Permalänk
Medlem

Switch eller Router

Hej, tänkte jag skulle göra ett gigabit nätverk mellan dessa enheter.

Två datorer
En PS3:a
Ett Xbox 360
En Logitech Squeezebox

Hur gör gör det på bästa sätt men switch eller router? Har fram tills nu gjort det med en Belkin PreN som jag kört trådbundet. Men vill ha 1000/mbit mellan allt eftersom att jag streamar allt från datorn så vill jag att det ska flyta på...

Mvh
William

Permalänk
Medlem

Frågan är om du behöver router.
Får du flera IPn från ISP? Om inte måste du routing.
Har du annan brandvägg/säkerhet mot nätet nu?

Alla Gbit-routers har annars Gbit switch internt, men inte Gbit throughput genom routern (såklart). LAN brukar alla ha Gbit, dock har inte alla det på WAN.
Hade inte din gamla Belkin Gbit-switch?

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Medlem

Ingen anning har iallafall comhem 24/8.

Den enda brandväggen jag har nu är Windows egna + den i routern då.

Så jag har förstått det så har min router bara upp till 100mbit-switch.
Det här var den infon jag hittade:

* 1 x nätverk - Radio-Ethernet
* 4 x nätverk - Ethernet 10Base-T/100Base-TX - RJ-45
* 1 x nätverk ( WAN ), 1 x nätverk ( WAN )
* 4 x nätverk - Ethernet 10Base-T/100Base-TX - RJ-45
* 1 x nätverk - Radio-Ethernet

Källa: http://www.ciao.se/Belkin_Wireless_Pre_N_Router_Tradlos_route...

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bladman
Ingen anning har iallafall comhem 24/8.

Den enda brandväggen jag har nu är Windows egna + den i routern då.

Så jag har förstått det så har min router bara upp till 100mbit-switch.
Det här var den infon jag hittade:

* 1 x nätverk - Radio-Ethernet
* 4 x nätverk - Ethernet 10Base-T/100Base-TX - RJ-45
* 1 x nätverk ( WAN ), 1 x nätverk ( WAN )
* 4 x nätverk - Ethernet 10Base-T/100Base-TX - RJ-45
* 1 x nätverk - Radio-Ethernet

Källa: http://www.ciao.se/Belkin_Wireless_Pre_N_Router_Tradlos_route...

jodu rönningebo, btw vart ??

har för mig att comhem bara delar ut en idag, men jag kan mkt väl ha fel, enklast är väl att bara vänta på och se efter själv.

så du har en router redan ? right, 100Mbit är vad den är specifierad för, sen vet man ju inte om den faktiskt klarar det.

Permalänk
Medlem

Storskogsvägen

Okej, har ingen anning som sagt, hur menar du vänta och se om min IP-adress ändras eller vad?

Jo, kanske köpa en ny router istället då, vad är fördelen med en switch då gentemot en router?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bladman
Storskogsvägen

Okej, har ingen anning som sagt, hur menar du vänta och se om min IP-adress ändras eller vad?

Jo, kanske köpa en ny router istället då, vad är fördelen med en switch då gentemot en router?

jasså där borta själv på bergsvägen

Fördel är väl att den du kan använda bra många fler datorer om du nu bara för en IPadress, eget privat nätverk etc..(fler får internet mao om du vill att fler än x datorer ska ha internet medans din ISP bara ger n adresser)

Routern är ju en switch egentligen, bara att mellan WAN("internet") och dina datorer sitter en mjukvara som håller koll på vart allt ska osv..

Alltså om du bara ska fildela i ditt lan, nätverk vill säga kommer inget att flaskhalsas då det är en switch..

wan/internet>> router/mjukvara >> switch >> datorer

Kinda like that

Permalänk
Medlem

Okej, tufft

Okej, så hastighetsmässigt så spelar det ingen roll om jag kör router eller switch?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bladman
Okej, tufft

Okej, så hastighetsmässigt så spelar det ingen roll om jag kör router eller switch?

tufft vettefan:p

Nej vare sig mot internet eller nätverket.

Sålänge den kan switch faktiska 100Mbit, oftast stämmer ju inte detta, hur det är i din router vet jag inte men de ska finfint iaf.

edit:
Tänk bara på att din router är 100Mbit, så vill du ha Gbit är det en ny router eller en ny riktigt GBswitch du måste införskaffa såklart.

Permalänk
Medlem

Någon som vet wan-lan throughput på belkin pre-n routern?
Sökt och sökt men hittar inget vettigt.

Visa signatur

http://www.mobilabredband.se/ Forum för mobilabredband.

Permalänk
Medlem

frågan om du ska köra en Router eller Switch är ganska ologisk om du kör på hemma nivå.

Då det vi pratar om som Router i vardagsspråk är en ISR (Integrated Service Router). Som då är en Router, Switch, DHCP server och allt annat bekvämt ihoppbyggt.

Så frågan är då om du vill ha internet eller inte. Vilket du förmodligen vill, Så du ska köpa en ISR (router i folkmun) med Stöd för GBIT-LAN trafik.

Visa signatur

Nätverkstekniker, home@/r/networking.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bladman
Hej, tänkte jag skulle göra ett gigabit nätverk mellan dessa enheter.

Två datorer
En PS3:a
Ett Xbox 360
En Logitech Squeezebox

Hur gör gör det på bästa sätt men switch eller router? Har fram tills nu gjort det med en Belkin PreN som jag kört trådbundet. Men vill ha 1000/mbit mellan allt eftersom att jag streamar allt från datorn så vill jag att det ska flyta på...

Mvh
William

Vad jag läst så har Xbox 360 och Squeebox inte gigabit stöd, och de kan du inte uppgradera nätverkskorten i. Så det är helt kört på den fronten. PS3 har gigabit. Dina datorer vet jag inte, du får undersöka.

Om du inte stör dig på att ha en extra pryl så köper du en 5-portars gigabitswitch bara. Kopplar in 4 enheter och kopplar femte kabeln till nuvarande router. På routern kopplar du den sista apparaten, den som kommunicerar minst av de 100mbit/bundna enheterna.
Är det så att du verkligen måste ha maxhastighet utan att andra datorers kontakt med internet påverkar det så får du köpa en 8-portars switch.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Switch är väl den bästa lösningen eller?

Men om jag inte får mer än en IP-adress från comhem så måste jag ha en router eller? Någon som har koll på vad comhem skickar ut till sina kunder med 24/8 mbit?

Har kollat lite på routers denna har ju inbyggd gigabitswitch: http://www.webhallen.com/prod.php?id=85116

Sen finns det ju D-link DIR-655 som fått vassa recensioner.

Bryr mig ju inte om den trådlösa prestandan utan vill ha den som klarar gigabit trådbundet bäst. Fast det kanske är bättre att ha en lös switch?

Blev lite rörigt hoppas ni förstår och kan svara på mina frågor, men för att sammanfatta det hela så ser det ut såhär:

Dator 1 och PS3 ska ha 1000mbit. Squeezebox och 360 klarar sig med 100mbit och den sista datorn kan köras trådlöst.