Världens största digitalkamera installerad och klar

Permalänk
Melding Plague

Världens största digitalkamera installerad och klar

Ett amerikanskt observatorium har installerat världens största digitalkamera. Besten kan ta foton på nästan fyrtio tusen pixlar i kvadrat, och kommer att användas för att fotografera stjärnhimlen.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Oj jädrar, vilken upplösning

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk

Fet kamera, lite tung att ha om halsen bara =D

Hur som, bra att de satsar på bra digital teknik i astrologikretsar.

Visa signatur

Workstation: i7 6800k, nVidia GTX 1070 8GB, 32 GB Ram.
Bärbar: Dell XPS13, i7@2600Mhz, 8 GB, QHD+.
Filserver: Gammal U36SD i5. Inbyggd UPS :-P
Pad: Asus Vivotab Smart.
Battlefield 3

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CompassioN
Fet kamera, lite tung att ha om halsen bara =D

Hur som, bra att de satsar på bra digital teknik i astrologikretsar.

Astrologi? Astronomi heter det.

Visa signatur

Asus Prime X470-pro | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H115i | MSI GTX 1070 Gaming X | G.Skill Ripjaws 32 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair RM750x v2 | Fractal Design Define S

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Michaelo
Astrologi? Astronomi heter det.

inte om han ska ta högupplösta bilder av kräftan för sin nya kärleksblogg;).

Framsteg som det här tycker vi alla om:)!! Hoppas man får se nåra testbilder inom en snar framtid!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Michaelo
Astrologi? Astronomi heter det.

Haha... javisst fan, det gör det ju...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av dubbelmacka87
inte om han ska ta högupplösta bilder av kräftan för sin nya kärleksblogg;).

Framsteg som det här tycker vi alla om:)!! Hoppas man får se nåra testbilder inom en snar framtid!

www.love-astrology-blog.co.uk hittar du min eminenta blogg på, med många fina bilder på stjärntecken;) Tyvärr har mitt webhotell problem just nu, hehe.

Visa signatur

Workstation: i7 6800k, nVidia GTX 1070 8GB, 32 GB Ram.
Bärbar: Dell XPS13, i7@2600Mhz, 8 GB, QHD+.
Filserver: Gammal U36SD i5. Inbyggd UPS :-P
Pad: Asus Vivotab Smart.
Battlefield 3

Permalänk

Undra när dessa interigeras i (med) mobiltelefoner
Roligt! Finns det någon lista över typ topp Tio?
Tänk er vad mycket skada ett dammkorn kan förstöra här.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Nja ett dammkorn skulle nog inte förstört så mkt då en hel del astronomibilder består av flera olika bilder som stackas där man sen tar ett snitt bland dessa bilder och dammkornet som förhoppningsvis inte var helt statiskt försvinner då.

Permalänk
Medlem

Själva upplösningen är väl inte så spännande.. Men tekniken som styr hur individuella pixlar ska vrida sig är ju helt sjuk. Eller är det snarare att alla pixlar vrider sig åt samma håll för att motverka jordens rotation? Eller hur funkar det?

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Igelkott
Själva upplösningen är väl inte så spännande.. Men tekniken som styr hur individuella pixlar ska vrida sig är ju helt sjuk. Eller är det snarare att alla pixlar vrider sig åt samma håll för att motverka jordens rotation? Eller hur funkar det?

Precis, det är det som är det intressanta. De kan förmodligen vrida sig helt individuellt också. Hmm.. rent teoretiskt så borde man kunna rika pixlarna så att man kan få fram 3d-bilder och liknande. Men vad vet jag, jag har en vanlig två megapixelskamera på min mobil..

Visa signatur

E2180 @ 2.45ghz , 2x2048mb DDR2 800mhz, 8800gts 540/1920

Permalänk
Sötast

Ge det 50 år så har kommer 15åringen på stan "Ey, titta min nya mobilkamera, 40k x 40k pixlar! (Ja, ett skämt)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andyreas
Nja ett dammkorn skulle nog inte förstört så mkt då en hel del astronomibilder består av flera olika bilder som stackas där man sen tar ett snitt bland dessa bilder och dammkornet som förhoppningsvis inte var helt statiskt försvinner då.

Får du in smuts i tillverkningen / montering så kommer korten bli suddiga osv. Dock när de tar i sån oerhört stor upplösning så kanske ett det dirext märks då övriga pixlar 'suddar' ut det defekta.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk

Skön lagringsenhet som behövs för att effektivt kunna spara alla bilderna som denna kamera tar

Visa signatur

WS: GA-P35-DS3L, E7400 @ 3,36GHz, 4x2GB PC-8500, 9800GT 512MB GDDR3, OCZ SSD 30GB, 1TB SATAII
FS: Point of View ION 330, 2x1GB PC-6400, Adaptec RAID 2405, 12TB SATAII
FTP: D201GLY2, 1GB PC-5400, 4GB CF, 500GB SATA

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Allexz
Ge det 50 år så har kommer 15åringen på stan "Ey, titta min nya mobilkamera, 40k x 40k pixlar! (Ja, ett skämt)

Haha skulle inte förvåna mig alls :P, typ en systemkamera om 50år har typ 100Kmp -.-

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rosensparven
Skön lagringsenhet som behövs för att effektivt kunna spara alla bilderna som denna kamera tar

Lagring? Skriv inte allt ut på papper i oredigerad storlek?
Hmm undra vad en bild tar? typ 3-4GB?

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
Lagring? Skriv inte allt ut på papper i oredigerad storlek?
Hmm undra vad en bild tar? typ 3-4GB?

seitz 470mpx kamera tar bilder på 1,2gb.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
Lagring? Skriv inte allt ut på papper i oredigerad storlek?
Hmm undra vad en bild tar? typ 3-4GB?

Lite beroende på bildformatet, men en sånhär grej lär ju knappast spara i JPEG. Säkert är formatet jämförbart med rå-format som NEF eller RAW. I NEF-format (Nikons rå-format) så tar en bild med 10MP c:a 10MB utrymme.. 1,5GP.. Tja.. På en höft alltså 1,5GB/bild.. Du är imponerad över lagringen? Jag är mer nyfiken på vad det behövs för att redigera en bild på 1,5GB.. CS4 med minst ett Tesla-kort för 50 papp kanske? Och då kan du öppna max 2 bilder åt gången..

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av piddeman
Haha skulle inte förvåna mig alls :P, typ en systemkamera om 50år har typ 100Kmp -.-

KMP...vackert...för det blir ju inte Gpixel;)

Visa signatur

Återfinns under en sten 1.6mil ut på landet.
100/100 Mbit Fiber | Cisco EA4500 N900 Smart Router
Acer Aspire 6930G | ASUS K55VJ

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KrilleMeister
KMP...vackert...för det blir ju inte Gpixel;)

Han har faktiskt skrivit:
Kmp
Och då ska det läsas som: Kilo milli! och hur mycket är 1000/1000 ^^

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KrilleMeister
KMP...vackert...för det blir ju inte Gpixel;)

Nej det är KubikMegaPixel eftersom allt man fotar blir till en holografisk 3dmodell istället för ett trist kort. Tänk att du öppnar en sida i ditt fotoalbum så kommer du in i miljön där kortet togs.

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrSvamp
Han har faktiskt skrivit:
Kmp
Och då ska det läsas som: Kilo milli! och hur mycket är 1000/1000 ^^

Då han skrev med stora bokstäver KMP så blir det Mega som är 1*10^6 alltså blir det giga totalt 1*10^3 * 1*10^6 = 1*10^9.

Men tycker kubikförslaget låter mycket bättre

Permalänk
Avstängd

Nice.

Hoppas att de delar med sig av bilderna.

"Used in astronomy, an orthogonal transfer CCD (OTCCD) actually shifts the image within the CCD itself while the image is being captured, based on analysis of the apparent motion of bright stars. This is a rare example of digital stabilization for still pictures. An example of this is in the upcoming gigapixel telescope Pan-STARRS being constructed in Hawaii."

Det är nog PAN-STARRS.

http://en.wikipedia.org/wiki/Pan-STARRS

Permalänk

Undrar hur stora bilderna kommer bli Inget man direkt kan ladda upp på pici?

Visa signatur

"Tvångsmata dig med nitroglycerinkabbare"

Permalänk
Medlem

Flera här som visar intresse för bilderna. Duger inte Hubbles bilder, eller känner ni att ni behöver det där lilla extra som dessa bilder (i RAW eller dyl.) kommer att visa? ^^ Kanske sitter ni på de kluster som kommer behövas för att redigera dessa också?

Permalänk
Avstängd

Hehe, dom åker nog fast för "fildelning" när dom skickar ett par bilder över nätet

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

Nice, 1.5 gigapixlar Men ja tycker de är lite dumt av dom att slösa en sån bra kamera på att placera den på jorden och inte i rymden

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kram
Då han skrev med stora bokstäver KMP så blir det Mega som är 1*10^6 alltså blir det giga totalt 1*10^3 * 1*10^6 = 1*10^9.

DÅ han INTE skrev det med GEMENER:
1 K m Pixlar = 1pixel

Citat:

Haha skulle inte förvåna mig alls , typ en systemkamera om 50år har typ 100Kmp -.-

Ska du gnälla kan du väl ffs läsa inlägget först... Tvinga mig inte att skicka arga smileys till dig!

Permalänk
Medlem

hmm om 1 pixel motsvarar en byte så blir det 1,6GB i RAWformat utan övrig bildinformation...

Permalänk
Sötast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av goehran
Flera här som visar intresse för bilderna. Duger inte Hubbles bilder, eller känner ni att ni behöver det där lilla extra som dessa bilder (i RAW eller dyl.) kommer att visa? ^^ Kanske sitter ni på de kluster som kommer behövas för att redigera dessa också?

Har vi ingen "bakåtsträvar tråd" som du kan sitta i?

Permalänk
Medlem

BAra jag som tycker att det är lite konstigt att de har valt att sätta så många hyffsat dåliga sensorer på den? En vanlig systemkamera på 10mpix har ju 4000*2500 i upplösning. Skulle det inte varit bättre att sätta in 64 sådana?

Då skulle det ju bli

4*64=256
2,5*64=160.

Alltså en upplösning på 256000*160000 pixlar eller 40 gigapixlar. Eller är jag helt ute å cyklar?