Permalänk
Avstängd

Multiplier hoppar i cpu stress test.

Tjenare. Det är så att jag stött på ett konstigt problem. Min multiplier hoppar från 9 till 6 och tillbka till 9 då och då när jag kör något cpu stress test. Speedstep och C1E är av. CPUn fungerar helt annars. Jag tror det bara händer när den går upp i full use. Jag märkte detta när jag skulle klocka igår. Jag märkte också att jag inte har kontroll över VCore p.g.a mitt moderkort inte kan ändra VCore.
Jag har :
E8400
ASUS P5KPL-CM.
2GB 667 MHZ
Inget grafik kort atm.
Tack.

Visa signatur

Intel® Core™ i5-2600K @ 4.5GHZ - Asus P8p67Pro - Gainward GTX 970 Phantom - Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB - Kingston SSD 120GB - WDC 1TB - Seagate Barracuda 2TB - Windows 10 Preview build

Permalänk
Medlem

kolla temperaturen
kan var throttling.

Permalänk
Avstängd

Den ljuger om temperaturen som många andra har problem med. Står att den ligger på 50 grader nu i idle. I bios står det 70 - 90 grader. Så är nog inte det. Jag tror det är detta :
http://data.fuskbugg.se/skalman01/IMG_0071.jpg
Ratio statusen där.

Visa signatur

Intel® Core™ i5-2600K @ 4.5GHZ - Asus P8p67Pro - Gainward GTX 970 Phantom - Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB - Kingston SSD 120GB - WDC 1TB - Seagate Barracuda 2TB - Windows 10 Preview build

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Karzan
Den ljuger om temperaturen som många andra har problem med. Står att den ligger på 50 grader nu i idle. I bios står det 70 - 90 grader. Så är nog inte det. Jag tror det är detta :
http://data.fuskbugg.se/skalman01/IMG_0071.jpg
Ratio statusen där.

Nu förstår jag inte riktigt, om Bios visar 70-90 grader så är det väl därför som CPU'n throttlar ner?

Permalänk
Avstängd

Jo kanske. Hur stänger man av det då?
Antar att det är det du säger eftersom den visar 100C http://data.fuskbugg.se/skalman01/cpu.JPG

Visa signatur

Intel® Core™ i5-2600K @ 4.5GHZ - Asus P8p67Pro - Gainward GTX 970 Phantom - Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB - Kingston SSD 120GB - WDC 1TB - Seagate Barracuda 2TB - Windows 10 Preview build

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Karzan
Jo kanske. Hur stänger man av det då?
Antar att det är det du säger eftersom den visar 100C http://data.fuskbugg.se/skalman01/cpu.JPG

Ehm, ifall din cpu trottlar ner pga att den är 100 grader så bör du inte stänga av trottlingen utan kolla upp varför din processor blir för varm.
Når processorn mycket högre temp så kommer datorn att stängas av.
Stänger du av båda de skydden så kommer processorn att gå sönder.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Avstängd

Men det är det att CPU tempen ljuger. Många har tydligen det problemet med E8400

Visa signatur

Intel® Core™ i5-2600K @ 4.5GHZ - Asus P8p67Pro - Gainward GTX 970 Phantom - Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB - Kingston SSD 120GB - WDC 1TB - Seagate Barracuda 2TB - Windows 10 Preview build

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Karzan
Men det är det att CPU tempen ljuger.

Hur vet du det?
Verkar nog mera troligt att den throttlar..

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Avstängd

När detta throttlar så här, kommer det påverka min fps i typ spel som GTA IV som kräver mycket cpu? Kommer jag få fps dropp dom här två sekundrarna då och då eller :/?

Visa signatur

Intel® Core™ i5-2600K @ 4.5GHZ - Asus P8p67Pro - Gainward GTX 970 Phantom - Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB - Kingston SSD 120GB - WDC 1TB - Seagate Barracuda 2TB - Windows 10 Preview build

Permalänk
Medlem

Innan du gör något annat så bör du kontrollera att CPU-fläkten snurrar ordentligt och att kylaren sitter ordentligt monterad. Ditt problem låter precis som om CPU-kylaren sitter löst.

Permalänk
Avstängd

Jag vet att det inte är rätt temperatur på CPUn som visas. Fläkten sitter helt fast på 1700 RPM. För det finns hundratals personer som har samma problem med denna cpu på temperaturen. Alla undrar varför dom har 70 celcius i bios.
Jag har t.o.m känt med fingret under fläkten när det står 100C och inte känt att det är varmt alls. Så det är inget fel på temperaturen.

Visa signatur

Intel® Core™ i5-2600K @ 4.5GHZ - Asus P8p67Pro - Gainward GTX 970 Phantom - Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB - Kingston SSD 120GB - WDC 1TB - Seagate Barracuda 2TB - Windows 10 Preview build

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Karzan
Jag vet att det inte är rätt temperatur på CPUn som visas. Fläkten sitter helt fast på 1700 RPM. För det finns hundratals personer som har samma problem med denna cpu på temperaturen. Alla undrar varför dom har 70 celcius i bios.
Jag har t.o.m känt med fingret under fläkten när det står 100C och inte känt att det är varmt alls. Så det är inget fel på temperaturen.

Testa att flasha bios till den senaste versionen.
För det låter otroligt att intel har fungerande tempsensorer i alla cpuer utom en viss serie.
Att kylaren inte är varm kan bero på två saker:
1. Processorn är egentligen väldigt sval, cpu temp på ca 35 grader som mest.
2. Kylaren har ingen riktig kontakt med CPU så processorn halvt om halvt brinner medans flänsen känns sval.

Dubbel, trippel och fyrdubbelkolla att allt är korrekt.
Min egen ninja blir varm ifall jag har fingret på och kör igång testprogram.
Obehagligt varm.

Fläkten styrs av värmesensorerna så antingen är fläkten maxad eller låst till den hastigheten.

Vad säger bios under hardware monitor?

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Karzan
Jag vet att det inte är rätt temperatur på CPUn som visas. Fläkten sitter helt fast på 1700 RPM. För det finns hundratals personer som har samma problem med denna cpu på temperaturen. Alla undrar varför dom har 70 celcius i bios.
Jag har t.o.m känt med fingret under fläkten när det står 100C och inte känt att det är varmt alls. Så det är inget fel på temperaturen.

Problemet är ju att du säger att den ändrar multiplern när du kör ett stressprogram, det är en indikation att den throthlar, det ska den inte göra om den inte faktiskt blir så varm som du säger.

Så precis som alla har sagt, montera om kylningen och kolla igen, kanske sitter kylaren inte riktigt, eller har du för mycket/lite kylpasta, ett riskorn mitt på CPU´n räcker, bara det är helt rent från gammal kylpasta.

Om du har problem med temperaturen oavsett om du tror det är en felläsning ska du inte stänga av throtlingen eller autoshutdown, gör du det kan du skada CPU´n.

Sitter inte kylaren korrekt/full kontakt med kylaren så kommer du inte uppleva att kylaren blir varm heller.

Har du låst fläkten till ~1700rpm så ändra det på momangen, ställ en smartfan funktion istället så den justerar sej efter temperaturen, annars har den ingen chans att kyla ned din CPU som annars verkar bli överhettad.

Det kan mycket väl vara en fel avläsning men det är bara onödigt att chansa, lös problemet istället för att gå runt det.

Edit: stavfel (saknade ett L på full = "ful kontakt"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Karzan
Jag vet att det inte är rätt temperatur på CPUn som visas. Fläkten sitter helt fast på 1700 RPM. För det finns hundratals personer som har samma problem med denna cpu på temperaturen. Alla undrar varför dom har 70 celcius i bios.
Jag har t.o.m känt med fingret under fläkten när det står 100C och inte känt att det är varmt alls. Så det är inget fel på temperaturen.

Förtydligar lite vad övriga har sagt.

DU har troligen värmeproblem då andra som haft sensor problem inte har throttlande processorer.
1700 RPM skulle kunna vara för lite med den sketna orginalfläkten (brukar väll kunna gå upp till 2500?). Kan även ge många grader att montera om med ny kylpasta.

men som sagt uppdatera bios först.

hämta även hem coretemp och eller everest, brukar vara tillförlitligare än speedfan (everest visar även throttling)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nvmuppen

men som sagt uppdatera bios först.

Skulle jag inte ge mig på att göra då den inte låter så stabil, vore ju inte kul om den överhettade medans man flashar bios.

Permalänk
Avstängd

Jag har senaste BIOS versionen. En som kom ut den sjätte april. Jag vet att fläkten sitter helt perfekt. För en gång lät jag datorn vara helt avstängd med öppet fönster i typ 15 timmar. Sedan satte jag i gång den och kom in på bios på mindre än 10 sekunder. Jag går snabbt in på temperatur informationen och där står det att den redan ligger på 79 grader.

Ibland i SpeedFan och Everest står det att den ligger på minus 30 grader. Sedan hoppar den lite hur den vill.

Jag gjorde ett test i everest också ni kanske vill se.
http://data.fuskbugg.se/skalman01/everest.JPG

Ni kan kolla här :
http://www.evga.com/forums/tm.asp?m=279388

En annan kille skriver här att 100 grader skulle döda denna cpu.
http://forums.anandtech.com/messageview.aspx?catid=32&threadi...

Som sagt. Jag tror inte temperaturen visar rätt.
Jag tror det är moderkortet som är den sämsta skiten som gjorts. Kan ju fan inte ens ändra VCore när jag ska klocka.

Visa signatur

Intel® Core™ i5-2600K @ 4.5GHZ - Asus P8p67Pro - Gainward GTX 970 Phantom - Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB - Kingston SSD 120GB - WDC 1TB - Seagate Barracuda 2TB - Windows 10 Preview build

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Karzan
Jag har senaste BIOS versionen. En som kom ut den sjätte april. Jag vet att fläkten sitter helt perfekt. För en gång lät jag datorn vara helt avstängd med öppet fönster i typ 15 timmar. Sedan satte jag i gång den och kom in på bios på mindre än 10 sekunder. Jag går snabbt in på temperatur informationen och där står det att den redan ligger på 79 grader.

Ibland i SpeedFan och Everest står det att den ligger på minus 30 grader. Sedan hoppar den lite hur den vill.

Jag gjorde ett test i everest också ni kanske vill se.
http://data.fuskbugg.se/skalman01/everest.JPG

Ni kan kolla här :
http://www.evga.com/forums/tm.asp?m=279388

En annan kille skriver här att 100 grader skulle döda denna cpu.
http://forums.anandtech.com/messageview.aspx?catid=32&threadi...

Som sagt. Jag tror inte temperaturen visar rätt.
Jag tror det är moderkortet som är den sämsta skiten som gjorts. Kan ju fan inte ens ändra VCore när jag ska klocka.

på mitt kort kan jag stäng av throttlingen men det är inget jag rekommenderar.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nvmuppen
på mitt kort kan jag stäng av throttlingen men det är inget jag rekommenderar.

Men tror du detta kommer påverka min FPS i GTA 4 eller något annat cpu krävande spel? Jag ska nämligen få ett GTX 275 inom dom kommande dagarna.

Visa signatur

Intel® Core™ i5-2600K @ 4.5GHZ - Asus P8p67Pro - Gainward GTX 970 Phantom - Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB - Kingston SSD 120GB - WDC 1TB - Seagate Barracuda 2TB - Windows 10 Preview build

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Karzan
Men tror du detta kommer påverka min FPS i GTA 4 eller något annat cpu krävande spel? Jag ska nämligen få ett GTX 275 inom dom kommande dagarna.

Jaa det kommer att påvärka.. och förmodligen kommer det att förstöra din cpu helt då 100c är ingen tempratur processorerna är gjorde för att vara i under en längre tid..
men plocka bort hela cpu-kylaren och sätt dit den igen.. blir det samma sak igen så tar du bara och provar processorn på ett annat moderkort, å är det samma sak där så tar du bara och skickar in den på garantin..

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av norrby89
Jaa det kommer att påvärka.. och förmodligen kommer det att förstöra din cpu helt då 100c är ingen tempratur processorerna är gjorde för att vara i under en längre tid..
men plocka bort hela cpu-kylaren och sätt dit den igen.. blir det samma sak igen så tar du bara och provar processorn på ett annat moderkort, å är det samma sak där så tar du bara och skickar in den på garantin..

No offence men är du helt borta? Jag har skrivit minst 15 gånger att temperaturen som visas inte är rätt!? INGEN CPU klarar 100C men ändå kan jag ha 100C i 2 timmar. Det bevisar att det inte är 100C utan att den är bugg. wtf.

Visa signatur

Intel® Core™ i5-2600K @ 4.5GHZ - Asus P8p67Pro - Gainward GTX 970 Phantom - Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB - Kingston SSD 120GB - WDC 1TB - Seagate Barracuda 2TB - Windows 10 Preview build

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Karzan
No offence men är du helt borta? Jag har skrivit minst 15 gånger att temperaturen som visas inte är rätt!? INGEN CPU klarar 100C men ändå kan jag ha 100C i 2 timmar. Det bevisar att det inte är 100C utan att den är bugg. wtf.

För det första så kommer en cpu med dålig kylning upp i maxtemp nästan omedelbart som den får spänning. Testa att hålla i en 100W glödlampa och tända den och se hur varm den blir på 10 sekunder. Samma princip.

De flesta cpuer kan tåla temperaturer upp emot 140grader under kort tid.
100 grader kan de klara i några timmar åt gången.

Men visst. Det är din dator. Gå in i bios, gå in på bios setup advanced
ställ om CPU TM function till disabled.

Men bara så du vet så trottlar inte en cpu bara för att den visar fel temp.
Den trottlar för att den är för varm vilket din cpu verkar göra konstant när du använder den.

Trottlingen gör att du upplever hack och dyl i spel.

Du kan även låsa ration till maxläget i bios via CPU ratio.

Genom att göra detta så motsvarar det att varva en motor för fullt och stänga av alla säkerhetsspärrar.
Ifall du vet exakt vad du gör och anser dig tillräckligt teknisk så är det ingen fara.
Fast isåfall hade du nog läst manualen till ditt moderkort och lärt dig detta själv.

Kyss din cpu adjö.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666
För det första så kommer en cpu med dålig kylning upp i maxtemp nästan omedelbart som den får spänning. Testa att hålla i en 100W glödlampa och tända den och se hur varm den blir på 10 sekunder. Samma princip.

De flesta cpuer kan tåla temperaturer upp emot 140grader under kort tid.
100 grader kan de klara i några timmar åt gången.

Men visst. Det är din dator. Gå in i bios, gå in på bios setup advanced
ställ om CPU TM function till disabled.

Men bara så du vet så trottlar inte en cpu bara för att den visar fel temp.
Den trottlar för att den är för varm vilket din cpu verkar göra konstant när du använder den.

Trottlingen gör att du upplever hack och dyl i spel.

Du kan även låsa ration till maxläget i bios via CPU ratio.

Genom att göra detta så motsvarar det att varva en motor för fullt och stänga av alla säkerhetsspärrar.
Ifall du vet exakt vad du gör och anser dig tillräckligt teknisk så är det ingen fara.
Fast isåfall hade du nog läst manualen till ditt moderkort och lärt dig detta själv.

Kyss din cpu adjö.

Så genom att bara spela på CPUn som jag gör nu kommer den att gå sönder? För just nu kör jag helt default inställningar förutom C1E och Speedstep.

Om cpun verkligen var i 100C. Hur lång tid skulle det ta för den att gå ner till 60C?

Visa signatur

Intel® Core™ i5-2600K @ 4.5GHZ - Asus P8p67Pro - Gainward GTX 970 Phantom - Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB - Kingston SSD 120GB - WDC 1TB - Seagate Barracuda 2TB - Windows 10 Preview build

Permalänk

Förstår inte exakt vad du menar med att bara spela på CPUn?
Med dålig kylning kan en cpu brännas även om den är underklockad.

Det där beror helt på kylningen. Min går ner 20-30 grader på ett par sekunder sen går den ner långsammare tills den stannar vid sin idle temp.
Men så har jag en Ninja med 3 st 120mm som jobbar med push-pull på den.

Antar att du har en orginalkylare på med den lilla klicken med medföljande kylpasta och då gissar jag på ca 30 sekunder från att gå från 100 grader till 60 grader och fläkten då börjar varva ner.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Avstängd
Visa signatur

Intel® Core™ i5-2600K @ 4.5GHZ - Asus P8p67Pro - Gainward GTX 970 Phantom - Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB - Kingston SSD 120GB - WDC 1TB - Seagate Barracuda 2TB - Windows 10 Preview build

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Karzan
Här är samma problem.
http://www.hardwareanalysis.com/content/topic/71984/

Som löstes med en ny kylare. En freezer 7.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Karzan
No offence men är du helt borta? Jag har skrivit minst 15 gånger att temperaturen som visas inte är rätt!? INGEN CPU klarar 100C men ändå kan jag ha 100C i 2 timmar. Det bevisar att det inte är 100C utan att den är bugg. wtf.

men reklamera processorn då istället ? om det är något fel så reklamera då processorn å få en ny istället...

och om du läser det jag skrev så prova montera processorn i en annan dator och om det är samma fel där så reklmerar du den bara...

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av norrby89
men reklamera processorn då istället ? om det är något fel så reklamera då processorn å få en ny istället...

och om du läser det jag skrev så prova montera processorn i en annan dator och om det är samma fel där så reklmerar du den bara...

Är tacksam för att hjälper. Men jag garanterar att det inte är rätt temperaturer. För som många datorkunniga har skrivit så klarar inte min CPU en temperatur över 74C. Och på 100C så skulle det börja smälta om jag bara hade en enkel kylare. Så därför stämmer inte temperaturen.

Visa signatur

Intel® Core™ i5-2600K @ 4.5GHZ - Asus P8p67Pro - Gainward GTX 970 Phantom - Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB - Kingston SSD 120GB - WDC 1TB - Seagate Barracuda 2TB - Windows 10 Preview build

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Karzan
Är tacksam för att hjälper. Men jag garanterar att det inte är rätt temperaturer. För som många datorkunniga har skrivit så klarar inte min CPU en temperatur över 74C. Och på 100C så skulle det börja smälta om jag bara hade en enkel kylare. Så därför stämmer inte temperaturen.

En normal pentium 4 CPU har en avstängnings temp på ca 80 grader.
En processor kan inte smälta annat än om du höjer tempen till flera hundra grader. Det är kisel, koppar, tenn, plast. Inget som smälter vid 100 grader.
Däremot kan ledningsbanorna gå sönder.

Min flickvän hade en athlon som låg på 80 grader idle i 2 år.
När hon spelade så peakade den på lite över 100 grader.
Det dröjde förvisso två år innan den gick sönder helt men innan dess så upplevde hon mer än ett år av oförklarliga hängningar, hack och förlorad data.

I tråden som du drar upp som exempel så löser trådskaparen sitt problem med en ny kylare.

Ifall du inte tror att han har samma fel som du så varför då dra upp det?
Ifall du tror att du har samma fel som han varför inte kolla att kylningen verkligen är adekvat?

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem

Helt otroligt vad envis du är.
Ta bort kylaren och se efter så den fått bra kontakt med processorn.
Om den fått bra kontakt (bra spridning av kylpastan på cpun och kylflänsen) och är sval när du tar på den så då visar tempsensorn fel.

Eller så testar du köra stresstest (prime t.ex) och känner på kylflänsen under tiden, om den är kall så får den inte kontakt med cpun.

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk

kolla så cpu är plan med och inte konkav/konvex. Stäng inte av skydden utan reklamera istället.

Visa signatur

Simlärare