Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av leksak
...Detta kan nog komma att missbrukas för att få ut information om folk som har obekväma åsikter.

Inte för att jag vill käfta emot, men... hur?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av borz

Än så länge är jag hoppfull för att det hela kommer att skötas snyggt, men man kan aldrig veta...

Bara kolla på hur det är i andra länder, 100k är det bara eller pynta eller bli ägd i rätten och pynta ännu mer. Varför folk tror att det skulle vara annorlunda i Sverige vet jag inte. För att Beatrice Ask säger det? Skrattretande.

Permalänk

Ja, de börjar onekligen lukta lite P.N.F. av Moderaterna med undantag för biten med nationalismen, som istället har ersatts med kapitalismens intressen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iguanodon
jaha, då finns det bara ett parti att rösta på.

Finns så många synpunkter och vinklar på detta som jag tycker folk missar, så jag ska testa nedteckna lite.

Rösta på piratpartiet.. tror ni det går? Tror ni vi har kvar demokrati längre? Ngn som verkligen läst Orwells 1984? Det är så mkt mer än bara begreppet "Storebror ser dig" och rekommenderas varmt. Annar kan ni hyra filmen.. eller försöka hitta den på annat sätt. Jag anser att från vänster till höger så är det väldigt mkt som är likadant men motsatt folkets vilja. Kolla bara omröstningar på internet kontra partiprogram.

Angående upphovsrätt.. jag blir väldigt trött på synen "köpa plastbit-CD med musik-OK", "ladda ner från TPB-Tjuv". Jag anser att tammefan allt nuförtiden är upphovsrättskyddat intill tankens vidröring in absurdum. Vad är det som säger att ett "albun" (för att ta musik) ska kosta 179 oavsett innehåll? Varför inte lagstifta igenom en teknik som debiterar per uppspelad sekund? (högst görbart men otroligt dyrt och dumt.. som.. IPRED). Det är ju rättvisare eller hur? Då går det förmodligen att spåra att det var ngn där som inte betalt för att höra skiten via mobiltriangulering och stämma den dansande saten.

Ngn visslar "let it be" utan tillstånd... ro hit me cash, det finns på bevakningskamera! Nej inte rojalties.. böter ger mer! (som trängselskatten)

En Vinyl-LP kostade ca 90 spänn när den försvann. idag kostar efterträdaren, en CD det dubbla. Det är dyrare än normalprisindex, men produktionen är säkert 100 ggr billigare. (Studiotid i analoga Hi-Fi studios kostade... riktigt snuskigt mkt pengar.. sen att reproducera via tryckeri etcetc..)

Den ständiga devisen "gör man inget fel har man inget att oroa sig för" kommer av en infantil tilltro till rådande ordnig som vore det en naturlag. Man får komma ihåg att uppgifter KOMMER att säljas vidare till icke behörig part, lika säkert som det finns mutor för systembolagsbossar. Nästa steg är lag på övervakningskamera hemma. 30% av ni som läser kommer att tycka det är ok.

Permalänk
Medlem

Nu väntar man verkligen på EU på att slå fingrarna på de Borgliga och Socialdemokraterna för att visa att man inte kan "sälja ut sitt folk"!

Visa signatur

Stationär: i7 11700K | 64GB Corsair LP Vengeance 3000Mhz CL15 | Gigabyte Z590 Vision G | KFA2 RTX 3070 | 8TB SSD | Corsair 220T Airflow | Seasonic Focus Plus 550W

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av broschi
Nu väntar man verkligen på EU på att slå fingrarna på de Borgliga och Socialdemokraterna för att visa att man inte kan "sälja ut sitt folk"!

EU existerar bara för att nationerna sålde ut sitt folk. Lissabonföredraget tycker jag nog samtliga här bör ta och oroa sej lite över också, när ändå IPRED och FRA bekymrar er.

Permalänk
Medlem

I de pollar jag sett på nätet så är typ 90% emot. Kan inte tänka mig att svenska folket skulle ha röstat mot det så hur kan ett sånt här beslut gå igenom? Känns som en jävla diktatur. De folkvalda ska väl representera folkets åsikter, eller? :-/

Jag röstar på piratpartiet i nästa val. Tycker de flesta där är nötter och delar inte deras åsikter om det mesta men så mycket värre kan det väl inte bli.

Permalänk
Medlem

Jag tror att det finns många fler motiv till att producera det som kallas "upphovsrättsskyddat" material än att tjäna pengar och att den musik, film, mm som framställs spontant utan tankar på ersättning i regel är bättre än den som görs på uppdrag av vinstfokuserade företag.

Folk som klagar på brott mot upphovsrätten är i själva verket de som har minst emot att betala 199 kr för ett album, eftersom att de inte har något riktigt intresse av musik och därför bara behöver ett par metallica plattor. Det är också just dessa som har råd att köpa en DVD för 200-300 spänn för att se en meningslös film som följer redan trampade spår eller som är av så bristande kvalité att en vettig person skickar tillbaka den som defekt vara.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nagel
Jaha, välkommen till Nordkorea.

Ja ta mej f-n om vi inte snart är där! Vilket samhälle vi har, utan makt att påverka känns det som...

Visa signatur

The Empire Strikes Back - @ Microsoft

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av borz
Ömsesidig tllit?

Medan jag var omyndig så följde jag lagarna som överheten (föräldrarna) satte upp. Säger mamma att jag inte ska ladda ner piratkopierade saker från internet så ska jag inte göra det.
Är man myndig så får man stå till svars för sina handlingar!

Förstår hur du menar, drack du inte något förrän du var 18 heller?

Visa signatur

Gigabyte X58 UD5 , i7 920@3,5Ghz Turbo ON+Noctua 12P , 6gb ddr 1333mhz@1500mhz , Gigabyte 470 gtx SLI , Razer Lachesis, DiNovo Edge , Z5500 + Creative HS 1200 Headset ,

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av riche
I de pollar jag sett på nätet så är typ 90% emot. Kan inte tänka mig att svenska folket skulle ha röstat mot det så hur kan ett sånt här beslut gå igenom? Känns som en jävla diktatur. De folkvalda ska väl representera folkets åsikter, eller? :-/

Jag röstar på piratpartiet i nästa val. Tycker de flesta där är nötter och delar inte deras åsikter om det mesta men så mycket värre kan det väl inte bli.

Håller med dig helt och hållet! bra sagt!

Visa signatur

Gigabyte X58 UD5 , i7 920@3,5Ghz Turbo ON+Noctua 12P , 6gb ddr 1333mhz@1500mhz , Gigabyte 470 gtx SLI , Razer Lachesis, DiNovo Edge , Z5500 + Creative HS 1200 Headset ,

Permalänk
Inaktiv

Konstigt att alla dessa nya lagar börjar gälla från den första april, är dessa lagar ett stort skämt eller?

Heja piratpartiet!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av riche
I de pollar jag sett på nätet så är typ 90% emot. Kan inte tänka mig att svenska folket skulle ha röstat mot det så hur kan ett sånt här beslut gå igenom? Känns som en jävla diktatur. De folkvalda ska väl representera folkets åsikter, eller? :-/

Nu är väl kanske inte folk som röstar på internet den mest representativa urvalsgruppen, särskilt inte när det gäller brott som de ofta själva är skyldiga till?

Permalänk
Medlem

ja vars fan är Sverige på väg....
jag kommer då inte sluta ladda ner... de är då säkert...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Antingen kommer jag att gå från 100 / 10 till 10 / 10 eller så ska jag försöka ge mig på att börja använda Dold.se.

Min ISP - tacka regeringen för minskade inkomster

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crapgame
Om du går och drömmer om ett parti som är helt i linje med din vision (eller illusion) av hur samhället ska se ut och därför struntar i att rösta så kan du räknas bland dem som i sin ignorans låter samhället styras mot befolkningens vilja, såsom idag har skett. Om du inte vill bli kallad hycklare, hycklare därför att du säger dig värna om demokratin men struntar i att ta del i den, så gör du rätt i att rösta och gör du det så är det logiskt att du röstar på det parti som passar dig bäst eller att du röstar på ett parti för att driva en viss sakfråga.

I realiteten bör man föra en sådan politik som främjar ekonomisk tillväxt, men även samhällets kvalité på lång sikt! Det gör inte socialdemokraterna eller vänsterpartiet och definitivt inte de borgerliga partierna som svikit oss idag, igår och dagarna dessförinnan.

Tillsynes ekonomiskt stimulerande politik är inte alltid långsiktig politik, det är inte lätt att skriva människors frihet och säkerhet som en procentuell ökning av Bnp, men vikten av dessa är bland de tyngsta av alla politiska frågor.

Jag tar dina åsikter och ditt svar i beaktning. Men visst tycker jag det finns partier utanför riksdagen som tar upp fler viktiga frågor och på ett mer konstruktivt och verksamt sätt än riksdagspartierna. Ett annat sätt att vara aktiv i ett demokratiskt samhälle är att att sprida information.

Information och förståelse är grunden för en demokrati och ett bra samhälle, om folket är välinformerat och kunnigt, så kommer bra partier, i detta fall, att i det närmsta tvingas fram eller komma naturligt.

Visst kan man kompromissa och vara både realistiskt och resultatmässigt inriktad utan att behöva vara överdrivet idealistisk. Samtidigt så tycker jag inte man kan kompromissa och konformera allt för mycket i viktiga frågor, att ge upp det mest grundläggande kan man inte bara göra hur som helst för mindre lockelser och fördelar. Ibland så måste man stå upp för vissa saker. Med det sagt så är jag också realistiskt och jag anser inte att ett sätt passar alla i alla tider. Olika samhällen har olika förutsättningar men det finns även naturliga förhållanden som inte kan ignoreras utan att det slår tillbaka, vare sig det är de matematiska verkligheterna bakom marknaden eller annat.

Jag har själv varit av helt annorlunda uppfattningar än jag är av idag, tidigare i livet, men har helt enkelt kommit till nya perspektiv. Så jag är inte rädd eller obekväm med att ta influens från nya perspektiv. Ibland så kommer man dock i kontakt med idéer och perspektiv som är väldigt svåra att säga något emot ens om man försöker. Och då står jag upp för dessa för att jag tror att de är bra, tills någon kan bevisa annat. Oavsett om idéerna för vissa är obekväma. Helt enkelt ett sannings och bättringssökande.

Till sist så är jag väldigt tillväxtkritisk. Tillväxt, vad är det egentligen? Ska ekonomin "växa" hela tiden med större användning av resurser och ständigt ökande utbud och värde? Varifrån ska detta komma? Eller räcker det inte med att själva kvaliteten, metoderna etc förbättras? Det nuvarande kreditsamhället med evig kreditexpansion och utgivning förutsätter dock mycket riktigt evig tillväxt, annars så skulle de inflativa bieffekterna vara än mer påtagliga. Men det är ännu en sak jag jag inte riktigt tycker om i grunden, men samtidigt något jag faktiskt kan kompromissa om i det fall det görs på ett bra och ansvarsfullt sätt, vilket inte är fallet idag i mitt tycke (bland annat så behöver det ju sluta någonstans naturresursmässigt, men det är faktiskt ett av de mer marginella problemen jag har med detta).

Jag tror inte att vi i Sverige behöver en växande ekonomi (som ofta slarvigt benämns som ett system, men ekonomin är inte ett system utan ett resultat av folks innovation och produktion), jag tror att vi behöver en effektivare ekonomi där produktion, logistik, tjänster etc effektiviseras, och vi kan göra mer ekonomiskt för mindre både arbetstimmar och naturresurser, då kan även överblivande tid användas till andra kvalitativa ändamå. Detta genom automatisering och andra förbättringar. Själva BNP värderingen är en annan fråga som är kopplad till valutans värdering.

Jag prioriterar demokrati (särskilt i dess direkta form som även är möjlig på nationell nivå om den nationella nivåns uppgift är mer begränsad och tydlig) och personrätt, och ansvar i samhället som uppnås genom dessa medel, framför en fri marknad. Men samtidigt så tycker jag det är viktigt att den fria marknadens vikt förstås och att denna ekonomiska frihet upprättahålls framför allt annat än direktdemokratiska beslut mot privata aktörer med direkta medel och särskilt på en lägre nivå.

För att sammanfatta så är det inte så att jag kräver perfektion av ett parti, då det är orimligt med dagens socialstrukturella modell, om man kan kalla den så, det är helt enkelt på så viss att partierna i riksdagen ligger för långt ifrån och ibland krockar allt för uppenbart med vad jag finner viktigt. Inte nödvändigtvis alla i dessa partier och på alla nivåer, kommunal till statlig. Utan just på den nationella nivån. Det finns säkerligen massvis av bra representanter i alla partier. Men vad gäller deras verksamhet på riksdagsnivå som helhet...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av borz
Tanken bakom Ipred är god. Du som upphovsrättsinnehavaren skall själv kunna bejaka dina intressen och stämma den som gör intrång på ditt upphovsrätt.
Problemet med Ipred (om de nu inte ändrade något sedan jag kollade igenom propositionen) är att den är lite vag och innehåller alldeles för många klausuler som kan utnyttjas av en finurlig jurist.
Vad gäller rättssäkerhet så anser jag att Ipred förbättrar rättssäkerheten eftersom det inte är längre åklagare eller polisen som ska bestäma över personuppgifterna utan domstol. Poliserna är människor och, som ni ser i fallet med TPB, inte är helt oskyldiga. Domstol följer strikt lagen!
Min förhoppning är att domstolen inte går enbart efter IP-adresser och istället begär kompletterande uppgifter innan de ger bifall.
Detta borde resultera i färre "falska larm". Jag tycker inte synd om mamman till en 15-åring som tankar från TPB. Hon får stå till svars för sin sons handlande.

Kan du då förklara för mig varför just upphovsrättsbrott inte skall utredas av Polis och åklagare som alla andra brott?
Varför skall man tillåta privatspaning i just detta fall?
Sedan skulle jag gärna vilja veta vad Domstolen består av om inte just människor (som polisväsendet och åklagarväsendet), maskiner?
I dagsläget är det ju ändå domstolen som i slutändan bestämmer utslaget i målet, så det argumentet köper jag inte.
Du kan även idag tillvarata dina intressen genom att göra en polisanmälan och lämna in en stämningsansökan, som sedan utreds som alla andra brott. Hur kommer det sig att just upphovsrättsbrott skall specialbehandlas? Men det är klart, de är ju såååå allvarliga.
På vilket sätt skulle en intresseorganisation göra ett bättre jobb än polisen, som är utbildad för det och som har svurit att upprätthålla lagarna? Är det troligare att intresseorganisationen skulle beakta våra lagar? Knappast!

Hmmm, man kanske skulle lobba för att även snatteri lyder under samma princip, så att man kan bilda en liten intressegrupp (HA kanske vill vara med) som representerar butikerna och kräver betalning, annars tillrättavisar vi överträdelser med ett bollträ (de hoppade ju på oss kan det ju heta sedan)....kan det vara något kanske. Det hoppar ju även det över polis och åklagare, fina fisken!

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MORD
Måste dom bevisa att det är just JAG som tankar ner skiten? Har trådlöst bredband och det finns många som kan använda det..

Skulle tro att just du blir ansvarig för ditt trådlösa bredband så allt som dras ner via dig / ditt IP blir du straffad för... Strålande eller hur?

Visa signatur

Lead 3D Artist, Sweden
Xeon Gold 6246R, 2x Nvidia RTX A5000 24 GB + NVLink, 384 GB ECC RAM

Permalänk
Medlem

Klart att artisterna ska få betalt för sitt jobb, jag betalar och har betalt massa pengar för min musik och dvd samling.
Men det finns alternativ för film och musik industrin att distribuera sina alster annat än på CD och dvd som flera på piratpartiet har påpekat flera gånger så är det nog inte ovilliheten att köpa en artist skiva framför att ladda den olagligt för flera stycken inkl mig. Utan saknade av att snabbt kunna få tag på skivan/filmen.

Sen verkar denna lag vara en påse skit rent utsagt de försöker verkligen jaga mygg med kanoner.
Är väl som FRA vilken terrorist med lite hjärna decryptar inte sina meddelanden.... eller ringer från ett kontantkort och kastar det sen?
Allt drabbar "Svensson" som får mer insyn i sitt liv och i slutänden tappar sin frihet i samhället.
Snart kommer väl alla statistik undersökningar att upphöra pga de behövs inte man får alls åsikter och vanor via övervakningen från pappa staten....
men att rösta på PP eller annat missnöjes parti kommer inte att ske för mig iaf.

Visa signatur

| AMD 5600 X | ASUS PRIME B550-PLUS | Kingston Fury 16GB DDR4 3600MHz | MSI RTX 3070 | Be Quiet Dark power Pro 10 850W | Dell S2716DG | Noctua NH-D15 | Corsair Carbide 600Q | | Sony Z2 tablet | En HTPC

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WrongTarget
Kan du då förklara för mig varför just upphovsrättsbrott inte skall utredas av Polis och åklagare som alla andra brott?
Varför skall man tillåta privatspaning i just detta fall?
Sedan skulle jag gärna vilja veta vad Domstolen består av om inte just människor (som polisväsendet och åklagarväsendet), maskiner?
I dagsläget är det ju ändå domstolen som i slutändan bestämmer utslaget i målet, så det argumentet köper jag inte.
Du kan även idag tillvarata dina intressen genom att göra en polisanmälan och lämna in en stämningsansökan, som sedan utreds som alla andra brott. Hur kommer det sig att just upphovsrättsbrott skall specialbehandlas, men det är klart, de är ju såååå allvarliga.
På vilket sätt skulle en intresseorganisation göra ett bättre jobb än polisen, som är utbildad för det och som har svurit att upprätthålla lagarna? Är det troligare att intresseorganisationen skulle beakta våra lagar? Knappast!

Hmmm, man kanske skulle lobba för att även snatteri lyder under samma princip, så att man kan bilda en liten intressegrupp (HA kanske vill vara med) som representerar butikerna och kräver betalning, annars tillrättavisar vi överträdelser med ett bollträ (de hoppade ju på oss kan det ju heta sedan)....kan det vara något kanske. Det hoppar ju även det över polis och åklagare, fina fisken!

Håller med till 110%!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NeZo
Det vore rätt kul att se hur många röster piratpartiet skulle få i dagens läge

skulle vara kul med en omröstning här på sweclockers

Permalänk

eeh...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ford
En Vinyl-LP kostade ca 90 spänn när den försvann. idag kostar efterträdaren, en CD det dubbla. Det är dyrare än normalprisindex, men produktionen är säkert 100 ggr billigare. (Studiotid i analoga Hi-Fi studios kostade... riktigt snuskigt mkt pengar.. sen att reproducera via tryckeri etcetc..)

Den ständiga devisen "gör man inget fel har man inget att oroa sig för" kommer av en infantil tilltro till rådande ordnig som vore det en naturlag. Man får komma ihåg att uppgifter KOMMER att säljas vidare till icke behörig part, lika säkert som det finns mutor för systembolagsbossar. Nästa steg är lag på övervakningskamera hemma. 30% av ni som läser kommer att tycka det är ok.

priset på en skiva är billigt idag om du jämför med inflation och prisindex så där har du fel.
studioteknik är idag mycket dyrare än förr med dyrare mixertekniker (personen då alltså).
högre timlön bidrar också. allt kostar så mycket mer. rätta mig INTE om jag har fel!

så har du inte råd så avstå köpet!

Visa signatur

Antec Performance P182 | Intel Core i7 920 | Gigabyte GeForce GTX 660Ti | Gigabyte GA-EX58-DS4 | Corsair XMS3 1333 MHz 6 GB | Samsung SpinPoint F3 | Corsair 650TX | Windows 7 x86-64 | QPAD MK-50

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CGI
Skulle tro att just du blir ansvarig för ditt trådlösa bredband så allt som dras ner via dig / ditt IP blir du straffad för... Strålande eller hur?

Verkligen.. då får jag sluta tanka annars är det synd om mamma som står på adonemanget.. Men jag hörde nån på nyheterna som sa något annat, att de måste bevisa att det är just jag som tankat.. sen sa mamma att hon hörde något annat, att det är så som du säger.

Visa signatur

Lian Li O11D Dynamic Mini || MSI MEG X570 Unify || Ryzen 5600x || MSI 3080 Suprim X || 2x8 GB PC 3600 HyperX || Corsair SF750 Platinum 750W || 2x SN750 NVMe 1TB

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Naton
skulle vara kul med en omröstning här på sweclockers

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=8...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WrongTarget
Kan du då förklara för mig varför just upphovsrättsbrott inte skall utredas av Polis och åklagare som alla andra brott?
Varför skall man tillåta privatspaning i just detta fall?
Sedan skulle jag gärna vilja veta vad Domstolen består av om inte just människor (som polisväsendet och åklagarväsendet), maskiner?
I dagsläget är det ju ändå domstolen som i slutändan bestämmer utslaget i målet, så det argumentet köper jag inte.
Du kan även idag tillvarata dina intressen genom att göra en polisanmälan och lämna in en stämningsansökan, som sedan utreds som alla andra brott. Hur kommer det sig att just upphovsrättsbrott skall specialbehandlas? Men det är klart, de är ju såååå allvarliga.
På vilket sätt skulle en intresseorganisation göra ett bättre jobb än polisen, som är utbildad för det och som har svurit att upprätthålla lagarna? Är det troligare att intresseorganisationen skulle beakta våra lagar? Knappast!

Hmmm, man kanske skulle lobba för att även snatteri lyder under samma princip, så att man kan bilda en liten intressegrupp (HA kanske vill vara med) som representerar butikerna och kräver betalning, annars tillrättavisar vi överträdelser med ett bollträ (de hoppade ju på oss kan det ju heta sedan)....kan det vara något kanske. Det hoppar ju även det över polis och åklagare, fina fisken!

Själva utredningen i sig sköts väl fortfarande av polis och åklagare. Poängen här är just att domstolen med en variation av människor ska bedöma, innan spaning och vidare utredning, huruvida skäl finns för att göra detta trots eventuell integritetsskada. Det är en skyddsåtgärd för att undvika missbruk av spaningsmöjligheter. Med andra ord, utan direkta och dokumenterade skäl så ska sådana metoder inte få tillämpas.

Historiskt i USA så har en liknande sak varit en grundlag i över 200 år...

Permalänk

Men hur funkar det med öppna nätverk? Man kan väl inte spåra ip-adressen till en enskild dator?

Får fan gå till biblioteket och tanka!

Var det inte i Finland som folk började bojkotta mediabranchen? Alltså man slutade köpa skivor, filmer och spel... Fast då blir ju livet plötsligt tråkigt...

Permalänk
Medlem

Det är väl inte så mycket att skylla regeringen för egentligen. Hade dom röstat nej hade samma skit bara kommit tillbaka någon månad senare med samma innebörd i lite annan formulering. Så länge vi ska vara med i EU och alla handelsorganisationer får vi nog rätta oss i ledet.

Att några små partier opponerar sig är nog mest röstfiske än av någon praktisk betydelse, hade deras röster varit avgörande hade de förmodligen pressats att rösta år andra hållet och lyckas det inte första gången tar vi samma sak några månader senare igen till tillräckligt många blivit hotade av sitt parti.

Jaja, man kan ju iaf tacka regeringen som dom extra 100-lappar skattesänkning man fått, dom inventerar jag glatt i en dedikerad server i ett annat land med för min del mer fördelaktiga lagar. Vill Sverige och dom svenska operatörerna lägga pengar och energi på att logga mina besök på aftonbladet och idg så har jag inget problem med det.

Permalänk

eeh...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av id_hunter
Men hur funkar det med öppna nätverk? Man kan väl inte spåra ip-adressen till en enskild dator?

Får fan gå till biblioteket och tanka!

Var det inte i Finland som folk började bojkotta mediabranchen? Alltså man slutade köpa skivor, filmer och spel... Fast då blir ju livet plötsligt tråkigt...

de kan spåra både på öppna nätverk och på biblioteket.

Visa signatur

Antec Performance P182 | Intel Core i7 920 | Gigabyte GeForce GTX 660Ti | Gigabyte GA-EX58-DS4 | Corsair XMS3 1333 MHz 6 GB | Samsung SpinPoint F3 | Corsair 650TX | Windows 7 x86-64 | QPAD MK-50

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av marcusnns
de kan spåra både på öppna nätverk och på biblioteket.

Skit också...

Permalänk

IPRED = slut på nedladdning den 1april =/