Permalänk
Medlem

Stock kylare intel core i7

Är det bara jag eller är det bara för dåligt med intels kylare

värme mässigt utan överklockning så ja okish, mellan 45-65 i load o activ.

Men vilket ljud, var så längesedan jag körde med det o blir tokig. Tänkte vänta med att köpa en noctune till nästa månad, kostat tillräckligt, men detta funkar bara fan inte.

Eller har jag fått ett dålig ex?????

Ljudet i en stängd cosmos 1000 är som någon ryter iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiijjjiiii konstant. Fan huvudvärk redan.

Är nästan barnsligt vad dålig den är.

Permalänk

I7's stockcooler är värdelös så byt Nu.

Permalänk
Medlem

Den gör det den ska på gränsen mot galenskap.

Permalänk
Medlem

Kanske inte riktigt passar in här, men det känndes bättre att fråga här än att starta ytterligare en tråd.

Jag har stora bekymmer med min stockkylare.

I idle ligger kärnorna mellan 45 och 50 grader.
På 50% load runt 80 grader (!)

Försökte köra OCCT igår, men det stängde av sig efter 40 sekunder pga överhettning.

Kan tillägga att jag inte har klockat den heller...

Har provat ta lös kylaren, rengöra och montera med ny kylpasta, men det blev ingen som helst skillnad.

Är orignalkylaren så här dålig, eller har jag fått ett måndagsexemplar delux?

Permalänk
Medlem

i7 blir riktigt varm. Min 965 ger error i OCCT på grund av överhettning efter cirkus 2min så fort jag har högre spänning än 1,4V och detta med en Scytche Mugen 2.

Visa signatur

Intel Core i7 965 EE @ 4 GHz
Foxconn BloodRage X58
ATI HD 4870 + Accelero S1 Rev2 + 2st Zalman 120mm

Permalänk
Medlem

Men 80 grader i 50% load i orginalklock??
Ska man inte kunna pressa orginaldelarna till 100% utan att den dör efter 40 sekunder?

Eller är det bara att bita i det sura äpplet och köpa en bättre kylare?
Känns ju lite dumt att lägga ut pengar på det ifall processorn eller kylaren är defekt/dåligt skick.

Inte för att jag har nått emot att byta, hade jag tänkt göra i alla fall och klocka lite, men det känns ju dumt att utgå från dåligt material om man säger så.

Permalänk
Medlem

Har du HT aktiverat så är 50% load ~= 100% load. Den använder alla 4 fysiska kärnor fullt då. Min går uppemot 60-75 C vid full load beroende på vilket program jag kollar temp med. Skiljer drygt 10 C mellan SpeedFan och HWMon.. vilket ska man lita på? SpeedFan var närmare värdet jag får i Gigabyte ET iaf

Visa signatur

Intel Core i7 920, Gigabyte GA-EX58-UD5, 6x2 GB Corsair XMS3 Twin3X DDR3 1333 MHz, XFX GeForce GTX 280 1 GB, Gigabyte GeForce 8600 GT 512 MB, Corsair TX650 650W
NileCity 105,6 Playlist

Permalänk
Medlem

Hur hittar jag HT då?

Har läst lite om det, men inte hittat det i BIOS, så jag antar att det heter nått mer än så?

Känns inte som något jag behöver om jag har fattat allt rätt.

Men tillbaka till förra frågan, tycker ni att jag ska köpa en ny fläkt och hoppas på att alla delar är friska, eller ska jag försöka få en ny cpu?

Permalänk
Medlem

Till TS, har du aktiverat PWM-reglering av fläkten?

Permalänk
Medlem

En liten bild på den rackarn vore trevligt

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Lånar den här tråden lite.

Jag har tänkt köpa i7 och klocka till ca 3.33ghz lr så och undrar om stockkylaren duer till det eller om jag ska köpa nått annat ?