Permalänk

FS Amilo Sa3650 + Graphic Booster

Hej!

Tänkte vi kunde diskutera Fujitsu-Siemens (snart numera bara Fujitsu) Sa3650 inkl. Graphic Booster här.

Spec (skamlöst snodda):

Tillverkarens art. nr.: CCE:NOR-110141-002
Operativsystem: Windows Vista Home Premium 32-bit
Processor: AMD Turion X2 Ultra Dual-Core Mobile Processor
ZM-80, 2 MB
Chipset: AMD 780G + SB700
Processorhastighet: 2,1GHz
Minnestyp: SODIMM - 667MHz - PC2-5300
Minne som ingår: 4 GB
Maximalt minne: 4 GB
Minnesplatser: 2
Hårddiskstorlek: 320 GB 5400 rpm
Hårddisktyp: SATA
Skärmstorlek: 13,3-tums WXGA BrilliantView LCD
Maximal skärmupplösning: 1280 x 800 pixels
Skärmtyp: Högblank
Grafikkort: Inbyggt: ATI Radeon HD 3200 64MB
Externt: ATI Mobility Radeon HD 3870 512MB GDDR3
Dedikerat grafikminne: Internt: 64MB
Externt: 512MB
Delat grafikminne: Internt: Upp till 1582 MB
Externt: Information saknas
Optisk enhet: DVD-brännare Super Multi med stöd för dubbla lager
Antal eSata-portar: 1
Antal USB portar: 2
Antal Firewire portar: 1
Skärmanslutningar: 1x DVI
1x HDMI
Expansionskort: 1x ExpressCard (54 / 34 mm)
Minneskortläsare: Ja, 15-in-1 minneskortläsare
Webbkamera: Ja, 1,3 Mp
Mikrofon: Ja, integrerad
TV-kort: Nej
Ljudkort/krets: Realtek ALC888
Ljudportar: 1x hörlur/högtalare ut kombinerad med SPDIF
Modem: Nej
Infraröd: Nej
Bluetooth: Ja, version 2,1
Nätverk: 10 / 100 / 1000 Mbps
Trådlöst draft-n 802.11a/b/g/n 300 Mbps
Dockningsmöjlighet: Ja
Drifttid batteri: Upp till 4,25 tim drifttid, 9 cells batteri
Tangentbord: Pan-nordic
Pekdon: Pekplatta
Fingeravtrycksläsare: Nej
Stöd för Kensingtonlås: Ja
Kontorsprogram: Microsoft Works
Virusskydd: Norman Virus Control med 3 års fria uppdateringar
Brännarprogram: Nero Essentials S
Övriga programvaror: Adobe Reader, Vista DVD Playback Pack, Logitech QuickCam-programvara
Dimensioner (BxDxH): 318 x 235 x 36,5-41 mm
Vikt: 2,4
Garanti: 1 års garanti
Supportnummer: 08-5888 8300 eller 020-764 764

Billigast just nu:
http://prisjakt.nu/produkt.php?p=327168

Officiell hemsida:
http://www.fujitsu-siemens.com/home/products/notebooks/amilo_...

--------------------------------------------------------------------------------------------------

Iom. AMD's drivrutin 8.57 med datum 2008-12-09 ska accelerering av interna displayen funka dock återfinns den inte på Fujitsu-Siemens hemsida. Se i tråden om vi lyckats lokalisera den.

Se denna kommentar

Här är den filen som Sweclockers använde, tack Jonas T
http://www.megaupload.com/se/?d=M21LDFZS

Så skriv på, fyll gärna på med recensioner medans de kommmer in.
/ TheSwede86

Edit:
8/12-08
Användarrecension (engelska) [finns även fler i denna tråd]:
http://forum.notebookreview.com/showthread.php?p=4246031#post...

24/12-08
Recension av Notebookcheck (engelska):
http://www.notebookcheck.net/Review-FSC-Amilo-SA3650-Notebook...

23/1-09
Recension av "PC För Alla":
http://www.idg.se/2.1085/1.205094/grafikkick-gor-barbar-pc-ti...

28/1-09 (Inte datorn bara Graphic Boostern)
Recension av "Sweclockers":
http://www.sweclockers.com/artikel/6148-fujitsu_siemens_amilo...

30/1-09
Recension av "We Got Served":
http://www.wegotserved.co.uk/2009/01/06/hands-on-fujitsu-siem...

Visa signatur

i5 8600K / Asus ROG Z370-F Gaming / Asus GTX 1070 Ti ROG Strix / Samsung 960 EVO 500GB M.2 PCIe m.m.

Permalänk
Medlem

Går det att uppgradera det externa kortet själv? Annars är det ju rätt meningslöst.

Permalänk

Tror inte det, kanske går att modda men ingenting som stödjs officiellt som jag vet.

Kanske kommer flera modeller av grafikkortet som går att koppla in längre fram i framtiden, vad vet jag.

Visa signatur

i5 8600K / Asus ROG Z370-F Gaming / Asus GTX 1070 Ti ROG Strix / Samsung 960 EVO 500GB M.2 PCIe m.m.

Permalänk
Medlem

Jag har också spanat in denna dator. Tyvärr har den bara kommit med en 2,1 GHz CPU. Det som de flesta nämner är den som har en 2,4 GHz. Så jag hoppas att den snabbare kommer hit också. Är också aningen besviken att den inte har LED-skärm för att batteritiden är inte direkt lovande när det sitter ett 9 cells batteri. De borde ha kunnat banta ner strömförbrukningen mer...
Det finns dock en hel del positiva saker med den också. Graphic Boostern fungerar ju även som en dockningsstation med möjlighet till 2 externa skärmar och 2 st USB. Jag spelar väldigt sällan på laptopen utan är alltid inkopplat på extern skärm. Det är ju perfekt att koppla DVIn till skärm och HDMI till TV.

Beträffande det externa grafikkortet så anar jag att det inte kommer att vara utbyttbart. Trodligtvis är kretsen för bärbara datorer men att de gjort en specialvariant och byggt in den i en extern låda. Det nämns inte heller att den skulle ha stöd för MXM, dvs. utbyttbar krets.

Värt att förtydligas att datorn har bara 1 st DVI och 2 st USB, medan grafikboxen har 1 st DVI, 1 st HDMI och 2 st USB. Samt att det inbyggda grafikkortet ger ca 2000 p i 3DMark 2006.

Jag ser också fram emot några tester....

Visa signatur

Laptop: FSC Amilo sa3650 med ZM87 + GraphicBooster (Externt Radeon HD3870)
Laptop: MacBook Pro 13" 2011

Permalänk
Medlem

Jag som var så sugen men går inte boostern att använda med själva laptopdisplayen går den fetbort tyvärr. Så nära FS men sen sumpade ni det.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Jag har dock för mig att jag har läst på notebookreview.com att datautbytet ska vara 2-vägs så att det borde gå att använda laptoskärmen men att FS inte har fått rätt på det än. Om det kommmervid senare uppdatering eller över huvudtaget får vi se men det är nog en sak som de borde prioritera att fixa.

Visa signatur

Laptop: FSC Amilo sa3650 med ZM87 + GraphicBooster (Externt Radeon HD3870)
Laptop: MacBook Pro 13" 2011

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Adrian
Jag har dock för mig att jag har läst på notebookreview.com att datautbytet ska vara 2-vägs så att det borde gå att använda laptoskärmen men att FS inte har fått rätt på det än. Om det kommmervid senare uppdatering eller över huvudtaget får vi se men det är nog en sak som de borde prioritera att fixa.

Oerhört intressant kan du bjuda på någon länk för källa?

Visa signatur

i5 8600K / Asus ROG Z370-F Gaming / Asus GTX 1070 Ti ROG Strix / Samsung 960 EVO 500GB M.2 PCIe m.m.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Laptop: FSC Amilo sa3650 med ZM87 + GraphicBooster (Externt Radeon HD3870)
Laptop: MacBook Pro 13" 2011

Permalänk
Medlem
Citat:

Fortsätter man att läsa i tråden så står det tyvärr att boostern enbart fungerar med extern skärm enligt en person som hade pratat direkt med FS

Permalänk
Medlem

Samt fins ju folk där som har den och testat själv och bekräftat att det endast fungerar med extern skärm.

Helt värdelös imo

Visa signatur

Stationär : Ryzen 5600x | Asus B550m | Asus RTX3080 | 32GB DDR4 | Corsair AX750 | TJ08-E Vattenkyld | 2xAcer XB271HU
ESX host 1 : ESX+VS 6.0 | SuperMicro X8STE | Intel Xeon E5620 | 48GB DDR3 ECC/REG | Areca 1680x+HP SAS Expander | 22x Hitachi 3TB 5k3000 | APC SMART-UPS 1500 |
ESX host 2 : ESX+VS 6.0 | Intel DQ77KB itx | Xeon E3-1265L v2 | 16GB SODIMM | 2x Samsung 850pro 250GB |

Permalänk

Mmmm de sumpade de bigtime...Så himla synd....

Edit:

Ska kanske nämna att jag också varit i kontakt med Fujitsu-Siemens i Sverige om det går att köra på laptop skärmen med booster eller ej och det ska INTE gå

Visa signatur

i5 8600K / Asus ROG Z370-F Gaming / Asus GTX 1070 Ti ROG Strix / Samsung 960 EVO 500GB M.2 PCIe m.m.

Permalänk
Medlem

Vi är klart alla olika men det är det inte lite ynkligt att spela på en 13" skärm?
Själv spelar jag hellre på en extern skärm.

Visa signatur

Laptop: FSC Amilo sa3650 med ZM87 + GraphicBooster (Externt Radeon HD3870)
Laptop: MacBook Pro 13" 2011

Permalänk
Medlem

Visst är det lite fumligt att inte ge möjlighet att kunna spela med det externa på laptopskärmen. Dock så är det ju en jäkligt bra idé de kommit på. Nu kan man ju ha ett energisnålt grafikkort i datorn och koppla in ett värre när man vill spela. Hoppas att fler tillverkare inser fördelarna och hänger på detta tåg. Tänk er själv om man själv kan välja grafikkort och sätta i en sån här box och köpa som tillbehör till laptopen. mycket mycket trevligt..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Adrian
Vi är klart alla olika men det är det inte lite ynkligt att spela på en 13" skärm?
Själv spelar jag hellre på en extern skärm.

Yup men itne alltid man har med sig en extren skärm till plugget eller på resan tex. Om man ska spela på en extern skärm kan man lika gärna köpa till tangenbord och mus. Då blir det mer än DTR än en bärbar dator.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gambit_2K
Yup men itne alltid man har med sig en extren skärm till plugget eller på resan tex. Om man ska spela på en extern skärm kan man lika gärna köpa till tangenbord och mus. Då blir det mer än DTR än en bärbar dator.

Jo men du kan ju inte spela ÖVER HUVUD TAGET på vanliga 13,3 tummare så den är ju betydligt bättre på det sättet. Den är ju inte ens dyr...

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fire_Ice
Jo men du kan ju inte spela ÖVER HUVUD TAGET på vanliga 13,3 tummare så den är ju betydligt bättre på det sättet. Den är ju inte ens dyr...

Fallout 3 och Red Alert 2 funkade klockrent på min fd. nya MacBook med 9400 grafikkort och den är 13.3"

Visa signatur

i5 8600K / Asus ROG Z370-F Gaming / Asus GTX 1070 Ti ROG Strix / Samsung 960 EVO 500GB M.2 PCIe m.m.

Permalänk
Medlem

Har testat den

Scorar 7800P i 3D 06.

Man måste ha en extern skärm, känns bäst så, går ju inte att lira på 13,3"

Visa signatur

Acer Predator G3-605: i7-4790, 8GB, 120GB SSD, GTX 970 - Acer XB280HK 28", 4K, G-SYNC

Permalänk

Allt går om man vill

Se folk som lirar på PSP, då är det liten skärm.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fire_Ice
Jo men du kan ju inte spela ÖVER HUVUD TAGET på vanliga 13,3 tummare så den är ju betydligt bättre på det sättet. Den är ju inte ens dyr...

Går alldeles utmärkt! Jag började mina PC gamerdagar på en 14" skärm och det gick alldeles utmärkt. Varför det inte skulle gå 2008 fattar jag inte. Och även om man skulle vilja använda en större skärm har man alltid valmöjligheten att ANSLUTA EN EXTERN SKÄRM oavsett laptop modell Om denna modell inte varit 13,3" och kanske 15,4" hade den tillsammans med boxen vägt runt 4,5 Kg istället för 3 Kg som den väger nu. Inte vidare mycket till en "bärbar" då.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk

Lite nyheter:

Som skrivet i tråden på NotebookReview.com som länkar till ArsTechnica och där står det:

"When the platform was announced in June, AMD also announced new drivers for their Radeon GPUs that would allow them to drive the laptop's internal screen with the external GPU on systems designed for such a feat."

och i tråden på NotebookReview så skriver en person att Fujitsu-Siemens lovade en drivrutinsuppdatering som skulle göra att man skulle kunna använda laptopskärmen tillsammans med boostern.

Visa signatur

i5 8600K / Asus ROG Z370-F Gaming / Asus GTX 1070 Ti ROG Strix / Samsung 960 EVO 500GB M.2 PCIe m.m.

Permalänk
Medlem

Det jag menar är att för att spela dugligt så krävs ett 8600GT/9600GT eller bättre. Visst _kan_ man spela på ett 8400/9400 men det ger inte alls samma upplevelse som t.ex. denna boostern och de klarar med nöd och näppe Crysis mfl.

Hur många 13,3 tummare med ett 8600/9600+ finns det för under 11 000kr?

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fire_Ice
Det jag menar är att för att spela dugligt så krävs ett 8600GT/9600GT eller bättre. Visst _kan_ man spela på ett 8400/9400 men det ger inte alls samma upplevelse som t.ex. denna boostern och de klarar med nöd och näppe Crysis mfl.

Hur många 13,3 tummare med ett 8600/9600+ finns det för under 11 000kr?

Sant men det du glömmer är att du tvingas betala 11 000kr + SKÄRM för att kunna utnyttja den prestandan du nämner.

Så den vanliga användaren som inte har massor av skärmar att ta av och inte vill koppla den till TV:n måste betala ca. 1 500 - 2 000kr till så runt 13 000kr blir kanske totalpriset.

Men visst, även 12 - 13 000kr är fortf. prisvärt.

Visa signatur

i5 8600K / Asus ROG Z370-F Gaming / Asus GTX 1070 Ti ROG Strix / Samsung 960 EVO 500GB M.2 PCIe m.m.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TheSwede86
Sant men det du glömmer är att du tvingas betala 11 000kr + SKÄRM för att kunna utnyttja den prestandan du nämner.

Så den vanliga användaren som inte har massor av skärmar att ta av och inte vill koppla den till TV:n måste betala ca. 1 500 - 2 000kr till så runt 13 000kr blir kanske totalpriset.

Men visst, även 12 - 13 000kr är fortf. prisvärt.

Perfekt för någon som mig som har stationär dator hemma som jag vill göra mig av med och köra helt på laptop. Då har jag ju såklart redan en skärm, så, ut i garaget med den gamla stationära och så låter jag skärmen stå kvar på bordet

Permalänk

Enligt rykten här (använt mig av Google Translate):
korturl.se/lqfa

Så säger han som skrivit artikeln att stödet för att kunna accelerera grafiken med "Graphic Booster:n" på laptopens skärm kanske ordnas iom. Catalyst 9.1 så bara att hålla tummarna.

"Med ett Radeon HD 3870 (tillbaka på resultaten i en kommande fråga), denna kamera kommer att göra det möjligt, när ansluten till förmån prestanda i spel som tidigare reserverats för mycket mer tungrott maskiner, även om en extern bildskärm eller på maskinen (möjlighet att integreras med Catalyst 9.1, om allt går bra). "

Källa: Se länk ovan (och detta är Google's översättning från franska)

Visa signatur

i5 8600K / Asus ROG Z370-F Gaming / Asus GTX 1070 Ti ROG Strix / Samsung 960 EVO 500GB M.2 PCIe m.m.

Permalänk
Medlem

Fortfarande ingen här på forumet som äger denna gobit?

Permalänk
Medlem

Jag köpte datorn nu i lördags o e nöjd.

Ett minus e att där man trycker för att ta ut cd:en på skärmen inte alltid funkar (man får trycka ngr gånner ibland)

men ett plus var att man kunde spela på laptopen (har dock inte testat med att köra utan extern skärm) (ja har testat både sims 2 och rollercoaster och båda funkar)

+ tangentbordet (låter inte när man skriver och skönt att skriva på)

+ datorn är TYST (den låter knappt någonting även fast man inte har tryckt in tystläge)

+ får med ett datorfodral till datorn

Permalänk

"Hej!

Den drivrutin AMD skickade ut var WHQL-certifierad med versionnummer 8.57 och datumstämpeln 2008-12-09. Nyheten i just denna version var stöd för "Cross Display", vilket innebär att laptopens egna skärm kan användas tillsammans med XGP-enheten. Detta testades i flertalet spel utan några som helst problem.

Fujitsu Siemens har lustigt nog inte lagt upp den nya versionen på sin hemsida.

Hälsningar,
Jonas"

Länk:
korturl.se/vwhc

Edit:

Här är den filen(erna) som Sweclockers använde sig av:
http://www.megaupload.com/se/?d=M21LDFZS

Visa signatur

i5 8600K / Asus ROG Z370-F Gaming / Asus GTX 1070 Ti ROG Strix / Samsung 960 EVO 500GB M.2 PCIe m.m.

Permalänk
Medlem

är den här värd att köpa eller?

Ska nämligen köpa en laptop i denna prisklassen och vill veta om detta är ett bra val?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bolthorn
är den här värd att köpa eller?

Ska nämligen köpa en laptop i denna prisklassen och vill veta om detta är ett bra val?

Jag köpte min för dryga månaden sedan och är sjukt nöjd! Min första laptop är det och jag gick och funderade och tänkte länge vill jag tala om, och klämde på hur många datorer som helst på elgigantne, siba, on off osv. Men till slut köpte jag denna från netonnet och ångrar mig inte ett dug.

Storleken är helt perfekt enligt mig, jag skulle inte vilja ha en större än denna.
Graphicboostern fungerar som en dockningsstation. Känner jag för att spela ställer jag laptopen på bordet och kopplar in sladden från boostern så har jag automatiskt allt jag behöver via den lilla graphicboostern som jag kopplat in skärm, tangentbord & mus till. Finns ytterligare usb kontakter i den om man vill ansluta andra enheter.

Den är tyst, tillochmed när man spelar med boostern igång så låter den väldigt lite.

Ja, jag är helnöjd, säg till om du har några frågor eller så, så ska jag försöka svara på det.

Ett helt värdigt köp om du frågar mig iallafall

Permalänk

Den finns nu (28/2-09) för 9 990kr hos b.la. Webhallen & Dustin Home.

Är det ett bra pris för datorn?

Är kluven, vill ha en speldator som kan köra de "senaste" spelen typ DoW II, Fallout 3 osv. även ha en dator till plugget som jag börjar i höst och slippa ha flera dator.

Orkar inte att mitt hem ser ut som ett komponentcenter och vill ha EN dator och då blir det en laptop som både kan användas hemma och i skolan.

Graphic Boostern verkar ju perfekt, lämnar den hemma ihopkopplad med större skärm, mus och tangentbord och dockar bara i den i datorn och vips, en "stationär".

Drar ut den och vips en bärbar till skolan.

Enda jag oroar mig för är att de inte släpper mer grafikkort utan att SA3650 med dess 3870 grafikkort blir ett "one hit wonder" och inga mer externa grafikkort görs.

Vad anser ni? En stationär + en sämre bärbar eller endast en bärbar (SA3650)?
Varit bra sugen på Mac men den går väl tyvärr bort då jag vill kunna spela.

Ett 9400M mot ett 3870 (Graphic Boostern) antar jag är som att jämföra en moped med en bil, eller en cykel med påhängsmotor?

Edit:

Citat:

Ursprungligen inskrivet av kek80
Ditt inlägg

Är det en recoverypartition eller får man bränna ut skivor?
Testat att lägga in Windows XP och isf. funkar det fortf. att accelerera den interna displayen?
Allt övrigt funkar isf.?

Visa signatur

i5 8600K / Asus ROG Z370-F Gaming / Asus GTX 1070 Ti ROG Strix / Samsung 960 EVO 500GB M.2 PCIe m.m.