Permalänk
Medlem

Problem (med minne?)

Jag har ett problem. Tänkte höra med er innan jag kontaktar Komplett imorgon igen.
För någon månad sen när jag skulle starta datorn så gick bara fläktarna igång på maxvarv och inget mer hände.
Jag provade starta om men inget hände.
Jag provade resetta bioset och ställa in det igen. Det funkade några gånger.
Sen efter någon vecka slutade det fungera med.
Jag läste här och många sa att det sådana problem va relaterade till minnet. Så jag provade att ta ut först ena minnet sen det andra.
Med ena minnet i startar inte datorn alls. Med andra minnet startar datorn.
Har provat alla minneslots med båda minnena. Samma reslutat för båda minnen.

Jag har skickat in minnena till komplett och dom säger att det inte är något fel på minnena. Så när jag fick hem dom så funkade det första gången jag startade datorn. Datorn gick som den skulle. Men nästa gång jag startade den funkade det inte. Tog ut ena minnet och då fungerade det igen.
HAr försökt olika saker. Och ibland troligt nog får jag igång datorn när båda minnena är i. Fast det finns inget mönster i varför. Datorn funkar som den ska när jag använder den utan att starta om. Det brukar gå några dagar mellan omstarter.
Jag kör rätt timing och spänning. 4-4-4-12, 2.2V

En annan sak jag inte tänkt på innan för det har varit så sen jag satte ihop datorn. När jag startar datorn så låter det tre korta blipp sen kommer det ett konstigt beep. Kanske är relaterat? Datorn har funkat i ett år innan detta. Även med det ljudet när jag botar. Jag har provat andra minnen och annat grafikkort och det låter likadant ändå.

Minnen
Crucial DDR2 BallistiX PC6400 2048MB CL4
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=312367

Moderkort
MSI P35 NEO2-FIR, P35
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=336476

CPU
Intel Core 2 Quad Q6600
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=330169

Hoppas någon har något vettigt råd.

Permalänk
Medlem

http://www.pchell.com/hardware/beepcodes.shtml

Verkar som sagt minnesrelaterat men det kan även vara ett defekt moderkort!

Kolla länken och stäm av igen.

Fungerar det med 1 av minnesstickorna? Blir det endast problem när du har 2st i (eller med den ena av de 2 stickorna)?

Visa signatur

1. I7-2600K@3.4, 8GB DDR3, Corsair SSD GT 120GB, 2xIntel 120 SSD, 1xGTX580
2. E8400@4.23,4GB Corsair PC8500,1xG2 SSD 80GB,2x150GB Raptor@RAID0,HD4870

Permalänk
Medlem

Ett av minnena funkar alltid.
Det andra funkar inte ensamt.
Jag har provat minnena i varje slot för sig. Och i alla olika kombinationer som går. Men nu har jag det "fungerande" minnet i Slot A1.
Båda två tillsammans händer att det funkar men oftast inte. (95% av försöken)

Permalänk
Medlem

Då är den ena minnesstickan trasig (om den ena fungerar i alla slottar)!

Det samma hände mig med mina Dominator 8500 - skickade tillbaka dem till komplett, de testade och sa att båda fungerade men jag stod på mig eftersom den ena, bevisligen, inte fungerade i mitt system.

Jag fick 2st nya och nu fungerar allt bra.

Stå på dig!

Testa gärna att köra "memtest" om du inte gjort det innan (sök på google).

PS! Komplett sa att de testat mina stickor i memtest utan att de gett errors - men hos mig spelar det ingen roll - när ENA stickan inte fungerar och den andra gör det - då är den ena defekt!

Visa signatur

1. I7-2600K@3.4, 8GB DDR3, Corsair SSD GT 120GB, 2xIntel 120 SSD, 1xGTX580
2. E8400@4.23,4GB Corsair PC8500,1xG2 SSD 80GB,2x150GB Raptor@RAID0,HD4870

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lucius
Då är den ena minnesstickan trasig (om den ena fungerar i alla slottar)!

Det samma hände mig med mina Dominator 8500 - skickade tillbaka dem till komplett, de testade och sa att båda fungerade men jag stod på mig eftersom den ena, bevisligen, inte fungerade i mitt system.

Jag fick 2st nya och nu fungerar allt bra.

Stå på dig!

Testa gärna att köra "memtest" om du inte gjort det innan (sök på google).

PS! Komplett sa att de testat mina stickor i memtest utan att de gett errors - men hos mig spelar det ingen roll - när ENA stickan inte fungerar och den andra gör det - då är den ena defekt!

Jo får försöka få igång datorn igen med båda minnena i. Annars blir det svårt att köra nått test alls.
Blir att ringa och prata med komplett igen.
Men fler förslag mottages med glädje.

Permalänk
Medlem

Du behöver inga fler förslag, ring komplett och berätta att med ena stickan fungerar allt - oavsett vilket slot du stoppar den i och med den andra så kommer du inte in i Windows - oavsett vilken slot du stoppar den i.

Mer än så behövs ej!

Case closed!

Visa signatur

1. I7-2600K@3.4, 8GB DDR3, Corsair SSD GT 120GB, 2xIntel 120 SSD, 1xGTX580
2. E8400@4.23,4GB Corsair PC8500,1xG2 SSD 80GB,2x150GB Raptor@RAID0,HD4870

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lucius
Du behöver inga fler förslag, ring komplett och berätta att med ena stickan fungerar allt - oavsett vilket slot du stoppar den i och med den andra så kommer du inte in i Windows - oavsett vilken slot du stoppar den i.

Mer än så behövs ej!

Case closed!

Ska bli.

Blev att jag får skicka in moderkort och minnen. Segt att få vänta till efter alla helger.