Nu har jag fått nog! Övervakningssystem i Bilen

Permalänk
Avstängd

Övervaka allmänheten är OLAGLIGT så säg att du filmar en bilist som skadar din bil kommer dina "bevis" ogiltigförklaras av snuten/domstolen och han/hon komma undan. Resultat: Du har spenderat pengar och tid på nåt som inte hjälper dig en dugg.
Du ska ha tillstånd från länstyrelsen för att kunna övervaka ställen där allmänheten har tillträde....Har du inte det åker DU dit...
Jag fattar att du är sned, själv hade jag också spårat ut men vad du vill göra kommer kosta dig tid, pengar, stora böter och kanske tom fängelse.....du bestämmer om det är värt det.

Visa signatur

Der Steppenwolf

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smisken
Lider med dig mannen! Hade en jävla fin audi utan några som helst skavanker nu har jag 3st små parkeringsbucklor från as som fan inte kan öppna dörrar på rätt sätt!

Det här är vad motiverar mig.

3 Lackskador: 15,000 kr

Visa signatur

AMD X4 945ee @ 3,8 Ghz | Asus M3N-HT Deluxe | 8GB Corsair PC8500 | SLI: Asus + Gigabyte GTX 275 @ 696Mhz | 1TB+1TB Seagate 7200.12, Samsung F3 | X-Fi XtremeGamer | FD Define R2 | Corsair 750W | Dell 2209WA @ 75Hz | Windows 7 RC | www.minhembio.com/Camper | Datorn som Produktlista

Permalänk
Avstängd

Redzo ja det är värt mycket pengar bara att få reda på vem det är som orsakat skadan.
Sedan vad jag gör med den informationen är min ensak och är inte upp till andra att avgöra.

Edit: Men jag fattar inte att det skulle vara olagligt, är det olagligt att sitta med en handkamra inne i min bil och filma förbipasserande t.e.x?
Nej.
Vad gör det olagligt att ha kameror monterade innuti bilen?
Jag filmar ju inte en fast punkt.

Jag kanske gör en dokumentär om min bil?

Visa signatur

AMD X4 945ee @ 3,8 Ghz | Asus M3N-HT Deluxe | 8GB Corsair PC8500 | SLI: Asus + Gigabyte GTX 275 @ 696Mhz | 1TB+1TB Seagate 7200.12, Samsung F3 | X-Fi XtremeGamer | FD Define R2 | Corsair 750W | Dell 2209WA @ 75Hz | Windows 7 RC | www.minhembio.com/Camper | Datorn som Produktlista

Permalänk
Medlem

Polisen behöver väl inte blandas in, åk hem till den skyldige och visa en bild på när skadan in träffade och hoppas på att han betalar. Gör han inte det så kastar du en sten genom hans bakruta och åker hem

Permalänk
Medlem

Camper: vill bara tipsa dig att du kan enkelt ansöka om övervakningstillstånd, det kostar inte mycket och får du det så är det bara ett pluss för dig. jag vet att det finns underleverantörer för biltillverkare som volvo och saab som inriktar sig för att sätta kameror i bilen, har tyvärr ingen länk

Visa signatur

يارَبْ إذا أسَأت إلى الناس فَاعْطِني شجَاعَة الإعتذار وإذا أسَاء لي النَّاس فاعْطِنْي شجَاعَة العَفْوَ وَعَلّمنْي أنْ التسَامح هَو أكْبَر مَراتب القوّة وَأنّ حبّ الإنتقام هَو أولْ مَظاهِر الضعْف

Permalänk
Avstängd

Arice tack för det.

Jag ska titta på det.

Visa signatur

AMD X4 945ee @ 3,8 Ghz | Asus M3N-HT Deluxe | 8GB Corsair PC8500 | SLI: Asus + Gigabyte GTX 275 @ 696Mhz | 1TB+1TB Seagate 7200.12, Samsung F3 | X-Fi XtremeGamer | FD Define R2 | Corsair 750W | Dell 2209WA @ 75Hz | Windows 7 RC | www.minhembio.com/Camper | Datorn som Produktlista

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RainesX
Tänk på att om du skall ha nytta av det så måste materialet vara lagenligt för att kunna använda som bevis. Där kommer i sverige den osmidiga och dyra delen in.

Övervakning är bara bra om den är laglig och att det skyltas om att den finns där. annars är den obrukbar även om den får med ett mord på bild. Utan godkänd övervakning så kan dom inte använda bilderna på mordet som bevis då dom är olagligt inhämtade.

Kan ha fel här men det tror jag är en missuppfattning vanligen hämtad från amerikanska filmer. Säg att du fångar ett mord på film med en olaglig övervakningskamera är jag övertygad att det svenska rättssystemet kommer använda de uppgifterna för att fälla mördaren. Däremot kommer nog personen med kameran att bli åtalad för den olagliga övervakningen.

OP: Jag sållar mig nog till de som tror att övervakningssystem gränser mot det som kan anses vara olagligt och kostnaden för det blir nog mer än det du kan tänkas dra in i besparade självrisker.

Permalänk
Avstängd

Snackade med en kameraexpert nyligen och digitala kameror fångar upp IR LED ljus.
Det ska ganska enkelt gå att pilla ihop en IR LED bräda för nattfilmning. De drar extremt lite ström också.

Visa signatur

AMD X4 945ee @ 3,8 Ghz | Asus M3N-HT Deluxe | 8GB Corsair PC8500 | SLI: Asus + Gigabyte GTX 275 @ 696Mhz | 1TB+1TB Seagate 7200.12, Samsung F3 | X-Fi XtremeGamer | FD Define R2 | Corsair 750W | Dell 2209WA @ 75Hz | Windows 7 RC | www.minhembio.com/Camper | Datorn som Produktlista

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Camper
Det är tonade rutor och jag tänker inte skylta med att det finns TV övervakning. Lagligt eller ej skiter jag också i.
Jag ser inget problem i min idé, största svårigheten för mig är att hitta en programvara som kan spela in från 4 kameror eller köras i 4 trådar. Om det så krävs 4 TB utrymme så köper jag det.

Jo men när du ska bevisa att det är personen i fråga som gjort det ska du säga att du hade en kamera i bilen eller att du såg det med egna ögon ^^

För om det är olagligt så lär du inte få ut mer stålar kanske tvärtom du får feta böter och skadestånd mot den personen du filmade hehehe..skulle inte förvåna mig ett dugg med dessa skitlagar vi har i sverige..skydda brottslingen så länge han inte fildelar hahaha..Då jäklar ska det jagas med alla medel.

Visa signatur

ASUS Maximus III Formula || Intel i5-760@4.0Ghz || Noctua NH-D14 || Gigabyte GTX480 || 2x1TB sataIII raid0 || Corsair Dominator 1600Mhz@1800Mhz || Sound Blaster X-Fi Titanium - Fatal1ty Champion Series || Corsair HX850W || Logitech Z-5500 || AOC 619VH 26" || Obsidian 800D || Logitech G19 || Razer Copperhead 3G ||

Permalänk

skämtar trådskaparen tro ?
att lägga ut 20 000kr i övervakningsutrustning pga en repa i lacken...
ja det är humor.

finns det någon anledning till att just du fått 3 lackskador eller är det bara otur ?

Permalänk
Avstängd

Billigaste och mest idiotsäkra. Printa en stor lapp där du skriver något i stil med att bilen är kameraövervakad med inbyggd gps blabla. Sätt den sedan på insidan av fönstret varje gång du parkerar.

Permalänk

Jag skulle bita i det sura äpplet och betala skadorna.
Det verkar bli mer krångel med övervakning. Det är ju långt ifrån säkert
att kamerorna kommer se någonting genom de tonade rutorna.

Hur lyckades du få 3 parkeringsskador för totalt 15000 kronor om ingen jäkel körde rakt in i dig och orsakade plåtskador på samma gång?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Camper
Redzo ja det är värt mycket pengar bara att få reda på vem det är som orsakat skadan.
Sedan vad jag gör med den informationen är min ensak och är inte upp till andra att avgöra.

Edit: Men jag fattar inte att det skulle vara olagligt, är det olagligt att sitta med en handkamra inne i min bil och filma förbipasserande t.e.x?
Nej.
Vad gör det olagligt att ha kameror monterade innuti bilen?
Jag filmar ju inte en fast punkt.

Jag kanske gör en dokumentär om min bil?

Som jag sa, det krävs länstyrelsens tillstånd för att övervaka områden där allmänheten har tillträde till. Kolla upp det.
Sen vad du gör med info det är ett annat femma. Var försiktig bara säger jag. Hade jag fått nån besök av nån som har filmat mig hade jag inte heller blandat in polisen eller lagen. Han hade fått komma in..och inte ut.

Visa signatur

Der Steppenwolf

Permalänk
Medlem
Citat:

..skulle inte förvåna mig ett dugg med dessa skitlagar vi har i sverige..skydda brottslingen så länge han inte fildelar hahaha..Då jäklar ska det jagas med alla medel.

haha Det ligger nått i det ^^

TS: Jag håller på dej, ska bli intresant att se en ev. bygglogg om det här.

Visa signatur

AMD Phenom2 940BE | Gigabyte MA790X-UD3P | 4850 CrossfireX | Corsair 4 gig pc6400 | 550 gig HDD's | Antec Threehundred | 450 Watt Ace | Win7 <-> Thinkpad R60 + Win7 & 4 gig RAM <-> Asus G53JW-SZ154V + SSD Intel 320 120gb + Win7 <-> Rasberry pi revB

Permalänk
Medlem

Nu är inte jag jurist, men...

Vi har fri bevisföring i Sverige. Det betyder att alla bevis tas i beräkning vid en eventuell rättegång. Även de som kommit in på olaglig basis.

Om du har inhämtat bevis olagligt så har du begått ett brott, och kommer därför att ställas till svars för den handlingen. Men beviset (filmen) kommer ändå att kunna användas.

Visa signatur

"Old enough to know better, young enough to do it anyway"

Permalänk
Medlem

min farsa jobbar på busslink och som många kanske vet så har det ploppat upp kamror i bussarna och nu råkar jag veta att dom får inte filma MEN dom får ta stillbilder och om något händer så får chafören såtta på en microfon men den får inte spela in hela tiden.

du borde ta reda på hur dom har gjort på bussarna och göra ett liknande system och jag tror att du borde välja någon sårts ssd disk som att vanliga hdds kanske går sönder när man kör över ett gupp:(

jag skulle haft en fet hdd hemma i vardagsrummet och göra så att all info som kamrorna samlar in skickas genom trådlöst internett eller mobil på något sätt. men såm sagt var så ska du nog forska lite på kamrorna som sitter i bussarna.

Permalänk
Medlem

Rörelsesensorer och digitalkameror runt om bilen

Permalänk
Hedersmedlem

tänkte att denhär länken kanske kan hjälpa dig en bit.

http://www.sweclockers.com/album/?id=2603

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JagHeterFelix
Tyvärr tror jag inte det är lagligt såvida du inte har tillstånd från typ kommunen (eller nåt liknande). Man får övervaka mark man äger, men du får inte t.ex. sätta en kamera i taket i ditt kök så att den filmar genom fönstret på nån allmän mark. Tror inte heller att du då får ha övervakning i bilen tyvärr :/ rätta mig om jag har fel.

Har medlidande

Det är lagligt att ta bilder på allmän mark men för eget bruk

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fire_Ice
Det är lagligt att ta bilder på allmän mark men för eget bruk

Ta bilder, ja, inte kameraövervaka.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte GA-EP45-DS3 CPU: Intel C2Q Q6600 @ 3,61 GHz (1,48 vCore) med ZeroTherm NV120 Prem. GPU: Sapphire Radeon HD6950 1GB Minnen: Kingston HyperX PC6400 2x2GB CL5 HDD: Samsung SpinPoint F1 320GB PSU: Corsair TX650W Chassi: Antec Three Hundred
Citera mig om du vill vara säker på att få svar.

Permalänk
Medlem

skaffa sån där fotoövervakning som tar en bild i sekunden. det borde vara lagligt i så fall.

Visa signatur

Laptop: Thinkpad W540, i7-4910QM, 32GB, 1TB, Windows 10
MAC: Macbook Pro 13, 16GB, Intel HD4000, Crucial 240GB, 11.6 Big Sur

Permalänk

Men man får ju filma vad fan man vill på allmän mark, varför får man inte övervaka? Är ju samma sak

Visa signatur

Intel 2500K | GPU? | MSI Z77A-GD45 | 8GB | Win 7 Pro 64

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Camper
Det här är vad motiverar mig.

3 Lackskador: 15,000 kr

Jag vet inte exakt vilken typ av skada du råkat ut för. Men generellt sett så kan man få ersättning för dessa typer av skador från Vägtrafikförening(osäker på namnet).
De brukar dega när förövaren är okänd eller när motparten saknar giltig försäkring.

Dock kan det vara knepigt att få det godkänt, men det kan vara värt ett försök.

Hur som helst, jag vill minnas att självrisken låg på 2500:-

Visa signatur

Nja.

Permalänk

En annan intressant idé skulle vara om det gick att installera sensorer som känner av om bilen blir berörd och meddelar dig med SMS. Då kan du gå och kolla vem fan det är som ska betala dig åtskilliga tusenlappar. Tekniken för att få en dator att skicka sms finns ju redan, så det är bara sensorerna som lär behövas. Du slipper i alla fall det kritiska hårddiskutrymmet och de juridiska problemen.

Permalänk

Nu har jag kommit på det... jag har den optimala lösningen. Bosätt dig i bilen och dina övervakningsproblem är lösta. billigt och bra... lol

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DenSammeSamme
TEXT

Jo jag tror jag vet vad du menar men det jag sa var samma svar jag fick av min styvfars advokat när jag frågade om det var lagligt när jag själv ville göra detta (han är visseligen ingen rättssnubbe som försvarar eller åklagar men han borde fortfarande veta vad han säger).
Säkert mycket möjligt att han pratade i nattmössan för att verka viktig me ^^

Hittade lite om bilpc men du verkar redan fått bättre länkar så jag hoppar det och letar vidare efter småkameror

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Camper
Jag skiter i om det kostar 20,000 kr! Det ska fasiken installeras ett system nu. Kommer betala sig ändå i slutändan.
Ikea hade ingen kamera...

Det är rätta takter! Skit i alla negativa svar här, 90% av alla som svarat är antingen för små för att ha egen bil eller har själva en gammal 740 som första bil där dom hur som helst kan smälla upp dörrarna när de parkerat.

Vet verkligen hur det känns att få en lackskada på något olyckligt ställe, lack är fanimej inte billigt! Nu får man väl inte uppmuntra till brott här men själv hade jag inte tvekat på att sätta i kameror och en liten lagringshistoria i bilen. Det lär ju räcka att du har plats för 24 timmars inspelning i taget, där äldsta inspelningen hela tiden ersätts av nyaste på något sätt.

Händer något på en parkering pausar man inspelningen, åker förbi ica och köper lite popcorn, smäller upp bevakningsfilmen på projektorn hemma och lutar sig tillbaks och njuter. När man ser hur aset kör in för snävt, smäller upp dörren eller vad han nu gör ler man för sig själv, backar några sekunder och skriver av reg nummer. Från reg nummer till adress är det knappast långt, och sedan kan man ju helt enkelt åka hem till honom och visa filmen. Vägrar han betala får man väl bara uppmuntra honom till att göra det på lämpligt sätt (pratar givetvis om att skicka choklad och blommor på posten ).

Kör hårt och se till att fixa bygglogg nu

Permalänk
Medlem

Kör bara. Även om du inte tjänar några pengar på det så kommer det definitivt kännas bättre när bilen är övervakad. Am I right? Sen är det ju rätt ballt också

Visa signatur

Cpu: AMD 7800X3D + Noctua NH-U14S | Mobo: ASUS TUF B650M-Plus WIFI | Ram: G.Skill Flare X5 DDR5 6000MHz 32GB | Gpu: Gigabyte RTX 2070 Super | Ssd: Kingston A2000 1TB, Crucial MX500 2TB | Psu: Corsair AX 760W | Case: Fractal Design Define Mini C | Monitors: Dell Alienware AW2723DF, Acer Predator XB271HU

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tjalve
Vad gäller moderkort och 12V så nej. De flesta datordelar drivs med 12V, men det krävs också -12V, 5V, -5V, 3.3V och -3,3V. Du behöver något tranformerar upp spänningen till 230V och sedan kopplar du in ett vanligt ATX nätagg.

Niet!
nu har folk skrivit före mig men ja måste bara säga.
Det finns psu:er som drivs på 12 volt
picopsu är bla. ett sånt och det finns även i en model som klarar 9-15 volt eller nåt liknande

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk

Eller M2-ATX som jag också nämnde tidigare, som är gjort för att användas i just bil, då den har flera smarta funktioner som är användbart i bilen. Som du nämnde så går den att driva med 9-24 volt om ja inte minns fel. Och att den t.ex. skickar startsignal till datorn när tändningen sätts på är en ruggit bra funktion, men allt går naturligtvis också att ställa om så att den funkar som ett vanligt nätagg också.

Visa signatur

Details is everything, the rest is just details.

[Bygglogg] Fullskalig radiostyrd R2D2: https://www.sweclockers.com/galleri/11953-radiostyrd-r2d2-byg...