Ljudkort för musikinspelning OCH spel?

Permalänk
Medlem

Ljudkort för musikinspelning OCH spel?

Hej!

Jag är ute efter ett ljudkort som både har låg latency för inspelning av t.ex. elgitarr via line in och som också funkar bra för spel.
Finns det något där ute som stöder EAX och är bra för musikinspelning?

Mitt nuvarande Xonar DX är tyvärr helt värdelöst för inspelning, mitt Soundblaster Xtreme music är något bättre på den punkten men då låter i gengäld musik och spel något sämre.

Tips?

Visa signatur

Intel Core i5 12600K | MSI Pro Z690-A DDR4 Wifi | MSI RTX 3080 Ventus 3X Plus | 4x8 GB G.SKILL Trident Z RGB 3200MHz | Samsung 970 EVO 500GB | Seasonic Focus+ Gold 750W | Corsair Obsidian 500D | LG 34GN850

Permalänk

finns små usbljud kort som är gjorda för att lina gitarr, som endast har en linein, vet inte om de finns några direkt musikproduktionsljudkort med eax eller liknande, du får nog använda dig av 2 olika i den punkten och det borde inte var anågot problem gör det själv hemma med mitt focusrite saffire och audigy 2 zs. /E_maN (Orkar inte byta användare till min )

Permalänk
Medlem

OK, den rackaren verkar lite väl dyr till mitt hobbylirande... Finns det några billigare alternativ?

Visa signatur

Intel Core i5 12600K | MSI Pro Z690-A DDR4 Wifi | MSI RTX 3080 Ventus 3X Plus | 4x8 GB G.SKILL Trident Z RGB 3200MHz | Samsung 970 EVO 500GB | Seasonic Focus+ Gold 750W | Corsair Obsidian 500D | LG 34GN850

Permalänk
Medlem

Som sagt, 2 kort är det som gäller för hobbymusiker+gamer i samma person. Ett billigt musikerljudkort som håller i alla väder är M-Audio Audiophile 2496, nu finns det dessutom beta-drivrutin för Vista 64 som fungerar väldigt bra. Lär finnas många beggade.

USB-kort kanske är snäppet smidigare, men blir lite dyrare. Firewire är ännu bättre, men blir ytterligare lite dyrare.

M-Audio fungerar utan problem i samma dator som X-Fi i alla fall, och troligen även med Asus.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tomjut
OK, den rackaren verkar lite väl dyr till mitt hobbylirande... Finns det några billigare alternativ?

Det var ju inte direkt menat "köp detta" utan mer att det är den bästa lösniingen och vad jag hade för saker men billiga saker som du även får stärkar emulering är ju ett toneport ifrån line 6, eller ett edirol usb interface, UA-87 eller vad det heter

men om du bara ska ha till gitarr är ju ett toneport bra som sagt, kolla in det, kommer även i nyversion snart har jag för mig

Permalänk
Medlem

Hade inte kört på USB ljudkort, värdelös latency med sprak och andra djävulskaper. Köp ett begagnat 2496 och en mickpreamp som ART tube och du får bättre ljud än alla ljudkort med inbyggd preamp.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Typhonos
Hade inte kört på USB ljudkort, värdelös latency med sprak och andra djävulskaper. Köp ett begagnat 2496 och en mickpreamp som ART tube och du får bättre ljud än alla ljudkort med inbyggd preamp.

nja det skulle jag inte påstå. använt många usb ljudkort som fungerar perfekt med bra latency och utan sprak, visst firewire har lägre latency och är mindre processorkrävande men usb2 är ju i princip lika snabbt som fw400 vilket nästan alla ljudkort använder.

att ljudkortm ed inbyggd preamp låter bajs vet jag inte vad du snackar om. det låter säkert bättre med externpreamp men det låter inte dåligt med inbyggd.

För heminspelning av trådskaparens nivå skulle allt de du föreslår bara bli onödig kostnad, med tanke på at han tänkte ha ett comboljudkort ifrån början.

Visa signatur

Laptop - MacBook 2.0GHz, 4GB ram, Intel GMA 950
Stationär - i5 3570k @ 4ghz, 8gb ram, 120gb ssd + 2tb hdd, Windows 8 64bit, fractal design arc
Citera så jag hittar tillbaka :)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av E_maN
nja det skulle jag inte påstå. använt många usb ljudkort som fungerar perfekt med bra latency och utan sprak, visst firewire har lägre latency och är mindre processorkrävande men usb2 är ju i princip lika snabbt som fw400 vilket nästan alla ljudkort använder.

att ljudkortm ed inbyggd preamp låter bajs vet jag inte vad du snackar om. det låter säkert bättre med externpreamp men det låter inte dåligt med inbyggd.

För heminspelning av trådskaparens nivå skulle allt de du föreslår bara bli onödig kostnad, med tanke på at han tänkte ha ett comboljudkort ifrån början.

Kombokort är dyrare än pcikort som är det bästa när det gäller latency och omvandlingspluggar. Firewirekort dominerar knappast marknaden och har aldrig gjort det. Alla nackdelar med USB2 kort gör att de är olämpliga, hög processorbelastning är inte något positivt innan du ens börjar bearbeta dina ljudspår. Måste man inte ha mobilt ljud, dvs om man inte har laptop eller måste flytta interfacet överallt så finns ingen anledning att inte välja PCI.

Begagnat 2496 och begagnad rörmickpreamp får du under 1000 kr och det är bra mycket bättre än allt du får från firewire och usb2 kort. Jag använder själv inte min presonuspreamp på ljudkortet då till och med mina amatöröron hör skillnad på den och ART tube.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk

USB2.0 må vara snabbare, men det är inte hastigheten som är bristen i USB.

On topic: Jag rekommenderar också att du skaffar ett kort som är till för musikinspelning enbart och behåller ditt spelkort till spel.