IFPI smider planer med IPRED

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LolitaRainking
Men, det är väl ändå ingen som ännu blivit dömd för nedladdning via torrents? Man laddar ju bara hem bitar och verkshöjd och allt det. Det blir vän ingen förändring nu jämfört med tidigare? Vad kan de bevisa? Att man har haft trafik mellan olika datorer? De kan ju inte veta vad som skickas?

spelar ignen roll när copyright texten står "in whole or in part"

Visa signatur

Workstation :: Windows 10 :: [ASUS Prime B350-Plus]|[Ryzen 7 1700]|[Corsair Vengeance DDR4 2400MHz 32GB CL14]|[ASUS Radeon R9 280 3GB]||[Fractal Design Define]
Server :: Debian Wheezy [Intel Core i5-3450]|[Gigabyte GA-Z77X-D3H]|[2 x Corsair PC10600 DDR3 4GB]|[Fractal Design Define Case]|[4x Western Digital RED 3TB]

Permalänk

street fighter 4 collectors edition rocks i sundsvall 899:- halo wars 699:- bara som exempel men visst finns det billigare ställen men webhallen är det enda jag känner till som är mer känd
finns säkert fler men inga jag känner till

Visa signatur

|- ASUS P6T deluxe v2-|- Intel Corei7 920 stock speed stock cooling-|- XFX HD4890 i CF|- Corsair dominator 1600mhz DDR3 -|- ANTEC P190-|- samsung 226bw-|

Permalänk
Medlem

Helt rätt tycker jag. Men inte populärt att skriva det här där alla vill fortsätta skaffa grejer gratis.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Patbos
En sak jag tänkt på... Om de ändå ska köra sitt race mot folkets vilja i upphovsrättens namn:

Vilken effekt kommer IPRED ha på organisationer som Dreamhack, Birdie etc? Eller bolagens agerande mot dom i sig...

- Kommer dom undan mår jag illa över hur de fegar...
- Sätter man dit dom skjuter IPRED sig i foten rejält pga upproret.

(fail/fail i mitt huvud, men ändå...)

Ta DHW tex... 13000 pers, en hel del (inofficiell) fildelning.
DH hjälper till på alla sätt och vis med teknik osv, och tjänar bra pengar på det med... Även om de utåt sett kör på e-sport är fortfarande fildelning en stor del av lan-kulturen...

Man kan iallafall tycka att bolagen skulle sätta större press på stora Lan-organisationer än som det är idag... dvs typ inget.

Händer inget lär Lan-kulturen bli mötesplatsen för fildelning som det va innan internet fanns i var persons hem...

http://www.youtube.com/watch?v=UtqeNAXoxXg
Kanske något i den här stilen?

Som tidigare generationer så har människan fått kämpa för sin frihet. Varför inte göra det nu? Låt inte någon diktator komma och bestämma alla laggar hur som helst. Snart är väll våran yttrandefrihet borta med!

Permalänk

ja inte dröjer det länge med dessa nollor till regering de klubbar fö lagar de inte vet ett skit av ger lobbyister polisiära befogenheter om inte ännu högre.

men vad fan spelar det för roll om man demonstrerar protesterar så blir ju folket överkörda direkt en lag som IPRED skulle det ha varit folkomröstning men det vågade de inte så de gick bakom ryggen på folket "off with their heads" som det skulle sagts i en film.

nä sverige demokrati=noll

Visa signatur

|- ASUS P6T deluxe v2-|- Intel Corei7 920 stock speed stock cooling-|- XFX HD4890 i CF|- Corsair dominator 1600mhz DDR3 -|- ANTEC P190-|- samsung 226bw-|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RHWarrior
Jo, speciellt det förstnämnda. Klurar bara på om inte många av de som protesterar högst inte också själva indirekt orsakade IPRED genom att konsumera ordentligt (via fildelning) utan att köpa nåt eller näst intill inget i alla fall.

Det räcker inte att skrika bojkott, man får ha nånting att sätta press på dom med också. Sen så blir det extra hyckleri om man torrentar som en gris ändå.

Ajja, ska bli kul o se hur tillvägagångssätt blir o ev. praxis om det går till domstol. (rikast vinner troligen)

Absolut! Men om man inte handlar något utav företagen trots att det inte är värt att piratkopiera längre så kanske dom börjar förstå hur situationen egentligen är.

Permalänk
Medlem

Jag vill!

Inom Musik:
- Kunna köpa alla artisters låtar - oavsett hur kända eller okända de är via en, maximalt två portaler.
- Betalmöjligheterna ska vara stora med många betalningsalternativ
- Priset får maximalt vara 7kr/låt
- Ljudfilen kan vara komprimerad, men får inte innehålla något kopieringsskydd som hindrar mitt använde för privatbruk på något sätt.

Inom Film:
- Kunna streama hem bio-filmer i HD-kvalitet (720p) under 24 timmar efter jag betalt.
- Bio-filmen bör inte kosta mer 200kr
- Få en eventuell rabatt när jag i ett senare skede bestämmer mig för att köpa samma film på blu-ray som jag beställt via deras tjänst.
- Jag vill kunna streama hem äldre filmer likt SF Anytime - men vill se ett större utbud och bättre kvalitet.

Inom TV:
- Fler typer av digitala-abonnemang - Erbjud de som inte tittar mycket att endast betala för det som de verkligen ser på.
- Se amerikanska serier inom 24h - TV/webb eller Textat/Otextat spelar inte mig någon roll.
- Ge mig som kund möjlighet att få mitt digital-tv-kort pairat till vilken apparat jag vill. Jag ska inte som kund bli påtvingad utrustning jag inte behöver likt Comhems humax-box för HDTV (ett brott mot konsumentlagen i sig).

Sen är jag som kund ganska nöjd och betalar med glädje för dessa tjänster. Jag är inte snål, bara kräsen och bekväm!!!

Edit: Glömde säga att om de bara är villiga att bemöta konsumenterna på ett vänligt och bra sätt, och inte vara så styrande i hur kulturen ska spridas så har jag inget emot detta.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

Snart börjar dom väl jaga en för att man inte köpt deras senaste spel.. vems? tja.. allas.. om man inte köper alla spel som kommer ut så blir det böter på miljoner..
Detta är så jävla pinsamt.. Vi är inte bara fildelare.. Vi är konsumenter i första hand, har dom inte fattat det än?
Jag säger bara bojkott.. Från och med idag blir det bara seckond hand och fildelning för mej! Jävla svin..

Visa signatur

"All those moments will be lost in time.. like tears in rain.."

Permalänk
Avstängd

Helt idiotiskt att privatpersoner ska få leka polis och få begära ut personuppgifter från internetleverantörer. Det är ju absurt.
Det är ju polisens jobb, och inget som bör överlåtas till privatpersoner. Dessutom så borde det vara så att domstollen först måste godkänna det. Helt absurt.

Sen har domstolar viktigare saker för sig än att jaga snorungar som fildelar. Som att komma åt riktiga kriminella.

Permalänk
Medlem

Dags för lite ändringar i riksdagen kanske? Vad ska man rösta på för att bli av med det här?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define XL Nätdel: Corsair TX 850W V2 80+ Bronze Moderkort: ASUS Z170 PRO GAMING CPU: Intel Core i7 6700K 4.0 GHz 8MB HDD: Samsung 750-Series EVO 500GB RAM: Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000MHz CL15 Vengeance GPU: Gigabyte GeForce GTX 1070 8GB WindForce 2X OC

Permalänk
Medlem

Rösta Pirat! Det gör jag!

Visa signatur

"All those moments will be lost in time.. like tears in rain.."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av leksak
Helt idiotiskt att privatpersoner ska få leka polis och få begära ut personuppgifter från internetleverantörer. Det är ju absurt.
Det är ju polisens jobb, och inget som bör överlåtas till privatpersoner. Dessutom så borde det vara så att domstollen först måste godkänna det. Helt absurt.

Sen har domstolar viktigare saker för sig än att jaga snorungar som fildelar. Som att komma åt riktiga kriminella.

Det är inte främst privatpersoner som begär ut uppgifter utan företag. Vad ska de göra med uppgifterna som de får ut? Varna personen eller gå till tingsrätten med ärendet.

Neka inte deras rätt till upphovsrättslagen - en av landets viktigaste lagar. Det är inte här felet ligger...

Jag är väldigt tveksam till att straffa de som laddar ner, eftersom de inte nödvändigtvis vet att det är olagligt. Men de som delar ut gör ju en direkt olaglig handling.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk

"Jag är väldigt tveksam till att straffa de som laddar ner, eftersom de inte nödvändigtvis vet att det är olagligt. Men de som delar ut gör ju en direkt olaglig handling."

Är inte att ladda ner är väl en minst lika direkt handling som att ladda upp? Och du vet väl hur t ex Bittorrent fungerar. Man är väl minst lika medveten om att man laddar ner som upp. Vad spelar det för roll om det är privatpersoner eller företag som hämtar ut uppgifterna, lika illa för det och om man tycker att upphovsrättslagen är en av Sveriges viktigaste lagar så har man inte alla hästar i stallet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av raketmaskinen
"Jag är väldigt tveksam till att straffa de som laddar ner, eftersom de inte nödvändigtvis vet att det är olagligt. Men de som delar ut gör ju en direkt olaglig handling."

Är inte att ladda ner är väl en minst lika direkt handling som att ladda upp? Och du vet väl hur t ex Bittorrent fungerar. Man är väl minst lika medveten om att man laddar ner som upp. Vad spelar det för roll om det är privatpersoner eller företag som hämtar ut uppgifterna, lika illa för det väl och om man tycker att upphovsrättslagen är en av Sveriges viktigaste lagar så har man inte alla hästar i stallet.

Hur vet du att det är olagligt att ladda ner Göta Kanal 2.avi? Du kanske inte vet att den inte har i avsikt att laddas ner fritt på Internet. Du kanske tror det är en sommarfilm från familjen Svensson på deras båt - filmad med en amatörkamera. Långsökt? ja kanske, men inte omöjligt!

Däremot personen som väljer att på ett eller annat sätt skapa en digital kopia av filmen från orginalet och sedan sprida kan omöjligt missat detta faktum. Denna person är såldes mer till att skylla.

Visst du hjälper till att dela ut när du laddar ner genom Bittorrent - men inte nödvändigtvis av anledning att sprida upphovsrättskyddat material utan för den ursprungliga anledningen att hjälpa till med bandbredd.

Upphovsrätten är väldigt viktig - och det är inget fel på lagen i sig. Problemet kommer när upphovsrättinnehavarna inte vill bemöta konsumenterna på samma marknad eller via samma medium.

Att ta sig rätten till att se film och tv-serier eller spela spel gratis för man tycker det är kul är utan tvekan en olaglig handling om det bryter mot upphovsrätten och ska i mitt tycke också bestraffas.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

Hur funkar det egentligen, om vi pratar torrents. måste den som vill se min IP address vara i samma svärm.

eller hur är det tänkt att de ska se ip addresserna, de får väll inte logga all trafik?

Permalänk
Medlem

jag har en broder som är Polis och jag är inte rädd han ska ta fast mig och sen tycker han det är skit med ipred sa han

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FredrikMH
Hur vet du att det är olagligt att ladda ner Göta Kanal 2.avi? Du kanske inte vet att den inte har i avsikt att laddas ner fritt på Internet. Du kanske tror det är en sommarfilm från familjen Svensson på deras båt - filmad med en amatörkamera. Långsökt? ja kanske, men inte omöjligt!

Tror inte att det resonemanget håller. Att "inte veta" fungerar sällan rättsligt: "visste inte att cykeln var stulen", etc är inget bra argument om man lagförs för häleri.

Om man inte har "uppsåt" så räcker det att man beläggs med "försumlighet", med det senare fallet menas i klartext att man borde ha fattat bättre.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FredrikMH
Hur vet du att det är olagligt att ladda ner Göta Kanal 2.avi? Du kanske inte vet att den inte har i avsikt att laddas ner fritt på Internet. Du kanske tror det är en sommarfilm från familjen Svensson på deras båt - filmad med en amatörkamera. Långsökt? ja kanske, men inte omöjligt!

Däremot personen som väljer att på ett eller annat sätt skapa en digital kopia av filmen från orginalet och sedan sprida kan omöjligt missat detta faktum. Denna person är såldes mer till att skylla.

Visst du hjälper till att dela ut när du laddar ner genom Bittorrent - men inte nödvändigtvis av anledning att sprida upphovsrättskyddat material utan för den ursprungliga anledningen att hjälpa till med bandbredd.

Upphovsrätten är väldigt viktig - och det är inget fel på lagen i sig. Problemet kommer när upphovsrättinnehavarna inte vill bemöta konsumenterna på samma marknad eller via samma medium.

Att ta sig rätten till att se film och tv-serier eller spela spel gratis för man tycker det är kul är utan tvekan en olaglig handling om det bryter mot upphovsrätten och ska i mitt tycke också bestraffas.

Du tycker alltså inte det finns några fel på upphovsrätten? http://dn.se/kultur-noje/musik/happy-birthday-to-you-en-kosts...

Jaja, nu går jag off topic...

On topic:

Håller med om att bojkott är på sin plats, man bli ju som sagt inte sugen att stödja dessa bolag.

Permalänk

5st bokförlags privat poliser jagar redan en EN person som laddat upp ljudböcker 5
mot 1 det är så det börjar

Visa signatur

|- ASUS P6T deluxe v2-|- Intel Corei7 920 stock speed stock cooling-|- XFX HD4890 i CF|- Corsair dominator 1600mhz DDR3 -|- ANTEC P190-|- samsung 226bw-|

Permalänk
Medlem

Vi kan leva utan film, tvserier och musik. Dom har lite svårare att överleva utan våra inkomster, frågan är bara hur många liv som ska förstöras innan dom inser det och börjar leverera det kunderna vill ha. FredrikMH's inlägg är en bra riktlinje.

Permalänk
Medlem

Den dan merparten av kostnaden för en CD skiva, eller priset för annan medium går till artisten, inte feta skivbolagsdirektörer, ska jag faktiskt börja köpa en del musik igen, jaja priset måste ju ner med ca 50% också.
Skulle tro att den musikaliska kvalitén skulle höjas en hel del också om faktisk artisterna fick skapligt betalt för sitt verk.
Som det är nu pumpas det ut en väldig mängd ganska menlös musik av skivbolag
där en eller flera skriver musik texter och sen hittar en "passande" person som kan sjunga, ungefär ala melodifestivalen, och sen undras det över varför ingen vill köpa skiten....

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 7an
[B]Grattis, det nya STASI har återupplivats, och detta sitter våra sk FOLKVALDA IDIOTER till politiker och röstar ja på.

[/B]

Heh... Våra folkvalda politiker är bara små bönder i ett stort shackspel... Deras röster styrs och bestäms av "kungen och drottningen" = EU. Det hade varit kul om det fanns lite demokrati kvar, så vi folket kunde få rösta om lite saker ibland. Sossarna startade detta och borgarna fortsätter och det spelar egentligen ingen roll vilken nästa (stora) regering blir; alla stora "dåliga nyheter" bestäms inte i Sverige ändå. Vi gav upp den lilla demokratin vi hade kvar när vi gick med i EU.

Citat:

NEJ till EU; Nej till FRA, NEJ till Ipred

/Sverige sverige fosterland, ytterligare ett skepp har skjutits i sank [/B]

Det låter som en bra idé ja... +1

/CGI

P.S
+1 igen förresten. Även jag ska sluta köpa filmer, musik och spel.

Visa signatur

Lead 3D Artist, Sweden
Xeon Gold 6246R, 2x Nvidia RTX A5000 24 GB + NVLink, 384 GB ECC RAM

Permalänk
Medlem

Öppet trådlöst nätverk så är det lugna gatan

http://www.dn.se/kultur-noje/ipred-hot-mot-oppna-natverk-1.83...

Visa signatur

Intel Core i5-2300 2.8GHz | Corsair XMS3 8GB DDR3 PC3-12800 1600MHz | Gigabyte GeForce GTX 560Ti 1GB OC | Fractal Design Newton 650W PSU | Antec Three Hundred

Permalänk
Medlem

När blev fri musik och film en rättighet?
Alla argumenterar för fildelning med mer eller mindre hopplösa argument som att de inte har pengar att lägga på alla filmer och att pengarna inte går till rätt mottagare när man väl betalar. Osv osv.

Sen har vi de lagliga alternativen där diskussionen alltid resulterar i samma historia:

Film-streaming/download:
Någon erbjuder streaming -> Vi vill inte använda X Browser eller Y OS -> Någon fixar platformsoberoende system -> Vi vill ha download -> Någon erbjuder Download -> Vi vill ha DRM-fritt -> Någon erbjuder DRM-fritt -> Vi vill ha HD -> Någon erbjuder HD -> Vi vill inte betala mer för HD, SD borde vara gratis. Osv.

Musik download:
Erbjuder Download -> Vi vill inte ha DRM-skyddet -> Bort med DRM-skyddad musik -> Vi vill ha FLAC -> Någon erbjuder FLAC -> FLAC är för dyrt, MP3 borde vara gratis. Osv.

Jag kommer fortsätta köpa min film och musik i vanlig ordning, jag gillar att ha de gamla föråldrade plastskivorna i bokhyllan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av keyser
När blev fri musik och film en rättighet?
Alla argumenterar för fildelning med mer eller mindre hopplösa argument som att de inte har pengar att lägga på alla filmer och att pengarna inte går till rätt mottagare när man väl betalar. Osv osv.

Sen har vi de lagliga alternativen där diskussionen alltid resulterar i samma historia:

Film-streaming/download:
Någon erbjuder streaming -> Vi vill inte använda X Browser eller Y OS -> Någon fixar platformsoberoende system -> Vi vill ha download -> Någon erbjuder Download -> Vi vill ha DRM-fritt -> Någon erbjuder DRM-fritt -> Vi vill ha HD -> Någon erbjuder HD -> Vi vill inte betala mer för HD, SD borde vara gratis. Osv.

Musik download:
Erbjuder Download -> Vi vill inte ha DRM-skyddet -> Bort med DRM-skyddad musik -> Vi vill ha FLAC -> Någon erbjuder FLAC -> FLAC är för dyrt, MP3 borde vara gratis. Osv.

Jag kommer fortsätta köpa min film och musik i vanlig ordning, jag gillar att ha de gamla föråldrade plastskivorna i bokhyllan.

Om vi nu går åt sidan från själva "är feldelning lagligt eller ej?" och istället sätter ögonen på IPRED. Varför finns en sådan idiotisk lag till att börja med?

Så fort en artist, konstnär eller någon estetiskt inriktad luffare i skinnjacka ska sälja sin produkt så får denna person gå med på reglerna om en vanlig jävla öppen och fri marknadsekonomi och om inte skiten säljer, ja då är det fan synd.

Men bara för att man inte kan sälja sina saker till sina kunder så kan man inte skaffa en lag bara för det. Det skulle vara lika konstigt som att jag tillverkade bildäck, men ingen vill köpa min bildäck. Så därför så får jag en lag som säger att om du köper bildäck från han där borta istället för mig så får jag skicka hotbrev till den personen och kräva pengar. Jag behöver inte ens kontakta polisen.

Seriöst? Fattar du vilken skitlag det här är? Det finns hur många analoga verisioner av IPRED som helst, som borde göra att folk över 40 förstår....

IPRED gör inte fildelning olagligt, den förstör internet, precis som att boktryckarkonsten förstörde det för katolikerna när det var nytt, nu tar vi böcker för givet, borde vi inte göra samma sak med internet!?

Visa signatur

We are the Microsoft. Resistance is futile. You will be bluescreened!

Permalänk
Medlem

Mitt inlägg riktade sig mer åt alla återkommande inlägg om priset på film/musik och de eviga argumenten för att det borde vara gratis.

Lagen är rätt galen, ja. Det håller jag absolut med om.
I bästa fall filosoferar fler bolag som Warner och inte hetsjagar alla eventuella pirater.
Tillochmed de stora bolagen borde förstå hur otroligt dålig PR det är att jaga medelsvenssons.
Fast med tanke på hur de hanterat saker tidigare så skulle det inte förvåna mig om det är precis vad de kommer göra...

Permalänk

Vore det inte vettigt att starta en kampanj för att ge BRA uppmärksamhet till de bolag som avstår från att jaga fildelare ? Kanske t.o.m. starta en insamling för att sponsra dessa företag och visa dem att det är mer lönsamt att INTE jaga folk...

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Medlem

Warner Brothers kommer ju att förlora jätte mycket pengar på att skicka ut brev till alla fildelare.

Visa signatur

| 3960X | 16 GB DDR3 | P9X79 | H100 | 7950 |
| E31270 | 16 GB DDR3 ECC | ~7 TB eff. ZFS R-Z2 | ESXi |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pscs3
Warner Brothers attityd verkar ju faktiskt befogad.
//pscs3

Jag gillar deras linje måste jag säga, jag skulle inte vara främmande för att betala för mitt nedladdande men änsålänge ser jag inga bra alternativ (bra som i enklare, snabbare, bättre utbud och till en rimlig kostnad).

Visa signatur

- In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move
- The Guide is definitive. Reality is frequently inaccurate.
Douglas Adams