Nätaggregat till nytt system (Snabb hjälp sökes!)

Permalänk
Medlem

Nätaggregat till nytt system (Snabb hjälp sökes!)

Hej. Jag fick ett uppgraderingspaket i julklapp, vilket innebär att det är dags att skrota den gamla trotjänaren. I min gamla låda finns ett hyfsat nytt nätaggregat från Zalman på 360 W. Jag tror dock inte att det är tillräckligt för att förse mitt nya system med ström. Komplett rekommenderar minst 400W för deras paket. Bortsett från detta paket kommer jag att använda mig av min gamla hårddisk, min gamla Zalman-fläktkontroller, gamla DVD-läsare/brännare, samt ett skinande nytt grafikkort.

Nåväl. Här är hur mitt system kommer att se ut.

Processor: Intel Core™ 2 Duo E7300 2,66GHz, Socket 775, 3MB, 1066MHz, Boxed w/Fan
Moderkort: Gigabyte GA-EP35-DS3L, P35, Socket-775, ATX, GbLAN, DDR2, ICH9, PCI-Ex16
Internminne: Crucial DDR2 PC6400 4096 MB (4 GB) CL6, Kit w/four matched DDR2 PC6400 1GB CL
Grafikkort: Powercolor Radeon HD 4850 med 512 MB eller 1 GB GPU-minne (ej bestämt ännu)
HDD: Maxtor 6L200M0 200 GB (7200 rpm)
• Fläktcontroller från Zalman
• DVD-läsare och brännare (märke och specifikationer ej speciellt relevanta)

Nåväl. Hur mycket kan detta system tänkas kräva i strömväg? Hur många watt? Vilket nätagg ska jag sikta på för att vara på den säkra sidan? 460W? 500W+? Det kommer med stor sannolikhet ske överklockningar på diverse delar, så det kommer onekligen att kräva mer av PSUn. Nåväl. När jag ändå frågar om själva aggregatet, vilket är det mest prisvärda, tysta och effektiva nätaggregatet ute just nu? Nämn din favorit utifrån den nivå som mitt system kan tänkas kräva (460W osv).

Tack på förhand.
Robert.

Permalänk
Medlem

Ett corsair 450W hade jag köpt om jag var i dina skor, såg nyss att dustin reade ut 650W corsair så kolla runt lite i trådarna så hittar du ett sådant för 699kr tror jag.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Brallor
Ett corsair 450W hade jag köpt om jag var i dina skor, såg nyss att dustin reade ut 650W corsair så kolla runt lite i trådarna så hittar du ett sådant för 699kr tror jag.

And here it is. Köp det, inget snack om saken.

Permalänk
Medlem

Tack så mycket. Finns det några nackdelar att ha betydligt mycket kraftigare nätaggregat än vad man egentligen behöver?

Edit: Är detta nätaggregat kompatibelt med de flesta chassin? Någon som har lust att nämna ett billigt och funktionellt chassi som är kompatibelt med detta nätagg?

Permalänk
Medlem

Nej, det drar bara så mycket ström som datorn behöver.
*edit* svar på edit. Passar med alla chassin som följer ATX standarden, vilket är nästan alla. Kolla in Cooler Master, Antec och Lian Li m.fl.

Permalänk
Medlem

Tack så mycket! Ska kolla lite närmare på saken.
MVH

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xylocain
Tack så mycket. Finns det några nackdelar att ha betydligt mycket kraftigare nätaggregat än vad man egentligen behöver?

Finns bara en nackdel förutom priset, att nätagget kan bli mindre effektivt för din dator än ett korrekt dimensionerat, men det rör sig bara om någon % om det är ett bra agg.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=95059
Är det ett sånt agg du har i nuvarande datorn? Är det ett sånt behöver du verkligen inte byta, speciellt inte till ett Corsair 400w då är det mest pengarna i sjön.

Permalänk
Medlem

Jepp, det är ett sånt jag har.
Kan tillägga att jag redan beställt nätaggregatet som tidigare nämnts i tråden.
Kan behövas då jag planerar på att köpa Radeon HD 4870 1 GB istället för 4850-motsvarigheten.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xylocain
Jepp, det är ett sånt jag har.
Kan tillägga att jag redan beställt nätaggregatet som tidigare nämnts i tråden.
Kan behövas då jag planerar på att köpa Radeon HD 4870 1 GB istället för 4850-motsvarigheten.

Ditt nätagg räcker till ett 4870 också då det bara drar 20-30w mer.