Permalänk
Medlem

Övervakning av sommarstuga

Hej, nu när kylan kommer har jag fått i uppdrag att ordna med övervakning av framförallt temperaturen i sommarstugan. Tänkte fixa en Webcam som är riktad mot en termometer, detta kopplat till en dator som sedan är ansluten till mobilt internet.

Tänkte höra om ni har några tips på bra program för ändamålet, har ett Telia Mobilt internet abonnemang jag tänkte köra detta med, antar att en webcam inte skickar så mycket data så någon spärr ska behöva slå in?

Har även en gammal dator(P4 1,7Ghz, 512Mb Ram som jag tänkte använda för ändamålet. Det jag funderar över är hur ska jag konfigurera denna dator så det blir så stabilt som möjligt, vilket operativsystem ska jag köra? Fungerar det med en vanlig webbserver(typ Apache) eller byter mobilt internet IP titt som tätt? Isåfall kanske det vore bättre om datorn i stugan laddade upp bilderna mot någon annan server?

Hur hade ni löst uppgiften med utrustningen som följer:

Random Logitech Webcam
Gammal dator (P4 1,7Ghz...
Telia mobilt internet
Lampa för att lysa på termometern då det är mörkt

Permalänk

Varför ska du hålla koll på temperaturen av en sommarstuga?
Och jo, det kan nog bli några MB i längden.

Det måste ju finnas något enklare sätt?

Visa signatur

"Tvångsmata dig med nitroglycerinkabbare"

Permalänk
Medlem

Räcker ju teoretiskt med att den laddar upp några bilder om dagen. Så borde ju inte bli så mycket data ändå.

Anledningen är att det är vattenelement i stugan, havererar pannan kommer hela faderuttan att frysa sönder med en hel del tråkigheter som följd. Så vore bra om man hemifrån kunde konstatera att det är några plusgrader inne i huset.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av magnusv
Räcker ju teoretiskt med att den laddar upp några bilder om dagen. Så borde ju inte bli så mycket data ändå.

Anledningen är att det är vattenelement i stugan, havererar pannan kommer hela faderuttan att frysa sönder med en hel del tråkigheter som följd. Så vore bra om man hemifrån kunde konstatera att det är några plusgrader inne i huset.

Köp en sånhär
eller liknande. Och ladda upp loggarna på någon ftp.
Då blir det betydligt mindre datatrafik och smidigare och enklare.

edit: vafan, värdelös hemsida. Sök på art nummer 100727
edit2: http://shop.conrad.se

Visa signatur

"Tvångsmata dig med nitroglycerinkabbare"

Permalänk
Medlem

Kan bara inte låta bli......

Meccano spykee wifi spyrobot

Permalänk
Medlem

har för mig annars att det finns något program där som streamar webcam mot en vanligt internetadress. Räcker väl med det (kan ha hetat webcam xp) plus en vanlig usb lampa?

Permalänk
Medlem

Hela grejen med en webkamera är ju en idiotisk lösning då systemet manuellt måste avläsas...
Sedan så får du ju önödiga mängder data att överföra.

Bättre är att använda nån sorts givare istället.
http://martybugs.net/electronics/tempsensor/
Där är exempel på hur du kan bygga en egen seriell sensor.

Sedan finns säkert något program som kan skicka mail el. dyligt om temperaturen går för lågt...
Om detta ej finns så är det ju inte så svårt att fixxa till det själv.

Sedan kan du ju även logga temperaturen kontinuerligt och göra fina grafer etc...

Dock hade jag nog försökt fixa en strömsnålare lösning än en p4...

Permalänk

En sånhär http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=23576114 och några värmefläktar borde väl fixa det hela?
Finns ju även massa olika modeller av frostvakter.
Men då har du iofs ingen loggning av temperatur.
Du kanske skulle kolla upp något som kan sms:a/ringa dig om stugan blir strömlös? Det är väl först då du blir utan värme?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Permalänk

A22 Heatlink

Det är en sån här du behöver.
Larmar via sms OCH kan starta underhållsvärme om de skulle behövas.
Skadar ju inte med 2 extra ingångar för eventuellt intrångsskydd heller.

Har du larm i din sommarstuga?
Isåfall är det i 99% av fallen inga problem att hänga på en temperatursensor som larmar till din larmcentral(om du nu är ansluten till en sådan).

Givetvis kan du ansluta ovanstående modul till en larmcentral också så länge dom kan ta emot formatet.

Permalänk
Medlem

http://www.intab.se/gprs/s_gprstemp.asp
En sådan kanske skulle vara något. Bäst vore det med en enkel givare som har funktion att skicka ett sms vid överskridet inställt värde. Men dom brukar kosta uppemot 1k :S