Varför kan jag inte spela in?

Permalänk
Medlem

Varför kan jag inte spela in?

Jag har ny dator där jag för tillfället på det integrerade ljudkortet.
Lyssna på musik etc funkar utmärkt, så output funkar som det ska. Men inputen funkar inte alls. Jag kan inte välja någon in-enhet och inte heller justera volymen för dessa. Varken mick eller stereomix ger utslag.

Se bild:

(ursäkta bildkvalitén, det är Paints fel)

En till bild:

Varför är det så? Ljudkortet HAR ju stöd för inputs, det finns mickingångar osv.
Köp aldrig Realtek eller något moderkort med Realtek-ljud. Det är värdelös latency också. Om jag inte kör Asio4all så hackar ljudet som bara fan.

Permalänk
Medlem

Har kört på integrerat med Realtek ett ganska bra tag, har nu bytt till ett annat ljudkort. Tycker inte du ska säga att allt med Realtek är dåligt bara för att du råkar ha problem.

Denna frågan kanske låter dum, men har du sett över drivrutiner?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Extreat
Har kört på integrerat med Realtek ett ganska bra tag, har nu bytt till ett annat ljudkort. Tycker inte du ska säga att allt med Realtek är dåligt bara för att du råkar ha problem.

Denna frågan kanske låter dum, men har du sett över drivrutiner?

Jo, jag har ominstallerat flera, flera gånger. Prövat olika versioner. Samma skit. Det finns ingen nyare BIOS-version som påverkar ljudkretsen.

Andra saker med Realtek funkar säkert kanon, men då även deras medföljande mjukvara är skrämmande dålig så är inte Realtek något jag skulle rekommendera. Dessutom har ljudkortet en latency över det normala, antagligen är det en av deras Realteks budgetljudkort som sitter på detta Gigabyte-moderkort. Surt sa räven.

Permalänk

Re: Varför kan jag inte spela in?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av creel
Jag har ny dator där jag för tillfället på det integrerade ljudkortet.
Lyssna på musik etc funkar utmärkt, så output funkar som det ska. Men inputen funkar inte alls. Jag kan inte välja någon in-enhet och inte heller justera volymen för dessa. Varken mick eller stereomix ger utslag.

Se bild:
http://img385.imageshack.us/img385/5614/inspelningit5.gif
(ursäkta bildkvalitén, det är Paints fel)

De ska se ut sådär.
Du bockar bara i "ljud av" på de källor du inte vill höra ifrån, och volymen justerar du med den längst till vänster.

Så om du vill spela in från stereo mix så blir det såhär:
http://img209.imageshack.us/img209/3621/realtekar9.jpg

För övrigt så funkar mitt integrerade realtekljud perfekt, mjukvaran också.

Visa signatur

Signatur raderad.
Max 5 rader och absolut inga hakkors! /Najk

Permalänk
Medlem

mitt realtek har alltid fungerat klockrent och utan någon som du kollar *latency*

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian