Permalänk
Avstängd

Vad gäller vid husköp?

Hejsan

Ska börja titta på hus nu och har pratat lite med mäklare och bank men tycker de gör det onödigt rörigt. Mäklaren vill ju bara sälja och banken pratar i rätt så snäva termer. Friköpt tomt är ett krav, men vad kommer till sen? Lagfarter? På vilket sätt spelar åldern in på huset för banken? Taxeringskoder, mm. Kan en elektriker avgöra ålder på kablage och liknande?

Permalänk
Inaktiv

Klart att en elektriker kan avgöra ålder på kablaget (med säkerhet på 10-15 år).
Men det är allt som oftast inget problem med kablaget i ett hus utan det är själva servisledningen som man kan behöva kolla in (äventuellt även lyfta på säkringskåpan i ert proppskåp).

Permalänk
Medlem

Ta in en besiktningsman, du som köpare har undersökningsplikt!
Det tillkommer kostnad för lagfart och pantbrev, men allt sånt borde märklaren ha informerat om.

Permalänk

Det VIKTIGSTE när man ska köpa hus är att det besiktigas! Brukar kosta några tusenlappar men det är småpengar vid en så stor affär som att köpa hus!

Hört mardrömshistorier från vissa som snålat och hoppat över besiktningen!

Visa signatur

AMD64 4000+, Geforce 6800, 1024 Ram, HP 19" TFT 16ms, 660 Gb HDD

Permalänk

Jag gjorde besiktningen själv på mitt hus som jag köpte. Var å kröp under huset å kollade runt i hela huset å på vinden å det såg bara kalas ut att ta dit typ anticimex kostar 5000:- om jag inte minns helt fel, men det är en struntsumma om man ska köpa ett hus lycka till

Visa signatur

Mera COOP åt folket

Permalänk
Avstängd

Tack hörrni
Det är ett rätt gammalt hus jag är intresserad av, från 1940- talet. Ägarna har inte bott där på flera år och de kan tänka sig sälja rätt billigt. Vad jag oroar mig för är väl mögel mm men det låter inte så svårt om man kan få tag på en bra fackman som kan besiktiga kalaset ordentligt!

Återigen, tack