Permalänk
Medlem

Mer RAM = Ingen bild & Fläkt på max

Behöver hjälp snabbt.

Stoppade just in en ny 120mm fläkt i datorn, och även två gig RAM till. Tog lite tid innan allt var på plats (ram minnena var svåra o få på plats), men nu sitter allt där det ska.

Startar datorn: Cpu fläkten går upp på max (gör den alltid när den startar, dock bara i två sekunder innan den varvar ner). Fläkten stannar dock på max och jag får ingen bild på skärmen.

Vad är felet? Sitter ramminnena inte fast?

Svara snabbt tack!

Permalänk
Medlem

Dina nya minnen !
Är det samma som de som satt innan ?

Visa signatur

Comp Spec's --> Enough...

Permalänk
Medlem

Ja. Båda är corsair xms2 extreme, samma utseende och mhz. Enda skillnaden är att de gamla är version 1 och nya version två, och enda skilladen på det är att ena är 5-5-5-12 och andra 5-5-5-18.

Satte dock in dem såhär:

De äldre sitter i den två längst till höger, ena i en beige och andra i en blå. Satte in de nya i de två till vänster om dem, en beige och en blå. Går det att ha så, eller ska "paren" ha samma färg på slotten?

Permalänk

Testa att sätta så paren hamnar i samma färger.
Det verkar som att bios stannar, mycket möjligt att det stannar för att den försöker köra dual channel men att minnena skiljer sig åt.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem

Testade att sätta i samma färg nu, fortfarande samma sak. Ska testa att bara köra med de nya strax.

UPPDATERING

Satte i bara de nya i två svarta, fortfarande samma sak. Satte i båda gamla i två svarta, fortfarande samma sak. Satte i de två gamla i en svart en beige (som de satt från början). Datorn fungerade som vanligt igen. Dock när jag gick ur BIOS så kom jag till en meny där jag var tvungen att välja RAID från 1-3 (översta vad 32bit driver, andra var 64bit driver, tredje var något helt annat). Visste inte vad jag skulle välja, då detta aldrig hänt förut, så jag stängde av datorn.

Eller snarare, valde nummer 1 eller två, stod "sätt i floppy A:/ och klicka på valfri knapp när du gjort det". Sen stängde jag av.

HJÄLP! Är de nya trasiga eller är de andra sockets trasiga? Varför funkar det bara som det gör?

Permalänk
Medlem

Kör du bara de nya så fungerar det säkert.
Minnes timingen "kan" göra din dator instanbil eller rent av inte starta.

Vilket moderkort har du ?

Visa signatur

Comp Spec's --> Enough...

Permalänk
Medlem

Asus PK5. Det är exakt samma minneskort som sagt bara att den nya versionen har segare timing. Den gamla finns inte längre.

Permalänk

Testa att rensa cmos och starta upp datorn igen. Kan även kontrollera så du inte stött till något som glappar.

Förresten, du tänker väl på ESD?

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk

Se till att du blåser bort all damm i minnes-slotsen, så minnena verkligen får kontakt.

Prova som du hade förut, då allt fungerade. Fungerar det så fortsätter du och tar ut de gamla och stoppar in de nya på samma sätt. Fungerar det inte, så prövar du med en av de nya stickorna i taget och ser om det hjälper.

Visa signatur

[Antec Sonata III - Antec 500w] - [Intel E8500 3,16Ghz] - [Asus P5Q Pro] - [Gainward HD-4850 512MB GS] - [6gb Corsair TWIN2X 6400C4DHX CL4] - [Intel 730 240GB] - [Seagate IronWolf ST8000VN0022 256MB 8TB] [Seagate 3TB ST3000DM001] - [WD Black 1TB WD1001] - [Seagate 500GB ST3500413AS] - [Seagate 320GB ST3320620A] - [Creative Sound Blaster Live 5.1] - [Logitech Z-906] - [AOC 27G2U] | Oöppnade Samsung 860 Evo 1TB&512GB

Permalänk
Medlem

UPPDATERING

Datorn fungerar med de nya minnena om jag sätter dem i samma platser som de gamla satt (de gamla är nu inte isatta i datorn). Kan vara att det är damm i slotsen, då datorn är 1 år gammal och två slots har varit oanvända. Ska testa det.

Och ja, jag var jordad till ett element (koppar rör utan färg) under hela tiden som jag lekte i datorn.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Huddit
UPPDATERING

Datorn fungerar med de nya minnena om jag sätter dem i samma platser som de gamla satt (de gamla är nu inte isatta i datorn). Kan vara att det är damm i slotsen, då datorn är 1 år gammal och två slots har varit oanvända. Ska testa det.

Och ja, jag var jordad till ett element (koppar rör utan färg) under hela tiden som jag lekte i datorn.

Var datorn också jordad till elementet?

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem

Nix. Den var dock avstängd på nätaggregatet och utdragen sladd.

Ännu en uppdatering. Tror inte det har med statisk elektricitet att göra.

Stoppade i ett NYTT och ett GAMMALT ram minne i de slotsen som de gamla minnena satt i. Datorn fungerade. Så det har inte med de nya minnena att göra.

Permalänk

Ville bara göra en poäng. ESD har med potentialskillnader att göra.
Det du vill skydda är datorn så du vill ha samma potential som datorn.
Att du har samma potential som elementet hjälper inte elektroniken framför dig.

Intressant fel dock.

Har du gjort en "clear cmos" eller tagit ut batteriet några sekunder?
Visst, du får göra om dina inställningar i bios men det kan avhjälpa ditt problem.

Kolla som sagt också att inget skit ligger i moderkortet.
Du har ju nu konstaterat att det inte är något direkt fel på minnena bara på den sen tidigare oanvända minnesslotsen.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem

Precis, minnena funkar, slotsen är problem.

Hur gör jag "clear cmos"? Och exakt vad gör det?
BIOS bryr jag mig inte särskillt mycket om eftersom jag tror de är på default (inte klockad iallafall).

Pratar du om batterier i moderkortet? Vågar man bara plocka ut det med händerna och sätta i det igen?

Permalänk
Medlem

Jag har P5k och stötte på samma problem med 4 stickor, kör clear cmos. Är det pc8500??

Visa signatur

Intel Q6600 @ 3.4Ghz Asus P5K 4gb ram corsair XMS Sapphire Radeon HD6970 2GB Samsung 750gb, wd 750 black ed
GB, Samsung 250GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Huddit
Precis, minnena funkar, slotsen är problem.

Hur gör jag "clear cmos"? Och exakt vad gör det?
BIOS bryr jag mig inte särskillt mycket om eftersom jag tror de är på default (inte klockad iallafall).

Pratar du om batterier i moderkortet? Vågar man bara plocka ut det med händerna och sätta i det igen?

Ja,jag vågade igår när jag var tvungen
Plocka ur det och sätt dit igen bara.

Visa signatur

Asus TUF X570-Plus > Ryzen 7 3700X > Noctua NH-U14S > MSI RTX 3070 SUPRIM 8GB > Corsair Vengeance LPX 16GB > Kingston A2000 500GB M.2 NVMe > Samsung 860 Evo 500GB > Kingston V300 120GB > WD CB 640GB > Evga G2 750W > Meshify 2 Compact > Windows 10 Pro > Glorious Race Model D > Corsair Gaming MM350 Pro XL > Corsair Strafe RGB MX Brown > Logitech G935 > AOC AG322QCX > 100/100 Mbit

Permalänk
Medlem

ORCA99, fungerade det efter att du gjort det?
Jag har Q6600 @ 2,4 mhz.

Kan någon förklara hur jag gör clear cmos?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666
Ville bara göra en poäng. ESD har med potentialskillnader att göra.
Det du vill skydda är datorn så du vill ha samma potential som datorn.
Att du har samma potential som elementet hjälper inte elektroniken framför dig.

Lite nyfiken. Hur jordar man en dator?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av emon
Lite nyfiken. Hur jordar man en dator?

Ha kvar nätkontakten i en fördelare som har avstängnings knapp.
ORCA99, fungerade det efter att du gjort det?
Ja men man kan inte klocka över 800mhz på minnena med 4stickor isatta. Känt prob med Asus.

Visa signatur

Intel Q6600 @ 3.4Ghz Asus P5K 4gb ram corsair XMS Sapphire Radeon HD6970 2GB Samsung 750gb, wd 750 black ed
GB, Samsung 250GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Huddit
Testade att sätta i samma färg nu, fortfarande samma sak. Ska testa att bara köra med de nya strax.

UPPDATERING

Satte i bara de nya i två svarta, fortfarande samma sak. Satte i båda gamla i två svarta, fortfarande samma sak. Satte i de två gamla i en svart en beige (som de satt från början). Datorn fungerade som vanligt igen. Dock när jag gick ur BIOS så kom jag till en meny där jag var tvungen att välja RAID från 1-3 (översta vad 32bit driver, andra var 64bit driver, tredje var något helt annat). Visste inte vad jag skulle välja, då detta aldrig hänt förut, så jag stängde av datorn.

Eller snarare, valde nummer 1 eller två, stod "sätt i floppy A:/ och klicka på valfri knapp när du gjort det". Sen stängde jag av.

HJÄLP! Är de nya trasiga eller är de andra sockets trasiga? Varför funkar det bara som det gör?

Troligtvis har du cdskivan i till modekortet och den autostartar den, gjort samma misstag xD

Visa signatur

"En vis man sa en gång"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av We4sZ
Troligtvis har du cdskivan i till modekortet och den autostartar den, gjort samma misstag xD

Hehe samma här.

Visa signatur

Intel Q6600 @ 3.4Ghz Asus P5K 4gb ram corsair XMS Sapphire Radeon HD6970 2GB Samsung 750gb, wd 750 black ed
GB, Samsung 250GB

Permalänk

Det du kan göra är att höjja volten lite till minnena, inte helt ovanligt att den vägrar att starta när man kör på standardvolt med 4 stickor. Vart med om det på ett antal asus plattor.. Även på mitt nuvarande (p5k kort) Tror även att det omnämns i manualen om jag inte missminner mig.

Puss å kram

Visa signatur

Asus p8Z77pro-m|| i7-3770k @ 4.5Ghz||H80i||eVGA GTX260||Corsair Vengeance 32Gb 8-8-8-23-27||SSD FORCE GT 120GB||2x3tb 2X750GB||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av We4sZ
Troligtvis har du cdskivan i till modekortet och den autostartar den, gjort samma misstag xD

TACK!

Haha, hade skivan i. Fungerar det nu om jag stänger av datorn och trycker i de två nya minnena?

Ska testa... Återkommer

Edit.

Testade att sätta i alla minnen i par/färg, så dom kör dual. Fortfarande samma problem. Måste jag nollställa BIOS för att den ska uppfatta alla minnen?

Permalänk
Medlem

Testa sätt i bara de nya minnerna så som de gamla satt förut och se om den startar då.

Visa signatur

"En vis man sa en gång"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av We4sZ
Testa sätt i bara de nya minnerna så som de gamla satt förut och se om den startar då.

Det gör den. Har redan testat. Det är de två vänstra sloten som är strul med. Har fixat "clear cmos" nu, bör jag starta med alla 4 eller bara 2?

Edit. Startade med de två gamla, fast i de vänstra sloten. Funkar ej...

Permalänk
Medlem

vad heter moderkortet?

Visa signatur

"En vis man sa en gång"

Permalänk
Medlem

Asus P5K

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av emon
Lite nyfiken. Hur jordar man en dator?

off-topic:
Du har redan fått svar från någon annan men jag undrar varför du undrar?
Jordningen är inte det viktigaste när du försöker undvika ESD skador på elektroniken i din dator. Det viktigaste är att man har samma potential som datorn och komponenterna. Det löses enklast med ett ESD armband i datorchassit. I det läget har datorn och du samma potential och du kan rota runt utan att ESD skada komponenterna.

on-topic:
Jag tror tipset är att testa att höja volten på nordbryggan som någon här ovan sa. Sen också att kolla med endast en sticka i vilken volt som minnena får nu.
Behöver de nya minnena en högre volt?

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666
off-topic:
Du har redan fått svar från någon annan men jag undrar varför du undrar?
Jordningen är inte det viktigaste när du försöker undvika ESD skador på elektroniken i din dator. Det viktigaste är att man har samma potential som datorn och komponenterna. Det löses enklast med ett ESD armband i datorchassit. I det läget har datorn och du samma potential och du kan rota runt utan att ESD skada komponenterna.

Kommer att köpa en dator i delar inom en snar framtid. Vill inte skada komponenterna

Permalänk
Medlem

De nya och gamla behöver båda 1,9 volt. Det är som sagt samma minne, bara den nyare versionen (annan timing). Tror jag skickar in datorn till komplett så får dom fixa det.