3D-glasögon från Nvidia

Permalänk
Melding Plague

3D-glasögon från Nvidia

Tillverkaren Nvidia lanserar 3D-glasögon som fungerar tillsammans med företagets grafikkort och nya skärmar.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Wow, det här lär ju slå igenom...

Men fungerar det verkligen på alla 120hz skärmar, måste de inte vara 3d byggda?

Visa signatur

Vincent Gustafsson

Än en dag går solen upp.

Permalänk
Hedersmedlem

Recension: http://www.bjorn3d.com/read.php?cID=1456&pageID=6092
De verkar jäkligt nöjda, det enda minuset är kravet på 120Hz LCD.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk

När 120Hz LCD kommer verkligen ut på marknaden så kommer dessa 3D glassögon vara på många nVidia ägarnas köp/önskelista.

Underbart.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk

Är väl inte många av dagens skärmar som har 120hz?

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Ser riktigt trevligt ut, hade inte vart fel om det fungerade till 105" projektorn och surround ljudet hemma. Men men i framtiden kanske

Visa signatur

"Svaret på frågan är inte alltid en lösning till problemet"
# A64 3700+ @ 2.8GHz (280*10) # Corsair TwinX 2*1024 2.3.3.6 (187MHz) # PoW Geforce 7800GT @463/1200 # 8050p i 3dmark05

Permalänk
Medlem

hade ett par 3d glasögon redan då riva tnt var top of the line.
funkade faktiskt helt ok.

Visa signatur

QX9650, GTX295+GTX285, Asus Rampage Formula, 2x VelociRaptor 150Gb Raid0, Corsair HX1000, CM Stacker ST01, Eizo HD2441W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av golflars
hade ett par 3d glasögon redan då riva tnt var top of the line.
funkade faktiskt helt ok.

Jag har också såna här nånstans, men var verkligen ergonomiskt värdelösa. Jag hade också lite svårt att se 3Dn, varför vet jag inte.

Visa signatur

g++

Permalänk
Medlem

Erhm 120hz? Låter väldigt mycket. Har precis köpt en modern och ganska dyr 24" skärm och den vägrar mer än 60hz. Jag har då inte sett en enda TFT som pallar mer än 100hz (som tom det är ovanligt). Men någon får gärna länka till någon som klara 120hz så jag får kika.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NaWi
Erhm 120hz? Låter väldigt mycket. Har precis köpt en modern och ganska dyr 24" skärm och den vägrar mer än 60hz. Jag har då inte sett en enda TFT som pallar mer än 100hz (som tom det är ovanligt). Men någon får gärna länka till någon som klara 120hz så jag får kika.

http://www.sweclockers.com/nyhet/8759-samsung_lanserar_3d-mon...

Permalänk
Medlem

hmm.

Visa signatur

-= Future Breed Machine =-

Permalänk
Avstängd

varför krävs det 120hz igentligen?? borde väll inte spela någon roll

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sykes90
varför krävs det 120hz igentligen?? borde väll inte spela någon roll

Eftersom man får 60hz (uppdateringsfrekvens) för varje öga.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem

Fan va ballt och spela Left 4 Dead, när dem springer mot en! Lovar någon lär dö i hjärtattack xD

Nu blev jag fett sugen att köpa en 120 Hz skärm 24 tum wide plus dem glasögonen (A)

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv

90's, here we come!

Permalänk
Medlem

Hehe, jo. tydligen finns dom. Men nu har ju den skärmen redan 3D! lite onödigt med dubbel 3d, får man 4d då eller 6d? =D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NaWi
Hehe, jo. tydligen finns dom. Men nu har ju den skärmen redan 3D! lite onödigt med dubbel 3d, får man 4d då eller 6d? =D

?

Visa signatur

-= Future Breed Machine =-

Permalänk
Hedersmedlem

det som imponerar är att detta fungerar till spel som inte är tänka att ge 3Deffekt. Mjukvarukonverteringen är väl egentligen den enda nyheten här...

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Tillbaka till baktiden kan man ju säga.

Jag har fortfarande en CRT (som klarar 120Hz) och ett par motsvarande glasögon, men det är inget jag tar på mig frivilligt. Stor spy-varning kan man säga, speciellt om man tycker att en 60Hz flimmer är obehagligt. Det är alltså den uppdateringsfrekvens ögonen ser. Och det kommer att flimmra likt en CRT, eftersom de aktiva glasen "öppnas" och "stängs".

Notera att en LCD inte flimmrar i sig själv, eftersom varje pixel är aktiv tills den byter värde - så att du tycker 60Hz är okey på din nuvarande LCD betyder inget.

Tacka vet jag lösningar med polariserat ljus eller ännu bättre färgspektrumuppdelning (som i Dolbys 3D-bio).

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NaWi
Hehe, jo. tydligen finns dom. Men nu har ju den skärmen redan 3D! lite onödigt med dubbel 3d, får man 4d då eller 6d? =D

du e inte sugen på att beskriva 4d och 6d?...

Visa signatur

Återfinns under en sten 1.6mil ut på landet.
100/100 Mbit Fiber | Cisco EA4500 N900 Smart Router
Acer Aspire 6930G | ASUS K55VJ

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KrilleMeister
du e inte sugen på att beskriva 4d och 6d?...

4'e dimensionen är tid.

Sen blir det lite knepigare att förklara.

Den här youtubevideon förklarar 10 dimensioner med illustrationer och förklaringar. Vid 7'e dimensionen börjar det bli lite knepigt. Sjukt jävla ball video iaf:

http://www.youtube.com/watch?v=HvgwR9ERCBo

Permalänk

http://se.youtube.com/watch?v=HvgwR9ERCBo

kolla denna video alla. sjukt bra! tack för tipset

Permalänk
Hedersmedlem

intressant video. Jag har länge funderat på denna frågan och har själv kommit fram till lite andra frågor (inga svar tyvärr, haha).
Vad säger att samma regler/lagar gäller mellan alla dimensioner. När han ritade möbuis band eller myran som böt tidningssida så var det möjligt att böja tidningen eller pappret. Det gick alltså att uppnå en viss effekt i 2D med hjälp av 3D. Men vad säger att man faktiskt kan göra så mellan 3D och 4D? Eller mellan 7D och 8D för den delen... Visst kan tid böjas med hjälp av gravitation eller hastighet men är detta på samma villkor som man kunde böja 2D i 3D?

Teorin i sig är fin, men förutsätter en del lagar mellan dimensionerna som ej bevisas eller grundas någonstans. Enda gågen vi vet att de gäller är mellan 2D och 3D.

Jag är medveten om att teorin om ett högt antal dimensioner förklarar en del frågor som forskarvärlden står inför. Det finns idag inga bättre teorier som ger svar på dessa frågor och jag hävdar inte att teorin är fel. Men innan jag har fått ett rimligt svar på min frågeställning av någon smart filur så tar jag mig rätten att ifrågasätta.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Videon var grym, rena religiösa uppenbarelsen på ett vetenskapligt sätt

Videoglasögonen i sin tur verkar vara rena religiösa uppenbarelsen på ett spelmässigt sätt. De erbjuder just den funktion som jag alltid saknat, fyller ett tomrum som ständigt förmörkat spelupplevelsen oavsett grafik och teknik. Jag tror stark på dessa 'glasögon' och hoppas att de snart finns till försäljning, för de verkar grymma

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Söderbäck
intressant video. Jag har länge funderat på denna frågan och har själv kommit fram till lite andra frågor (inga svar tyvärr, haha).
Vad säger att samma regler/lagar gäller mellan alla dimensioner. När han ritade möbuis band eller myran som böt tidningssida så var det möjligt att böja tidningen eller pappret. Det gick alltså att uppnå en viss effekt i 2D med hjälp av 3D. Men vad säger att man faktiskt kan göra så mellan 3D och 4D? Eller mellan 7D och 8D för den delen... Visst kan tid böjas med hjälp av gravitation eller hastighet men är detta på samma villkor som man kunde böja 2D i 3D?

Teorin i sig är fin, men förutsätter en del lagar mellan dimensionerna som ej bevisas eller grundas någonstans. Enda gågen vi vet att de gäller är mellan 2D och 3D.

Jag är medveten om att teorin om ett högt antal dimensioner förklarar en del frågor som forskarvärlden står inför. Det finns idag inga bättre teorier som ger svar på dessa frågor och jag hävdar inte att teorin är fel. Men innan jag har fått ett rimligt svar på min frågeställning av någon smart filur så tar jag mig rätten att ifrågasätta.

Förstår inte vad du menar alls, vadå "uppnå en viss effekt i 2D med hjälp av 3D"? O_o

Börja plugga på KTH, sen väljer du kurser som Relativitetsteori osv, då kan du börja klura på det där riktigt ordentligt. :]

Permalänk
Hedersmedlem

Well... har läst en del på chalmers istället, dock ej relativitetsteori. Jag har bara läst böcker av personligt intresse inom det området. Kan rekommendera stephen hawkings - a brief history of time för den som vill läsa lite populärvetenskap som omfattar de 4 första dimensionerna (skall kanske tillägga att den har några år på nacken dock).

Uppnå en viss effekt är naturligtvis en väldigt dålig formulering. Det medger jag. Men du förstår alltså inte min frågeställlning? Tyckte att jag upprepade den några gånger ändå.
Jaja. Ifrågasättandet ligger i om man kan dra slutsatsen att det går att böja högre dimensioner likt man böjer 2D med hjälp av 3D för att exempelvis få "2D-myran" att röra sig från ena sidan ett ark till andra med endast ett steg.
En grundläggande struktur för hela teorin ligger just i att det fungerar likadant mellan högre och lägre dimensioner.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem.

Någon som vet vart man kan köpa detta med skärmen förutom på nvidias hemsida ? dom skickar inte till sverige...

Visa signatur

3x24"LED - 2x670gtx OC 4GB - 120GB SSD - 3TB - 3820 i7 - 16GB L9 - x79 - 850AX - H100 - Fractal Define R3

90" Kingstone - Z2 - 7.1 QLN Custom - HarmanKardon Avr 355 - HTPC - E8600 4Ghz - 8Gb - 4Tb - 4870x3 - 690W - Antec Kuhler 620 - Antec 900

Permalänk
Medlem

Principen för dessa är ju samma som existerat tidigare. knappst nåt nytt. Ägt både GeFroce 2 GTSo ch GeForce 3 med sådana glasögon. P åden tiden kopplade men en sladd från glasögonen in i ett jack på grafikkortet (krävdes alltså ett GeFroce kort med speciel utgång) sedan var det bara att acktivera 3D läget och tuta å köra. Dock fugnerar det allt annat än bra och felfritt.

Principen är att man visar en bild för varge öga så LCD liknande displayerna i glasenögonen som helt enkelt mörkar ner ett glas medans det anndra är transparent och därför skapar effekten att ett öga bara ser en bild åt gången. På det viset kan man visa varsit öga varsin bild från 2 olika vinklar. Detta går å ställa in hur mycket det ska skillja för att öka eller sänka djupet i bilden. Problemet är som nån redan sagt att 120hz upplevs som 60hz då mman igäntligen vissar 2 lika dana bilder i rad fast en för var öga och varge är ur en annan vinkel för att skapa ilusonen av 3D eller djup i bilden då.

Detta var typ 1999 eller 2000. Jag hade en K6-2 450 eller 500 överclockad och med GeFroce 2 GTS och senare en athlo nthunderbird med GeFroce 3 och båda korten var från asus med dessa 3D glasögon.

Ett problem som OFTA uppstog i spel var animationer som ej var 3D objeckt. Tex i FPS spel där man ofta har information nederst på skärmen som talar om hur mycket amo och helt man har var ofta 2D animationer och resultatet av att visa varge öga varsin bild ur oliak vinklar resulterade i att man såg dubbelt. Ännu värre var att cros airet för att sickta oftast var 2D animation och därmed blev dubbelt. Det var hopplöst att försöka sickta då man inte kunde avgöra villket av dom två var rätt om nåt var rätt så man missade mer eller mindre alltid. HS kundem an glöma i alla fall. RPG vapen var det bästa bara skuta och spränga.

Bilspel hade liknande problem när man körde inifrån bilen då det på den tide sällan var renderat i 3D utan 2D. 2st rattar

Sedan vad jag vet så när man lurar hjärnan att tror att det är djup i bilden alltså att hjärnan tror att objecktet du tittar på är så nära eller så lågt bort gör att göonen vill fockusera efter det avståndet som simuleras. Så upplever hjärnan att du titar på nåt 15m bort fast du igäntligen har skärmen 60cm från ansicktet så blir det bara fel och hjärnan blir inte klock på det och inte ögonen heller så man blir bara extremt tröt i skallen och som nån sa illamående osv. Så man kan sällan enligt mig spela med sådana glasögon mer än nån timme om dagen sedan blir det bara jobbigt. Nån hitt var det alldrig på 90 talet och tekniken är uppenbarligen den samma. Kan inte se hur 120hz TFT skulle göra prolemet nåt bättre gämfört med 120Hz på en CRT. Kommer flimmra å ha sig ändå. Sedan en nackdel till är också att allt blir väldigt mörkt. Efterso mglasen fugnera r som LCD paneler som blir svarta helften av tiden alltså veclar mellan transparent och icke transparent så upplevs allt mörkare. Det är också rätt jobbigt.

Så ne 2000Kr för sån jävla skit skull jag alldrig lägga. det är KUL i 2 minuter tills man inser att drivrutiner suger för det, spelen fugnerar inte felfritt och som utlåvat (vissa saker blir dubbelt), prestandan sjunker med då det facktiskt krävs at man renderar 120fps synkat alltså 60 bilder för var öga varge sekund för att ilusionen ska fugnera. Och illamående osv osv.

Ne bättre med en BRA skärm istället så där skulle jag lägga 2K extra i så fall än på sån här jävla skit. 2 papp. vad fan asus skickademed sån skit för 10 år sedan för några hundra extra så varför skulle samma teknik ksota 2K löst nu? Menar LCD glasen som används kan ju inte var mer märkvärdiga än skiten som sitter i en miniräknare.

Låter bara som dom tänkt lura nästa generation på samma skit igen. Glasögonen kan inte kosta många kronor att göra så får dom bara blåst några tiotusentals cs nötter på det så gör dom nog ganska bra vinst. jag är tacksam att dom bara följde med mina grafikkort som en deluxe future.

Permalänk
Medlem

Jag har ett par gamala sådana glasögon som jag köpte några år sedan för en spottstyvel som pa1983 prattar om

hade tänt att bygga en ”Drivare” till den men det blev aldrig av

Visa signatur

MB: Gigabyte Z690 Gaming X DDR4 | CPU: 13700K | RAM: DDR4-3200 64 GB
GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT Ultimate Xtreme WaterFo Skärm: Acer Predator 4K 27" XB273KGP
DYSLEKTIKER Kan innehålla spår av språkfel

Permalänk
Medlem

bjorn3d verkar ju vara imponerade iaf, tror nog det kan bli rätt bra

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro