Idag tog jag ett beslut som kommer ändra mitt liv för alltid

Permalänk
Keeper of the Bamse
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lcars
Jo, nykterister kan dricka emellanåt, det är helnykterister, AKA absolutister, som aldrig dricker alkohol överhuvudtaget.

Den enda källan jag har är wikipedia, vad har du för källa? Jag har alltid tyckt att är man nykterist ska man aldrig dricka. Det är ju som att vara vegetarian men beställa en drivers dog ibland på Shell.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Printscreen
Den enda källan jag har är wikipedia, vad har du för källa? Jag har alltid tyckt att är man nykterist ska man aldrig dricka. Det är ju som att vara vegetarian men beställa en drivers dog ibland på Shell.

Precis, det blir lite dubbelmoral av det hela. Någon som kan leta upp en pålitlig källa?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av akn3
man borde förbjuda alkohol!

skulle alkohol introduceras idag skulle den tok förbjudas direkt. men den har ett stort kulturellt och socialt värde i världen och är en stor del av vardagen och hur man lever idag både på gott och ont.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Nu är det dags för mig att gå vidare.

Anonyma alkoholister kommer jag att sluta gå till. Men jag kommer fortsätta leva nykter, mitt liv som var tidigare vill jag inte ha tillbaka.
Vad har hänt??

Efter att grundligt tänkt genom hur AA fungerar, vad tankesättet går ut på, hur man ska agera som person så kan jag på inget annat sätt se AA som en sorts sekt med "Den stora boken" som "boken med svar".

-Man förväntas kapitulera helt och överge sin egna tro till "sin högre makt".
Gud används mycket, men "så som du uppfattar det". Gud kan vara något så banalt som en sak, solen, vattnet, en kraft.
Gör man inte det fullt ut så fick jag rekommendationen att ändå be till gud varje morgon och kväll, "så kommer din tro till slut". Fullständigt absurt att be till "gud" om och om igen trots att man inte har tro. Jag kallar det för regelrätt hjärntvätt.

Utan tro fungerar inte AA:s program, man måste släppa sin egna tro och lita på någon annan.

-Man blir aldrig frisk.
Alkoholism är en sjukdom som man aldrig blir botad från. Det enda som hjälper om man börjar tvivla är att gå på fler möten tills tron är tillbaka igen. Om man slutar gå kommer saker som "han är väl ute och super igen".

-När jag slutat dricka blir jag ibland "torrfull", och det är ingen rolig upplevelse.
Torrfull??????

Jag kopierar text från en kritisk sida och personen som skrivit detta visar hur det verkligen är som medlem i AA. Läs genom noga, allt stämmer mycket bra. Jag lämnar kommentar i varje stycke:

"Nykterhet" betyder inte "att inte dricka" eller att vara fri från sprit. Istället är ordet laddat med värden såsom en känsla av lugn, tacksamhet, sinnesfrid och acceptans. Motsatsen är "torrfull". Enda sättet att uppnå AA:s "nykterhet" är genom att gå på möten och arbeta med stegprogrammet.
Det stämmer helt. Lugn, tacksamhet till programmet samt sinnesfrid hörs varje möte. Mår man dåligt är man "torrfull".

"Tillfrisknande" betyder, ironiskt nog, att man aldrig blir frisk. Man är ständigt i tillfrisknandeprocessen. Denna upprätthålls förstås genom mötesgående och stegarbete.
Man blir aldrig frisk, nykterheten behålls genom att gå på möten.

Märkligt nog kan en storrökare, på väg att röka sig till döds, ändå anses vara nykter och tillfrisknande om han/hon lever i programmets anda. En ickerökande nykter alkoholist utanför AA anses förmodligen vara "torrfull".
Det är helt i AA:s anda.

"Ödmjuk" betyder att acceptera sjukdomsbegreppet och AA:s lösning.
Se ovan

"Kapitulera" betyder inte att erkänna spritens skadeverkningar i det egna livet och därefter ge upp den. Istället betyder det att ta till sig AA:s program till 100% och "bli villig att göra vadsomhelst".
Det är där jag vägrar, jag vill inte ge upp mitt egna liv och utan att kapitulera går inte AA.

"Förnekelse" borde betyda att man inte ser hur spriten skadar en. Istället betyder det att man inte ser att man är permanent känslomässigt sjuk och torrfull och behöver AA:s program.
Jag har hört ett flertal som levt i förnekelse och " torrfylla" men sedan de släppt taget har de fått sinnesro.

"Spela Gud" betyder att man sköter och styr sitt eget liv som man själv önskar. Inte ett populärt sätt att tänka i AA!
Och återigen, det stämmer precis. Man förväntas släppa taget fullständigt och kapitulera. Eget tänkande ska inte existera.

"Osjälvisk" måste inte vara en dålig sak. Men i AA är det ofta liktydigt med att rekrytera nya medlemmar genom 12-stegsarbete och hjälpa andra alkoholister. Underförstått är detta den bästa formen av osjälviskhet.
Ingen kommentar.

"Föra budskapet vidare till andra alkoholister" borde betyda att man visar andra att det går att sluta dricka. Men i själva verket avses att rekrytera nya medlemmar som ska bli nyktra på AA-vis. "Välkommen till dig som är ny. Du är den viktigaste personen här idag, för utan nykomlingar dör AA och då kan jag inte vara nykter." Detta sägs nästan varje gång en ny person kommer till mötet.
Visst är det så. Ofta kommer det personer som (likt mig) mår dåligt och har låg självkänsla. Att se sig som speciell och bli uppskattad ger en "kick".

På Onsdag kommer jag lämna tillbaka min nyckel samt meddela att jag inte kommer gå längre. Min önskan i AA var att få hjälp till ett nyktert liv, men inte till mitt eget tänkande som pris. Jag kommer INTE fullständigt kapitulera.

Däremot kommer jag fortsätta leva nykter, det trivs jag bra med.

Läs gärna en kritisk sida om AA och dess tänkande/ agerande för att själva bilda er en uppfattning:
http://www.aa-kritik.info/index.htm

Visa signatur

Navigare necesse est.
Sailing is a blowjob...

Permalänk
Medlem

hur reagerade personerna i din omgivning när du berättade om ditt beslut att lämna aa?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skedleif
hur reagerade personerna i din omgivning när du berättade om ditt beslut att lämna aa?

Jag har endast pratat med en och hon är fullständigt med på noterna. Allt som jag upplevt är precis som hon befarat att det skulle vara.

Det ska bli intressant att se vad andra tycker, en del kommer säkert tro att nu går det åt helvete. Men, jag behåller mitt egna tänkande och värderingar hellre än att foga mig till något som jag inte tror på.

Vissa av AA:s medlemmar kommer troligen att sluta hälsa på mig på stan och det ser jag bara som ännu ett sätt som styrker AA:s tänkande.

Visa signatur

Navigare necesse est.
Sailing is a blowjob...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av August
Jag har endast pratat med en och hon är fullständigt med på noterna. Allt som jag upplevt är precis som hon befarat att det skulle vara.

Det ska bli intressant att se vad andra tycker, en del kommer säkert tro att nu går det åt helvete. Men, jag behåller mitt egna tänkande och värderingar hellre än att foga mig till något som jag inte tror på.

Vissa av AA:s medlemmar kommer troligen att sluta hälsa på mig på stan och det ser jag bara som ännu ett sätt som styrker AA:s tänkande.

Jag tycker det är bra att du håller dig nykter av egen kraft istället för en gud som du inte tror på, det skulle ändå inte vara hållbart i längden.

Permalänk
Medlem

ännu ett framsteg i ditt liv, bara att köra på:)

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Printscreen
Den enda källan jag har är wikipedia, vad har du för källa? Jag har alltid tyckt att är man nykterist ska man aldrig dricka. Det är ju som att vara vegetarian men beställa en drivers dog ibland på Shell.

Är man nykterist så är håller man sig nykter. Jag blir inte full av en folköl eller ett litet glas vin, så det kan jag gott dricka. Däremot super jag aldrig till. Alltså kallar jag mig nykterist. Jag har inget emot spriten, det är fyllan jag opponerar mig emot.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem

Denna text kunde mycket väl jag själv skrivit, ALLA tankar som personen haft stämmer till 100% överens med mig. Tidsperioden är inte samma men textformuleringen, hans slutsatser, hans värderingar är exakt samma som mina.

Det är mycket text ja, men väl läsvärt:

Citat:

Min resa ut ur AA

Om Anonmya Alkoholister hade varit t.ex. en hobbyförening så hade det inte varit särskilt svårt att lämna den, förutom saknaden av vännerna i den.

Men i AA finns ett grupptänkande som är likt andra sekters. Jag kände då och då att nånting inte stod rätt till, men jag vågade aldrig lyfta på locket för såna tankar. När jag väl gjorde det, så var det oerhört smärtsamt och jag trodde jag skulle bli galen.

På AA får man lära sig att man har en sjukdom som gör att man aldrig kan lita på sig själv och sina tankar. Enligt detta sjukdomsbegrepp är man i grunden oärlig och lever i ständig förnekelse. Enda möjligheten att bryta förnekelsen är att ständigt gå på AA-möten. Slutar man gå så blir man antingen psykiskt sjuk (det anses vara en del av den känslomässiga biten av sjukdomen) eller så börjar man snart att dricka igen. Man har en så kallad "beroendepersonlighet", ett begrepp som kommer från Minnesota-industrin, men som bygger på de ursprungliga idéerna om alkoholism från Stora Boken som skrevs på 30-talet.

Jag var livrädd när jag började skriva ner mina kritiska tankar.

Jag var på en AA-retreat i USA där det som vanligt talades om att man måste kapitulera fullständigt, ge upp sin vilja, omfamna de andliga principerna och ägna så mycket tid som möjligt till att hjälpa andra alkoholister och föra "budskapet" vidare. I över två års tid försökte jag KAPITULERA inför dessa ideal. Jag ville verkligen få känna friden som utlovades, att fullständigt få vara en del av rörelsen. Men hela tiden i mitt inre kände jag att jag inte var som de andra på AA - att mitt supande dessutom var ganska olikt många av de andras. Och jag trodde verkligen på att denna känsla var en del av min FÖRNEKELSE, så jag försökte begrava den i mitt inre. För jag ville ju inte bli psykiskt sjuk eller börja dricka igen! Framförallt var jag livrädd att nån skulle förstå av mina delningar att jag led av förnekelse och inte hade kapitulerat ännu.

I kanske till och med tre års tid, alltså, levde jag med den här konflikten inom mig. Stod med ett ben utanför AA och med ett ben innanför. Detta hade jag också fått höra kommer leda till sinnessjukdom, så man måste dra in benet till AA fort.

Trots att jag gjorde mycket service, gick på 4-5 möten i veckan, hade 4 sponsirer som jag hjälpte, bad mina böner varje dag, gjorde mina steg, så blev jag inte kvitt konflikten. Jag kände alltid att jag kanske borde göra lite till för att visa min ödmjukhet inför Gud.

För även om det inledningsvis sägs att man får definiera Gud som man vill ("Gud, så som jag uppfattar honom"), så visar det sig ändå i slutändan att Gud inom AA-rörelsen är förknippad med en massa krav. Man måste vara osjälvisk, man måste hjälpa andra för att få behålla det man fått, man måste göra service m.m.

Inom AA ser man det förstås som att man är ödmjuk inför SJUKDOMEN alkoholism. Gud vill ju rädda mig, och alla handlingar jag gör inom AA är ju ett sätt att nå Gud. Men i själva verket är det AA-rörelsen man ödmjukar sig för.

När jag satt på AA-retreaten så kändes det plötsligt som att jag såg allt utifrån. Jag tänkte att det ju är vansinnigt att så många människor sitter i samma rum och fortfarande är entusiastiska över att de är "maktlösa inför alkoholen och förlorat kontrollen över sina liv". Detta ständiga ältande av sitt egna forna drickande, denna fascination över sina misslyckanden som är så stark att de fortfarande efter 10 års nykterhet med entusiasm vill diskutera Steg 1. De enda jag kunde identifiera mig med var dem som delade om att de ännu inte kunnat kapitulera och att de kände sig vilsna och förvirrade.

Idag förstår jag varför. De är innerst inne intelligenta och reflekterande människor och denna sida reagerar djupt inom dem mot de förenklingar och dogmer som AA erbjuder.

När jag tänker efter så inser jag att alla mina vänner utanför AA alltid har sett mig som en intelligent, intellektuell, duglig och reflekterande människa. Ingen i AA har uppmärksammat dessa kvalitéer. Tvärtom ses intellektuell läggning som ett hot, eftersom "lösningen ligger på det andliga planet".

(Det kan bara vara i en sekt som intellekt är motsats till andlighet.)

Så satt jag på flygplatsen på väg hem från USA. Jag kände mig förbittrad över alla galenskaper jag fått se i "moderlandet". AA-folket i Los Angeles var överhuvudtaget ytliga och dryga. AA:s kanske mest kända oldtimer, Clancy I, saknade överhuvudtaget själv ödmjukhet när han satt och myste över alla som firade födelsedag på stormötet och tackade honom "för strukturen i denna grupp". Princip före person enligt traditionerna? Nej, knappast.

Jag skrev i min dagbok att om jag nånsin lämnar AA så tar jag med mig Gud. För om Gud är allt så är Gud oändligt mycket större än AA. Jag skrev också att jag nu förstod hur en sektmedlem känner sig som vill hoppa av. En insikt som kom från ingenstans!

Väl tillbaka i Sverige tänkte jag att jag bara skulle gå på ett möte i veckan, för jag gillar ju trots allt stämningen på mötena och brukar känna mig lugn och positiv efteråt. Detta höll bara i en månad. Mitt 9:e-stegsarbete samt allt mitt ifrågasättande och skrivande hade börjat dra igång de friska mekanismerna i min personlighet. Varje gång jag gick på ett möte startade en enorm konflikt inom mig som tog två dagar att komma över. För när tio alkoholister på ett möte säger att de är maktlösa inför alkoholen och sina känslor så börjar man lätt att tro på det igen. Så starkt är det psykologiska grupptrycket i AA. Så funkar programmeringen av ens sinne. Efter att ha pratat med andra människor som lämnat tolvstegsrörelsen tog jag ett aktivt beslut att inte gå dit mer.

Det är inte lätt. För det sitter djupt inprogrammerat i mitt tänkande att jag är sjuk, defekt, lider av förnekelse och snart kommer dricka igen. Då och då kommer självtvivlen fram; "tänk om de har rätt på AA?"

Men jag lever ett annorlunda liv idag, ironiskt nog tack vare AA, där jag har tillförsikt, glädje, vill göra bra saker för mig själv, vågar lita på det jag känner, har ett rikare socialt liv. När jag håller mig till det så känns det lugnt och tryggt.

Tidvis var jag själv väldigt fanatisk inom AA. Jag trodde stegen var lösningen på allt och lösningen för alla. Jag var själv en förespråkare för att inte ta sina känslor och sig själv på så stort allvar utan istället hänge sig åt stegarbetet och gemenskapen för då kommer Gud snart. Jag bad mina sponsirer att se på sitt liv som att ALLT de hade tänkt och gjort och känt under missbrukstiden hade lett dem till flaskan och därför måste de ge upp ALLA föreställningar om sig själva nu, liksom jag fick lära mig att ta avstånd från allt i mitt tidigare liv.

Jag försöker att inte ha dåligt samvete över det. En sekt fungerar enligt vissa mekanismer och vem som helst kan bli indragen i dem. Speciellt vi alkoholister som söker en väg ut ur vår desperation.

»Länk«

Visa signatur

Navigare necesse est.
Sailing is a blowjob...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Printscreen
Den enda källan jag har är wikipedia, vad har du för källa? Jag har alltid tyckt att är man nykterist ska man aldrig dricka. Det är ju som att vara vegetarian men beställa en drivers dog ibland på Shell.

Nej det är ju två helt olika saker. Jag är också nykterist, men jag bangar inte på en öl då och då liksom.

Visa signatur

My ego is my god. Given authority by the enlightenment of science, the enlightenment of the age of freedom. Freedom - the name in which we legalize all. The name in which we tolerate all.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av August
Denna text kunde mycket väl jag själv skrivit, ALLA tankar som personen haft stämmer till 100% överens med mig. Tidsperioden är inte samma men textformuleringen, hans slutsatser, hans värderingar är exakt samma som mina.

Det är mycket text ja, men väl läsvärt:

»Länk«

Skitbra sida, tack så mkt. Den kommer användas.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Keeper of the Bamse
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Billy Bob
Nej det är ju två helt olika saker. Jag är också nykterist, men jag bangar inte på en öl då och då liksom.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ilja
Är man nykterist så är håller man sig nykter. Jag blir inte full av en folköl eller ett litet glas vin, så det kan jag gott dricka. Däremot super jag aldrig till. Alltså kallar jag mig nykterist. Jag har inget emot spriten, det är fyllan jag opponerar mig emot.

Okej men då är jag vegan fast en kebab ibland är ju OK. Eller?

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Printscreen
Okej men då är jag vegan fast en kebab ibland är ju OK. Eller?

jovars, om du är vegan av hälsoskäl så varför inte, om du är det för du tycker synd om djuren så...

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flancen
jovars, om du är vegan av hälsoskäl så varför inte, om du är det för du tycker synd om djuren så...

Nu blandar du ihop vegan med vegetarian.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Printscreen
Okej men då är jag vegan fast en kebab ibland är ju OK. Eller?

Man blir inte full av kött. Som Ilja sa, nykterist är man om man håller sig nykter, vilket man kan göra även om man unnar sig ett glas vin till maten.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Printscreen
Okej men då är jag vegan fast en kebab ibland är ju OK. Eller?

Jag tror att du låtsas vara dum. Vegan betyder explicit att man inte äter animaliska produkter. Nykterist betyder att man håller sig nykter. Absolutist betyder att man inte dricker alkohol.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem

Idag önskar jag att jag var nykterist

Visa signatur

Navigare necesse est, vivere non est necesse.

Permalänk
Medlem

Vända AA ryggen?

DET kan jag respektera!

Visa signatur

E6750 - XFX 9800GTX+ OC - Gigabyte GA-P35-DS3 - 2*1GB Corsair VS PC2-5300 - Samsung Spinpoint 400GB

Permalänk
Medlem

Mycket inspirerande läsning!

Helt rätt att lämna en organisation som man inte tror på. AA kanske fungerar, men det får ju inte ske till vilket pris som helst. Just det här att man ska "svälja stoltheten" och överlämna ansvaret till en högre makt låter väldigt tveksamt i mina öron. Om det är något en alkoholist behöver så är det väl mer självförtroende och mer stolthet. Inställningen att man har en livslång obotlig sjukdom låter ju jävligt tråkigt. Det är väl i så fall bättre att bara konstatera att man inte längre dricker, och försöka bli nöjd med livet ändå.

Jag tror att det är kontraproduktivt att gå på möten för att bekämpa suget att dricka. Då påminner man sig ju hela tiden om hur gott det skulle vara och hur nära man är att trilla dit. Det låter ju som en bättre strategi att försöka övertyga sig själv att man inte alls saknar alkoholen och hur lätt det är att låta bli. Glömma bort det och fokusera på helt andra saker. Att fortsätta gå på möten efter tio år, det låter ju helt stört. Visst fattar jag att gemenskapen är viktig men det är ju ganska suspekt att ha regelbundna träffar med människor vars enda gemensamma intresse är att de inte dricker.

Visa signatur

Är det inte Fingal Olsson som sitter där borta?

Permalänk
Medlem

Jerka^/
Det som du skrev stämmer helt i min linje. Att "överlämna sig själv till en högre makt" är för mig att inte själv ta egentligt ansvar, utan ens handlingar i grund och botten beror på en livslång sjukdom (vilket ioförsig kan stämma) som dessutom är accelerande (stämmer inte). Det som behövs för mig självt är att acceptera situationen, sedan gå vidare och hantera vardagen normalt fast utan att supa.
Jag vill inte gång efter gång bli påmind om mitt tidigare liv, utan se framåt och ta tillvara på tillfällena som ges.

Idag har jag lämnat tillbaka nyckeln, lugnt och mediskt förklarat min syn och klivit bort från AA. Allt innan mötets början kl 18.00, man samlas gärna en timma innan för att fika och umgås. Den timman har förresten gett mig nästan mer än mötet, att bara umgås med andra har (faktiskt) gett mig själv mer självförtroende.
Visst fick jag kritik, "tänk noga genom", "du handlar för snabbt" etc men att diskutera med någon som djupt tror på AA:s sätt är lönlöst, speciellt i lokalen.

Det är jättebra att AA finns för de som behöver det, absolut. Däremot kan man diskutera hur AA indroduceras för alkoholister på behandlingshem. De är fysiskt och psykiskt totalt nergångna och 12-stegsmetoden används för att få dem ur sitt beroende. Behandlingsassistenter är oftast själv nyktra alkoholister som gått via AA.
Givetvis ser de AA som "den enda vägen". Men om de hade behandlats med någon annan metod, hade de då fortsatt vara nyktra efter behandlingshemmet via AA?

Visa signatur

Navigare necesse est.
Sailing is a blowjob...

Permalänk
Medlem

Upptäckte den här tråden först idag men har läst igenom allt med stort intresse,många intelligenta (och en del fruktansvärt dumma) inlägg om en av Sveriges största folksjukdommar.

Först måste jag säga att jag tycker det är bra och starkt av dej August att ta upp en sån personlig sak som ändå angår så många,bra att du tog ur dej ett destruktivt drickande samt vågade ta steget ur AA,hoppas det går bra för dej i framtiden med.
Och tack för att bekräfta det jag redan misstänkte om just AA,såg south park avsnittet om 12-stegsprogrammet för nåt år sedan (samhällsinformation kan komma i så olika förpackningar) kollade efteråt upp lite om det...och som sagt nu efter läst om dina intryck så kan jag känna mej tillfreds att smått förakta (milt uttrykt) smygfrälsning av människor som är svaga och desperata efter en lösning på livets gåta.

Kommer jag ihåg rätt att du gick till läkare och till försäkringskassan med ditt problem? Och var AA den enda behandling dom kunde erbjuda? Antager att läkare skriver ut antabus och som du nämt antidepressiva,men vad har staten för behandling at erbjuda?

Att tvingas välja mellan fylla och Jesus verkar minst sagt sjukt,eller?

Visa signatur

Har datorer nog så jag klarar mej.....eller?

Permalänk
Medlem

B.Burns/ Jag har varit hos min företagsläkare, jobbar hos ett relativt stort företag och vi har en egen hälsovårds-avdelning. Jag blev där erbjuden Antabus om jag ville men tackade nej, samt läkaren hjälpte mig att få papper till F-kassan om förebyggande hälsovård. Jag fick även antideprissiva medel (Tryptizol) som tas i relativt låg dos 1/2 timme innan sängdags, för att sova bättre. De tar jag fortfarande, sover så mycket bättre med dem.
Jag blev även tillfrågad för att Färsäkringskassan skulle få "bevis" på min nykterhet om jag kan lämna blodprover (CDT) sporadiskt för att visa min nykterhet som är helt ok.

AA är helt och hållet mitt egna beslut, både att gå med och ur. Alternativ som erbjudits mig via företaget är antingen gå till kognitiv beteendevetare, psykolog eller behandlingshem. Det sista är ironiskt nog uppbyggt på (trumvirvel) 12stegs-metoden och kräver eftervård via AA.....

Visa signatur

Navigare necesse est.
Sailing is a blowjob...

Permalänk
Medlem

Nu vet ju inte jag ALLT om din situation men om jag ska leka pappa och komma med ett råd så skulle det ju vara att gå till en kognitiv beteendevetare. AA kan ge en den styrka man behöver vid det tillfället man är som mest utsatt och det har ju funkat för dej (tills det blev lite för mycket högre makter involverat) kognitiv terapi ska ju få dej själv att inse vad det är för mekanismer som får dej att dricka och därmed får du också insikt i vad du kan göra för att förebygga detta.

Nu säger du att du inte vill bli påmind om ditt tidigare liv och det kan jag ju förstå men det blir kanske svårt att i huvudet förneka det som varit en stor del av ditt liv så länge.

Synen på psykologi är ju minst sagt bredskalig,jag tycker det är jävligt intressant,min lillebrors fru är psykolog och även om det inte är en närheten av en exakt vetenskap så har det kommit en bra bit sen Freud. Sen finns det ju en stor skepsis emot detta,min mor t.e.x hatar psykologi (och psykologer med för den delen,och ja våra familjemiddagar är mycket underhållande...ur ett scocialpsykologiskt perspektiv,muahaha) hon ser inte allt vitsen med att "vända ut och in på hjärnan"vet inte var på skalan du står.

Nu vet jag som sagt inte allt,du kanske mår bäst av att bara gå vidare själv. Men ett kognitivt alternativ,gratis dessutom (företaget du jobbade på pröjsade va?) hade jag i varjefall övervägt.

Visa signatur

Har datorer nog så jag klarar mej.....eller?

Permalänk
Medlem

Ja kära vänner, dagarna rullar på och snart ska det firas 3 månader. Skål!
Det går alldeles utmärkt utan AA för min del. Jag har inte ens tänkt tanken på att det vore gött med en öl, i motsats till när jag gick på AA. Då blev jag ständigt påmind om alkohol.

Idag såg jag förresten en konsekvens av att jag valt vara utan dem. Mötte en medlem idag på min dagliga promenad, den mannen valde att hålla sig på andra sidan gatan, låtsas gå in på en tvärgata för att efter att jag kommit från korsningen vända och fortsätta samma väg som jag kom ifrån.
Det är ett synnerligen lågt beteende av han anser jag, att jag valt stå utanför AA betyder inte att jag slutar synas eller leva. Han borde skämmas, jag skulle gjort det om jag gjorde något liknande och betedde mig så respektlöst mot andra.

Visa signatur

Navigare necesse est.
Sailing is a blowjob...

Permalänk

Såja!

Visa signatur

My ego is my god. Given authority by the enlightenment of science, the enlightenment of the age of freedom. Freedom - the name in which we legalize all. The name in which we tolerate all.

Permalänk
Medlem

August

Jag måste säga att jag är tagen av din tråd.
Att "komma ut" på det sättet som du gjort och sen tagit tag i ditt
problem steg för steg är otroligt inspirerande att se och att läsa.

Det glädjer mig att det gått så bra för dig och att det fortfarande gör det.

Denna tråd har varit en av dom mest givande (med undantag för ett antal inlägg) att läsa för mig. Det går verkligen att följa din resa och se hur du och dina tankar utvecklats.

Jag önskar dig all min lycka i framtiden! Jag och många andra här är övertygade om att du aldrig kommer att falla dit igen.

Edit: felstavning

Mvh

Visa signatur

| bequiet! Dark Base 900 | Corsair HX1000i Platinum | MSI Z370-GAMING M5 | i7 8086k @ 5000mhz | Custom EK-loop (GPU & CPU) | Corsair Veng. 32GB @ 3200mhz | Samsung 960 EVO M.2 500GB | Zotac RTX 2080 Ti AMP! | Asus PG348Q @ 100hz |
http://www.sweclockers.com/forum/13-konsumentratt/562661-grat...

Permalänk

Jag måste också säga att jag tycker det är starkt gjort att inte bara stå emot alkoholen, utan även mot den religiösa sekten som försökte kontrollera dig. Det är inte alltid lätt att hålla sånt borta när man själv inte mår perfekt.

Du har definitivt fått dig en lärdom om hur sekter kan suga tag i människor och utnyttja dem. Varje år sugs tusentals beroende människor in i sektliknande anordningar likt AA.

Bla. har ju Scientologikyrkan behandlingshem för narkomaner (Narconon) och brottslingar (Criminon) som de använder som inkörsport till scientologikyrkan och KMR (Kommittén för mänskliga rättigheter, anti-psykologpropaganda av värsta sort, absolut inte några mänskliga rättigheter).

Det värsta är att våra skattepengar går direkt till dessa organisationer via kommunerna (något som varit känt under mycket lång tid, men som bara fick ett litet mediauppslag i september 2008 då uppdrag granskning hade ett avsnitt om det).

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

Dags för en liten uppdatering.
Idag 4 månader nykterhet och livet rullar på. Jag har tagit upp motions-träningen och får ut min överskottsenergi på bra sätt när jag verkligen tar i ordentligt. Simning 3-4 ggr/v 100 längder á 25m frisim samt långa raska promenader, mycket skönt att känna sig fysiskt utmattad efter träning.

Jag har fortfarande kontakt med några personer från AA-gruppen, pratade senast idag med dem. Tyvärr har en tjej glidit tillbaka till gammalt beteende och börjat festa ordentligt, pratade med henne igårkväll och då var hon på väg till krogen med bara 1 hundralapp. "Några öl men inte mer så jag har kontroll", pratade mer imorse och då var hon på efterfest utan att ha varit hemma inatt. Blev ditbjuden på några öl, höhö. "Nej det är lugnt August, du hör väl att jag är nykter".
Förmodligen sitter de och festar fortfarande, hon skulle ringa mig i eftermiddags/förkväll men har inte fått något samtal än. 1 år 4 mån medlemskap i AA, och det förstörs av ett enda snedsprång....

Det är en jävlig drog för många, man lurar sig själv att tro att allt är under kontroll när det i själva verket direkt barkar åt helvete. Barn samt omgivningen får ta konsekvenserna tyvärr. Det finns INGET som är under kontroll under sådana situationer.

Listig Stark Falsk läses under Ingressen/ Hur det fungerar vid AA och det stämmer mycket bra.

För mig går det fortfarande bra, inte ens sugen på alkohol. En rejäl bakfylla, går det att vara sjukare? Nej jag tror inte det, och det är något som jag inte mer upplever. Nu längtar jag mest ut på sjön igen, hoppas sommaren går lika bra!

Visa signatur

Navigare necesse est.
Sailing is a blowjob...

Permalänk

Börja springa, jogga , arbeta hårt... Ät bra , sov gott