Permalänk
Hedersmedlem

Kardinalen i Kreml - Tom Clancy
Kul att läsa lite skönlitteratur mellan all facklitteratur som man läser....

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

fortfarande the dirt som är min senast lästa bok..

ska snart börja läsa en ny ja fick idag:p
skriven av en rätt känd väldigt hotad person

Permalänk
Medlem

'Nattvakt' av Kit Whitfield.
"När 99.6% av befolkningen är monster
och 0.4% som vi
är det vi som är monster."

Intressant upplägg, men lite svårt att leva sig in i och känna sympati för huvudpersonens huvud (är en lite mentalt skadad kvinna).

Helt klart läsvärd, hursomhelst.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk

The Audacity of Hope - Barack Obama

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Atheist universe - David Mills

Riktigt bra bok, rekommenderas!

Permalänk
Medlem

Ondskan för kanske 10 gången, alltid lika bra. Riktigt bra bok, riktigt dålig film.

Visa signatur

[Dator]: Asus-N56VM-S4034V ¤ [SSD] Intel-520-Series-240GB ¤ [Youtube - Fys]: ¤ Rygg & Bröst ¤ Mage & Triceps
[Graveringar]: ¤ Angel ¤ Devil + Tribal ¤ Dragon ¤
[Recensioner]: ¤ 3R System R201 ¤ Acousticase ¤ Colorsit ATX8010-A43 ¤ Lian Li PC7 SE ¤ Ultra X-Connect 500W ¤

Permalänk
Medlem

Into thin air skriven av jon Krakauer som handlar om en tragedi då 8 människor omkom på mount everest topp 1996. Rekommenderas, det är inte en bok som får en att vilja bestiga berg.

Visa signatur

Amiga 500, Vampire 500 V2
Pentax K-1, Ricoh GR III, Dji Mini 2

Permalänk
Medlem

Men läser de flesta här verkligen 'dokumentär'böcker? *zzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz*
Var är alla hälsosamma eskapister?

Just färdig med: The Blade Itself - Joe Abercombie.

Cynisk, dråplig, självironisk (och brittisk) humor- riktigt bra!
Engelsmän har jag inte så mycket till övers för generellt, men de har bäst humor.

Edit. Apropå självironisk, lägg märke till vad jag läste senast
Edit2. Näst senast

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

nån som kanske kan ge ett bra tips för en icke-van-bokläsare om hur man ska hålla motivationen uppe för att läsa igenom en hel bok?
Nästan alla böcker ja påbörjat läsa så har jag typ glömt bort den / slutat läsa efter 25-50% av boken, för att jag inte orkat ta upp den igen.. även fast böckerna jag läst varit hyfsat intressanta..
Jag gillar förövrigt skräck.. nånting som ständigt är intressant.

Senaste bok jag läst, och slutade läsa mitt i, var (glömt namnet) boken med stephan king där en tjej skogs-vandrar i nån stor park med sin mamma och bror.. och tappar bort sig i skogen... anledningen att jag inte orkade ta upp den efter några dagar var för att det blev för utdraget och hände inte direkt något spännande så långt jag läste.

Så hur ska jag bära mig åt? vill gärna läsa böcker, men finner inte intresset / motivationen =(

Visa signatur

| Win7 x64 | Intel i2500k | P67A-C45 | 2x4GB DDR3 | Asus Geforce GTX570 DCII | 650W |
www.twitch.tv/leeftv

Permalänk
Medlem

I min erfarenhet 'kommer man in i' en bok efter ett tag, eller så gör man det inte tack vare att den är bibliskt tråkig eller har osympatiska huvudkaraktärer.

När man kommit in i den går man på autopilot mer eller mindre: man vill veta vad som händer, man ser fram emot att läsa.

Men jag vet inte hur folk som normalt inte läser och aldrig har gjort tänker/känner.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Inaktiv

Absolut jag har en lösning.
Jag var i exakt samma sits förra året. Innan dess hade jag aldrig velat läsa konstant i en bok. Detta berodde på någonting..
Jag tänkte på detta och insåg att nästan alla böcker jag tidigare läst var böcker jag i skolan var "tvungen" att läsa.. Böcker som egentligen jag inte var intresserad av.
Så för mig så var en stor del att faktiskt fråga vilka böcker skulle jag vilja läsa?
Jag gick in på amazon.com och sökte och sökte och beställde nån stephen king bok jag aldrig läst, andra ämnen jag var intresserad av..
Bara denna del gjorde läsningen till en helt annan grej för mig.

Den andra delen är hur man faktiskt läser. Jag kunde tidigare läsa saker och inte riktigt fatta eller komma ihåg vad jag hade läst. Jag trodde detta var så alla läste. Men jag läste på ett sätt som gjorde att jag inte förstod riktigt. Läser man riktigt bra så är det som att titta på en film. Så gillar man film så gillar man att läsa, i min bok=). Jag var alltså tvungen att lära mig läsa på detta sätt. En stor del är att kunna visualisera det du läser. En annan lika viktig del är att kunna behålla fokuset på orden på sidan och röra ögonen i ett lagom tempo, så att du är medveten om bilderna orden framkallar Samtidigt som du behåller fokus på orden (möjligt att fokuset hoppar fram och tillbaka väldigt snabbt istället för samtidigt).

Det sättet jag lärde mig att börja behålla fokuset var att skita i all den där "speed reading" tjafset och börja läsa böcker för att det är kul att läsa varje ord. Jag började istället titta bokstavligt talat i mitten på varje ord, försöka se bokstäverna helt klart, allt fokus på mitten av ordet, nästan titta på hur bokstäverna se ut. Detta är för att "tvinga" digsjälv ha fullt fokus på texten, då är det omöjligt att tänka på annat (vilket definitivt förstör en läsupplevelse en hel del).

I början kan det vara rätt svårt att hålla fokus på detta sätt, samtidigt så blir du bättre och bättre. Ju bättre du blir ju snabbare kan du flytta fokuset mellan orden. När denna del av läsningen börjar sitta så kan du börja fokusera på bilderna som kommer automatiskt (från denna "titta mitten av ordet" fokus). Då lär du dig att observera och tillockmed hålla kvar bilderna/filmen som kommer till ditt inre öga. När du börjar bli allt mer medveten om denna inre film (samtidigt som du har fokus på mitten av orden "formen på bokstäverna") så kan du tillockmed börja panna med kameran i en scen i huvudet, om 2 personer står på en gata så kan du låta kameran (i ditt inre öga) långsamt zooma in, lägga till bakrundsljud etc etc etc.

Ju bättre du blir på dessa 2 delar, ju mindre kommer du kunna tänka på annat och ju mer absorberad blir du i din läsning.
Du kommer så småningom in i "the zone" där läsning blir som att se på en film och då har du en jääävligt lång film att se vilket är vad som gör böcker så coola!

Jag hade innan förra året inte läst mer en en handfull böcker över 300 sidor, och aldrig läst mer än 1-3 månader i streck för att inte läsa nån bok på ibland år. Nu efter jag lärt mig läsa på ett underhållande sätt har jag läst flera böcker över 300 det senaste året på engelska och läst några över 600 och läser en nu på 1100 sidor och jag VILL fortsätta läsa. Så jag antar att jag knäckt koden för mig åtminstone, jag önskar dig lycka till

Permalänk
Medlem

Just nu är jag halvvägs igenom "What you bleed - the saga of Guns N' Roses". Rekommenderas varmt för alla som vill ha en inblick, fans och alla andra som vill ha en stundtals riktigt rolig och dirty read.

Mvh

Visa signatur

Lenovo Legion Y540-17-IRH med: 17.3" 144Hz skärm | Intel I7 9750H | 32GB DDR4-2667 CL16 | GTX 1660TI 6GB | 2TB Crucial P2 NvME Boot + 2TB SSD Lagring

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maxkill
<text>

Stämmer mycket väl in på mig också, tror jag hann bli 24 innan jag började läsa igen, just för att man var tvungen att läsa "skräp" i skolan.
Bra story.

Det har varit för mycket festande och för lite jobbande på sistone så jag har bara läst en bok nu.

Oavgjort i Två Krig, Finland - Sovjetunionen 1939-1944 av Harry Järv
ISBN: 978-91-631-9273-9

Citat:

Samspelet mellan tre karriärer har gjort Harry Järv till en levande legend.
Harry Järvs första karriär nådde sin höjdpunkt när han, som 22-årig krigsveteran med bortsprängd fot, belönades med frihetskors och medaljer. I denna bok beskriver han noggrant sina uppdrag som patrulledare vid fronten i FJärrkarelen och vi får tillgång till många av hans egna fotografier. Boken kommer att räknas till en av de klassiska skildringarna av krigets vardag! Utöver detta får vi ta del av hans forskning om hur det var möjligt för lilla Finland att bevara sin ställning som fri nation genom att utkämpa två oavgjorda krig mot Sovjetunionen. För svenska läsare ökar bokens värde ytterligare genom att Jan Linder inflikar med förklaringar till Sveriges ofta missförstådda politik gentemot Finland under kriget.
Harry Järvs andra karriär var den engagerade humanistens. Den förde honom till positionen som biträdande riksbibliotekarie vid Kungliga Biblioteket och gav honom ett rykte som stridbar polemiker, alltid kämpande med blanka vapen. I denna bok får vi prov på Järvs polemiska kraft, bland annat i form av vältaliga inlägg i den i Finland eldfängda debatten om landets krig, föranledd av president Kekkonens servila inställning till Sovjetunionen.
Harry Järvs tredje karriär inledde han vid 80 års ålder som inspiratör till den uppskattade filmen Framom Främsta Linjen Han har genom denna film på senare tid också vunnit en ny publik genom att resa runt i Norden och föreläsa om ledarskap under psykisk press.

Den var inte lång, den tog inte läng att läsa, men ack vad bra den var! Filmen rekommenderas förövrigt också.
Rekommenderas!

Nästa bok är påbörjad och kommer kanske att intressera många av er. Svenskarna vid Jandeba, svenska frivilligkompaniet 1942-44.

Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tobbe Nukem
Stämmer mycket väl in på mig också, tror jag hann bli 24 innan jag började läsa igen, just för att man var tvungen att läsa "skräp" i skolan.
Bra story.

Man tackar .. Jo jag hann bli 24 också =), är 25 nu..

Permalänk
Medlem

Senaste boken jag avslutade var nog kanske "Everything is under control: Conspiracies, cults and coverups" av Robert Anton Wilson. Titeln beskriver nog boken ganska bra, det är en encyklopedi över diverse sekter och konspirationsteorier, med mycket RAWs humor. Något utdaterad på vissa ställen, kanske, men helt klart intressant ändå.

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Medlem

The Giver, riktigt konstig bok..

Visa signatur

Vattenkylt SilverStone FT02B, i7 2600k, Asus P8Z68 Deluxe, Corsair AX 850W, Corsair 16GB VENGEANCE BLUE, Asus GTX 570 SLI, Asus Xonar Essence STX, OCZ Vertex2 60GB, WD Black 1TB, 2x WD Green 2TB, 2x Seagate 500GB.

Permalänk

Alarm i Atlantvallen av Bertil Stjernfelt
ISBN: 91-974384-9-9

Citat:

Det var fältmarskalk Erwin Rommel som myntade uttrycket "den längsta dagen" om den förväntade allierade landstigningen i Normandie, en dag - som när den väl kom - verkligen skulle bli den längsta för såväl de tyska försvararna som de allierade trupperna. I denna bok får vi för ovanlighetens skull försvarssidans syn på invasionen. Även om vi får följa med de allierades förberedelser, är vi framför allt med om hur tyskarna förberedde sig inför en landstigning man visste skulle komma men inte visste var och när den skulle genomföras. Vi får läsa om hur Atlantvallen befästes, vilka artilleripjäser som fanns och hur de placerades in i betongbunkrar. Vidare vilka olika bunkertyper det fanns, stora som små, och vi får lära oss vilka förband ur armén, marinen eller kustartilleriet som svarade för olika delar av kustförsvaret och om kvalitén på dessa förband.

Klart läsvärd, speciellt roligt är att författaren själv besökte Atlantvallen 1949 och således en mängd fotografier från tiden före "städandet" hade börjat. Blast from the past helt enkelt.
Rekommenderas.

Svenskarna vid Jandeba - Svenska Frivilligkompaniet 1942-1944 av Nicolas von Schmidt-Laussitz
ISBN: 91-974775-4-0

Citat:

Under nästan 1000 dagar, från januari 1942 till vapenstilleståndet i september 1944, tjänstgjorde över 400 svenskar i Svenska frivilligkompaniet. Under drygt två år låg kompaniet i främsta linjen vid ödemarksån Jandeba på Svirfronten i Fjärrkarelen. Sommaren 1944 deltog Frivilligkompaniet i Nordens största fältslag vid Tali-Ihantala.

Med hjälp av ett omfattande arkivmaterial från Krigsarkivet i Stockholm, interjuver med svenska krigsveteraner och befintlig litteratur i ämnet har svenskarnas tid vid Jandeba 1942-1944 för första gången kunnat beskrivas i detalj. Läs om djärva frontframflyttningar, spännande patrulföretag, våldsamma försvarsstirder och bråd död, men också om kamratskap och frontlivets små glädjeämnen.

Citat:

- Har du hört om striderna hos rikssvenskarna?
- Ja, fy satan, det var nog hårt.
- Säga va` man vill om dom där rikssvenskar, men dom är nog satans bra krigare.
- Ja, jag har krigat i två krig nu, men jag aldrig sett modigare karlar. Dom är int` rädda för någe` i helvete`.

Samtal mellan två finska soldater, som avlyssnades av chefen för Svenska frivilligkompaniet på ett granatkastarförbands telefonlinje i maj 1942.

Suverän bok, verkligen ingående information om dittan och dattan. Här hittas mera information om Svenska Frivilliga.
Rekommenderas!

Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065

Permalänk
Medlem

Jag förutsätter att ljudböcker också räknas?

I så fall var den sista "Men inte om det gäller din dotter" av Jan Guillou, innan dess "Madame Terror" av samma författare.
Spännande och lättkonsumerade politiska thrillers bägge två. God underhållning i mitt tycke.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Olegh
Spännande och lättkonsumerade politiska thrillers bägge två. God underhållning i mitt tycke.

Där håller jag med, även fast jag inte läst "Men inte om det gäller din dotter" ännu. Borde nästan skaffa hela Hamilton-serien. Bara för att.

Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065

Permalänk
Medlem

White Line Fever - Lemmy

Visa signatur

LOL! Check this out! :)

Permalänk
Medlem

Before they are hanged och
Last argument of kings - Joe Abercombie. De två uppföljarna till The blade itself.

(potentiell spoilervarning)

Vad säga? Well, humorn försvann till större delen ju längre man kom, och mot slutet var de karaktärer man inte förlorat sympatin för helt döda eller döende. Man kan sammanfatta slutet med 'allt gick åt helvete'. Inte riktigt i sync med första boken tycker jag.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Här är några från det senaste halvåret.

The voice of the night - Dean Koontz Sådär, bra att det inte var något övernaturligt tjaffs med. Ganska bra och djupa personlighter fast förutsägbar handling.

Robert Edwards - Finska vinterkriget
Bra och intressant för att vara en faktabok, föredrar dock Okönd Soldat alla gånger. Finns det någon annan bok som liknar Okänd Soldat? Behöver inte handla om finska vinterkriget/fortsättningskriget.

Khaled Hosseini - Flyga drake
Mycket bra och rätt orginell historia. Trovördiga karaktärer.

Jules Verne En världsomsegling under havet
Jules Verne Den hemlighetsfulla ön
Bara för att

Starship troopers

EDIT: "Madame Terror" är nog den bästa ur Hamilton-serien enligt mig, nog för att den inte handlar om herr Hamilton själv så mycket.
Fattar inte varför jag läste dem men det var ju ett tag sedan.

Permalänk
Medlem

Steven D. Levitt, Stephen J. Dubner - Freakonomics
En bra bok om konstig statistik, rekommenderas om du gillar lite "udda" fakta

Aravind Adiga - The White Tiger
Handlar om en indisk mans liv. Intressant, men inte jättespännande.

Visa signatur

Q6600/4GB/8800GT | Macbook Pro | iPhone 3G | D3100

Permalänk
Medlem

Läste ut Ett land i gryningen av Dennis Lehane för några dagar seden. Mycket bra bok, rekommenderas verkligen. Ska börja läsa Neuromancer nu.

Permalänk

Balaklavasyndromet av Hodder Stjerswärd
ISBN: 91-87184-67-2

Citat:

Chefens order ifrågasattes inte av Lätta Brigaden vid Balaklava under Krimkriget. Oförväget red man döden till mötes. Det stolta kavalleriförbandet förintades.
Hur kunde det ske? Vilka var katastrofens orsaker?
Oklar ordergivning, underskattning av motståndaren, bristfälligt underrättelseunderlag och fantasilöst genomförande är några av dessa. Lägg därtill vad man brukar kalla bristande "personkemi" ledande chefer emellan, och det var bäddat för katastrof.

Författaren anser att dessa negativa faktorer tillsammans bildar ett syndrom, som han vill benämna Balaklavasyndromet, och han visar på att ett sådant syndrom också har legat bakom andra "grandiosa militära misslyckanden". Han tar här upp tre flagranta fall, vilka, liksom fallet Balaklava, ägnas ingående studium vad avser orsak och följer.

De tre fallen är
Little Bighorn den 25 juni 1876, då en amerikansk kavalleribataljon nedgjordes till sista man av indianerna i Montana, samt två fall från andra världsskriget: Operation Goodwood i Normandie i juli 1944 samt Operation Market Garden i september samma år - en luftlandsättningsoperation av gigantiska mått med bron vid Arnhem som slutligt mål - "En bro för mycket".

Synnerligen läsvärd, speciellt intressant för min del var naturligtvis orsakerna till misslyckanden vid Operation Goodwood och främst Operation Market Garden. Den fick även upp mitt intresse för lite äldre slagfält. *suck* More books to get.
Rekommenderas!

Gustaf Mannerheim och de vita emigranterna av Leonid & Marina Vlasov
ISBN: 978-951-50-1653-9

Citat:

C.G.E. Mannerheims liv kan inte förstås utan Ryssland. Nikolajevska kavalleriskolan och den kejserliga ryska armén gav en grund för hans livgärning. I S:t Petersburg tillägnade han sig arsitokratins livssyn och knöt vänskapsband som varade livet ut.
Mannerheims ryska korrespondens fortsatte aktivt ännu länge efter de båda världskrigen. I breven stöter man på sådana storheter i rysk historia som P.N. Wrangel och den underjordiska motståndsrörelsens ledare J.K. Miller. Till och med tronpretendeten Vladimir Kirillovitj kontaktade honom, liksom generalen, greve Ignatjev som själv blivit KGB-agent.
Mannerheim nämnde inte om sina ryska kontakter i memoarerna. Troligen därför har de ryska banden i hans liv förblivit okända som en del av hans även annars hemlighetsfulla privatliv.

Mycket nytt, mycket nytt. Vet inte riktigt vad annat det finns att säga. Är man intresserad av Mannerheim så är den klart läsvärd, men ha i beaktande att man skall ha lite koll på personen innan man ger sig in i den här boken.

Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tobbe Nukem
Balaklavasyndromet av Hodder Stjerswärd
ISBN: 91-87184-67-2

Synnerligen läsvärd, speciellt intressant för min del var naturligtvis orsakerna till misslyckanden vid Operation Goodwood och främst Operation Market Garden. Den fick även upp mitt intresse för lite äldre slagfält. *suck* More books to get.
Rekommenderas!

Gustaf Mannerheim och de vita emigranterna av Leonid & Marina Vlasov
ISBN: 978-951-50-1653-9

Mycket nytt, mycket nytt. Vet inte riktigt vad annat det finns att säga. Är man intresserad av Mannerheim så är den klart läsvärd, men ha i beaktande att man skall ha lite koll på personen innan man ger sig in i den här boken.

Wow jäklar vad du måste läsa mkt, imponerande ^^ du borde delta i en quizshow om dessa krigen etc

Permalänk
Medlem

Har nyss fått hem "Landet Utanför" av Marcus Birro, så den ser jag fram emot att börja läsa

Permalänk
Medlem

Har lyssnat de två första delarna i Guillous Hamilton serie, Coq rouge och Den demokratiske terroristen. Helt okej böcker som fortfarande känns relevanta. Perfekt på tåget eller liknande.

Har även nyligen avslutat Platons Staten.

Permalänk
Medlem

Dennis Lehane - Patient 67

Bättre än jag trodde den skulle vara.

Dean Koontz - Phantoms
Ja, den var dålig. :roll:

Permalänk
Medlem

Naomi Novik - Empire of Ivory