Kryptera sig från IPRED

Permalänk
Medlem

Kryptera sig från IPRED

Hej undrar om jag kan skydda mina filer om någon kommer och knackar på dörren.
Vet att man kan med hjälp av truecrypt krytpera sina fler men jag är ute efter något annat.

Jag vill ha typ som en vanlig mapp som är krypterad.
När man drar över sina filer dit blir de krypterade och det går inte att komma in i mappen utan ett lösenord.

Viktigt att man kan dra in filer i mappen utan att det krävs lösenord.

Finns det någon sådant program?

Visa signatur

Fractal Design Define R3 || Corsair HX- 750W || MSI P67A-GD55 || i5 2500K || 2*4GB Corsair Vengence 1600MHz CL9 || Gigabyte 560 ti soc || Samsung Spinpoint F3 HD103SJ || CM Hyper 212+ || 3x Gentle Typhoon 1450rpm

SonyVaio Pro 13 ||

Permalänk
Medlem

tja sök på true crypt jag kör det skitbra program går inte knäcka samma som TOP SECRET OF AMERICA =), påminner mycket om daemon tools

Visa signatur

Gigabyte X58 UD5 , i7 920@3,5Ghz Turbo ON+Noctua 12P , 6gb ddr 1333mhz@1500mhz , Gigabyte 470 gtx SLI , Razer Lachesis, DiNovo Edge , Z5500 + Creative HS 1200 Headset ,

Permalänk
Medlem

Svårt att tro att någon skulle knacka på dörren snarare får du nog ett brev på posten från ngt elakt skiv/film - bolag.

Visa signatur

i7 3770K | Asus 77-pro | 16GB Corsair | Gigabyte 290X | Corsair Force 120GB SSD |

Permalänk
Medlem

Bara kryptera en mapp känns ganska meningslöst om du tänker lagra filer utanför den som du nämner med att "släpa" in filer. Skulle någon storma in hos dig och beslagta din dator går det alltid att återställa en hel del filer som någon gång legat utanför din "mapp".

Dessutom finns alltid risken att din krypteringsnyckel någon gång lagras i datorns swapfil så helst bör den också krypteras.

Permalänk
Medlem

Ska pröva truecrypt.
Har hört Talas om peerguardian för nerladdning med vuze, uttorent etc, funkar den verkligen som den ska?
Kan någon se att jag laddar ner?

Visa signatur

Fractal Design Define R3 || Corsair HX- 750W || MSI P67A-GD55 || i5 2500K || 2*4GB Corsair Vengence 1600MHz CL9 || Gigabyte 560 ti soc || Samsung Spinpoint F3 HD103SJ || CM Hyper 212+ || 3x Gentle Typhoon 1450rpm

SonyVaio Pro 13 ||

Permalänk
Medlem

1. Det kommer ingen och knackar på dörren bara för att du piratat
2. Om någon knackar på dörren så har du gjort något värre än piratat

... och i så fall är risken att jag åker dit som medbrottsling om jag hjälper dig trots att jag agerar i god tro eller mot bättre vetande.

Föreslår du kontaktar en advokat om det du har på datorn kan vara brottsligt, om inte behövs inga krypteringar.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jookeer
1. Det kommer ingen och knackar på dörren bara för att du piratat
2. Om någon knackar på dörren så har du gjort något värre än piratat

... och i så fall är risken att jag åker dit som medbrottsling om jag hjälper dig trots att jag agerar i god tro eller mot bättre vetande.

Föreslår du kontaktar en advokat om det du har på datorn kan vara brottsligt, om inte behövs inga krypteringar.

Haha, så jävla bra....

Permalänk

Vi vet ännu inte vilka konsekvenser som ipred-lagen som våra elaka politiker prackat på oss kommer att få @ ovanstående inlägg. LOL @ medhjälp och åka dit för tips om kryptering.

Om ordningsmakten kommer över din dator så lär du vara glad att du krypterade dess diskar och att din router inte sparat några loggar (tips tips...).
Kryptera hela diskarna istället för en enstaka mapp. Peerguardian sållar bara bort ipnummer som någon ansett just för tillfället tillhöra någon som inte är en god medpirat. Är inte klarlagt alls att det hjälper och också finns argument som talar emot användandet av sådana ip-filter, genom att någon som spanar runt efter fildelare noterar vilka som inte går att ansluta till från en IP som man vet finns på spärrlistorna men går att nå med en låt oss säga ren adress, det kan verka som om den personen har något att dölja och därför dra blickarna till sig från elakingar.

Visa signatur

Inger 78år

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Tror inte kryptering av diskar hjälper så mkt då ipred övervakar internettrafiken.

Där hjälper ipredator eller annan vpntjänst bäst. Vill du däremot hålla klåfingrar borta funkar truecrypt bra.

Permalänk
Medlem

När upphovsrättsindustrin gör sin "husrannsakan" (intrångsundersökning) är det nog bra om allt som kan underlätta i deras bevisning är antingen hårt raderat eller hårt krypterat.

Jag är mer oroad av deras möjligheter att belägga en med kvarstad.

Permalänk
Medlem

"Det var inte jag, det var nån kamrat som använde sig av min dator. Förresten delar jag nätverk."

Jag måste kommentera att Sverige måste mogna. Vi sitter i ett utgångsläge där alla ungdomar använder sig av datorer, vi har möjligheten att vara en nästan obegränsad supermakt inom datateknologin. En drös idioter på hemfronten vill inte se utvecklingen fortskrida, mest troligt pga att de inte vet bättre. De har ingen förståelse, de ser inte det riktiga problemet, de är som en unison jättedeg som man måste simma igenom.

Visa signatur

"Love" is making a shot to the knees of a target 120 kilometers away using an Aratech sniper rifle with a tri-light scope.

~HK 47

Permalänk

Ta det säkra före det osäkra... Själv håller jag på att kryptera alla mina diskar med 256 bitars kryptering med 64 teckens lösenord. Det lär hålla ett tag.

Detta har inget med upphovsrätt att göra, jag vill bara inte att någon hittar min 2tb stora diktsamling.

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Evil_AnAnAs

Detta har inget med upphovsrätt att göra, jag vill bara inte att någon hittar min 2tb stora diktsamling.

Hehe sure

Visa signatur

Core I7 920,Cosair 12gb ddr3,GA-ex58-UD5,Gigabyte GTX580,Corsair HX 850W,Intel X25MG2 160GB,2st WS 2TB@7200,Wacom Intous4 medium.

Permalänk
Medlem

Okej vill inte att någon ska tro att jag laddar ner hela dagarna, men vill ju helst inte att myndigheterna ska ``tracka´´ min dator.

Okej ska pröva truecrypt.

Visa signatur

Fractal Design Define R3 || Corsair HX- 750W || MSI P67A-GD55 || i5 2500K || 2*4GB Corsair Vengence 1600MHz CL9 || Gigabyte 560 ti soc || Samsung Spinpoint F3 HD103SJ || CM Hyper 212+ || 3x Gentle Typhoon 1450rpm

SonyVaio Pro 13 ||

Permalänk
Medlem

* Creates a virtual encrypted disk within a file and mounts it as a real disk.

Är inte det här inte det jag vill ha? när jag skrev om krypterad mapp?

Visa signatur

Fractal Design Define R3 || Corsair HX- 750W || MSI P67A-GD55 || i5 2500K || 2*4GB Corsair Vengence 1600MHz CL9 || Gigabyte 560 ti soc || Samsung Spinpoint F3 HD103SJ || CM Hyper 212+ || 3x Gentle Typhoon 1450rpm

SonyVaio Pro 13 ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av awqawq
* Creates a virtual encrypted disk within a file and mounts it as a real disk.

Är inte det här inte det jag vill ha? när jag skrev om krypterad mapp?

Du kan inte mounta i en mapp under windows än så länge...endast till enhetsbokstav.
Under linux kan du mounta till mappar.

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Evil_AnAnAs
Ta det säkra före det osäkra... Själv håller jag på att kryptera alla mina diskar med 256 bitars kryptering med 64 teckens lösenord. Det lär hålla ett tag.

Detta har inget med upphovsrätt att göra, jag vill bara inte att någon hittar min 2tb stora diktsamling.

haha XD

om man nu vill skydda sig och det är så himla viktigt och om man är så sjukt orolig skaffa en vpn-box så är saken biff ju...

4/5 svenska män har någon gång laddat ner olagligt.

att kryftera skyddar ju inte mot ipred. det är fra. och det är skillnad.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sorsater
haha XD

om man nu vill skydda sig och det är så himla viktigt och om man är så sjukt orolig skaffa en vpn-box så är saken biff ju...

4/5 svenska män har någon gång laddat ner olagligt.

att kryftera skyddar ju inte mot ipred. det är fra. och det är skillnad.

Ja, en vpn-box bör ha möjlighet att vara ett bra skydd. Dock måste man vara noga med det landets lagar tjänsteleverantören ligger under.

Kryptera skyddar visst mot IPRED, det kan vara det som gör att man vinner en rättstvist när kronofogden inte kunde hitta någon bevisning i din dator som dom har kollat igenom vid en intrångsundersökning. Hittar dom inget där måste dom förlita sej på sina loggar, skärmdumpar med mera och har du då trådlöst nätverk så har du ganska många möjligheter att klara dej.
Krypterar man inte och kronofogden hittar det material dom söker efter eller annat upphovsrättsskyddat kan ingen i hela världen rädda dej.

Att bli belagd med kvarstad är inte så särskilt osannolikt att det sker. Då fryser man alla dina tillgångar, du äger inte längre din lägenhet, bil eller andra tillgångar, ditt lönekonto fryser dom. Det som behövs är ett domstolsbeslut och framtiden får utvisa hur mediamaffian kommer kunna utnyttja alla dessa tillgångar i lagen dom nyss köpt.

Men som du säger, en vpn räddar dej men bara förutsatt att ingen kan få ut uppgifter av vpn-leverantören.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hkman
Ja, en vpn-box bör ha möjlighet att vara ett bra skydd. Dock måste man vara noga med det landets lagar tjänsteleverantören ligger under.

Kryptera skyddar visst mot IPRED, det kan vara det som gör att man vinner en rättstvist när kronofogden inte kunde hitta någon bevisning i din dator som dom har kollat igenom vid en intrångsundersökning. Hittar dom inget där måste dom förlita sej på sina loggar, skärmdumpar med mera och har du då trådlöst nätverk så har du ganska många möjligheter att klara dej.
Krypterar man inte och kronofogden hittar det material dom söker efter eller annat upphovsrättsskyddat kan ingen i hela världen rädda dej.

Att bli belagd med kvarstad är inte så särskilt osannolikt att det sker. Då fryser man alla dina tillgångar, du äger inte längre din lägenhet, bil eller andra tillgångar, ditt lönekonto fryser dom. Det som behövs är ett domstolsbeslut och framtiden får utvisa hur mediamaffian kommer kunna utnyttja alla dessa tillgångar i lagen dom nyss köpt.

Men som du säger, en vpn räddar dej men bara förutsatt att ingen kan få ut uppgifter av vpn-leverantören.

Oj blev ju rädd efter att ha läst ditt inlägg.

Gjorde en truecrypt fil som är skyddad med en fil som lösenord Där har jag stoppat mina personliga filer.

Så vad jag fattat får man sluta ladda ner nu när IPRED-lagen träder i kraft.

Visa signatur

Fractal Design Define R3 || Corsair HX- 750W || MSI P67A-GD55 || i5 2500K || 2*4GB Corsair Vengence 1600MHz CL9 || Gigabyte 560 ti soc || Samsung Spinpoint F3 HD103SJ || CM Hyper 212+ || 3x Gentle Typhoon 1450rpm

SonyVaio Pro 13 ||

Permalänk
Medlem

kör nuke boot när de kommer. så kan de nog inte hitta något sedan

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av art85
kör nuke boot när de kommer. så kan de nog inte hitta något sedan

Haha ja dem har ju inte bevisen att filerna finns på min dator. Eftersom jag kör trådlöst kan man ju säga det var min hacking älskande granne.

Visa signatur

Fractal Design Define R3 || Corsair HX- 750W || MSI P67A-GD55 || i5 2500K || 2*4GB Corsair Vengence 1600MHz CL9 || Gigabyte 560 ti soc || Samsung Spinpoint F3 HD103SJ || CM Hyper 212+ || 3x Gentle Typhoon 1450rpm

SonyVaio Pro 13 ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av art85
kör nuke boot när de kommer. så kan de nog inte hitta något sedan

Nuke boot tar sannorlikt många många timmar, kanske många dygn. Jag känner inte till programmet i fråga men jag gissar att det är ett "wipe" program som skriver över en fil flertalet gånger för att göra det svårt eller omöjligt att rädda filer. Har man då X antal GB, kanske TB, då pratar vi om minst många många dygn innan den är klar.
Kommer kronofogden och knackar på har dom som mål att säkra bevisning i datorer inom 45 sekunder från det dom har klivit innanför dörren.

Men som sagt, framtiden får utvisa hur dom kommer använda sina möjligheter, mediamaffian alltså.

Permalänk
Medlem

okej. men om man helt ska kryptera sig ska man köra med truecrypt då eller?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JD
Du kan inte mounta i en mapp under windows än så länge...endast till enhetsbokstav.
Under linux kan du mounta till mappar.

Det kan man visst (i och för sig har jag inte testat med truecryptpartitioner): http://www.mydigitallife.info/2008/02/19/how-to-mount-and-acc...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av awqawq
Så vad jag fattat får man sluta ladda ner nu när IPRED-lagen träder i kraft.

Det är redan olagligt, så du kan sluta redan nu.

Permalänk
Avstängd

Du är skyldig att lämna ut krypteringsnyckeln om det går till domstol, bättre att satsa på en VPN-tjänst.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P1nGviN
Du är skyldig att lämna ut krypteringsnyckeln om det går till domstol, bättre att satsa på en VPN-tjänst.

Nej! Det är du inte alls!

Permalänk
Medlem

Om man alltid laddar ner filer direkt till en extern hdd, kan man då se vad för filer som har tankats ned om man bara har burken att tillgå?

Visa signatur

Antec Sonata III - e4300 - true . 8800gts 320mb

Permalänk
Medlem

man är väl ändå skyldig att lämna ut sådant? eller?

Permalänk

Hur säkert att det är tanka från SSL-siter? 256bits kryptering

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sorsater
man är väl ändå skyldig att lämna ut sådant? eller?

Du som åtalad behöver aldrig bidra med bevisning som ska få dej fälld. Det är åklagarens uppgift att samla bevisning.

Om dom ändå insisterar på att få del av lösenordet kan man alltid hänvisa till sitt dåliga minne, det är än så länge inte olagligt att vara glömsk.

Hur det blir i dom här civilmålen som IPRED kommer att generera vet jag inte men det kommer inte vara brottsligt att inte dela med sej av lösenord iallafall. Det som kan tänkas ske i ett sånt fall är att du blir belagd med kvarstad till dom har knäckt lösenordet, detta så att du inte ska kunna avyttra tillgångar som dom kan tänkas ta om dom vinner tvisten.

Möjligheterna IPRED innebär för mediamaffian är minst sagt läskiga, sen hur flitigt alla dessa möjligheter kommer att användas får framtiden utvisa. Jag hoppas personligen att dom kör stenhårt för fullt från början för då kommer det gå fortare för folk att kräva en upprivning när massa mer eller mindre oskyldiga råkar mycket illa ut. Tyvärr är dom nog smartare än så och kommer smyga igång detta till att vara något som hör vardagen till, sedan använda sina resurser till att skapa ett par statuerade avskräckande exempel om året.