Ursprungligen inskrivet av gosh
Det har inget med åsikter och göra, det har med fakta och göra. Alltså vad som spelar roll vid spelande (egentligen är processorn ganska ovidkommande vid de flesta spel). Min kanske mest negativa inställning till sajter som testar spel är att de lurar läsaren och tro att man måste ha en dyrare processor än vad man behöver. Det är ju den linjen du försvarar med med din argumentation här
Den typ av arkitektur AMD har kommer alltid ge bättre bottendrag jämfört med Core 2 och som det verkar, även i7 nu när man börjar få lite mer kött på benen angående den processorn med.
Något som du inte lyckats hitta någon hållbar bevisning för är väl just det där med "bottendraget" i dagens spel. Ingen som recenserar processorer har hittat motsvarande fenomen, vilket jag finner mycket märkligt. Så för mig låter det precis som en åsikt och inte fakta. Rent teoretiskt så är ju Phenom II och Core 7i bättre arkitekturer för många kärnor och minnesintensiva applikationer, men dagens spel är inte programmeradepå ett sätt som ger sådana belastningar att det märks.
Så småningom kan det komma att märkas, men det kommer att ta tid. (och då är det ändå dags att uppgradera)
Nu var iofs inte diskussionen om hur viktig processorn är vid spelande (grafikkortet är mycket viktigare, vilket jag även nämnt vid ett flertal tillfällen som du kanske minns), utan hur man testar processorer i spel för att få så stor skillnad mellan dem som möjligt.
Vid låga upplösningar minskar risken för att grafikkortet skall begränsa prestandan och därmed utjämna skillnaderna mellan processorerna. Du märker det lätt genom att ställa upp upplösning och grafik riktigt högt i ett nyare spel med ett mellanklasskort och sedan testa det med din processor i olika frekvenser. Skillnaderna i olika frekvenser blir liten, eftersom grafikkortet håller ned prestandan. Om du sedan gör om testet med låg upplösning, så får du större skillnad mellan de olika frekvenserna, då grafikkortet inte begränsar prestandan lika mycket.
Testarna är alltså inte ute efter att få en verklighetstrogen spelupplevelsetest, utan vill pressa processorn så mycket som möjligt.
Även vid grafikkortstester går man till extremer, genom att köra med väldigt hög upplösning och max grafik (det är då även bra med en så bra processor som möjligt, för att minska processorns inverkan så mycket som möjligt, vilket för en privatperson ofta inte är värt det, men i testsyfte vill man minska inverkan så mycket som möjligt). Detta gör att du har FPS-nivåer som är långt ifrån spelbara i många moderna spel (för låga), men det pressar grafikkortet till max.
Vill man ha ett mer realistiskt spelbarhetstest, så lägger man sig någon stans mitt emellan dessa extremer, för att få ut mycket prestanda ur sina komponenter och en angenämare spelupplevelse. Men nu är det inte spelbarhetstester som vi talar om, utan hårdpressning av en komponent åt gången.
Förstår du?
~Pelle~