Permalänk

Uppgradera en gammal dator

Hej

jag har fått en gammal dator från min syrra och undrar lite vad den klarar och vad som kanske kan vara värt att uppgradera på den.

Den har så vitt jag kan luska fram

En P4 2,8 GHz processor
1 GB RAM (endast 2 platser på moderkortet och just nu 2 512:or)
Nvidia Geforce 6800GT
200 GB hårddisk.

Vad klarar denna för något tro? Kan man spela lite nyare spel på den? Kräver absolut inte att den ska klara dom på höga inställningar, men kommer den att exempelvis klara Mass Effect och Star Craft 2 på lägre inställningar?

Vad är värt att uppgradera på den? Minnena funderar jag på att byta upp till 2GB. Finns det något AGP grafikkort som kan vara vettigt att investera i? Eller är det bättre att ha denna dator som arbetsdator/wow-dator och köpa en ny speldator?

Visa signatur

| Asus P8P67 PRO REV B3 | Intel Core i5 2500K @ 4,5GHz| Cooler Master Hyper 212 Plus| Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz XMS3 1,5V| Gigabyte GeForce GTX 560Ti 1024MB OC @ 975MHz| XFX Core Edition 650W 80+ Bronze| 1TB Samsung Spinpoint F3 HD103SJ| Cooler Master Elite 430 Svart|

Permalänk

Re: Uppgradera en gammal dator

Citat:

Ursprungligen inskrivet av UnConnected
Hej

jag har fått en gammal dator från min syrra och undrar lite vad den klarar och vad som kanske kan vara värt att uppgradera på den.

Den har så vitt jag kan luska fram

En P4 2,8 GHz processor
1 GB RAM (endast 2 platser på moderkortet och just nu 2 512:or)
Nvidia Geforce 6800GT
200 GB hårddisk.

Vad klarar denna för något tro? Kan man spela lite nyare spel på den? Kräver absolut inte att den ska klara dom på höga inställningar, men kommer den att exempelvis klara Mass Effect och Star Craft 2 på lägre inställningar?

Vad är värt att uppgradera på den? Minnena funderar jag på att byta upp till 2GB. Finns det något AGP grafikkort som kan vara vettigt att investera i? Eller är det bättre att ha denna dator som arbetsdator/wow-dator och köpa en ny speldator?

Systemkrav för Mass Effect: Windows Xp/Vista • Single Core: 2.4GHz eller bättre / Multiple Cores 2.0 GHz eller bättre • Xp: 1GB RAM. Vista: 2GB RAM • 15GB Hårdisk • 1x DVD- ROM • 256MB Grafikkort med stöd för Pixel Shader 3.0 • DirectX 9.0c Kompatibelt Ljudkort • DirectX 9.0c (finns på skivan)
*Understøttede grafikkort: Nvidia GeForce 6600 eller ATI 9500 eller bedre.

Du klarar kraven för processor och RAM, även om ditt RAM är i minsta laget. Även grafikkortet klarar sig precis.

Satsa på lite mer RAM och ett nyare grafikkort. ATI har några relativt nya grafikkort med AGP, tror det finns något från 3xx0-serien. Fast sedan kommer nog processorn att flaska en del.

Grafikkort: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=388745 kanske finns billigare på annat håll.

Köper du nytt moderkort och ny processor blir det ju dyrare men betydligt bättre.

Visa signatur

Dator: MSI B550 Tomahawk || AMD 5600X || Noctua NH-U12S || MSI RTX 2070 Armor 8GB || Kingston HyperX 32GB @ 3600MHz CL16 || PNY CS3030 1TB + SSD 500GB + HDD 4000GB || Phanteks Enthoo Pro || Corsair AX 760W

Permalänk

Tackar..

Börjar nog med mer RAM så länge så får jag testa mig fram lite vad den klarar och så. Är den för seg så kan jag ju satsa på en ny dator i delar och använda minnena till den.

Visa signatur

| Asus P8P67 PRO REV B3 | Intel Core i5 2500K @ 4,5GHz| Cooler Master Hyper 212 Plus| Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz XMS3 1,5V| Gigabyte GeForce GTX 560Ti 1024MB OC @ 975MHz| XFX Core Edition 650W 80+ Bronze| 1TB Samsung Spinpoint F3 HD103SJ| Cooler Master Elite 430 Svart|

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av UnConnected
Tackar..

Börjar nog med mer RAM så länge så får jag testa mig fram lite vad den klarar och så. Är den för seg så kan jag ju satsa på en ny dator i delar och använda minnena till den.

Det är inte säkert att du kan använda minnena i en ny dator. Nya datorer har DDR2 eller DDR3 och jag är osäker på om moderkort till P4 har DDR2. Om ditt nuvarande moderkort har DDR kommer du inte kunna använda RAM-minnena i en ny dator.

Så kolla upp vilken typ av RAM-minnen du har nu först.

Visa signatur

Dator: MSI B550 Tomahawk || AMD 5600X || Noctua NH-U12S || MSI RTX 2070 Armor 8GB || Kingston HyperX 32GB @ 3600MHz CL16 || PNY CS3030 1TB + SSD 500GB + HDD 4000GB || Phanteks Enthoo Pro || Corsair AX 760W