Får alltid Bluescreen!!!!! Beror det oftast på cpu, minne, moderkort eller hårddisk?

Permalänk
Medlem

Får alltid Bluescreen!!!!! Beror det oftast på cpu, minne, moderkort eller hårddisk?

Tja,

Har inte ens öppnat chassit eller överklockat och datorn fungerade 100% innan. Vad hände nu? Hur kunde hårdvaran gå sönder av sig själv?

Jag kör med integrerad grafikkort.

Vad brukar det oftast bero på? Beror det oftast på cpu, minne, moderkort eller hårddisk?

Har ominstallerat och har t.o.m. bytt hårddisk så felet ligger inte på hårddisken

Permalänk
Medlem

Hur kunde du byta hårddisk utan att öppna datorn?

Men till frågan, visst kan hårdvara gå sönder av sig själv. Mitt standardsvar när det kommer den här typen av frågeställningar är att du ska testa memtest för att kontrollera ramminnet där problemet ofta ligger.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem

Att Googla på felkoden man får är ingen dum idé.

Permalänk
Medlem

Testa med att starta datorn med bara ett av minnen, och sedan det andra.

Visa signatur

| Q9550 @ 3.8Ghz | Asus P5Q-PRO | AMD Radeon HD6950 2GB (Unlocked @ 865Mhz) | Corsair TX650W | Corsair XMS2 (2+1)x2GB | A-Data SP900 128GB| WD Caviar Blue 320GB | Fractal Design R3 | Noctua NH-U9B |

Permalänk
Medlem

programmen kraschar också ofta!!!! irriterande när man gör nåt viktigt.
tror ni att det är minnet eller kan det också vara processorn eller moderkortet?

Permalänk

!!!!!! läs och testa vad andra skriver också!!!!11!!!!!1!%111

Lista också hårdvaran helst.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MattiasHoken
!!!!!! läs och testa vad andra skriver också!!!!11!!!!!1!%111

Lista också hårdvaran helst.

Jag har bara ett minne och jag undrar bara om hårddiskar eller moderkort kan ge bluescreen

Permalänk
Medlem

Överhettning? Damma av datorn. Har du inte öppnat den på någor år så är det förmodligen pga av det. Min förra dator stängde av sig jämt. Dammade ur den (hittade 1cm tjockt damm lager på kylflänsarna till processorkylningen), sen funkade den perfekt. Dock lite för sent då moderkortet "brann" pga damm någon dag senare och datorn dog helt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Huddit
Överhettning? Damma av datorn. Har du inte öppnat den på någor år så är det förmodligen pga av det. Min förra dator stängde av sig jämt. Dammade ur den (hittade 1cm tjockt damm lager på kylflänsarna till processorkylningen), sen funkade den perfekt. Dock lite för sent då moderkortet "brann" pga damm någon dag senare och datorn dog helt.

kan det bli överhettning med thermalright ultra extreme120 + 120 mm fläkt?

Permalänk
Medlem

Med massor av damm i kylflänsarna så ja. Men kolla med ramminnet med memtest, bluescreen brukar ju uppstå ganska ofta med trasigt minne. Och det ska inte vara ett enda error när du testar minnet.

Permalänk
Medlem

När du ändå är i farten och städar inne i datorn kolla på moderkortet så kondingarna ser bra ut (dvs inte är bulliga/missfärgade på toppen).

Permalänk
Hedersmedlem

Skriv vad det är för prylar och ålder på dem!

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chievo
Jag har bara ett minne och jag undrar bara om hårddiskar eller moderkort kan ge bluescreen

Klart som korvspad att de KAN, men kör memtest och gör som folk ber dig göra? Helt onödigt att lägga upp en tråd annars.

Visa signatur

[Antec p182] - [Corsair 2x2GB pc8500] - [Intel E8400 @ 4ghz] - [GA-p35-DS3 rev 2.1] - [GeForce 8800gts 512mb] - [Samsung spinpoint F1 750GB] - [Corsair HX520W] - [+ random stuffs]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chievo
kan det bli överhettning med thermalright ultra extreme120 + 120 mm fläkt?

De är kända för att vara ojämna, sedan kanske du inte har någon bra kontakt mellan processor och kylfläns? Kanske till och med inte har kylpasta osv. Finns mycket som kan vara fel, sluta försök att vara häftig och ta till dig de råd vi ger dig och svara seriöst på våra frågor.

Visa signatur

[Antec p182] - [Corsair 2x2GB pc8500] - [Intel E8400 @ 4ghz] - [GA-p35-DS3 rev 2.1] - [GeForce 8800gts 512mb] - [Samsung spinpoint F1 750GB] - [Corsair HX520W] - [+ random stuffs]

Permalänk
Medlem

Det var fel i minnet jag köpte begagnat.
Har inget kvitto ska jag kasta den eller behövs det inget köpbevis för garanti?
Det är kingston minne

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chievo
Det var fel i minnet jag köpte begagnat.
Har inget kvitto ska jag kasta den eller behövs det inget köpbevis för garanti?
Det är kingston minne

det är bara kasta.