xp installation hittar inte hårddisk

Permalänk

xp installation hittar inte hårddisk

Antar att ni som läser tänker "använd sökfunktionen för faaan" men det har jag faktiskt gjort och försökt göra som det stod där.

Jag har en LG R700-UAPEKV som jag tänkte installera xp på för jag har ett problem med min internetanslutning som jag tror kan försvinna om jag byter os.

Har förstått att felet troligen ligger i att det saknas drivrutiner för SATA. Har försökt leta upp några som skulle kunna tänkas fungera men hittar inga på lgs sida. Skaffade nLite för att kunna göra en ny xp skiva men utan sata drivrutiner så spelar det ju ingen roll.

Jag får alltså det där vanliga felmeddelandet som det finns ett antal trådar om här i forumet. Det meddelande där det står att det inte går att hitta någon hårddisk och att man bara kan trycka F3 för att avsluta.

Om någon vet vilka drivrutiner jag ska ha så är jag väldigt tacksam för hjälp!

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

säger det igen

Du har tillverkare och modell.. In på deras hemsida och leta and you shall find..
Sata AHCI drivrutiner är det du letar efter. Men hur fan man hittar dem på LG's hemsida förstår jag inte, jag har hittat framtill "mjukvaror & Drivrutiner" samt söker på R700 men inget hittas iaf för min del

Permalänk

jag har letat kan jag lova
men jag gör ett nytt försök. sata ahci var ju lite ny info för mig

jag tycker att det borde finns här: http://nordic.lge.com/sv/support/download_soft.jsp

men jag hittar inget

Permalänk
Medlem

Har haft detta problemet några gånger.

Mins inte exakt hur jag löste det, men antingen bootade jag om datorn utan disken i eller bara ström till den. Och sen stänger av och kopplar in och börjar ominstallationen.

mvh

Visa signatur

pff

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Permalänk

skulle inte förvåna mig om det inte finns drivers till xp, så var det iaf på min laptop, där fungerade bland annat inte ljudkortet i xp. De stödde tydligen inte nergradering, d.v.s. att de inte hade intresse i att skriva drivers till xp eftersom de tycker att man ska hålla sig till vista prova installera vista, om det funkar då så kan man ju ana felet...

Permalänk

vista fungerar fint, bortsett från att jag tappar min internetanslutning titt som tätt.
har försökt få hjälp i denna tråden utan resultat:
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=8...

jag tror inte jag kan ta ut disken. det är ju en laptop och jag vågar mig inte på att öppna den.

"sata blablabla" vet jag inte men det finns en grej som heter AHCI som man kan disable. värt att prova kanske.

tacksam för fler tips!