Hur ställa in standardfont Word 2007

Permalänk
Medlem

Hur ställa in standardfont Word 2007

Hej!

Hur ställer man in så att Calibri inte är vald som Standardtext i Word -07?
- Vill ha Themes New Roman istället, som det var i Word 2003...Går det att fixa?
Skulle även vilja veta hur man ställer in så att textstorlek 12 blir vald som standard och inte 11 som det är nu.

Vänligen
Ampoas

Permalänk

Om du öppnar Teckenfönstret, som t.ex kan nås om du högerklickar på en text du skrivit (med rätt formatering, dvs Times New Roman 12pt) >Tecken... Så finns det en knapp längst ner till vänster i fönstret som heter "Standard..."
Där tror jag att man ska kunna fixa det!

Visa signatur

AMD Ryzen 1800X 3.6 GHz | NVIDIA GeForce GTX 1070 8GB | 64 GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 PC19200/2400MHz CL14 4x16GB | Win 10 Pro

Permalänk
Medlem

Tack!

Du trodde helt rätt. Det var där man fixade det.

Perfekt

Permalänk
Medlem

Har då en liknande fråga.

Varje gång jag startar Word så väljer den "Format" med ett radavstånd som är dubbla mot vanligt.
Måste gång på gång trycka på den brevid för att få det normalt.

Försökte som Limefruit föreslog men verkar inte fungera...

Alltså, första rutan (där det står Normal) har två rader när man trycker "Enter" för ny rad.
Anra rutan (Där det står Inget av...) har så man vill ha det, man trycker "Enter" och markören hamnar under den rad man skrev på.

Detta retar gallfeber på mig.

HUR ändrar jag standardformatet?
För jag får det inte fungera som jag vill det genom Limefruit sätt, eller så gör jag något fel.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Knashatt
Har då en liknande fråga.

Varje gång jag startar Word så väljer den "Format" med ett radavstånd som är dubbla mot vanligt.
Måste gång på gång trycka på den brevid för att få det normalt.

http://pici.se/pictures/zQJxUtYnZ.png

Försökte som Limefruit föreslog men verkar inte fungera...

Alltså, första rutan (där det står Normal) har två rader när man trycker "Enter" för ny rad.
Anra rutan (Där det står Inget av...) har så man vill ha det, man trycker "Enter" och markören hamnar under den rad man skrev på.

Detta retar gallfeber på mig.

HUR ändrar jag standardformatet?
För jag får det inte fungera som jag vill det genom Limefruit sätt, eller så gör jag något fel.

Hej
Vet inte hur man lägger till en "Bild" här men ska försöka att förklara...
öppna World, klicka på högersida vid "stycke" för att få upp dialogrutan
ändra under "indrag" till 0 både vänster och höger, ändra under "avstånd" till 0 både före och efter....Radavstånd "enkelt" glömde jag..

Visa signatur

Hubbe

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Knashatt

HUR ändrar jag standardformatet?
För jag får det inte fungera som jag vill det genom Limefruit sätt, eller så gör jag något fel.

C:\Program Files\Microsoft Office\Office12\1053\QuickStyles\Default.dotx är standardmallen. Öppna, gör dina val och spara som:Word-mall. Kan vara lite krångligt att ersätta standardmallen om du vill bli av med problemet för gott, då användare inte ska in och skriva i program-mappen.
Standardplats för din egen samling av mallar är C:\Users\Användarnamn\AppData\Roaming\Microsoft\Mallar.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hardware guy
C:\Program Files\Microsoft Office\Office12\1053\QuickStyles\Default.dotx är standardmallen. Öppna, gör dina val och spara som:Word-mall. Kan vara lite krångligt att ersätta standardmallen om du vill bli av med problemet för gott, då användare inte ska in och skriva i program-mappen.
Standardplats för din egen samling av mallar är C:\Users\Användarnamn\AppData\Roaming\Microsoft\Mallar.

Försökte med detta.
Har fått ändrat C:\Program Files\Microsoft Office\Office12\1053\QuickStyles\Default.dotx till att bli som jag vill.

Dubbelklickar jag igång den så startar Word exakt som jag vill ha det.
Men startar jag Word riktigt (alltså via startmenyn) så är det fortfarande lika fel som vanligt, dubbla radavstånd.

Som du märker är det anorlunda färger/fonter mellan dom två olika alternativen.
Frågan är vilken mall den egentligen startar upp som standard alltså.

Blir verkligen galen på detta. Vad tänkte MS på när dom gjorde detta? 99% vill ha normala radavstånd, inte dubbla. Varför har dom då dubbla som standard?

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem

Det är ju inte dubbla radavstånd egentligen utan ett avstånd mellan olika stycken på samma sätt som om du har två <p>text</p> i (x)html. Dock så får du vanlig radbrytning om du trycker shift-enter istället för enter.

Har du kommit på hur det fungerar med mallarna än? Det var ju ett tag sedan tråden var uppe.

Ska titta lite på mallarna själv när jag kommit mig för att installera Office på den här burken. Kört OpenOffice ett bra tag nu efter att jag skrotade Office97... Dock känner jag mig nödgad att byta tillbaka eftersom det finns ett antal saker med OO som förpestar min tillvaro. Inte så mycket för att jag egentligen är värst sugen, men vad gör man när det inte fungerar smidigt att samarbeta med andra... Install-base brukar visst vara ett begrepp i sammanhanget.

Permalänk
Medlem

Nej, jag har inte löst det.
Har samma problem fortfarande och det retar gallfeber på mig.

Överväger nästan att gå tillbaka till Word 2003 enbart på denna saken.

EDIT:
Har nu ÄNTLIGEN fått så att varje gång jag startar Word så laddas C:\Program Files\Microsoft Office\Office12\1053\QuickStyles\Default.dotx in automatiskt!!!

MEN!!! Nu är inte första valet på som standard, alltså, det är fortfarande dubbla radavstånd så jag måste ÄNDÅ trycka på första valet för att få enkelt radavstånd. Alltså samma som innan...
GAAAA!!!!

EDIT2:
Nu har jag äntligen löst det. Var lite märkligt sätt att gå tillväga.
Först ändrade jag som sagt C:\Program Files\Microsoft Office\Office12\1053\QuickStyles\Default.dotx på ett sådant sätt jag ville ha det.
Sedan när jag startade Word så fick jag gå till Ändra Format -> Formatuppsättning -> Word2007.
Sedan stänga Word, och då frågade den om jag ville spara Default.dotx och valde då ja.

Nu när jag startar Word 2007 så är första aleternativet fortfarande "Normal" (som normalt är dubbla radavstånd) men det ÄR enkla radavstånd.

Nu kan jag äntligen klistra in text från tex denna ruta och rättstava och få allt på en sida då varje rad är just en rad och inte dubbla...

ÄNTLIGEN!!!!!!!!!!!

EDIT3:
Fan i helvete vad trött jag blir på skiten.
Nu blev all rättstavning på engelska... Fick hålla på med att ändra default rättstavningspråk och tillslut var svenska det som var rätt.
Men nu är det samma skit igen, går helt enkelt inte få att den startar med enkelt radavstånd.

Förstår helt enkelt inte varför dom inte kan lösa detta lättare... GAAA!

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem

Om ni vill att Word 2007 ska använda samma typ av mall som Word 2003 använder beskriver följande sida hur ni ska göra.

Visa signatur

Hail Kings. The new Kings. Stronger than all.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Knashatt
Nej, jag har inte löst det.
Har samma problem fortfarande och det retar gallfeber på mig.

Överväger nästan att gå tillbaka till Word 2003 enbart på denna saken.

EDIT:
Har nu ÄNTLIGEN fått så att varje gång jag startar Word så laddas C:\Program Files\Microsoft Office\Office12\1053\QuickStyles\Default.dotx in automatiskt!!!

MEN!!! Nu är inte första valet på som standard, alltså, det är fortfarande dubbla radavstånd så jag måste ÄNDÅ trycka på första valet för att få enkelt radavstånd. Alltså samma som innan...
GAAAA!!!!

EDIT2:
Nu har jag äntligen löst det. Var lite märkligt sätt att gå tillväga.
Först ändrade jag som sagt C:\Program Files\Microsoft Office\Office12\1053\QuickStyles\Default.dotx på ett sådant sätt jag ville ha det.
Sedan när jag startade Word så fick jag gå till Ändra Format -> Formatuppsättning -> Word2007.
Sedan stänga Word, och då frågade den om jag ville spara Default.dotx och valde då ja.

Nu när jag startar Word 2007 så är första aleternativet fortfarande "Normal" (som normalt är dubbla radavstånd) men det ÄR enkla radavstånd.

Nu kan jag äntligen klistra in text från tex denna ruta och rättstava och få allt på en sida då varje rad är just en rad och inte dubbla...

ÄNTLIGEN!!!!!!!!!!!

EDIT3:
Fan i helvete vad trött jag blir på skiten.
Nu blev all rättstavning på engelska... Fick hålla på med att ändra default rättstavningspråk och tillslut var svenska det som var rätt.
Men nu är det samma skit igen, går helt enkelt inte få att den startar med enkelt radavstånd.

Förstår helt enkelt inte varför dom inte kan lösa detta lättare... GAAA!

Haha, det är humor det, snacka om mental berg o dalbana. Hoppas du får ordning på det, få saker kan få en fruktansvärt förbannad som datorer.

Visa signatur

Chassi:FD Define S Moderkort:GB Z270 Gaming K3 CPU:i7 7700K Kylare:Noctua NH-D14 Nätagg:EVGA G2 650W RAM:Ballistix Sport DDR4 16GB GPU:Gigabyte 1050ti SSD:Intel 600P M.2 256GB Tangentbord:Func KB-460 MX Brown Mus:Steelseries Sensei Raw Ljud:M-Audio AV40 MK2
OS:Win10 Pro Laptop:MacBook Air M2 Mobil:iPhone 11 Pro Max

Permalänk
Medlem

Kan meddela att nu fungerar det igen...!!!???

Efter omstart av datorn så verkar den numera ladda in det som jag vill.
Ja ja, nu rör jag det inte mer i alla fall. Svenskt rättstavning, enkelt radavstånd.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr. Nobby
Om ni vill att Word 2007 ska använda samma typ av mall som Word 2003 använder beskriver följande sida hur ni ska göra.

Jo, det kom jag på ganska snabbt utan att ha läst den där sidan. Verkar fungera tillfredställande vad det verkar. Får se vilken mall jag kör med i längden, det finns poänger med den nya också så länge man vet att shift+enter ger en normal radbrytning. Radavståndet är inte helt optimalt dock, det är väl 1,15 eller något liknande skumt har jag för mig.

För övrigt anser jag att Calibri bör förstöras.