Formatera utan skivor?

Permalänk
Medlem

Formatera utan skivor?

Hej!

Jag har fått ett litet problem, tappat bort mina återställningsskivor och fick inte
med någon XP skiva till min dator.

Jag skulle nu behöva formatera datorn eftersom den är full med skit, och sitter med skägget i brevlådan... Har laddat ner något program som hette "Magical Jelly Bean Keyfinder v1.41" som jag fick fram en nyckel med till mitt XP som jag
tror stämmer (hur kolla?).

Kan man formatera datorn med hjälp av denna eller kan man på något sätt
skapa nya återställningsskivor?

I behov av snabb hjälp!

Permalänk
Medlem

Oftast är det inte formatering som man fastnar på.

Går det inte att göra nya återställnings skivor om du kollar manualen för din märkes dator? Programmet som användes brukas finnas någonstans under "Start / Alla Program". Lätt att missa om man har för bråttom.

Serie numret brukar stå någonstans på datorlådan så egentligen är det inte det du behöver. Fast du slipper gissa vad vad det är om man har lite svårt att se bytt låda etc.

Edit:
Kom på att det kanske inte går att göra nya återställnings skivor.

Permalänk
Medlem

Nepp, står att det bara kan göras en gång.

Har inte bytt chassi, men hittar ingen XP nyckel någonstans utanpå det.

??? :/

Permalänk
Medlem

Kom just på det där problemet. Så taskigt av dem.

Vet du om det står i manualen om man kan trycka på en speciell knapp så att den går in i en gömd partition där allt som behövs finns för att installera om dator finns?

Inte alla som har så men kan vara värt att kolla.

Permalänk
Medlem

Kan inte hitta någonting om det iaf. :/

Permalänk
Medlem

Jag har ett förslag:
Avslöja tillverkare och modell så får du lättare hjälp av SweClockers gemensamma kunskap...

Permalänk
Medlem

Tillverkare: HP

Modell: HP Pavilion d4276.se (osäker dock)

Permalänk
Medlem

Om du inte har lust att slänga ut 400kr på nya skivor från
http://www.best2serve.com/?show_flow=RCD&land=SE&lang=sv
så ring Hp och säg att HP Recovery Manager och F11 vid uppstart inte fungerade så kan du ev få nya skivor utan extra kostnad. Det finns andra alt, men det hör inte hemma på detta forum...

Permalänk
Medlem

Hej!

Tack för hjälpen, lyckades dock få fram information på HP's hemsida om att man
kunde göra på flera olika sätt för att formatera datorn. Varav det som lyckades
för mig var att trycka F10 vid uppstart för att starta HP's egen "återställare".

Kanon bra, nu har jag massor med kul installationer att göra hela kvällen!

Permalänk
Medlem

Kull att det gick bra. Det var just det jag ville att du skulle kolla hur man gjorde.

Skulle du kunna kolla om det fortfarande inte går att göra nya återställnings skivor. Skulle vara bra för andra HP ägare att veta om de hamnar i samma situation.

Permalänk
Medlem

Nopp, tyvärr kan man inte skapa nya skivor, dock så verkar man kunna upprepa det som jag gjorde hur många gånger som helst.