Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

AMD fortsätter satsning på öppen källkod

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anders.149
Nu har ju AMD/ATI bra stöd för sina produkter under linux och det har de iallafall haft i ett år. Tidigare var det värre. AMD/ATI släpper nya drivare varje månad för linux, likasom de faktiskt gör för windows.

Vad är det som AMD/ATI inte får gjort som Nvidia får gjort? Den information jag tagit del av gör det kännt att det är AMD/ATI som får något gjort...

Jag kolalde inte för allt för lägesedan i sommras bra tag efter dom gikc open source men som sagt då hade bara X2900XT som bäst tror jag stöd för 3D. HD3XXX klarade bar 2D just då och det är inte alls specielt lägesedan.

Så vissa kort fugnerade jag men mycket begränsat fram tills nyligen. Så sån fart som det snackats om innan att det skulle blir på utveckligen blev det väl knappast. Dom ahr en bit kvar å gå.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pa1983
Stora problemet är att ATI/AMD har leat så jävla efter i linxu hela tiden. Nyahter so mdetta låter göttebra i pracktiken men seda dom första nyheterna och dom första open source drivisarna publicerades så stödes inte ens HF3XXX seriens kort även fast HD4XXX var på väg. Nvidia har oftast nya drivrutiner ute till nya GPU:er redan efter någraveckor så man kan oftast köpa senate värstigekortet från vnvida nån månad efter realis och det fugnera med fullt stöd i linux med OpenGL och allt man bruakr begära.

Medans ATI inte har något sådan trots sina opensource drivisar. Dom laggar efter avsevärt med så det var en annledning till att jag köpte nvidia kort till HTPC igen. Dock kör den windows nu pga kortet inte fugnerde i linu med hårdvaru acceleration men det arbetas på nu och fugnerar. Kör det på min worksattion med vdpau och labbar med. Börjar bli användbart nu så några buggfixar till och sedan en stable driver. Och nvidia har släppt -5 beta drivers till linux sedanste månaden bara just för hela linux comunityt och nvidia sammarbetar dagligen på forum med buggraporter osv så dagligen händer det nya saker.

Nviida har inte öppna drirutiner men dom ser i alla fall till å få något gjort. Aätter inte AMD till lite recsurcher så händer iget. Bara får såsen fins betyder inte att utväcklingsker för det i fall igen vill ta sig an det.

Vorde ju bra om nvidia släppte sina drivers som öppen källkod med men det facktum att dom facktiskt acktivt utvecklar dom och erbjuder motsvarande fuktioner till linux som windows har med samma prestanda dock ofta med lite lagg då windows har prioritet men som sagt ändå inom rimmliga tidsramar.

Där är nvidias styrka. AMD vinner kanppast enbart på att öppna upp. Inte krotsicktigt i alla fall.

Du stavar väldigt dåligt, ursäkta men jag var bara tvungen, det där var horribelt.
Läser du igenom dina inlägg, en gång till, innan du trycker på "skapa inlägg"?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RasmusB
Du stavar väldigt dåligt, ursäkta men jag var bara tvungen, det där var horribelt.
Läser du igenom dina inlägg, en gång till, innan du trycker på "skapa inlägg"?

Jag misstänker att han redan har börjat fira in det nya året, jämför med tidigare inlägg.

Phoronix har för övrigt sammanfattat linuxdrivrutinsåret för amd och nvidia:
Amd
Nvidia

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pa1983
Jag kolalde inte för allt för lägesedan i sommras bra tag efter dom gikc open source men som sagt då hade bara X2900XT som bäst tror jag stöd för 3D. HD3XXX klarade bar 2D just då och det är inte alls specielt lägesedan.

Så vissa kort fugnerade jag men mycket begränsat fram tills nyligen. Så sån fart som det snackats om innan att det skulle blir på utveckligen blev det väl knappast. Dom ahr en bit kvar å gå.

Hur jämför du nu egentligen?

ATI's öppna drivare mot Nvidias stängda drivare?
ATI's öppna drivare mot Nvidias öppna drivare?
ATI's stängda drivare mot Nvidias stängda drivare?

Permalänk
Medlem

Går ju inte att använda grafikkortet till något i linux, så varför bry sig? Ska man spela så har man windows.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Happen
Går ju inte att använda grafikkortet till något i linux, så varför bry sig? Ska man spela så har man windows.

http://www.winehq.org/
Läs och förundras över vad som hänt de senaste åren.

Ska även gå att folda i linux med GPU, verkar pilligt och har inte provat det själv ännu.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Happen
Går ju inte att använda grafikkortet till något i linux, så varför bry sig? Ska man spela så har man windows.

Sjärtklart om du är en gamer...En pc samt 10 spelkonsoller så är du en gamer..Men tycker du inte att det är kul att amd släpper source öppen för linux samt andra system såsom amiga som brinner för att komma igen... Det är typ BARA amd som har gjort det...Och detta betyder mycket för dessa system....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av invztr
Menar du vid GRUB eller vid BIOS-check? Och 2009 blir som sagt inget år för Linux då nästa LTS-release kommer 2010. Sitter själv med senaste LTS-release och tänker inte uppgradera till 8.10 för att den har lite barnsjukdomar för mitt system.

Wow, 8.10, själv kör jag 2.6.28 och tycker att jag ligger långt fram.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anders.149
http://www.winehq.org/
Läs och förundras över vad som hänt de senaste åren.

Ska även gå att folda i linux med GPU, verkar pilligt och har inte provat det själv ännu.

Det går att folda men problemet är att i Windows så används DirectX för beräkningar och i Linux OpenGL så då har man varit tvungen att "byta" ut DirectX mot OpenGL eller rättare sagt lura GPU-Klienten att tro att den jobbar i DirectX men i själva verket jobbar genom en "översättare" som översätter instruktionerna till OpenGL respektive DirectX.

En sak jag däremot inte förstått är varför dom inte har kört med OpenGL från början eftersom det funkar utomordentligt på både Windows och Linux.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Quadspider
Det går att folda men problemet är att i Windows så används DirectX för beräkningar och i Linux OpenGL så då har man varit tvungen att "byta" ut DirectX mot OpenGL eller rättare sagt lura GPU-Klienten att tro att den jobbar i DirectX men i själva verket jobbar genom en "översättare" som översätter instruktionerna till OpenGL respektive DirectX.

En sak jag däremot inte förstått är varför dom inte har kört med OpenGL från början eftersom det funkar utomordentligt på både Windows och Linux.

Hur Wine fungerar vet jag men bra att de mindre insatta får reda på det.

Tycker också det är riktigt konstigt att de inte använder OGL för detta. Plattformslöst trots allt vilket man tycker att Stanford borde gilla. Men vad vet jag, de fick väl något stöd från Microsoft av okänd natur.

Efter att ha kollat på F@H's sida är jag osäker på vad de använder nu. GPU1 klienten kördes med Direct X iallafall men GPU2 körs med GPGPU, CUDA för Nvidia och Stream för ATI. Men frågan är om den ens använder DX eller OGL nu eller om den kör beräkningar fritt från det. Den visuella klienten renderar ju grafik så jag förmodar att den kör DX där.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fral
Wow, 8.10, själv kör jag 2.6.28 och tycker att jag ligger långt fram.

Det är svårt att lära sig skilja på kerneln (linux) och distributionerna (gentoo och... nej, finns nog inte några andra värda att nämna... tror det finns någon som heter butunto).

Visa signatur

8x64-bit POWER5+, 2TB memory, 15.2mb L2-Cache, 2xFC & 2X10Gbit Ethernet -- en _riktigt_ dator har IBM P5+.

Permalänk
Medlem

Har aldrig förstått varför man ska ha stängda drivrutiner? Måste ju bara vara bra om "nördar" vill försöka fixa så dom blir bättre!

Bra att dom börjar öppna iaf.

Visa signatur

Antingen ska du hålla dig lugn, eller slå så det känns.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BorN
Har aldrig förstått varför man ska ha stängda drivrutiner? Måste ju bara vara bra om "nördar" vill försöka fixa så dom blir bättre!

Brukar de inte hävda att de använder licensierade tekniker som ej får spridas hur som helst?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BorN
Har aldrig förstått varför man ska ha stängda drivrutiner? Måste ju bara vara bra om "nördar" vill försöka fixa så dom blir bättre!

Vad man vill och vad man får släppa är en känslig fråga.

Till viss mån kan kod och utförliga programmeringsinstruktioner avslöja prestandahemligheter för t.ex. nVidia. Det är dock långt ifrån hela anledningen till att det finns stängda drivare.

En stor anledning är publicerandet av videoavkrypteringshårdvaran som finns på nyare kort. AMD själva skulle gärna släppa kod och specar till den delen, men de stora datortillverkarna vill gosa med filmbolagen som i sin tur kräver kopieringsskydd o.dyl. på BluRay-skivor. Den specifika hårvaran är sedan krånglig att komma runt då den är så djupt integrerad.

Sen finns både ett och annat patent som i praktiken skulle bli ogiltigt om AMD släppte för mycket av fel dokumentation med fel licens. Att bara skänka bort miljoner dollar i utvecklingskostnad till Intel och nVidia är nog inte så hett.

Allt detta i kombination med tröga advokater och konservativa chefer gör sållandet och väntetiderna långa.

Målet med släppandet av kod till Radeon-chippen handlar inte om datorspelare eller pyttelaptopar. Man vill slå sig in på servermarknaden med de brutala beräkningsprestanda en Radeon ger, helst innan Larrabee dyker upp. (En beräkningsapparat år 2010 skulle t.ex. kunna innehålla en tolvkärnig Opteron och sju R900-chip direktanslutna med Hypertransport. Prestandan borde hamna på runt 100 TFLOPS eller så.)

Linux är som bekant mer använt i servermiljö än bland hemdatorer.

Visa signatur

Dator: C=64 med bandare och diskdrive.

Permalänk
Medlem
Citat:

En stor anledning är publicerandet av videoavkrypteringshårdvaran som finns på nyare kort. AMD själva skulle gärna släppa kod och specar till den delen, men de stora datortillverkarna vill gosa med filmbolagen som i sin tur kräver kopieringsskydd o.dyl. på BluRay-skivor. Den specifika hårvaran är sedan krånglig att komma runt då den är så djupt integrerad.

Om jag antar att ATI har samma struktur som NVIDIA så ligger dekodningen av h264 osv i ett separat chip. Det finns inget som hindrar dem således, skulle vara HDCP isf. För det finns hur mycket lagligt h264 material som helst, och det kan accelereras.

Tror du blandar ihop blu-rays aacs + (ev bd+) där du tar en källa som du inte direkt kan spela upp utan att låsa upp som görs i propetiär mjukvara t.ex. powerdvd på windows som sedan skickar en h264 videoström för dekodning på grafikkortet.

Så det ska (reserverar mig om jag drack för mycket bacardi igår) att det inte finns något som skulle röja några hemligheter vid dekodning av skyddat material (drm på lösa filer, aacs+bd+ på bluray)

Visa signatur

Inget är omöjligt, bara det att det omöjliga tar lite längre tid

Permalänk

Det är bra! Mer sådant!

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111