Permalänk

ATI OverDrive, säkert?

Hej.

Jag undrar bara om det är säkert att köra "Auto-Tune" på ATI OverDrive? Jag testade en gång men jag stängde av det för att temperaturen höjdes med 10 grader efter en minut när den höll på att klocka.

Permalänk
Avstängd

Helt normalt..likadant när jag körde det på mitt kort.Tempen går upp mycket mer än så när du spelar så kör på

Visa signatur

ASUS Maximus III Formula || Intel i5-760@4.0Ghz || Noctua NH-D14 || Gigabyte GTX480 || 2x1TB sataIII raid0 || Corsair Dominator 1600Mhz@1800Mhz || Sound Blaster X-Fi Titanium - Fatal1ty Champion Series || Corsair HX850W || Logitech Z-5500 || AOC 619VH 26" || Obsidian 800D || Logitech G19 || Razer Copperhead 3G ||

Permalänk

Ok. Tack för svaret, men sänks den igen när auto-tune har gjort klart sitt?

Permalänk
Medlem
Permalänk

Sådär, jag har auto-tunat nu, gick upp till 60 som max medans den klockade, men efteråt sänktes det till 37-40~ (hade 34-36~ före klockningen). Den ökade memory clock från 900 till 1150 och core clock från 580 till 690, det gick bra.

För fan, gick in i ett spel för att testa, det är små fyrkanter över hela skärmen som blinkar grönt och rött. Vad tror ni kan ha hänt?

Ok, klockade ner den till original hastigheten, det försvann. Tur det, inte en chans att jag ger mig på det programmet igen.

Permalänk
Medlem

jag brukar göra så att när man använder sig av AutoTune låter jag den göra sitt jobb o sedan klockar jag ner några snäpp så man är på den säkra sidan. Tycker det funger mycket bra på mitt kort iallafall

Visa signatur

http://www.tomasnilsen.se
[Stationär] 4790K ,16Gb Corsair XMS3, Samsung 850 500GB, R4, ASUS 1080 STRIX, Samsung S27A850T, EVGA G2 |[Bärbar] HP Spectre 13 [Kamera] Fuji XT-1, XT-10, [objektiv] 35 1,4, 18-55 2,8-4, 55-200, 27 1,8 [Blixtar] Nissin 622, Dörr 160x3 Mobil Nexus 5, Lumia 920, OPO 3T, iPhone5s

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sorkenlol
Sådär, jag har auto-tunat nu, gick upp till 60 som max medans den klockade, men efteråt sänktes det till 37-40~ (hade 34-36~ före klockningen). Den ökade memory clock från 900 till 1150 och core clock från 580 till 690, det gick bra.

För fan, gick in i ett spel för att testa, det är små fyrkanter över hela skärmen som blinkar grönt och rött. Vad tror ni kan ha hänt?

Ok, klockade ner den till original hastigheten, det försvann. Tur det, inte en chans att jag ger mig på det programmet igen.

Det är inte farligt om inte tempen går högt. Dem kallas artefakter som kommer vid hög temp eller vid clockning då man inte gett mer ström tror jag. Testa dig fram sj, kör där det inte kommer rutorna. Sänk främst minnenen.

Visa signatur

//ATI Radeon Powercolor Hd4870 1Gb /
Intel C2D e8500 @ 4167 Mhz / Lappad TRUE+Noctua / Crucial pc-8500 2x2Gb /
Asus P5Q / Corsair 650W // 3dMark06: 16111 Poäng

Permalänk

Ok. Det kan inte skada kortet? Dem där artefakterna? Jag skulle inte ha råd med ett nytt kort på ett bra tag om något skulle gå fel.

Permalänk
Medlem

Jag skulle nog inte klocka om jag inte hade råd att köpa ett nytt kort om det pajjade.... även fast risken är minimal så är prestandaökningen normalt för liten för att det ska vara värt det IMO.

Permalänk
Medlem

Overdrive är buggigt, mitt kort klarar inte inställningar längre tid i spel, bättre klocka själv på gamla vanliga viset

Sen har x2 korten lite probs med att sätta rätt frekvens vid rätt tillfälle, så låsa genom ett annat programm är fint, förutom när man kollar på dvd eller nått...

Permalänk
Medlem

Grafikkortet innehåller nog antagligen nåt som "stänger av"/nerclockar det om det blir för varmt, så på det sättet borde det inte finnas nån risk med att överklocka, men kortets livslängd förkortas ju såklart när det går varmare..

Visa signatur

http://www.speedtest.fi/se/ - hastighetstest för bredband, 3G-internet, WLAN, grafikkort, processor, hårdskiva, allt på svenska!