Installera Windows XP med ett USB-minne

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andreas D
Gränssnittet klarar av 480 MBit, sen är det en helt annat sak om minnesstickan klarar av den höga hastigheten. Jämför nätverkskort och nätverkskabel.

Men frågan om det skiljer så mycket egentligen?
Har ej hittat några tester på det. Skall googla lite till.

EDIT: hittade http://arstechnica.com/reviews/hardware/flash.ars/1
Verkar som det finns tre olika hastigheter på USB 2.0 - Hi speed sticka skall man ha iaf.

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jynsson
vad för fel när det står "No USB Disks Found!" i PetoUSB?

Får exakt samma fel, vad är felet? snart går jag o skaffar en extern dvd läsare så man slipper alla dom här skitfelen...

Visa signatur

Citroën: varför nöja sig med en vanlig bil?

Permalänk
Medlem

jag håller med dig rocky77, håller på att bli tokig på det här
samma fel att det är den dära hal.dll filen som saknas.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rocky77
Får exakt samma fel, vad är felet? snart går jag o skaffar en extern dvd läsare så man slipper alla dom här skitfelen...

Jag får samma jag oxå... Någon som vet hur man skall göra???

Visa signatur

FD Arc | MSI P67A-GD55 | Intel Core i5 2500k @ 4.5Ghz | Corsair H100 | Corsair 8GB DDR3 (2X4GB) 1600Mhx | Gigabyte HD 6950OC 1GB GDDR5 | CorsAir AX750W | Win 7 | Samsung 500Gb + WD 2Tb |

Permalänk
Medlem

Jag kan boota och allt från usb minnet, men när hårddisken är kontrollerad och klar så står de kan inte hitta bootvid.dll och sedan fortsätter de så.... att den inte kan hittan någon fil i princip.. någon som stött på något liknande?

Permalänk
Medlem

Har precis riggat min 2GB Kingston DataTraveler, men har ej provat att installera än. Tänkte göra det på min nya Wind sen!
Återkommer med problem om jag stöter på några!

Visa signatur

P8Z77-V | 2600K | NH-D14 | 4x4GB Corsair 1600MHz LP | GTX 680 DCII OC | 520 180GB | EcoGreen F4 2TB
WD RED 3TB | AD-7280S-0B | HALE90 550W | Define R3 Titanium | Win 7 Pro ENG från Dreamspark

Permalänk
Medlem

pungdator

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tylemo
jag håller med dig rocky77, håller på att bli tokig på det här
samma fel att det är den dära hal.dll filen som saknas.

jag har precis varit och köpt en och stoppade i xp skivan .. men den kunde inte boota från den .. även fasst det var en bootbar cd.. men men vad ska man göra.. slänga skiten ????!!!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jynsson
vad för fel när det står "No USB Disks Found!" i PetoUSB?

Se till att vara inloggad som administratör när du startar programmet.

Permalänk

Förstår inte riktigt detta. Är det inte bara att formatera USB-minnet med HP USB Disk Storage Format Tool till FAT32 eller NTFS och sedan installera XP som vanligt på USB-minnet? Vad är det jag missat?

Oj, ursäkta min dumhet. Artikeln handlar visst om att Installera Windows XP med ett USB-minne, missade det Jaja, annars är det jag skrev ett tips på hur man kan göra om man vill installera XP på ett USB-minne och boota från den

Visa signatur

Jag kör både Mac och PC. Ja det är sant, man kan faktiskt göra det.

Permalänk
Medlem

Hej, jag får ett fel när jag försöker starta bootsect.

Target volumes will be updated with NTLDR compatible bootcode.

Could not map drive partitions to the associated volume device objects:
Återkomst nekad

Vad kan vara fel?

Visa signatur

Symmetry

Permalänk
Medlem

Problem efter installation

Installationen fungerade helt felfritt. Men när jag kopplat ur USBminnet i windows och startar om datorn står det "Operativsystemet kunde inte startas". Har testat ätt ändra boot-ordningen igen så att hårddisken ligger först men utan resultat. Jag måste alltså ha stickan i varje gång jag startar datorn, sedan kan jag utan problem ta bort den när det väl startat. Har någon koll på hur jag kan lösa detta?

Permalänk
Medlem

kan man ha virus program på usb om man vill scanna när man startar daton med usb

Visa signatur

Chassi:Corasir 800D*Nätagg :Corsair HX 850W PSU
Modekort:ASUS ROG Maximus III Formula*CPU:Intel i5 750 @3.8Ghz
Grafikkort :Zotac 680Gtx*Mine :Corsair Dominator 2x2Gig

Permalänk

Jag undrar lite saker här, har just köpt en asus 900 och håller på med de här förbannade guiderna...(dock en stor eloge till de som gör guiderna , det är bara jag som är dum nog att inte förstå dom)

Första problemet jag fick var när jag öppnade PeTousb då den inte kunde hitta usb-enheten... Jag är inte dum, så jag högerklickar av ren instinkt och kör den som administratör.. den hittar då USB stickan, jag börjar formateringen.. men när den är klar får jag upp ett felmeddelande där det står något i stil med "error trying formate the drive" eller nått liknande..
Men ialla fall formatera kan man göra på andra sätt så jag gjorde en liknande formatering med ett annat program.
Då kommer jag till fel nummer två , när jag börjar på steg nummer tre
när jag kör bootsect.exe via Konsollen så står det

"""could not map drive partition to the associated volume device objects: åtkomst nekad""""

(jag har nu alltså startat om datorn och loggat in som administratör, så det är inte det som är problemet, eller? men det är konstigt för "åtkomst nekad" meddelande associerar jag med att inte ha behörighet).

Jag ger nu upp att installera via en förbaskad USB-enhet till någon här på sweclockers svarar på det här inlägget, vilket jag skulle bli fruktansvärt lycklig över.

Jag har lite andra frågor också nu efter jag läst igenom tråden:
Alla snackar om att det är så fruktansvärt enkelt att ghosta
men vad är det och skulle någon kunna förklara det?
Och slutligen, jag hittar inga guider till installation via nätverk
kan någon tipsa mig eller skriva hur man gör?

Jag skulle vara så tacksam om jag fick svar!!!

TILLÄGG:

http://www.boot-land.net/forums/?showtopic=4900

är adressen till en guide som både fungerar och förklarar olika fel som kan komma upp... Om man tillexempel har windows vista på sin dator som jag har så MÅSTE användar kontrollen vara avstängd.. detta görs via kontrollpanelen/användarkonton

http://www.youtube.com/watch?v=2Vt_8p0VllY

visar hur man går tillväga

Permalänk
Medlem

Hej! behöver hjälp med detta nu.

Skriver in i cmd texten; cd bootsect.exe /nt52 M:
(usbminnet på plats M) men då står det "felaktig syntax för filnamn, katalognamn eller volymetikett" jag kan inte mycket om sånt här så snälla hjälp mig! vad göra?

Visa signatur

|| Intel Core 2 QUAD Q6600 @ 2.4GHz|| GeForce 8800 GTS 640Mb || 3 Gb RAM || 1,5 Tb HDD || Fatal1ty X-Fi || Windows XP Professional || MSI P6N PLATINUM || Razer Deathadder || Razer Tarantula@Battlelight || Steelseries qcK Middle || Logitech X-530 || Steelseries Siberia White || ASUS EEEPC 701 ||

Permalänk

undrar bara om mitt usb minne klarar av att formater xp på en dator.

SanDisk Cruzer Micro U3 8GB
USB-minne, USB 2.0 (1.1) Svart

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fisherman89
undrar bara om mitt usb minne klarar av att formater xp på en dator.

SanDisk Cruzer Micro U3 8GB
USB-minne, USB 2.0 (1.1) Svart

nej det gjorde inte mitt 8gb... fat system klarar max 2gb tror jag.. jag fick iaf köpa ett nytt usb minne... men en 2giggare kostar ju 80 spänn

Permalänk

Hej,TACK för en lysande artikel.

Undrar om det finns en utförlig guide eller liknande om hur jag sticker in serienummret i usbn via usb prep-8.
Så att man ej behöver skriva in det vid installationen alltså.

Såg det nämnas i slutet av artikeln,blev lite sugen.
Tacksam för alla kommentarer ...

Mvh Snoris.

Permalänk
Medlem

Att instalera från kingstone funkar iaf för mig

Vad händer om man lägger in en mapp i usbminnet efter man har lagt in XP.
Måste man göra om allt då?

Visa signatur

- Det är inte lätt när det är svårt...
- Jag har alla stall inne hos hästarna!
- Stenar är hårda men när man tar på dem så spänner de sig.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DJBlazter
Att instalera från kingstone funkar iaf för mig

Vad händer om man lägger in en mapp i usbminnet efter man har lagt in XP.
Måste man göra om allt då?

ingenting.. sålänge du inte ersätter någon av mapparna..
jag la in alla drivrutiner som behövdes direkt
i usbminnet så det installerades automatiskt också...
(har en asus 900)

Permalänk
Medlem

Tack immortalsuccess

Jag vill kunna spela på min asus som jag har beställt och då undrar jag vilket operativ jag ska ha?

Visa signatur

- Det är inte lätt när det är svårt...
- Jag har alla stall inne hos hästarna!
- Stenar är hårda men när man tar på dem så spänner de sig.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DJBlazter
Tack immortalsuccess

Jag vill kunna spela på min asus som jag har beställt och då undrar jag vilket operativ jag ska ha?

inga problem

win spel fungerar ej på linux men
det finns ju spel till linux.. och det finns ett program som kallas wine där du kan simulera en windowsmiljö i ditt linux system så du kan spela vissa spel.. däremot kräver det mer kraft av din dator och eftersom asus inte är någon speldator vill man ha all kraft som finns möjlig...
sen är jag så van med windowsmiljön så jag väljer det frramför linux.... däremot så kan man banta ner windows med olika program så det tar mindre plats och mindre kraft.... (tex win lite)

Jag spelar cs 1.6, wc3, starcraft och mitt favospel zelda a link to the past
med snes emulator.... går alldeles utmärkt.... diablo 2 också...
mer kan man inte förvänta sig.. men jag gillar oldschool spel så det passar mig utmärkt

Permalänk
Medlem

Följde guiden och allt gick bra, fick fram de två alternativen (gui- och text-mode) men när jag klickar på txt-mode och installationen drar igång står det att free space på C: är ~3.8 GB (lika stort utrymme som USB-minnet jag använder). Är det inte meningen att datorns hdd utrymme ska synas där? Klickar jag på "format" stöter jag på ett felmeddelande och datorn måste startas om.

Permalänk
Medlem

Då är frågan:

Hur gör man detta från ett annat OS? Tex Linux eller OSX?
Jag sitter ju i moment 22. Jag har en backup på min WinXP skiva men jag har ingen dator med CD-Läsare och ingen dator kör heller windows. Dvs jag behöver kunna göra detta från en burk med Linux. Jag har försökr med netbootin osv men det är rätt kört!

Visa signatur

Allt är relativt!

Permalänk

Funkar på en vanliga bärbar men inteEeePC

Hej!

Tack för en bra artikel, men jag har ett problem. Jag har förberett USB minnet. Men den bootar inte på min EeePC 900. Det konstiga är att det funkar på en vanlig bärbar. Jag testade två olika minne som gav samma resultat.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kalle@anka
Temporary Virtual Drive T: Created
TEMPDRIVE T: Not Formatted - Program will be Ended
Existing Virtual Drives if any are Closed

hur löser man det?

Hade samma problem och testa många olika metoder, sedan bytte jag dator till en med XP på då funka det hur bra som helst, satt med Vista innan.

Visa signatur

GameMachine |Intel I7-3770K 3.5GHz @ 4.8GHz | Corsair H80 | Corsair Vengeance 1600Mhz 16gb| EVGA Nvidia GTX980 | ASUS P8Z77-V | OS HDD: 2x SSD 840|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HeZZa

citat:Ursprungligen inskrivet av kalle@anka
Temporary Virtual Drive T: Created
TEMPDRIVE T: Not Formatted - Program will be Ended
Existing Virtual Drives if any are Closed

hur löser man det?
--------------------------------------------
Hade samma problem och testa många olika metoder, sedan bytte jag dator till en med XP på då funka det hur bra som helst, satt med Vista innan.

Ni löser det genom att stänga av UAC (User Account Control) i Vista. Finns i Kontrollpanelen/Användarkonton!

Väl mött:

Permalänk
Medlem

Kan påpeka efter en halv dags slitande i håret att denna metoden inte funkar i x64-miljöer... WinSetupFromUSB testade jag sedan istället i några h - det verkade bra, men funkade inte i slutändan för mig. Lånade en Vista x86-dator för att fixa det till slut. Då funkar denna metoden (verkar det som iaf! kommit långre än jag gjort på någon av de andra metoderna jag använt, men vi får se... skriver här redan nu i förhoppningen att jag inte ska behöva komma tillbaka och editera detta inlägget).

Visa signatur

Har bytt dator, orkar inte skriva in allt här just nu.

Permalänk

Men hur i helskotta löser mandet här då?

"Ett vanligt fel är att filen hal.dll saknas, detta beror på att datorn försökt starta från hårddisken istället för USB-minnet efter andra eller tredje omstarten. Man får alltså jobba lite mer under en installation med USB-minne jämfört med en installation med cd-skiva."

Är det någon som vet vad det innebär att "jobba lite mer"? Tacksamför all hjälp då läget är desperat!

Permalänk

hej igen!

tänkte bara meddela att jag har lyckats lösa det. det var tydligen partitionerna som spökade. bort med alla o så install igen så fungerade det ^^
tack igen för guiden, ha det!

Permalänk

jag använder ett HP program som löser allt enkelt och snabbt Som jag lägger över på usb

Visa signatur

Intel Core i7 860 2.8GHz | Gigabyte GA-P55-UD4 | 4GB DDR3 1333Mhz | 1TB Hårddisk | ATI Radeon HD5770 1GB | Fractal Design Newton R2 650W modulär |
Kabinett
Antec Three Hundred | Windows 7 Home Premium 64-bit |