Problem att installera Windows

Permalänk

Problem att installera Windows

Tjenare, för det första vet jag inte riktig om detta är rätt forumdel så känn sig fri, moderator, att flytta trådn till lämplig forumdel.

Mina problem började när jag bytte mitt moderkort och CPU i mitt chassi, från en C2D E6400 på en ASUS P5-B planka till en Athlon Dual Core på en ASUS m3n78-planka. Mina hårddiskar lät jag sitta kvar som de gjort tidigare enligt följande:

200 GB IDE (media, film etc.)
300 GB SATA (3 partitioner; C: en linux-partition och D:)
500 GB SATA (film)

Jag hade vid tillfället windows 7 installerat på C: och allt var frid och fröjd, men efter bytet brät helvetet löst. Först vägrade win 7 att boota (inte så oväntat iofs..) tänkte "okej, vi installerar väl om det då" men icke sa nicke. Då säger windows 7-installationsskivan att det inte går att installera på den partitionen, och att jag ska se i systemloggarna varför. Var hittar man dessa?

Jag tänkte att det är trots allt en beta, vi provar att köra in XP igen. Samma problem där. Tänkte då att det kanske blivit något fel på hårddisken, så sätter i den i en annan windows-dator och formaterar hela till en enda NTFS-partition. Bootar win 7 och får samma resultat. Samma i XP.

Testar med Partition Magic, och den säger att det är error #105, dvs fel i partitionstabellen. Nåväl, kör XP-skivan och chkdsk, fixmbr och fixboot med samma resultat. Har även testat wipe:a-hårddisken ett par gånger, men utan framgång.

Det märkliga är att under allt detta har jag under tiden för detta alltid kunnat köra igång Ubuntu 8.10 liveCD:n och installern där kommer alltid till slutet (vill inte ha det för tillfället, så installerar inte det än).

Jag har googlat mig till förbannelse, och slagit skallen gul och blå i skrivbordet av frustration. Nu vänder jag mig hit, och hoppas att det finns någon med ett uppslag på vad jag bör göra.

Tack på förhand

(PS. Ursäkta eventuella stavfel, mitt HTPC-tangentbord lämpar sig inte för längre texter...)

EDIT: löst problemet, kan ta bort tråden!