min drulle täcker 80% av inköpspriset på 10tkr.

Om dom nu inte jävlas med mig är det fortfarande grymt frustrerande att teknikern inte kan laga allt på samma gång. Nu kommer en tekniker imorgon. Men datorn går väl igång först på måndag då den andra teknikern varit här. Samtidigt som jag är i slutskedet av mitt examensarbete och är i stort behov av en dator.

Permalänk
Medlem

Om du tappat datorn har du i princip førverkat garantin. Æven om felet kanske hade uppkommit ændå.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av adzer
Om du tappat datorn har du i princip førverkat garantin. Æven om felet kanske hade uppkommit ændå.

Svar nej. Inte om felet beror på produktionsfel, punkt. Å det måste dom kunna bevisa enligt svensk lag.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vlad
Svar nej. Inte om felet beror på produktionsfel, punkt. Å det måste dom kunna bevisa enligt svensk lag.

Du kan ju dra det till domstol om du vill, men jag skulle tveka rejält innan jag la en garanti service på en dator som var tappad i golvet.
Så har du tappat den förbered dig på att du inte får någon gratis service.

Sen var står det i svensk lag att det är upp till tillverkaren att bevisa felet? Konsumentköplagen säger ju iaf att efter 6månader är det upp till kunden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vlad
Datorn är bara sex månader gammal så garantin gäller. Problemet är att intrycket jag fått av supporten jag pratat med är att dom kommer göra allt för att lägga skulden till det trasiga grafikkortet och skärmen på mig, eftersom jag tappat datorn. Om dom gör det, fastän det inte är sant så kommer inte min drulle att kunna täcka den totala repkostnaden eftersom dom tar ut två separata tekniker. Bara teknikerna går då på 5000kr och min drulle täcker 80% av inköpspriset på 10tkr.

Om dom nu inte jävlas med mig är det fortfarande grymt frustrerande att teknikern inte kan laga allt på samma gång. Nu kommer en tekniker imorgon. Men datorn går väl igång först på måndag då den andra teknikern varit här. Samtidigt som jag är i slutskedet av mitt examensarbete och är i stort behov av en dator.

Måste bara fråga. Är det svenska supporten du varit i kontakt med? Vad jag märkt är de jäkligt griniga och jobbiga där. Sist jag harvade runt slutade det med att snubben på Irland fick ringa upp Sverige supporten och säga hur de skulle göra.