New ocz SSD the Vertex

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av littlemac
Köper du Vertexen? Varifrån om du hämtar den imorgon?

Komplett.se hämtar på deras utlämningsställe precis runt hörnet där jag bor
(är av modellen som säljs idag dvs, första versionens Vertex, fast det kanske framgick). Säljs lite överallt. Netonnet mfl. har om man inte vill beställa postorder samt kanske lite lokala handlare? Har inte varit runt. Malmös lokala försäljare har o stort sett reducerats till skumma ställen sedan först styggapojken och sedemera jme också försvunnit. (eller?)

Permalänk
Medlem

Det är en laptop från Dell som säljs med SSD som alternativ, så det borde gå... tror jag...

Simma lugnt!

Visa signatur

ASUS UX-32VD
ESXI-server med 3 "fasta" VM + ett antal test-VMs
HP EX-470 MOD(2Gb RAM, AMD LE-1640, 1Tb WD Green 32Mb) Krashad...
Mini-ITX-server(LAMP+filserver) Egen design

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vemsom
Komplett.se hämtar på deras utlämningsställe precis runt hörnet där jag bor
(är av modellen som säljs idag dvs, första versionens Vertex, fast det kanske framgick). Säljs lite överallt. Netonnet mfl. har om man inte vill beställa postorder samt kanske lite lokala handlare? Har inte varit runt. Malmös lokala försäljare har o stort sett reducerats till skumma ställen sedan först styggapojken och sedemera jme också försvunnit. (eller?)

Trodde den inte dykt upp än, på komplett:s hemsida står det "Tillgänglighet: Preliminärt 11 st. 2009-02-27".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av littlemac
Trodde den inte dykt upp än, på komplett:s hemsida står det "Tillgänglighet: Preliminärt 11 st. 2009-02-27".

Ah.. hel-ete. Slut på det roliga
Läste det inte i min iver. Måndag då om jag har tur.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vemsom
Ah.. hel-ete. Slut på det roliga
Läste det inte i min iver. Måndag då om jag har tur.

Hehe, blev nästan lite avis där... Hoppas den kommer då. Tydligen så har datumet ändrats ett flertal ggr redan. Har en beställning på samma disk så jag väntar ivrigt. Som jag skrivit tidigare så hade jag först bestämt mig för en Sold-disk men efter all hype om vertexen så var det svårt att låta bli. Annars ser ju Patriot Extreme ganska ok ut också.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av littlemac
Hehe, blev nästan lite avis där... Hoppas den kommer då. Tydligen så har datumet ändrats ett flertal ggr redan. Har en beställning på samma disk så jag väntar ivrigt. Som jag skrivit tidigare så hade jag först bestämt mig för en Sold-disk men efter all hype om vertexen så var det svårt att låta bli. Annars ser ju Patriot Extreme ganska ok ut också.

Hehe. Vi hoppas det kommer snart då.
OT: Imorgon tänkte jag isåfall göra en liten guide på ljudisolering av datorlådan.
Blir kanske en youtubelänk som kan roa medans vi väntar på våra diskar!
F-n jag som var så sugen på disken! Tyst och (förhoppningsvis sjuuuukt) snabb och rapp. (jag förstår iofs inte vad man söker. Merparten av tiden går ju trotts allt inte åt att ladda program, sidor, söka osv. utan att faktiskt läsa sidor eller vad man gör. Spelar spel. Men visst. blir spännande!

För mig handlar det om i det här fallet att kunna tysta ner datorn lite till

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vemsom
Hehe. Vi hoppas det kommer snart då.
OT: Imorgon tänkte jag isåfall göra en liten guide på ljudisolering av datorlådan.
Blir kanske en youtubelänk som kan roa medans vi väntar på våra diskar!
F-n jag som var så sugen på disken! Tyst och (förhoppningsvis sjuuuukt) snabb och rapp. (jag förstår iofs inte vad man söker. Merparten av tiden går ju trotts allt inte åt att ladda program, sidor, söka osv. utan att faktiskt läsa sidor eller vad man gör. Spelar spel. Men visst. blir spännande!

För mig handlar det om i det här fallet att kunna tysta ner datorn lite till

Jo vi håller tummarna, sätter dom fram datumet så tror jag dock jag kör på en solid ist. Har problem med att vänta Men den ska ju dyka upp i lager på fredag så vi ser väl!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vemsom
Tack för svaret!
Jag orkade inte vänta så jag köpte en. Hämtas imorgon. Återkommer med intryck.

Har du köpt en solid, vertex är 3 generationer nyare, så glöm inte att tweaka ditt OS enligt OCZ guider ! Det är viktigt

Köp _inte_ en solid om ni står å väljer mellan vertex å solid, vertex är så mycket bättre! Nästa vecka så kommer diskarna så ...

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vemsom
Komplett.se hämtar på deras utlämningsställe precis runt hörnet där jag bor
(är av modellen som säljs idag dvs, första versionens Vertex, fast det kanske framgick). Säljs lite överallt. Netonnet mfl. har om man inte vill beställa postorder samt kanske lite lokala handlare? Har inte varit runt. Malmös lokala försäljare har o stort sett reducerats till skumma ställen sedan först styggapojken och sedemera jme också försvunnit. (eller?)

Det finns bara en version av vertex ute....

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av moire
Har du köpt en solid, vertex är 3 generationer nyare, så glöm inte att tweaka ditt OS enligt OCZ guider ! Det är viktigt

Köp _inte_ en solid om ni står å väljer mellan vertex å solid, vertex är så mycket bättre! Nästa vecka så kommer diskarna så ...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av moire
Det finns bara en version av vertex ute....

Jo det stämmer.
Beställde en Vertex. Core är prissatt på nätshopparna ungefär lika. Så valet var tämligen enkelt
Solid var nog mest tänkt om man skulle köpa två billiga och raida, men det verker inte helt hundra. De saknar cash-minne och är precis som du skriver äldre.

Jag måste vänta tills efter helgen. Men som jag skrev finns det mer idéer som skall genomföras i dagarna. Även om de inte är lika spännande.

Permalänk

Lite nya "benchmarks". 3*120GB Vertex med Adaptec 2405.
http://www.ocztechnologyforum.com/forum/showpost.php?p=346757...

Visa signatur

Fractal Design North Svart TG * AMD Ryzen 9 7950X3D 4.2 GHz 145MB * ASUS ROG Crosshair X670E Hero * G.Skill 128GB (4x32GB) DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo * Crucial T700 2TB M.2 NVMe PCIe Gen 5 * ASUS ROG Ryuo III 240 A-RGB * ASUS TUF Gaming GeForce RTX 4080 16GB GDDR6X OC Edition * be quiet! Dark Power 13 1000W * ASUS ProArt PA32UCX-K * Dali Mentor Menuet SE 2.0 * Windows 11 Pro x64 Canary Insider

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av moire
Har du köpt en solid, vertex är 3 generationer nyare, så glöm inte att tweaka ditt OS enligt OCZ guider ! Det är viktigt

Köp _inte_ en solid om ni står å väljer mellan vertex å solid, vertex är så mycket bättre! Nästa vecka så kommer diskarna så ...

Sant att vertex är betydligt bättre men den kostar också dubbelt så mycket vilket är svårt att ignorera. 800kr för en solid 30GB och 1600kr för en vertex 30GB.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MustangGT
Lite nya "benchmarks". 3*120GB Vertex med Adaptec 2405.
http://www.ocztechnologyforum.com/forum/showpost.php?p=346757...

Verkligen stor skillnad att använda ett dedikerat kontrollerkort jämfört med inbyggt (SB750 i det här fallet): http://www.ocztechnologyforum.com/forum/showpost.php?p=346834... Förvisso enbart 2st Vertex på det senare testet men den verkar inte alls skala lika bra.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HRN
Verkligen stor skillnad att använda ett dedikerat kontrollerkort jämfört med inbyggt (SB750 i det här fallet): http://www.ocztechnologyforum.com/forum/showpost.php?p=346834...

STR ja! men IO verkar skala bra trots allt! Och det är det som är det viktiga!

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av littlemac
Sant att vertex är betydligt bättre men den kostar också dubbelt så mycket vilket är svårt att ignorera. 800kr för en solid 30GB och 1600kr för en vertex 30GB.

väntar man ett litet tag och köper från Tyskland så kan man nog komma undanmed ca 1000 Kr för en 30GB Vertex.

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av moire
STR ja! men IO verkar skala bra trots allt! Och det är det som är det viktiga!

Ja IO ser ut att skala bra, missade det när jag kollade först. Iaf med två diskar...

Permalänk
Medlem

Det senaste från Tony:

All I can say regarding dates is this...and i am guessing here:

Demand will be high, not all stores will be fed from the first production run, some will be on the second and third.
I know 1 run has already completed with new final PCB and final FW How many were made?? i have no idea.

I have a feeling we may see different dates for different sizes...First run was 120's and 250's, 30's and 60's may be on the second run.

I will ask if this is the case...for now you know as much as i do

Förhoppningsvis så är v.10 som gäller.

Permalänk
Medlem

Någon som har lust att förklara

IO och "stripe"

Edit:

Google hade såklart svaret
postar så andra inte gör bort sig!

Citat:

Shalom,

I will try in simple english but a link might be better.

IO SIZE = the amount of data in a single IO or Input Output oepration.

BLOCK SIZE = The size of a data block, usually on disk. Bigger blocks can sometimes improve IO performance by allow data to be read with less frequent reads.

STRIPE SIZE = When setting up disk, in a raid configuration the data blocks are spread around in different disks. The size of these blocks is stripe size. This size can effect performance.

Note that for heavy write databases/environments do better with simpler raid 1, configuration. Striping raid 5 makes for more input/output in more disk sections and substantially slows write performance.

Följdfråga istället:

Vilka inställningar är viktiga vid vanlig diskhantering, dvs. ej raid, även om det verkar vara fallet i flera av dessa tester.

Vad skall man tänka på och vilka värden kan vara vettiga?
Jag antar att det skiljer mellan ex. systemdisk kontra lagring?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av littlemac
Det senaste från Tony:

All I can say regarding dates is this...and i am guessing here:

Demand will be high, not all stores will be fed from the first production run, some will be on the second and third.
I know 1 run has already completed with new final PCB and final FW How many were made?? i have no idea.

I have a feeling we may see different dates for different sizes...First run was 120's and 250's, 30's and 60's may be on the second run.

I will ask if this is the case...for now you know as much as i do

Förhoppningsvis så är v.10 som gäller.

Vem sören är Tony?
Någon på OCZ?

Fördelen med den höga eftefrågan de verkar ha är ju att de förhoppningsvis tjänar lite pengar och kan fortsätta producera bättre och billigare produkter.
Nackdelen är ju att vi verkar få vänta

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vemsom
Någon som har lust att förklara

IO och "stripe"

Edit:

Google hade såklart svaret
postar så andra inte gör bort sig!

Följdfråga istället:

Vilka inställningar är viktiga vid vanlig diskhantering, dvs. ej raid, även om det verkar vara fallet i flera av dessa tester.

Vad skall man tänka på och vilka värden kan vara vettiga?
Jag antar att det skiljer mellan ex. systemdisk kontra lagring?

korrekt justering av partitionen (allignment) detta gör vista automatiskt, man bör alltså manuellt jstera partitionen själv eller låta vista/w7 ta hand om det.

strip size är av stor betydelse vid str, så det som sagt är storleken för de block som skall läsas vid ett anrop. Detso mer data per anrop desto snabbare kommer lverföringen att ske

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vemsom
Vem sören är Tony?
Någon på OCZ?

Fördelen med den höga eftefrågan de verkar ha är ju att de förhoppningsvis tjänar lite pengar och kan fortsätta producera bättre och billigare produkter.
Nackdelen är ju att vi verkar få vänta

Tony är den som svarar på inlägg för ocz på deras forum

Permalänk
Medlem

http://www.cdfreaks.com/reviews/OCZ-Technology-Vertex-Series-...

Äntligen är första recensionen av vertex hära! Alltså av en vertex med den nya optimerade fw, den som levereras till butik.

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem

Positive:

* Silky smooth operation as a system drive and completely stable.
* Excellent reading and writing performance.
* Excellent I/O performance
* Excellent multitasking potential.
* Lightning fast access times.
* Completely silent operation.
* Fast operating system start-up and shutdown times.
* Fast application loading.
* 2 years warranty.
* 1.5 million hours MTBF.

Negative:

* Relatively expensive.

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem

Gäller detta alla de nya diskarna som verkar gå iväg nu efter förseningarna? eller är det bara de större med dubbla cache-minnet?
(läs mellan raderna, får jag den uppgradera firmwaren i min jag köper?

Trevlig läsning för övrigt!

Ang. offsetten, jag vet inte om vi berört det tidigare i tråden.
Vart och hur görs detta? (fler dumma frågor jag gärna ställer så andra inte behöver

Citat:

Before we start this next section of the review, I feel it is important to explain a few things about SSD drives in general and, how you can optimise your system to get the best out of your SSD drive.

As of now, no operating systems have been optimised to make full use of SSD drives. Windows 7, due perhaps this year will be the first to my knowledge to become SSD friendly.

Partition alignment is something that has been carried out by IT experts in charge of large server farms for years. The partition of the drive is aligned to make sure the drive performs at its best. For most PC users, partition alignment is probably something you have never done or heard of. Partition alignment for SSD drives is very important, however.

Partition alignment in Windows XP has a default offset value of 63 sectors. This is fine for a HDD, but this value if applied to an SSD will misalign the cells and blocks of the NAND flash memory, which can slow down performance quite significantly. Aligning the partition is quite straight forward, if you do this prior to installing the operating system on the drive. By aligning the partition, you can gain up to 300% in speed when writing small files. Windows Vista will align a partition correctly by default. But some speed can still be gained by choosing the correct offset value.

This discovery was made by a member “therookie” of OCZ Technology’s support forum, and you can read his guide here.

Since the OCZ Technology Vertex series drives have a single SSD controller, we aligned our review drive with an offset of 128 sectors (64K).

Permalänk
Medlem

Det finns bara vertex att köpa med den nya firmwaren. Det är pga denna fw uppgradering som diskarna varit försenade.

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av moire
Det finns bara vertex att köpa med en firmware. Det är pga denna fw uppgradering som diskarna varit försenade.

Allrighte! Så de har inte ens sålts tidigare?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vemsom
Allrighte! Så de har inte ens sålts tidigare?

Den hann intenå ut till alla butiker innan den drogs tillbaka för optimering, så att den blev snabbare som Os och apps disk, vilket är det som de flesta kommer använda den till!

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem

Uppskjutet prel.lev.-datum på diskarna från komplett.
Det nya datumet är 4/3

Jag ringde och frågade och det verkar inte som det kommit in några idag men som tagit slut och att detta nya datum skulle vara en andra leverans.

Den som väntar på något gott?

Permalänk
Medlem

Folk har köpt den i butik nu iaf:
http://www.ocztechnologyforum.com/forum/showthread.php?t=5194...

Lilla Sverige får väl inte första leveranserna som vanligt ...

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av moire
Folk har köpt den i butik nu iaf:
http://www.ocztechnologyforum.com/forum/showthread.php?t=5194...

http://www.ocztechnologyforum.com/forum/attachment.php?attach...

Lilla Sverige får väl inte första leveranserna som vanligt ...

Borde det inte börja dyka upp reviews snart? Brukar väl komma innan/samtidigt som produkten dyker upp i butik, men jag har inte sett någonting alls...

Visa signatur

Gigabyte MA790X-UD4 | AMD Phenom II 940 3,0 GHZ | 4*2048 MB Corsair XMS2 6400| ATI Radeon 4870 1 GB | Systemdisk: 60GB SSD OCZ Vertex 2 | Lagring: 640GB WD Green